Influencer – kto to? Czy każdy może nim zostać?

Spis Treści:

Dzięki influencerowi możesz znacząco podnieść sprzedaż swoich produktów, dotrzeć do klienta faktycznie zainteresowanego Twoją ofertą oraz zbudować pozytywny wizerunek marki jako eksperta w swojej branży. Firmy coraz częściej korzystają z pomocy liderów opinii, dzięki którym mogą z lepszym rezultatem pozyskać klientelę niż przy użyciu wielkiej kampanii reklamowej. Sprawdź, kim jest influencer i kto może nim zostać.

Kim jest influencer?

Coraz większą rolę w naszym życiu odgrywają media społecznościowe. Początkowy zamysł pozyskiwania i utrzymywania kontaktów ze znajomymi oraz rodziną poprzez portale typu Facebook czy Instagram znacząco ewoluował.

Dziś za pośrednictwem social mediów możesz wyszukać kolegę ze szkolnej ławki, ale także prowadzić sprzedaż swoich produktów czy usług oraz pozyskiwać potencjalnych klientów. Aby sprzedaż była skuteczna, wymaga przyciągnięcia uwagi użytkownika – głównie za sprawą influencera. No właśnie, influencer – kto to właściwie jest?

Najprościej ujmując, influencer to osoba, która potrafi wywierać wpływ na decyzje oraz opinie innych ludzi. Robi to za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Influencer to pojęcie zapożyczone z języka angielskiego. Influence znaczy „wpływ”, idąc tym tokiem rozumowania – influencer to „wywieracz wpływu”. W sieci dość popularne określenia tożsame z influencerem to „przywódca” bądź „lider opinii”.

Co ciekawe, choć oficjalnie pojęcie „influencer” pojawia się w pismach branżowych mniej więcej od roku 2001, to w praktyce influencer marketing ujrzał światło dzienne już w XVIII wieku. Angielski garncarz Josiah Wedgwood wytwarzał ceramikę dla rodziny królewskiej. Udało mu się namówić królową Charlotte do stworzenia linii Queen’s Ware. Pomysł ten spodobał się tak bardzo, że brandowana przez rodzinę królewską porcelana została umieszczona w muzeum, aby każdy mógł ją podziwiać. I tak, dzięki wykorzystaniu wpływowej osoby do promocji oraz sprzedaży produktów, nadali początek idei influencer marketingu.

Czym zajmuje się influencer?

Influencer do komunikowania się z odbiorcami wykorzystuje popularne media społecznościowe:

  • pisze blogi,
  • tworzy vlogi,
  • prowadzi kanał na YouTube,
  • jest aktywnym użytkownikiem Facebooka, Instagrama, ale także TikToka oraz innych portali wykorzystywanych obecnie do przekazywania treści.

Wszystkie te środki przekazu wymagają regularnego publikowania wartościowych i merytorycznych treści. Dzięki tym działaniom lider opinii buduje w sieci markę eksperta. Warto dodać, że influencer to najczęściej właśnie ekspert w danej branży czy wąskiej specjalizacji, który za pośrednictwem social mediów dzieli się swoją wiedzą oraz edukuje odbiorców, budując z nimi tym samym trwałe relacje.

Influencer potrafi w prosty i efektowny sposób przekazać wiedzę oraz nabyte doświadczenie, dzięki czemu jest w stanie realnie wpłynąć na nasze decyzje zakupowe. Ludzie od zawsze polegają na opinii i recenzji innych osób. A jeśli na dodatek rady udziela ktoś znany i powszechnie lubiany, istnieje większa szansa na to, że sięgniemy po produkt lub usługę proponowaną przez tę osobę. Długofalowa współpraca z influencerem potęguje budowanie zaufania w stosunku do firmy, która zdecydowała się na kolaborację z liderem opinii. Skoro ktoś korzysta z tych produktów od lat i w dalszym ciągu poleca je znajomym, to muszą być naprawdę dobre.

Jakich influencerów znajdziesz w sieci?

Istnieje co najmniej kilka typów influencerów, w zależności od:

  • liczby odbiorców, czyli potocznie zwanego zasięgu (od nano- do megainflucerów),
  • motywacji, czyli rodzaju umieszczanych treści (od artysty po idola),
  • platformy komunikacji (blogerzy, vlogerzy, youtuberzy, instagramowicze…).

Influencerzy – zasięgi

Nanoinfluencerzy to stosunkowo młoda grupa. Ilość obserwujących nie przekracza 1000 osób. Określani mianem „znajomych z sąsiedztwa”. Oddani zwolennicy konkretnych marek i brandów, którzy promują dane produkty czy usługi bardziej ze względu na sympatię do firmy, niż komercyjną współpracę.

Mikroinfluencerzy mogą pochwalić się grupą obserwujących sięgającą nawet 20 tysięcy osób. Uznawane za wiarygodne i autentyczne, szybko zyskują na popularności – zdaniem wielu ekspertów to właśnie działania tej grupy często bywają najskuteczniejsze.

Midinfluencerzy stanowią grupę niszowych specjalistów w swoich dziedzinach, które przyciągają od 20 do 100 tysięcy obserwatorów. Ich głównym źródłem utrzymania są prowadzone na YouTube kanały oraz blogi.

Makroinfluencerzy przyciągają ponad 100 tysięcy obserwujących użytkowników. To grupa szczególnie pomocna przy budowaniu świadomości marki, wprowadzaniu produktu czy usługi na rynek.

Megainfluencerzy wykraczają poza media społecznościowe, zyskując popularność także przy pomocy tradycyjnych mediów. To znani i lubiani sportowcy czy artyści, którzy postanowili przenieść zasięgi również do sieci.

Influencerzy – motywacja

Artyści tworzą treści atrakcyjne wizualnie, zrzeszając fanów głównie dzięki Instagramowi oraz fotoblogom. Najczęściej dotykają tematów lifestyle’owych, związanych z podróżami, przyrodą oraz sztuką i modą.

Aktywiści najczęściej prezentują w sposób bezpośredni swój światopogląd, zachęcając do aktywnego promowania i propagowania konkretnego stylu życia czy idei. Ci influencerzy otwarcie wyrażają opinie polityczne, prezentują podejście do ekologii i ochrony środowiska, wspierają mniejszości narodowe czy feministki.

Lifestylerzy to zwykle trendsetterzy, którzy znają obowiązujące trendy, śledząc różne sfery życia – związane z modą, designem, szeroko pojętą rozrywką. To nierzadko ojcowie i matki, które pokazują uroki życia rodzica.

Eksperci są influencerami uznawanymi za autorytety w danych dziedzinach ze względu na swoją wiedzę oraz umiejętności. Tworzą niezwykle wartościowy oraz specjalistyczny content.

Idole zrzeszają największe grupy odbiorców. Cieszą się popularnością, są rozpoznawalni. To typ silnie opiniotwórczy, skupiający działalność głównie wokół siebie oraz swoich poglądów i upodobań. Często przyciągają uwagę kontrowersyjnymi opiniami w danych tematach.

Jak zostać influencerem?

Nie ma jednolitej recepty na zdobycie renomy wpływowego influencera. Aby zyskać popularność oraz miarodajne i przynoszące oczekiwane rezultaty zasięgi, trzeba wykonać sporo pracy, nim ktoś o nas usłyszy. Niestety, nieprzemyślane działanie może bardzo szybko zniweczyć budowaną reputację.

Zajęcie influencera nie jest dla Ciebie, jeśli nie chcesz ciągle się dokształcać i poszerzać swojej wiedzy. Lider opinii musi bowiem być na bieżąco z panującymi trendami oraz newsami z branży. Musi także umiejętnie przekazywać wiedzę. Jeżeli zatem nie czujesz się pewnie przed kamerą albo cenisz sobie anonimowość – zyskanie reputacji rzetelnego i godnego zaufania influencera może potrwać w Twoim przypadku bardzo długo. Zawsze jednak istnieje wyjście z każdej sytuacji – możesz bowiem nawiązać współpracę z influencerem, który pomoże Ci zrealizować konkretne cele.

Podsumowanie:

  • Influencer to osoba, która za pośrednictwem mediów społecznościowych wywiera wpływ na decyzje obserwujących go użytkowników.
  • Wyróżniamy kilka typów influencerów w zależności od: wielkości zasięgów, motywacji oraz środka komunikacji.
  • Nanoinfluencerzy uchodzą za najbardziej wiarygodnych, godnych zaufania jako „znajomi z sąsiedztwa”. Polecają dane produkty czy usługi bardziej z sympatii do marki niż w ramach płatnej współpracy.
  • Kluczem do sukcesu jest regularne tworzenie merytorycznych i wartościowych treści, które z czasem przynoszą efekt w postaci budowania wizerunku eksperta w swojej branży.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Wiącek

Patrycja zajmuje się copywritingiem - przygotowuje opisy produktów i kategorii, opracowuje artykuły blogowe oraz inne teksty pod SEO. Do swoich zadań podchodzi z pełnym zaangażowaniem, rzetelnie i terminowo. Na co dzień mama, żona i pełnoetatowa asystentka w międzynarodowej firmie przemysłowej z branży spawalniczej. W wolnych chwilach Patrycja zgłębia tajniki pracy Wirtualnej Asystentki, biorąc udział w szkoleniach przygotowujących do tego zawodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy