Protokół HTTP a HTTPS – jakie są różnice?

Spis Treści:

Dawniej zdecydowana większość stron działała na protokole HTTP. Jednak dziś bezpieczeństwo internauty jest bardziej istotne. Gwarantują je między innymi takie dokumenty jak RODO. Dlatego też bezpieczne połączenie HTTPS jest już standardem. Czym różnią się te dwa protokoły? I dlaczego zakup certyfikatu SSL jest tak istotny pod kątem SEO?

Protokół szyfrowania

Integralną częścią każdego adresu URL jest protokół komunikacji klienta z serwerem. Jest to informacja o sposobie przesyłania informacji oraz port, z jakim łączy się użytkownik Internetu. Dlatego też zastosowanie certyfikatu SSL ma ogromne znaczenie pod kątem bezpieczeństwa. Zapewnia on szyfrowanie danych w czasie uruchamiania strony i ich ochronę przed osobami trzecimi.

HTTPS czy HTTP?

Jeszcze kilka lat temu wielu właścicieli stron zastanawiało się, czy zastosować na swojej stronie protokół HTTPS, czy pozostać przy darmowym HTTP. Był to bowiem dodatkowy wydatek, który jeszcze nie miał takiego znaczenia jak dziś. Owszem, część użytkowników doceniała gwarancję bezpieczeństwa, jednak w powszechnej świadomości nie odgrywało to dużej roli.

Dzisiaj jednak nawet niewielkie serwisy często posiadają certyfikat SSL. Jest to bowiem pewien standard dzisiejszego Internetu, którego oczekują nie tyle internauci, ile automaty Google oraz przeglądarki internetowe. Informują one często o niebezpiecznym połączeniu i blokują dostęp do stron opartych na protokole HTTP.

Protokół HTTP

Nazwa protokołu jest skrótem angielskiej nazwy Hypertext Transfer Protocol. Jest to protokół bezstanowy, czyli nieprzechowujący żadnych informacji. Strony na nim oparte muszą korzystać z „ciasteczek” zapisanych na komputerze, aby przywrócić sesję strony.

Domyślnie korzystają one z nieszyfrowanego portu 80. Z tego powodu dane są narażone na łatwe przechwycenie przez osoby niepożądane. W szczególności chodzi tu o dane osobowe oraz hasła dostępu. Z tego powodu powoli odchodzi się od protokołu HTTP.

Protokół HTTP powstał wraz z uruchomieniem pierwszej strony internetowej w 1990 roku pod adresem http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html. Standard WWW został w pełni opracowany i uruchomiony dopiero rok później, co umożliwiło komercjalizację Internetu.

Protokół HTTPS

Nazwa protokołu jest podobna jak powyżej: Hypertext Transfer Protocol Secure. Istotny jest ostatni człon nazwy. Jest to bowiem protokół szyfrujący połączenie. Utrudnia to przechwycenie jakichkolwiek informacji i zapewnia bezpieczniejsze korzystanie z Internetu. Poza tym HTTPS działa podobnie jak jego poprzednik. Także potrzebuje ciasteczek do przechowywania informacji o uruchomionej sesji na stronie.

Już od wielu lat protokół ten funkcjonuje w kontekście internetowego dostępu do kont bankowych. Dzięki szyfrowaniu umożliwia w pełni bezpieczne logowanie się na własnym koncie oraz dokonywanie przelewów.

Aby upewnić się, że strona jest szyfrowana, należy w pierwszej kolejności sprawdzić adres strony. Powinien on zaczynać się od nazwy protokołu HTTPS.

Obok adresu przeglądarka wyświetla zamkniętą kłódeczkę. Jest to kolejny, istotny szczegół. Po kliknięciu w kłódkę wyświetla się posiadany certyfikat SSL lub TLS, który odpowiada za bezpieczne kodowanie danych.

Certyfikat taki jest wystawiony dla danej strony i podmiotu. Należy sprawdzić także te dane, by upewnić się, czy strona jest oryginalna, czy też jest to tylko udawana strona banku.

Różnice pomiędzy HTTP a HTTPS

Domyślny port w przypadku HTTP to 80, natomiast bezpieczne połączenie HTTPS wykorzystuje port 443. Pozwala to na uzyskanie szyfrowanego połączenia. Jednak sposób szyfrowania określony jest nie przez sam protokół, ale przez odpowiedni certyfikat SSL.

Choć wydaje się, że protokół HTTPS jest w pełni szyfrowany, nie wszystkie dane pozostają bezpieczne. Nadal można przechwycić adres IP komputera, na którym dana strona została uruchomiona. Ponadto należy pamiętać, że ochrona dotyczy jedynie odczytywania informacji wrażliwych przez osoby postronne. Użytkownik nadal jest narażony na wirusy i złośliwe oprogramowanie.

Korzyści z użycia protokołu HTTPS

Korzystanie z bezpiecznego połączenia HTTPS na swojej stronie ma wiele zalet, wśród których można wyróżnić:

  • większe zaufanie do witryny ze strony użytkowników,
  • spełnienie standardów RODO i innych przepisów o ochronie danych osobowych,
  • lepsze pozycjonowanie strony,
  • przeglądarki nie blokują dostępu do stron HTTPS.

Aktualnie cyberbezpieczeństwo to bardzo nośny temat i warto zadbać, aby strona wpisywała się w ten standard. Ułatwi to wypełnienie wielu zapisów prawa o ochronie danych osobowych, dzięki czemu właściciel nie będzie narażony na kary z tego tytułu. Ponadto użytkownicy mogą docenić to, że mogą w bezpieczny sposób korzystać z danej strony.

Jest to niezwykle ważne w przypadku sklepów i stron, gdzie pojawia się możliwość płacenia. Choć sam przelew najczęściej odbywa się przez bezpieczną stronę banku lub firmy odpowiedzialnej za płatności online, użytkownik może wybierać głównie sklepy posiadające certyfikat SSL.

Jak uruchomić HTTPS i ile to kosztuje?

Przede wszystkim należy zmienić protokół strony z HTTP na HTTPS. W tym celu potrzebny jest jednak certyfikat SSL, który wykupuje się na kilka lat. Przy tej okazji należy przejść krótki proces identyfikacji, aby wystawca certyfikatu wiedział, że zamówienie wyszło od strony właściciela. Osoby zamawiające certyfikat poprzez firmę hostingową, z której korzystają, mają ułatwiony ten etap, ponieważ weryfikacja odbywa się przez logowanie do swojego konta.

Istnieje jeszcze nowsze rozwiązanie w postaci certyfikatu TLS. Zapewnia on obecnie maksymalną możliwą ochronę danych osobowych.

Cena certyfikatów zaczyna się to około 100 złotych w podstawowej wersji. W ofercie firm często znaleźć można różne rozwiązania różniące się poziomem bezpieczeństwa oraz długością trwania. Rozróżnić można trzy podstawowe typy certyfikatu:

  • DV, czyli Domain Validation, to podstawowa wersja zabezpieczenia strony. Korzystają z niej strony, w których użytkownik nie podaje żadnych danych wrażliwych (jak adres itd.).
  • OV, Organization Validation, to nieco bardziej rozszerzone zabezpieczenia. Identyfikacja podmiotu w tym przypadku wykonywana jest starannie, a firma musi podać wyciąg z KRS lub umowę spółki. Zalecana jest przykładowo dla małych sklepów czy serwisów z płatnym dostępem.
  • EV, Extended Validation, to pełne uwierzytelnienie typowe dla banków, instytucji finansowych oraz dużych sklepów internetowych.

Certyfikat SSL a SEO

Posiadanie certyfikatu SSL jest bardzo istotne także pod względem SEO. Informacja o tym została potwierdzona przez Google już w 2014 roku. Automaty preferują zaufane witryny, dlatego strona z certyfikatem będzie wyżej w wynikach, niż ta pracująca na protokole HTTP.

Przy przechodzeniu na HTTPS należy pamiętać o przekierowaniu na nowy protokół wszystkich podstron. Konieczna jest także aktualizacja obrazów w witrynie. Na koniec należy dodać portal do Google Search Console, aby została ona ponownie zaindeksowana.

Podsumowanie

  • HTTP to pierwszy protokół stron internetowych, funkcjonujący od 1990 roku.
  • HTTPS jest połączeniem szyfrującym, a jedyną informacją, jaka może być łatwo przechwycona przy tym rozwiązaniu, jest adres IP komputera.
  • Aby uruchomić szyfrowane połączenie, konieczny jest zakup certyfikatu SSL lub nowocześniejszego TLS.
  • Certyfikat oferowany jest często w trzech wariantach, różniących się poziomem bezpieczeństwa oraz przeznaczeniem.
  • Pozycjonowanie strony jest mocno uzależnione od posiadania odpowiedniego certyfikatu. Google wspiera zaufane połączenia.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Rafał Dudek

Rafał jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej na kierunku Mechaniki i Budowy Maszyn. Dzięki temu doskonale radzi sobie z tekstami technicznymi. Prywatnie jego pasją jest pisanie, czym zajmuje się od pierwszych klas podstawówki. W niedalekiej przyszłości chce wydać swoją pierwszą książkę. Z tego powodu cały czas doskonali swój warsztat, a copywriting traktuje jako możliwość ciągłego rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.09.2024 Marketing
13.09.2024 Korekta & Redakcja
12.09.2024 Porady & Ciekawostki
11.09.2024 Social Media
10.09.2024 Copywriting
09.09.2024 Porady & Ciekawostki
06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu