Gated content – co to jest i czy możesz na tym zyskać?

Spis Treści:

Prowadzisz firmowego bloga, regularnie publikujesz artykuły, ale nie widzisz w tym żadnych realnych korzyści? Czytelnicy przychodzą, czytają Twoje treści i odchodzą, a sprzedaż wciąż pozostaje na tym samym poziomie? Dzielenie się wiedzą za darmo ma swoje dobre strony, ale co, jeśli nie musisz jej rozdawać całkowicie nieodpłatnie? Co możesz zrobić, aby publikowany przez Ciebie content był bardziej efektywny? Rozwiązaniem może być gated content!

Co to jest gated content?

Gated content to treści zamknięte, do których odbiorca zyskuje dostęp po wykonaniu jakiegoś dodatkowego zadania – wypełnienia formularza czy zapisu do newslettera.

To pewnego rodzaju sprzedaż contentu, ale w tym przypadku walutą nie są pieniądze, a dane potencjalnych klientów.

Gated content to powszechnie stosowana strategia marketingowa. Firmy regularnie publikują treści na swoich firmowych blogach. Część z nich jest otwarta i ogólnodostępna dla wszystkich, a część tylko dla tych, którzy zdecydują się za nie zapłacić swoimi danymi.

Treści zamknięte mogą mieć różną formę, najczęściej są to: ebooki, webinary, podcasty, white paper (poradniki, tutoriale, instrukcje), case studies, e-learningi czy bezpłatne próbki i wersje demo.

Gated content – korzyści

Marketingowcy od lat spierają się, czy gated content to na pewno dobra strategia. Zwolennicy przekonują, że to szybki i skuteczny sposób na pozyskanie leadów oraz wzrost sprzedaży. Przeciwnicy natomiast uważają, że zamykanie treści zniechęca czytelników, zmniejsza ruch na stronie, a w konsekwencji ogranicza zasięg i widoczność marki. Obydwie strony mają rację – gated content ma swoje wady, ale ma też sporo zalet, które omawiamy poniżej.

Pozyskanie nowych leadów i wzrost sprzedaży

Gated content to przede wszystkim dobry sposób na pozyskanie nowych leadów. Dzięki wartościowej treści możesz zainteresować potencjalnych klientów, wzbudzić ich zaufanie oraz stać się w ich oczach ekspertem w danej dziedzinie. Zbudujesz z nimi trwałą relację, a dzięki systematycznej interakcji być może uda ci się ich przekonać do zakupu Twoich produktów.

Segmentacja listy mailingowej i profilowanie odbiorców

Kolejną korzyścią jest także odpowiednie sprofilowanie potencjalnych klientów. Dzięki zamieszczonym na stronie formularzom możesz nie tylko pozyskać adres e-mail, ale także wyciągnąć inne, ważne z Twojego punktu widzenia informacje, np.  skąd dowiedział się o Twojej ofercie, albo jakie ma zainteresowania.

Weryfikacja zamieszonych na stronie treści

Gated content to szansa na weryfikację zamieszczanych na stronie internetowej treści. Ilość pobrań pozwoli ci jednoznacznie określić, czy treści, które publikujesz, są rzeczywiście wartościowe i pożądane przez klientów, czy może wręcz przeciwnie – nie mają dla nich żadnych wartości. W ten sposób szybko zbadasz rynek oraz dowiesz się, czy to, co robisz, przynosi zamierzone rezultaty, czy może warto coś zmienić.

Jakie treści zamknąć?

Skoro już wiesz, że gated content może przynieść sporo korzyści Twojej firmie, musisz także wiedzieć, jakie treści zamknąć, aby Twoje działania przyniosły zamierzony skutek. Jakie więc treści zamknąć?

Wszystko zależy od tego, jakie efekty chcesz uzyskać. Jeśli chcesz zwiększyć swoją bazę odbiorców newslettera, możesz zamykać treści o tematyce ogólnej, które zainteresują szerokie grono odbiorców. Powinny one być dobrze opracowane oraz atrakcyjne wizualnie, mogą mieć formę raportów, prezentacji, e-booków czy filmów edukacyjnych. Treści te poprawią Twój wizerunek, zapewnią Ci dużą liczbę nowych leadów, ale niestety nie sprawią, że Twoja sprzedaż nagle poszybuje w górę.

Jeśli twoim celem jest zwiększenie sprzedaży, nie zamykaj treści, które mogą zainteresować osoby znajdujące się na początku lejka sprzedażowego (czyli osoby, które jeszcze nie wiedzą, czy Twoje produkty są im w ogóle potrzebne). Ogranicz za to dostęp do treści, które poruszają jakiś wąski zakres. Przygotuj poradnik produktowy, konsultacje, wersja demo, coś, co będzie dla nich wartościowe oraz pomoże rozwiązać jakiś problem. W ten sposób zyskasz dane osób, które rzeczywiście rozważają zakup Twojego produktu, co w przyszłości może przełożyć się na konkretny zysk.

Cechy dobrego gated contentu

Samo zamknięcie odpowiednich treści nie wystarczy. Gated content musi być oryginalny, unikalny i atrakcyjny dla odbiorcy, w przeciwnym razie po prostu go „nie kupi”. Powinien poruszać i wyjaśniać jakieś problematyczne zagadnienie, w taki sposób, w jaki nikt do tej pory tego nie zrobił.

Dobry gated content musi odpowiadać na realne potrzeby odbiorcy oraz prezentować wysoką wartość wizualną i edytorską.

Dopiero połączenie tych wszystkich elementów, pomoże Ci nawiązać trwałą relację z odbiorcą oraz sprawi, że będzie do Ciebie wracał nie tylko po dobry i użyteczny content, ale także po Twoje produkty.

Prowadzenie gated content wcale nie należy do najprostszych zadań. Potrzebna jest wiedza, doświadczenie oraz dobry plan na przyszłość. Warto także zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

  • formularz nie może być zbyt długi – najlepiej, jeśli będzie zawierał 4 krótkie pytania. Zbyt długie formularze zniechęcają odbiorców do pobierania materiałów lub sprawiają, że podają fałszywe dane,
  • responsywność formularzy – większość osób pobiera treści za pomocą smartfonów, dlatego zadbaj o to, aby się poprawnie wyświetlały na wszystkich urządzeniach,
  • przygotuj plan na przyszłość – zaplanuj następne działania oraz zaprojektuj przyszłe interakcje z odbiorcą, zdecyduj czy będzie to cykl maili, czy bezpośredni kontakt, wysyłaj wartościowe treści i buduj z nim trwałą relację,
  • nie zasypuj klientów reklamami – wartościowy content nie powinien zawierać reklamowego spamu, bo szybko zniechęcisz do siebie odbiorców,
  • zadbaj o odpowiednie narzędzia do analizy danych, które pomogą Ci zmierzyć skuteczność Twoich działań.

Podsumowanie:

  • Gated content to dość powszechnie stosowana praktyka sprzedaży contentu za dane odbiorców.
  • Pozwala szybko i skutecznie pozyskać nowe leady, zbudować trwałe relacje z odbiorcami oraz zwiększyć sprzedaż.
  • Gated content ma też swoje wady – nie generuje ruchu na stronie, ogranicza zasięg i widoczność marki, a konieczność wypełnienia formularzy może skutecznie odstraszyć odbiorców.
  • Aby strategia marketingowa była skuteczna, najlepiej publikować na stronie i treści ogólnodostępne dla wszystkich i treści zamknięte.
  • Obydwa działania są składnikami marketingu, mają różne cele i aby dobrze działały, powinny się wzajemnie uzupełniać, a nie wykluczać.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Monika Kowalik

Jest osobą dobrze zorganizowaną, otwartą i sumienną. Lubi wyzwania i konsekwentnie dąży do postawionego sobie celu. Kocha aktywność fizyczną, polskie góry i hawajskie plaże. W wolnych chwilach czyta psychologiczne książki i ogląda filmy dokumentalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy