Identyfikacja wizualna marki – z czego się składa i jak ją stworzyć?

Spis Treści:

Tym, czym mogą wyróżniać się poszczególne marki, są ich produkty oraz świadczone usługi. Jednak w jaki sposób wyróżnić się spośród dziesięciu czy dwudziestu innych firm, oferujących niemal identyczny asortyment? Tu z pomocą przychodzi niezbędny element każdej marki, jakim jest jej identyfikacja wizualna.

Czym jest identyfikacja wizualna marki?

Identyfikacja wizualna marki to narzędzie służące do budowania jej wizerunku. Jest to namacalna interpretacja firmy, wszystko to, dzięki czemu można odróżnić ją od konkurencji.

Identyfikacja ma za zadanie stworzenie spójnego obrazu marki i związanych z nią skojarzeń. Wszystkie elementy identyfikacji, odpowiednio do siebie dopasowane i ściśle ze sobą powiązane, to swoista opowieść o danej firmie, jej najważniejszych cechach, głównej misji czy oferowanych usługach bądź produktach.

Na identyfikację wizualną firmy składa się szereg ustalonych cech i symboli, które, odpowiednio ze sobą współgrając, tworzą spójny przekaz dla potencjalnych odbiorców.

Jaka powinna być dobra identyfikacja wizualna?

Najważniejszą i podstawową cechą, jaką powinna odznaczać się identyfikacja, jest jej spójność. To zdecydowanie pomoże w budowaniu profesjonalnego wizerunku marki. W identyfikacji wizualnej wyróżniamy:

  • spójność koncepcyjną – właściwy i zharmonizowany dobór stylistyki, kolorów oraz ogólnych motywów związanych z marką;
  • spójność użytkową – która oznacza regularną kontrolę nad estetyką i integralnością wszystkich elementów, także nowo powstałych.

Aby identyfikacja wizualna stanowiła atrakcyjną i wiarygodną wizytówkę firmy, powinna ona być oparta na dokładnej analizie marki, jej asortymentu, historii, głównych założeniach i misji. Starannie przemyślany i zaplanowany dobór elementów identyfikacji, ich kolorystyki oraz dokładnego wyglądu, pozwoli na dodatkowe wzmocnienie spójności między narzędziem kreowania wizerunku firmy a jej istotą.

Ważną cechą dobrej identyfikacji jest także jej swoista prostota. Dobra wizualna wizytówka firmy to łatwe w odbiorze i eksploatacji symbole, kolory czy znaki. Nieskomplikowana identyfikacja znacznie szybciej zapadnie w pamięć klientom, którzy z większą łatwością będą w stanie przekazywać ją kolejnym potencjalnym odbiorcom.

Co składa się na identyfikację wizualną marki?

Na identyfikację wizualną firmy składa się obszerna gama poszczególnych części, do których zaliczamy przede wszystkim logo, typografię oraz kolorystykę.

Logo

Podstawowym elementem identyfikacji jest oczywiście logo marki. To właśnie ono najczęściej zapamiętywane jest przez klientów. Logo to szczególny dla danej marki symbol graficzny, który stanowi jej swoistą wizytówkę, a także pozwala zbudować oraz umocnić jej pozycję i rozpoznawalność wśród odbiorców.

Logo składa się ze znaku, nazywanego również sygnetem, oraz logotypu. Wszystkie części składowe logo powinny doskonale współgrać ze sobą, tak aby tworzyć spójną całość, a co za tym idzie – jasny i czytelny przekaz dla odbiorcy.

Tak prezentuje się logo agencji Content Writer:

Logo agencji Content Writer (znak + logotyp)

Logo a logotyp

Często słyszy się, że słowo logo oraz logotyp używane są zamiennie i traktowane jako synonimy. Ta coraz powszechniejsza tendencja jest jednak błędna ­– w rzeczywistości bowiem logo jest szerszym pojęciem, w którym zawiera się mylony z nim logotyp.

Na logo, czyli szczególny dla danej marki znak, składa się:

  • sygnet – znak graficzny, niewielki symbol, który stanowi odzwierciedlenie najważniejszych wartości bądź walorów marki;
  • logotyp – tekstowa prezentacja nazwy marki, która często stanowi istotną część składową logo, jednak może także funkcjonować niezależnie od niego.

W przypadku projektowania logo warto zadbać o to, aby grafika wraz z logotypem odpowiednio prezentowała się zarówno w wersji cyfrowej (w mailach, na e-fakturach, na stronie internetowej), jak i w wersji drukowanej (na wizytówkach, firmowych notesach i fakturach tradycyjnych).

 

Wielkość logo (wersja cyfrowa i do druku)

Kolorystyka marki

W budowaniu identyfikacji wizualnej marki, która stanowić będzie spójny przekaz i odzwierciedlenie jej charakteru, bardzo ważne jest także odpowiednie dopasowanie kolorystyki.

Logo, połączone z wybranym zestawem kolorów, to elementy identyfikacji wizualnej marki, z którymi klient styka się najczęściej. To właśnie one mają za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorcy, a następnie w kilka sekund, bez słów, opowiedzieć mu o marce. Kluczowe jest więc staranne i umiejętne dobranie kolorystyki do branży, cech szczególnych czy misji firmy.

Jak wybrać kolorystykę marki? Warto odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

  • Z czym kojarzyć się ma moja firma i związana z nią kolorystyka?
  • Jakie wartości prezentować ma wybrany kolor?
  • Jaka jest główna grupa docelowa marki?

Inny zestaw kolorów pasować będzie do mającej kojarzyć się z luksusem marki, oferującej eleganckie zegarki czy biżuterię, inny natomiast do budzącej zaufanie rodziców firmy z bezpiecznymi zabawkami dla niemowląt.

Wybierając kolorystykę dla swojej marki, należy pamiętać o tym, że większość kolorów ma swoją szczególną symbolikę. Ten sam kolor w połączeniu z jedną branżą i zestawem cech firmy może więc przyciągnąć odbiorcę, ale też skutecznie go zniechęcić, kiedy wraz z charakterem marki tworzyć będzie niespójny, pozbawiony wiarygodności przekaz.

Jak dobrać kolorystykę do branży?

Markom, które pragną być uznawane za profesjonalne i godne zaufania, może pasować kolor granatowy, wywołujący takie właśnie konotacje. Jeśli jednak dana firma dodatkowo chciałaby kojarzyć się z luksusem, być może lepszym wyborem będzie duet czerni i złota.

Kolor żółty to pozytywna energia, kojarzona z zabawą czy wakacjami, dlatego też dobrze sprawdza się w identyfikacji wizualnej firm związanych z turystyką i rozrywką.

Z kolei zieleń to uspokajająca barwa, która kojarzy się przede wszystkim z naturą i zdrowiem, ale także nadzieją. Może więc sprawdzić się jako kolorystyka dla marek kosmetycznych czy farmaceutycznych, a także firm, które pragną kojarzyć się odbiorcom z naturalnym asortymentem czy ekologią i funkcjonowaniem w zgodzie z przyrodą.

W kolorystyce agencji Content Writer główną rolę pełni ciemny odcień granatu:

Kolorystyka - główny kolor brandowy agencji Content Writer (granat).

Typografia

Poza kolorystyką i odpowiednio zaprojektowanym logo bardzo ważne jest także posiadanie wspólnej typografii dla całej marki. To nie tylko określony typ fontów, ale także spójność dotycząca interlinii, wielkości tekstu, proporcji między poszczególnymi elementami itp.

Wybór typografii odpowiada również za skojarzenia z marką. Podobnie jak w przypadku kolorystyki, także rodzaj i kształt fontu może podpowiedzieć użytkownikom, czego mogą się spodziewać — luksusu, tradycyjności, natury, a może profesjonalnego podejścia do biznesu.

Konsekwentne stosowanie spójnej typografii jeszcze bardziej wzmocni wizerunek marki i sprawi, że użytkownicy będą mogli skojarzyć Twoją firmę po fragmencie tekstu.

Czcionka wykorzystywana przez Content Writer to Poppins w różnych wariantach:

Czcionka Poppins (fragment)

Gdzie wykorzystać identyfikację wizualną?

Logo, składające się z sygnetu oraz logotypu, a także kolorystyka marki to elementy identyfikacji wizualnej, które powinny pojawić się na:

  • stronie internetowej firmy,
  • profilach marki w mediach społecznościowych,
  • wszelkich przesyłanych klientom materiałach,
  • wizytówkach marki, jej firmowym papierze czy służbowych autach.

W ten sposób tworzony jest pełny i spójny obraz marki. Elementy identyfikacji wizualnej powinny pojawiać się także w siedzibie firmy – w głównym biurze, ale też w mniejszych oddziałach, magazynach, halach produkcyjnych czy punktach sprzedaży.

W przypadku firm z branży produkcyjnej czy handlowej identyfikacja wizualna marki to także opakowania produktów, grafiki na fakturach, a także dokumentach reklamacyjnych. To również firmowe stroje pracowników, wygląd firmowych stoisk czy punktów informacji na wszelkiego rodzaju targach bądź branżowych konferencjach.

Komu zlecić stworzenie identyfikacji wizualnej marki?

Kompleksowe stworzenie identyfikacji wizualnej marki warto zlecić profesjonalnej agencji brandingowej. Specjaliści, na podstawie najważniejszych informacji dotyczących firmy, stworzą spójne logo i umiejętnie dopasują do niego kolorystykę i typografię. Ponadto zaprojektują także opakowania, wzory firmowego papieru czy wysyłanych maili, tak, aby wszystkie gotowe elementy tworzyły spójną i wiarygodną całość.

Identyfikacja wizualna marki to opowieść o jej najważniejszych cechach. Opowieść, która ma za zadanie przyciągnąć odbiorców i w wiarygodny sposób przedstawić im firmę, a także utrwalać w nich skojarzenia z marką. Dlatego też tak ważne jest, aby identyfikacja wizualna była ona stworzona właściwie. Każdy z jej elementów powinien być starannie opracowany i doskonale pasujący zarówno do samej marki, jak i do siebie nawzajem.

Ile kosztuje identyfikacja wizualna marki?

Wycena zwykle jest indywidualna i zależy od ilości projektów do opracowania, czasu potrzebnego na realizację, a także od doświadczenia agencji. Rozbieżności w cenach są ogromne – od 1000 zł do nawet kilkuset tysięcy dolarów. W Polsce jednak średni koszt opracowania identyfikacji wizualnej to od 3 000 do 10 000 zł.

Podsumowanie

  • Identyfikacja wizualna to narzędzie służące do budowania wizerunku firmy.
  • Podstawowymi elementami identyfikacji wizualnej marki są: logo, kolorystyka i typografia.
  • Stworzenie identyfikacji wizualnej marki warto zlecić profesjonalnej, doświadczonej agencji brandingowej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Ewa Kunysz

Z zawodu filolog polski i fotograf. Chętnie podejmuje wymagające wyzwania copywriterskie, twierdząc, że każdy kolejny temat jest możliwością odkrycia czegoś nowego. Dobrze odnajduje się zarówno w obszernych artykułach eksperckich, jak i krótkich wpisach na potrzeby mediów społecznościowych. Docenia rzetelną pracę słowem, jak również jego humorystyczną odsłonę. Prywatnie posiadaczka dwóch psów rasy Amstaff oraz miłośniczka fotografii i sztuk walki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.09.2024 Marketing
17.09.2024 Porady & Ciekawostki
16.09.2024 Marketing
13.09.2024 Korekta & Redakcja
12.09.2024 Porady & Ciekawostki
11.09.2024 Social Media
10.09.2024 Copywriting
09.09.2024 Porady & Ciekawostki
06.09.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu