Ilość czy liczba? Rozwiewamy wątpliwości!

Spis Treści:

Język polski jest pełny zasad gramatycznych, które mogą przyprawić o zawrót głowy. Wiele wątpliwości pojawia się chociażby w przypadku poprawnego użycia słów „ilość” i „liczba”. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak poprawnie ich używać!

Ilość czy liczba – zasady językowe

Według ściśle ustalonych zasad językowych wyrazu „liczba” używamy tylko do określania rzeczowników policzalnych.

Przykład:

  • Liczba klientów naszego sklepu stale rośnie.
  • Liczba sukienek w twojej szafie jest niewiarygodna!

Wyrazu „ilość” używamy natomiast do rzeczowników niepoliczalnych.

Przykład:

  • Wsyp odpowiednią ilość mąki, aby ciasto było zwarte i elastyczne.
  • Ciekawa, jaka jest ilość piasku na tej plaży.

Językoznawcy wskazują jednak, że w języku potocznym dopuszczalne jest używane zamiennie tych określeń, choć będzie to poczytane za stylistyczną niezręczność. Co ciekawe, w dawnych czasach to rozróżnienie nie było tak klarowne. „Słownik warszawski” z początków XX wieku opisuje słowo „ilość” jako „liczbę”! To dopiero II wojna światowa nadała określone znaczenie tym terminom.

Ilość a liczba – czy są wyjątki?

W języku polskim zawsze są wyjątki! Nie inaczej jest w przypadku „ilości” i „liczby”. Może bowiem zdarzyć się, że dane słowo jest jednocześnie policzalne i niepoliczalne.

Doskonałym przykładem takiej sytuacji jest słowo „informacja”. W zależności od kontekstu może być użyte do rzeczowników policzalnych (np. jako liczba konkretnych informacji) lub niepoliczalnych (np. duża ilość informacji, natłok danych). Tak więc przed wybraniem danego określenia, należy wziąć pod uwagę jego kontekst.

Podsumowanie

  • Według zasad językowych określenia „ilość” używamy do rzeczowników niepoliczalnych, a „liczba” – do policzalnych.
  • Językoznawcy wskazują, że w języku potocznym dopuszczalne jest używanie tych słów zamiennie.
  • „Ilość” czy „liczba” zawsze należy używać w określonym kontekście, ponieważ niektóre słowa mogą być jednocześnie policzalne i niepoliczalne.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Weronika Kociołek

Studentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zafascynowana socjologią literatury, a w szczególności tajnikami życia i pracy pisarzy. Od lat nastoletnich sama również zajmuje się pisaniem prozy. Ciągle kieruje swoją ścieżkę zawodową w stronę słowa – pracuje jako redaktorka i copywriterka. Szczerze wierzy, że każdy przedmiot ma własną historię, a każdy tekst potencjał, który wystarczy tylko wydobyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu