Formuły copywriterskie, czyli uniwersalne konstrukcje treści

Spis Treści:

Główne zadanie copywritera to pisanie treści internetowych, które przykuwają uwagę. Mają one różne zastosowanie, jednak łączy ich wspólny cel, jakim jest wzbudzenie zainteresowania odbiorcy. Większość zleceń dotyczy produktów lub usług oferowanych przez różnego rodzaju marki, jednak czasami trafiają się też nieco bardziej kreatywne tematy. Jak zaintrygować internautów i przekonać do podjęcia oczekiwanych działań? Poznaj 7 najpopularniejszych formuł copywriterskich!

Co to jest formuła copywriterska?

Formuła copywriterstka to schemat w konstrukcji tekstu, który ma na celu przyciągnąć uwagę czytelników i skłonić do podjęcia oczekiwanego działania – kliknięcia linku, założenia konta czy też zapisania się do newslettera.

Na zaciekawienie odbiorcy jest naprawdę niewiele czasu. Według badań to zaledwie 8 sekund, gdyż statystycznie tyle czasu internauci przeznaczają na odbiór informacji. Z tego względu przy niektórych treściach warto skorzystać ze sprawdzonych koncepcji.

Formuły copywriterskie – wprowadzenie

W sieci wielokrotnie można natrafić na podobnie brzmiące tytuły artykułów, jak na przykład:

  • „10 sposobów, żeby schudnąć przed wakacjami”
  • „Jak chronić się przed kleszczami? Poznaj 5 skutecznych metod”
  • „Czy wiesz, jak zachęcić dziecko do nauki?”

Pytania w nagłówkach, śródtytułach lub meta tagach wzbudzają zainteresowanie czytelników, dlatego są powszechnie wykorzystywane w tekstach pisanych przez copywriterów. Pytanie może być skierowane bezpośrednio do odbiorcy (np. „Czy wiesz, jak…?”) lub budzić ogólne wątpliwości, które zostaną rozwiane po przeczytaniu tekstu (np. „Czy sztuczna inteligencja zastąpi copywriterów?”).

Częstym zabiegiem jest również stosowanie liczb – wykazano, że takie nagłówki mają lepszą klikalność. Co ciekawe, im większa liczba, tym lepszy efekt.

W formułach copywriterskich znaczenie mają jednak nie tylko chwytliwe nagłówki, ale przede wszystkim odpowiednia konstrukcja tekstu.

Treść musi zachęcać do pozostania na stronie, przeczytania zamieszczonych tam informacji oraz podjęcia określonych działań (najczęściej dokonania zakupu lub skorzystania z usługi).

Nie ma magicznego środka, który zagwarantuje copywriterom, że ich treści zadziałają. Istnieją jednak sprawdzone schematy konstruowania tekstu, przybliżające do osiągnięcia wyznaczonych celów.

Najpopularniejsze formuły copywriterskie

Istnieje wiele formuł copywriterskich, a także ich odmian. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

1. AIDA

AIDA to najczęściej stosowana formuła copywriterska, która charakteryzuje się wyjątkową skutecznością. Wykorzystywana jest głównie do tworzenia treści reklamowych.

Nazwa to akronim utworzony z 4 angielskich słów związanych z warunkami, jakie powinny spełniać wartościowe treści marketingowe.

A – Attention – Uwaga

Zwróć uwagę odbiorcy z użyciem chwytliwego nagłówka lub zapadającego w pamięć hasła.

I – Interest – Zainteresowanie

Utrzymaj zainteresowanie poprzez wskazanie korzyści dla czytelnika, takich jak nabycie wartościowej wiedzy czy informacji o promocyjnej cenie.

D – Desire – Pożądanie

Rozbudź pragnienia, przedstawiając zalety reklamowanego produktu lub usługi.

A – Action – Działanie

Wezwij do działania – dokonania zakupu, zapisania się do newslettera czy też  założenia konta na stronie.

Przykład:

A → Jesteś  początkującym grafikiem?

I → Czy chciałbyś otrzymywać więcej zleceń/zarabiać więcej?

D → Na naszym kursie dowiesz się, jak skutecznie tworzyć projekty graficzne.

A → Napisz do nas!

2. PAS

Formuła PAS obecnie jest niemal równie popularna, jak AIDA. Opiera się na podążaniu za myślami odbiorcy, dlatego konieczne jest precyzyjne rozpoznanie grupy docelowej i trapiących ją problemów.

P – Problem – Problem

Spróbuj postawić się na miejscu swoich czytelników. Określ ich problemy i potrzeby, aby łatwiej dotrzeć do nich ze swoim przekazem.

A – Agitate – Poruszenie

Wzbudź emocje odbiorcy i udowodnij mu, że poruszane kwestie są niezwykle ważne. W tym celu przedstaw konsekwencje wynikające z braku działania. Pamiętaj, aby jednak z tym nie przesadzić, gdyż może to spowodować zjawisko nazywane paraliżem decyzyjnym.

S – Solution – Rozwiązanie

Pokaż czytelnikowi, że istnieje rozwiązanie i odnajdzie je w Twojej ofercie.

Przykład:

P → Niewykończony ogród.

A → Działka z chwastami nie prezentuje się atrakcyjnie. Stworzymy piękny, ponadczasowy ogród, który będzie Twoją oazą spokoju i relaksu.

S → Projekt i wykonanie ogrodu.

3. PPPP

W zasadzie jest to unowocześniona wersja schematu AIDA. W tym przypadku jednak zamiast chwytliwego nagłówka stosuje się obietnicę.

P – Promise – Obietnica

Zagwarantuj odbiorcy realną wartość, wynikającą z zakupu produktu lub skorzystania z usługi.

P – Picture – Obrazek

Zobrazuj swoją ofertę, przedstawiając wizję lepszego jutra. Wywołaj przy tym pozytywne emocje. Pomóc w tym może język korzyści.

P – Proof – Dowód

Udowodnij, że Twój produkt lub usługa działa. Rozwiej wszelkie wątpliwości poprzez wykorzystanie statystyk i wykresów.

P – Push – Pchnięcie

Uwzględnij w swoim tekście call to action (CTA), czyli wezwanie do działania. Jeśli masz do zaoferowania rabaty lub gratisy, to idealny moment, aby o nich poinformować. Po przedstawieniu pełnej oferty pora na ruch czytelnika.

Przykład:

P → Nasz kurs gotowania zrobi z Ciebie świetnego kucharza!

P → Dzięki warsztatom zachwycisz rodzinę i znajomych swoimi kulinarnymi dziełami sztuki.

P → Podczas kursu nauczysz się przygotowywać wyborne przystawki, zupy, sałatki, główne dania mięsne i rybne, a także wegetariańskie.

P → Zapisz się już dziś, a uzyskasz 15% rabatu!

4. BAB

Formuła copywriterska BAB jest klasyczną metodą łączącą odpowiednią konstrukcję tekstu z ogólnym przekazem marketingowym. Polega na przedstawieniu problematycznej sytuacji, w jakiej znajduje się odbiorca, a następnie przeciwstawnej, w jakiej mógłby być, gdyby znalazł rozwiązanie.

B – Before – Przed

Przedstaw klientowi jego realia przed skorzystaniem z oferty, omawiając napotykane problemy.

A – After – Po

Pokaż odbiorcy rzeczywistość po dokonaniu zakupu. Przekonaj go, że w ten sposób pokona przeszkodę.

B – Bridge – Most

Jak sama nazwa wskazuje, to łącznik pomiędzy sytuacją wyjściową a końcową. W tym przypadku będzie to oferowany produkt lub usługa.

Przykład:

B → Sfrustrowany copywriter z małymi zarobkami.

A → Szczęśliwy copywriter zadowolony ze swoich dochodów.

B → Kurs SEO copywritingu.

5. No problem

Formuła copywriterska „No problem” jest nieco bardziej skomplikowaną metodą. Wymaga precyzyjnej znajomości zarówno grupy docelowej wraz z jej potrzebami, jak i oferowanego produktu. Opiera się na udzielaniu odpowiedzi na potencjalne pytania klientów.

Dzięki niej wszelkiego rodzaju wątpliwości zostają rozwiane już na poziomie ich powstawania. W ten sposób pokazujesz, że to, co mogłoby się wydać problemem, wcale nim nie jest – Problem? No problem!

Przykład:

Wątpliwość → Czy to na mnie podziała? / Czy mogę stosować ten produkt, jeśli…?

Odpowiedź → Tak, ponieważ oferowany przez nas produkt…

6. FAB

Przy tworzeniu tej formuły copywriterskiej wzorowano się na modelu CZK (cecha-zaleta-korzyść). Szczególnie przydatna jest przy tworzeniu opisów produktów. Dzięki niej cechy zamieniane są na realną korzyść, jaką zdobędzie klient po dokonaniu zakupu.

F – Feature – cecha

Pokaż klientowi konkretne dane, właściwości Twojego produktu czy usługi (uniwersalne).

A – Advantage – zaleta

Przedstaw i wyjaśnij pozytywy wynikające z konkretnej cechy (obiektywne).

B – Benefit – korzyść

Wyjaśnij, jakie korzyści dla klienta wynikają z tych zalet (subiektywne).

Przykład:

F → Weekendowy kurs za 100 złotych.

A → Szybki kurs w niskiej cenie.

B → Pozyskanie potrzebnej wiedzy w krótkim czasie i za niską kwotę. Kurs odbywa się w weekend – nie ma potrzeby brania urlopu.

7. ACCA

Ostatnią z omawianych formuł copywriterskich jest ACCA. Metoda ta, podobnie jak poprzednie, wymaga znakomitej znajomości grupy docelowej.

Skuteczność formuły ACCA opiera się na zaniepokojeniu konsekwencjami problemu, z którego obecności grupa docelowa nie zdaje sobie jeszcze sprawy. Następnie konieczne jest wielopoziomowe udowodnienie odbiorcom, że są w kłopocie oraz zapewnienie ich, że Twój produkt pozwoli im uniknąć konsekwencji problemu. Ta formuła często jest wykorzystywana przez organizacje charytatywne i fundacje zbierające pieniądze na pomoc potrzebującym.

A – Awareness – Świadomość

Uświadom odbiorcę, że ma problem, którego konsekwencje są trudne do przewidzenia.

C – Comprehension – Zrozumienie

Spraw, aby klient zrozumiał istotę problemu. Omów go na wielu płaszczyznach, aby mieć pewność, że wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione.

C – Conviction – Przekonanie

Przekonaj czytelnika, że możliwe jest rozwiązanie problemu, jeśli skorzysta z Twojej propozycji.

A – Action – Akcja

Wezwij odbiorcę do działania i udostępnij mu narzędzia, dzięki którym będzie łatwiej podjąć decyzję (np. landing page, formularz).

Przykład:

A → Prowadzisz firmę, a nie posiadasz własnej strony internetowej?

C → Witryna internetowa pozwala znaleźć Twoją firmę, podnosi wiarygodność marki, ułatwia kontakt z klientami itd.

C → Czas działać! Stworzymy dla Ciebie indywidualną, funkcjonalną stronę internetową, dopasowaną do Twojej branży.

A → Nie czekaj, skontaktuj się już dziś!

Komu i czemu służą formuły copywriterskie?

Znajomość formuł copywriterskich przyda się każdemu copywriterowi, szczególnie w przypadku pisania treści marketingowych, takich jak:

  • komunikaty e-mail (newslettery, cold mailing);
  • teksty dla e-commerce (opisy produktów);
  • oferty sprzedażowe (landing page, strona główna);
  • posty w mediach społecznościowych (wpisy na Facebooku, Instagramie, LinkedIn itp.).

Nieważne, jaki rodzaj treści tworzysz, zawsze chodzi o to, żeby dotrzeć do jak największej ilości klientów. Jeśli kreatywne pisanie nie jest Twoją mocną stroną, albo masz po prostu gorszy dzień, warto skorzystać ze sprawdzonych formuł copywriterskich.

Podsumowanie

  • Formuły copywriterskie to gotowe schematy tworzenia skutecznych treści.
  • Znajomość formuł copywriterskich przydaje się każdemu copywriterowi, zajmującemu się pisaniem tekstów marketingowych.
  • Istnieje kilkadziesiąt formuł copywriterskich, ale znajomość kilku z nich w zupełności wystarczy, aby tworzyć skuteczne t
  • Najpopularniejsze formuły copywriterskie to AIDA, PAS, 4P, BAB, No Problem, FAB oraz ACCA.
  • Znajomość wszystkich formuł nie gwarantuje sukcesu. Konieczna jest bowiem umiejętność tworzenia wysokiej jakości contentu oraz dostosowanie przekazu do grupy docelowej i charakteru działalności.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja
25.11.2024 Porady & Ciekawostki
22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu