Full stack copywriter – czym się zajmuje i jak nim zostać?

Spis Treści:

Współczesny świat marketingu wymaga od specjalistów wszechstronnych umiejętności, które pozwalają na kompleksową obsługę klienta. Podobnie jest również w branży copywriterskiej, gdzie konieczne okazuje się nie tylko dostarczanie najwyższej jakości treści, ale również znajomość SEO, UX i marketingu. Właśnie dlatego w ostatnich latach wyodrębniona została funkcja full stack copywritera. Na czym dokładnie polega jego praca?

Kim jest full stack copywriter?

Full stack copywriter to wykwalifikowany specjalista, który zajmuje się tworzeniem oraz zarządzaniem treściami w marketingu cyfrowym.

Przygotowuje on różnorodne teksty, w tym opisy produktów, artykuły blogowe, treści na strony internetowe czy newslettery, w oparciu o przeprowadzone badania i analizy preferencji odbiorców, konkurencji czy celów danej firmy.

Jest odpowiedzialny nie tylko za sam tekst, ale również za jego skuteczność oraz widoczność w wyszukiwarkach. W jego zakresie obowiązków znajduje się więc projektowanie strategii, optymalizacja treści i analiza wyników. Osoba na tym stanowisku powinna posiadać umiejętności copywriterskie oraz techniczne i wykazywać się znajomością trendów, technik i narzędzi marketingowych, które umożliwią prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań.

Full stack copywriter a copywriter – czym się różnią?

Tradycyjny copywriter skupia się przede wszystkim na tworzeniu treści w oparciu o brief i research. Full stack copywriter to osoba, która zarządza całym procesem contentowym – od strategii, przez tworzenie, po analizę i optymalizację.

Ze względu na inny zakres obowiązków, rożne będą również wynagrodzenia za te dwa stanowiska oraz możliwości zawodowe i szanse rozwoju na rynku pracy.

Czym zajmuje się full stack copywriter?

Zakres obowiązków full stack copywritera znacznie wykracza poza klasyczny copywriting. Oprócz standardowego tworzenia treści odpowiada on za:

  • opracowywanie i wdrażanie strategii content marketingowej,
  • planowanie kalendarza publikacji i zarządzanie contentem,
  • optymalizację tekstów pod kątem SEO,
  • monitorowanie skuteczności contentu i raportowanie wyników,
  • dostosowywanie treści do odbiorcy, kanału i celu komunikacyjnego,
  • publikację treści w różnych kanałach, np. w CMS, social mediach czy e-mailach,
  • przeprowadzanie analiz słów kluczowych czy konkurencji,
  • aktualizację istniejących treści w oparciu o dane.

Z jakich narzędzi korzysta full stack copywriter?

Doświadczony full stack copywriter potrafi korzystać z różnych grup narzędzi, m.in.:

  • analitycznych (np. Google Analytics, Looker Studio),
  • SEO (np. Ahrefs, SurferSEO, Google Search Console),
  • CMS i e-commerce (np. WordPress, Shoper, Prestashop),
  • zarządzania projektami (np. Notion, Trello, Asana),
  • graficznych (np. Canva, Figma, Photoshop),
  • AI (np. ChatGPT, Jasper).

Wybitnego full stack copywritera może wyróżniać również znajomość języków, np. HTML czy CSS, która ułatwia zarządzanie treścią.

Jak zostać full stack copywriterem?

Zawód full stack copywritera wymaga wszechstronnych umiejętności. Podstawą jest rozwinięty warsztat pisarski oraz znajomość zasad skutecznej komunikacji.

Kompetencje te możesz uzyskać dzięki odpowiednim studiom, kursom pisarskim oraz samodzielnej pracy projektowej.

Dodatkowo praca copywritera w modelu 360° wymaga również uzyskania kwalifikacji z zakresu pozostałych obszarów marketingu, w tym pozycjonowania, tworzenia strategii contentowej czy analizy wyników.

Chociaż studia kierunkowe są pomocne, najlepszym potwierdzeniem kompetencji jest portfolio skutecznych treści. Liczy się praktyka, efektywność i umiejętność dopasowania contentu do zmiennych warunków rynkowych.

Full stack copywriter – praca i zarobki

Wynagrodzenie full stack copywritera może wahać się od 5000 do nawet 16000 złotych netto miesięcznie przy umowie o pracę.

Stawki freelancera są natomiast bardzo zróżnicowane i zależne od zakresu zadań oraz ich stopnia trudności, mogą zatem wynosić od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych netto za zlecenie.

Wysokość zarobków w tej branży zależna jest od wielu czynników, np. takich jak:

  • doświadczenie,
  • dodatkowe umiejętności specjalistyczne,
  • rodzaj zatrudnienia,
  • specyfika danego sektora w branży,
  • lokalizacja i język.

Specjalista w tej dziedzinie może pracować w agencjach marketingowych, copywriterskich czy w działach marketingu różnorodnych organizacji na etacie lub jako freelancer.

Podsumowanie

  • Full stack copywriter to osoba zajmująca się kompleksowym przygotowaniem contentu.
  • Do jego obowiązków mogą należeć opracowanie strategii marketingowej, tworzenie treści i ich optymalizacja.
  • Specjalista odpowiada również za pozycjonowanie i analizę wyników danej kampanii.
  • Wysokość zarobków na tym stanowisku jest bardzo zróżnicowana i zależy głównie od doświadczenia i zakresu zadań.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Aleksandra Kowal

Absolwentka studiów edytorskich i literaturoznawczych, od lat związana z twórczym pisaniem. Na co dzień pracuje jako copywriter, tworząc różnorodne treści marketingowe oraz artykuły blogowe. Zajmuje się także optymalizacją tekstów pod kątem SEO i korektą książek w wydawnictwie. W wolnych chwilach pisze recenzje książek oraz bierze udział w wydarzeniach związanych z rynkiem wydawniczym. Prywatnie zagorzała czytelniczka, fanka dobrego stand-upu oraz miłośniczka kotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.05.2025 Prawo & Finanse
21.05.2025 Copywriting
20.05.2025 Porady & Ciekawostki
19.05.2025 Porady & Ciekawostki
16.05.2025 Content Marketing
15.05.2025 Social Media
14.05.2025 Porady & Ciekawostki
13.05.2025 Korekta & Redakcja
12.05.2025 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu