Hasztagi – jak skutecznie zdobywać zasięgi dzięki #hashtagom?
Prawdopodobnie choć raz zdarzyło Cię natrafić w sieci na słowo poprzedzone znacznikiem #. Czy wiesz, o czym mowa? Hasztagi na dobre zagościły w najpopularniejszych portalach społecznościowych, niektóre z nich stały się wręcz rozpoznawalnym znakiem PR znanych marek bądź organizacji. Nie wiesz, jak poprawnie używać hasztagów, aby zdobywać zasięgi? Czym są zakazane hasztagi? Poznaj trendy hasztagów na rok 2022. Tagujmy się!
Czym jest hasztag?
Słowo „hashtag” przywędrowało do nas z Ameryki. Po raz pierwszy użyto znacznika # na Twitterze w 2007 roku. Twórcą tego trendu jest były pracownik Google – Christopher Messina. Choć znak nie przyjął się od razu, dziś bez charakterystycznego krzyżyka poprzedzającego frazę bądź ciąg słów, nie wyobrażamy sobie wirtualnego życia.
Hasztagiem nazwiemy sposób tagowania elementu (obecnie głównie zdjęć i grafik), dzięki któremu możemy łatwiej znaleźć i grupować tematycznie pojawiające się na danym portalu informacje.
Innymi słowy, popularny krzyżyk przed wybranym słowem (bądź frazą) pomaga nam, użytkownikom wyszukiwać interesujące nas tematy. W tym miejscu warto nadmienić, że hasztagi działają w ramach wybranego portalu, a nie sieci Internet w jej ogólnym znaczeniu.
Na co komu hasztag? Kto czerpie z tego korzyści i jakie?
Hasztagów może używać w zasadzie każdy, zarówno osoba prywatna, influencer, jak i organizacja (a raczej osoba odpowiadająca za prowadzenie firmowego konta). Czy używanie znaczników jest potrzebne? Jeśli zależy Ci na szybkim wyłapywaniu treści, które są w Twoim obszarze zainteresowań – jak najbardziej!
Dobrze skonstruowany hasztag pomoże nieco uporządkować chaos informacyjny w sieci, ponadto wesprze Twoje działania mające na celu budowanie i zdobywanie zasięgów.
Choć do niedawna jeszcze z hasztagów korzystali głównie użytkownicy prywatni, dziś korzystają z nich głównie celebryci oraz influencerzy. Coraz chętniej sięgają po charakterystyczny krzyżyk także organizacje i firmy, które w ten sposób budują wizerunek marki i dążą do zwiększenia liczby followersów, a więc potencjalnych klientów.
Zasady tworzenia hasztagów
Tworzenie hasztagu nie jest procesem skomplikowanym, wystarczy znać podstawowe zasady. Przede wszystkim hasztag powinien opisywać to, co znajduje się na zamieszczonym zdjęciu lub wstawionym poście. Oczywiście czasem wplata się również inne frazy, ale o tym za chwilę.
Podstawowe zasady tworzenia hasztagu:
- Zaczynasz od umieszczenia na końcu posta, pod zdjęciem lub nawet w treści wiadomości znacznika #.
- Wpisujesz słowo bądź ciąg słów (frazę), które chcesz oznaczyć – np. #wiedza.
- Znacznik i słowo/wyrażenie są nierozerwalne – nie oddzielasz ich spacją.
- Ta sama zasada tyczy się kolejnych słów użytych w hasztagu – nie używamy spacji ani przecinków (dla „oddzielenia” można wykorzystać _ lub wpisując słowa dużą literą – np. #Copywriting_SEO lub #copywritingseo.
- Najlepiej rezygnować z polskich znaków lub używać angielskich słów – np. #goodmornig #polishgirl #workday.
- Dopuszcza się dodawanie emotek (ale nie w układzie #?).
Choć hasztagi wywodzą się z Twittera, to jednak obecnie najchętniej sięgają po nie użytkownicy Instagrama. Najczęściej do krótkiego twitta dodaje się 2 znaczniki, z kolei Instagram zezwala na umieszczenie maksymalnie 30 hasztagów (choć zaleca 3-5). Rozpoznawalny krzyżyk znajdziesz także na LinkedIn czy YouTube. Jeśli chodzi o FB, to nie można mówić o popularności hasztagów – być może jest to związane z charakterem portalu (użytkownik wybiera osoby oraz grupy, które chce oglądać, więc i tak widzi posty swoich znajomych).
Jeśli nie masz pewności, jakiego słowa użyć w hasztagu, możesz skorzystać z dostępnych w sieci narzędzi, które Ci w tym pomogą. Wystarczy wpisać słowo kluczowe, a za jednym kliknięciem otrzymujemy gotową do przeklejenia listę hasztagów. Część aplikacji jest darmowa (np. TagsFinder), niektóre są dostępne w wersji płatnej (np. Metricool).
Przeczytaj również
Zakazane hasztagi – jak zaszkodzić swoim zasięgom?
Może się okazać, że niektóre umieszczone przez nas znaczniki wpłyną niekorzystnie na widoczność naszego posta. To wszystko za sprawą zakazanych hasztagów, które algorytmy portali „wrzucają” systematycznie na listę znaczników zabronionych (szkodliwych).
Czym są zakazane hasztagi? To najczęściej znaczniki nawołujące do nietolerowanych zachowań czy też aktów nienawiści (na tle rasowym, regilijnym itp.), zazwyczaj zgłaszanych przez użytkowników, jako rażące regulamin i politykę danego portalu lub ogólnie przyjętych wzorców. To także zdjęcia lub treści o zabarwieniu seksualnym, przemocowym, poniżającym godność człowieka bądź szacunek do zwierząt.
Niekiedy zdarza się, że przez przypadek dość popularne słowo trafia na listę zakazanych hasztagów. Jeśli użyjesz takiego znacznika:
- Twój post mimo użytego hasztagu nie będzie widoczny.
- Zespół nadzorujący portal może poinformować Cię o naruszeniu zasad, w skrajnych przypadkach – zablokować czasowo konto bądź nawet całkowicie je usunąć.
Lista niedozwolonych hasztagów ciągle się zmienia, warto sprawdzać aktualne listy dostępne w sieci. Jeśli chcesz sprawdzić, czy w Twoim profilu pojawiają się zakazane znaczniki – również możesz skorzystać z odpowiednich narzędzi (np. #TagsFinder).
Hasztagi – trendy na rok 2022
Nim przejdziemy do sedna, w ramach ciekawostki zamieścimy hasztagi popularne w Polsce:
- #polishgirl / #polishboy
- #poland / #polska
- #warszawa / #krakow / #katowice
- #mama / #instamama
- #pies / #kot
- #makijaz / #paznokcie
- #wakacje / #lato
- #bieganie / #auto
Najpopularniejsze hasztagi na rok 2022:
- #photooftheday – opisujące potencjalnie najlepsze zdjęcie, jakie dziś znajdziesz
- #foodporn – w odniesieniu do zdjęć potraw i dań, które wyglądają i (zapewne) smakują obłędnie
- #instagood – w odniesieniu do grup zainteresowanych w tematyce fotografii
- #nofilter – jeśli chcesz podkreślić, że do wykonania zdjęcia nie wykorzystano żadnych filtrów
- #followme / #f4f (follow for follow) – nawoływanie do obserwowania bądź śledzenia za zwrotne obserwowanie konta, dla podbicia zasięgów
Podsumowanie
- Rolą hasztagów jest porządkowanie i grupowanie tematyczne zamieszczanych w sieci elementów (grafik lub treści). Znacznik krzyżyka pozwala na łatwiejsze wyszukiwanie interesujących nas informacji.
- Prawidłowo utworzony hasztag zaczyna się od znacznika „#”, nierozerwalnie połączonego z wybranym słowem bądź frazą (nie oddzielamy słów spacją, stosujemy duże litery lub _, dozwolone są także emotki).
- Staramy się umieszczać hasztagi bez polskich znaków albo z wykorzystaniem języka angielskiego.
- Ważne, aby hasztagi zawierały opis tego, co znajduje się na zdjęciu lub czego dotyczy treść.
- Warto znać listę zakazanych hasztagów – należy ich unikać, jeśli nie chcemy uciąć zasięgów bądź zostać usuniętym z portalu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz