Czym jest EVP i dlaczego to klucz do sukcesu Twojej firmy?

Sercem każdej sprawnie funkcjonującej i nastawionej na sukces firmy są pracownicy. To od ich kwalifikacji, profesjonalizmu oraz zaangażowania zależy w dużej mierze to, czy wygrasz wyścig o pozycję lidera rynku z konkurencją. Tylko jak pozyskać pracowników, którzy stanowić będą siłę Twojej firmy, i w jaki sposób zapewnić im dobre warunki pracy? Odpowiedzią na te pytania jest EVP. Co oznacza? Sprawdźmy!
Czym jest EVP?
EVP, czyli Employee Value Proposition lub Employer Value Proposition, to korzyści oraz wartości, jakie pracodawca jest w stanie zaoferować swoim pracownikom.
Stanowią one odpowiedź na wiele pytań zadawanych przez kandydatów i zatrudnionych, np.:
- dlaczego powinienem dołączyć do tej firmy?
- co sprawia, że chcę pozostać w tej firmie dłużej?
- dlaczego warto zaangażować się na 100% w pracę dla tej firmy?
- czy mogę z czystym sumieniem polecić tę firmę bliskim i znajomym?
- dlaczego miałbym ponownie zatrudnić się w tej firmie?
Mówiąc inaczej, EVP to powody, jakie dajesz pracownikom, by wybrali Twoją firmę i efektywnie pracowali w niej przez wiele lat. Mogą być nimi zarówno atrakcyjne wynagrodzenie czy liczne benefity, jak i atmosfera w zespole, satysfakcja z pracy lub możliwość rozwoju.
Co daje EVP?
Unikalne EVP Twojej marki pozwoli Ci wyróżnić ją z tłumu i przykuje uwagę kandydatów.
Dzięki temu zyskasz możliwość pozyskania specjalistów, którzy stanowić będą siłę napędową dla rozwoju Twojej firmy.
To także sposób na zatrzymanie najlepszych osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie oraz ograniczenie rotacji, która często zaburza proces realizacji celów i uniemożliwia skuteczne rywalizowanie ze stabilniejszą pod tym względem konkurencją.
Co składa się na EVP?
EVP składa się z kilku aspektów stanowiących atrybuty pracodawcy, które najczęściej dzieli się na finansowe, racjonalne i emocjonalne. Jednak chcąc ułatwić Ci ich pogrupowanie i spojrzenie na tę kwestię z różnych perspektyw, warto zastosować nieco szerszy podział.
EVP to:
- atrakcyjne i sprawiedliwe wynagrodzenie, premie oraz dogodne formy zatrudnienia (np. umowy o pracę);
- możliwości rozwoju kariery, jakie zapewniasz swoim pracownikom, w tym awanse czy organizowane szkolenia pozwalające zarówno na rozwój zawodowy, jak i osobisty;
- przyjazne środowisko pracy, które zapewnia pracownikom komfort, niezależność, szacunek i tak istotny dzisiaj work-life balance;
- odpowiednia kultura organizacyjna firmy, na którą składają się m.in. jakość zarządzania, wizerunek marki, spójna wizja oraz jasne cele;
- benefity pozapłacowe, w tym ubezpieczenie zdrowotne, imprezy integracyjne czy darmowy wstęp na obiekty sportowe lub do kin.
Przykłady korzyści, jakie pracodawca jest w stanie swoim przyszłym i aktualnym pracownikom, można mnożyć. Im jest ich więcej i im konkretniejsze będą, tym większe będą Twoje szanse na rozwój marki oraz zbudowanie jej pozytywnego wizerunku.
Jak ustalić EVP w przedsiębiorstwie?
Na początek warto zweryfikować, jakie korzyści aktualnie jesteś w stanie zapewnić pracownikom i które z nich są na tyle wartościowe, że pozwalają Ci wyróżnić się na tle konkurencyjnych pracodawców.
Ustal również, które elementy EVP wymienione wyżej wymagają dopracowania. Być może kandydaci odrzucają Twoje oferty pracy, bo zapewniasz im zbyt mało benefitów, nie gwarantujesz rozwoju osobistego albo wizerunek Twojej marki w cyfrowym świecie nie jest najlepszy?
Aby łatwiej odpowiedzieć sobie na te pytania, warto… sięgnąć do doświadczeń i potrzeb pracowników. Zleć badania jakościowe w swojej firmie albo wykorzystaj ankiety, by dowiedzieć się, co jest naprawdę ważne dla kandydatów poszukujących pracy na oferowanym przez Ciebie stanowisku. Możesz także podejrzeć, jak działa konkurencja – zwłaszcza ta, która cieszy się renomą wśród pracowników.
Na koniec zweryfikuj jakość ogłoszeń o pracę. Sprawdź, czy nie zawierają one zbędnych, nic niewnoszących sloganów i obietnic (doskonałym przykładem są tu popularne „owocowe czwartki” – możesz mieć pewność, że nie zachęcą one doświadczonego specjalisty do podjęcia zatrudnienia w Twojej firmie).
Pytaj, analizuj, usprawniaj procesy zachodzące w Twojej firmie i zadbaj o jakość rekrutacji. Dzięki temu Twoja strategia będzie przynosiła lepsze efekty, a Ty spełnisz oczekiwania – zarówno aktualnych, jak i potencjalnych pracowników.
Podsumowanie
- EVP to zestaw unikalnych wartości oraz korzyści, jakie pracodawca jest w stanie zapewnić aktualnym oraz potencjalnym pracownikom swojej firmy.
- Dzięki EVP możliwe jest skuteczniejsze pozyskiwanie specjalistów, zmniejszenie rotacji w firmie oraz budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy.
- EVP to nie tylko wynagrodzenia czy benefity, lecz także możliwości związane z rozwojem kariery czy atmosfera w firmie.
- Chcąc ustalić EVP, przeanalizuj swoje mocne i słabe strony jako pracodawcy oraz zweryfikuj, jakie korzyści dla zatrudnionych wyróżniają Twoją firmę.
- Jeżeli masz problem z określeniem EVP, zorganizuj badania, dzięki którym dowiesz się, czego potrzebują Twoi aktualni i przyszli pracownicy.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz