Firma SEO – czego Ci nie powie o pozycjonowaniu?

Spis Treści:

Firmy SEO uznawane są jako usługi, które zwiększą ogólną widoczność Twojej strony w wyszukiwarce. Jeśli takie rozwiązanie wydaje się proste i wygodne, wynika z niezrozumienia polityki Google. W niniejszym artykule omówimy, co wpływa na skuteczność pozycjonowania i jaki udział ma w tym agencja SEO.

Od czego zależy pozycjonowanie?

Widoczność strony jest zależna od kilkuset czynników, z czego znaczna część jest utajona. Dokładne działanie algorytmów należy do tajemnicy Google i żadna firma nie ma na nie wpływu.

Możemy jednak trafnie określić interes wyszukiwarki: zależy jej, aby wyświetlać strony przydatne użytkownikom. Dzięki temu jest częściej odwiedzana, a wraz z popularnością rosną zyski m.in z segmentu płatnych reklam.

Zatem ogółem rzecz biorąc, skuteczność działań agencji pozycjonujących zależy od tego, w jakim stopniu zwiększają użyteczność Twojej witryny. Jeśli ich prace polegają na stosowaniu „sztuczek SEO”, nie możesz spodziewać się optymalnych rezultatów.

Wyszukiwarce zależy, aby wyświetlać strony przydatne użytkownikom.

Jakie działania są ważne?

Zwiększenie wartości strony nie jest łatwe i proste, gdyż zależy od pracochłonnych, kompleksowych prac prowadzonych przez fachowców w swojej branży. Działania te nie ograniczają się bynajmniej do wspominanych SEO-trików, lecz zależą w głównej mierze od:

  • merytoryki – od której zależy użyteczność informacji zawartych na stronie. Specjalistyczne artykuły blogowe wzmacniają pozycjonowanie, z kolei przesyt subiektywnymi treściami marketingowymi (które nie wnoszą wartości dodanej dla czytelników np. częste zwroty o najlepszej ofercie, niskiej cenie, wysokiej jakości) skutecznie je tłumią. Mamy tutaj do czynienia z ważną proporcją, którą musisz określić na własnej stronie: jaką część zajmują przydatne, fachowe informacje, a jaką część pustosłowie, bezpodstawne wychwalanie własnych usług itd.
  • UX – od którego zależą doświadczenia użytkownika, który przebywa na stronie. W tym elemencie musisz zadbać o to, czy struktura jest przejrzysta, czy łatwo dotrzeć do pożądanych informacji. Warto pamiętać o zasadzie trzech kliknięć, która mówi o tym, że użytkownik powinien mieć dostęp do każdej części strony za pomocą trzech „klików”. Jeśli jakieś ważne informacje są zbyt głęboko zakopane, wpływa to niekorzystnie na wygodę użytkownika.
  • wiarygodności – inne strony, które linkują do Twojej, dają wyraźny sygnał wyszukiwarce, że treść jest godna polecenia. Tak przynajmniej było w sytuacji, dopóki Google nie znalazł lepszych sposobów od analizy profilu linkowego na poparcie tego założenia. Wątpliwe, często linkujące serwisy nie są już brane pod uwagę. Znaczenie wciąż zachowują naturalne, branżowe strony z wartościową treścią. Pamiętajmy jednakże, że celem wyszukiwarki jest przede wszystkim obiektywna ocena wiarygodności witryny, stąd takie serwisy również będą tracić na znaczeniu wraz z rozwojem alternatywnych metod analitycznych (w tym przede wszystkim wskaźników behawioralnych). Na chwilę obecną pozyskiwanie linków wciąż jest rozsądną strategią, ale nie możemy już uznać, by tylko do tego ograniczały się działania pozycjonujące. Google od dawna przestrzega, by nie manipulować sztucznie linkami i tylko kwestią czasu jest, aby skutecznie wyciągał z tego tytułu konsekwencje.
  • technologii, bezpieczeństwa – szybkość ładowania strony, certyfikat SSL czy polityka prywatności to kolejne elementy, które stale zyskują na znaczeniu w kontekście pozycjonowania. Jeśli wykorzystujesz dane klienta, jawnie określ warunki ich przetwarzania (co jest zresztą obowiązkiem zgodnie z rozporządzeniem RODO).

Słowem, zadbaj o jakość swojego portalu, aby Google miał interes go wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Nie zrobisz tego za pomocą bezpodstawnych przechwałek, skomplikowanej struktury i wolnej strony. Zamiast tego dziel się przydatną wiedzą, zapewnij dostęp do innych ciekawych treści, a także zwróć szczególną uwagę na bezpieczeństwo użytkownika. W takim układzie Twoja strona zostanie uznana jako wartościowa, co przełoży się na wzrost pozycji.

Jak firma SEO może pomóc?

Słuszność działań pozycjonujących należy interpretować w odniesieniu do wyżej poruszonych aspektów. Czy firma, która w zamyśle ma zwiększyć ruch na Twojej stronie, przyczyni się do realnej poprawy jakości strony? Czy przeciwnie, zwiążesz się roczną umową, która będzie polegać wyłącznie na śledzeniu wyników i przypisaniu Twoich działań jako ich „zasługi”? Nie przesadzamy, tak się często dzieje, dlatego omówimy, jak tego uniknąć.

Przejrzysta umowa

Dobra firma SEO powinna dysponować przejrzystą umową, która precyzyjnie określi zakres działań. Wraz z tym powinna istnieć możliwość jej wypowiedzenia, jeśli rezultaty okażą się dla Ciebie niezadowalające.

Omijaj z daleka długoterminowe, wiążące dokumenty, w których przedmiotem umowy jest ogólna nazwa „działania pozycjonujące”. W takim przypadku nie określasz żadnych wymogów dotyczących pracy agencji, co uniemożliwia późniejsze dochodzenie roszczeń z tytułu nienależytego wykonania usługi.

Poproś o przedstawienie konkretnych działań na podstawie wyżej omówionej listy. Przykładowe zapisy, które naszym zdaniem warto ująć w takim dokumencie:

  • Ile treści dostarczy Ci firma (10 000 zzs w miesiącu? 30 000? Czy zajmą się tylko rozbudową bloga, czy też wezmą pod uwagę Twoją ofertę? Poproś wcześniej o próbki, aby ocenić, czy agencja wpasowuje się w styl Twojego brandu.)?
  • Jakie działania przeprowadzi na stronie (Iloma grafikami zamierza urozmaicać podstrony? Czy wykona linkowanie wewnętrzne? Czy zajmie się minifikacją kodu?)?
  • Jak pozyska linki zewnętrzne (W ramach jakiego budżetu? Skorzysta z własnych zapleczy, utworzy katalogi czy zleci publikacje pośrednikom?)?

Wiemy już, że pozycjonowanie wymaga kompleksowych działań, dlatego nie powinno być objęte żadną tajemnicą, co zrobi dla Ciebie agencja.

Każde wymienione działanie może być wykonane na wiele sposobów o różnym stopniu wartości, stąd umowa powinna obfitować w szczegóły.

Dzięki temu unikniesz rozczarowania i zadbasz o maksymalne efekty w ramach zakładanego budżetu.

Przykład:

Artykuły eksperckie przyniosą lepsze efekty od lekkich tekstów blogowych, jednakże są one droższe. Jeśli firma SEO zadeklaruje się, że wykona dla Ciebie właśnie ten specjalistyczny rodzaj treści, zamieść tę adnotację w dokumencie – wówczas będziesz mógł żądać poprawnego wykonania usługi, jeśli otrzymasz teksty niskiej jakości.

Sprawa jest szczególnie istotna w przypadku pozyskiwania linków – wiemy, że tutaj występują znaczące różnice w sile. Link pozyskany z zaplecza jest znacznie słabszy od linku uzyskanego z publikacji artykułu na znanym portalu branżowym.

Aktywna współpraca

Jeśli chcesz zoptymalizować uzyskiwane rezultaty, nie możesz zakładać, że firma wykona całą pracę za Ciebie. Nawet gdy przeznaczysz duży budżet na pozycjonowanie, a umowa zostanie jasno sprecyzowana, wciąż jako przedsiębiorca odpowiadasz za ogólny wizerunek firmy. Rzetelna obsługa klienta, a wraz z tym stali użytkownicy, to kolejny sygnał dla Google, że stronę warto wyświetlać wysoko.

Nawet najlepsza firma SEO nie jest w stanie zapewnić Ci pozytywnych recenzji oraz powracających klientów, jeśli sam nie zadbasz o jakość swojej oferty. Z tego względu potraktuj działania pozycjonerskie jako układ, który jest odciążeniem, a nie wyręczeniem.

Podsumowanie

  • Google kieruje się własnym interesem, który polega na wyświetlaniu użytecznych stron użytkownikom. Dzięki temu chętniej korzystają oni z tej wyszukiwarki.
  • Działania pozycjonujące nie polegają na stosowaniu prostych sztuczek, lecz na zwiększeniu użyteczności strony względem potrzeb użytkowników. Na to z kolei wpływa wiele czynników, w tym wartość merytoryczna, przejrzysta struktura czy czas ładowania się strony.
  • Nawiązując współpracę z firmą SEO poproś o wskazanie konkretnych działań, które zostaną podjęte w ramach umowy.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.03.2024 Marketing
15.03.2024 Korekta & Redakcja
14.03.2024 Porady & Ciekawostki
13.03.2024 Pozycjonowanie
12.03.2024 Marketing
11.03.2024 Marketing
08.03.2024 Korekta & Redakcja
07.03.2024 Marketing
06.03.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu