Jak napisać książkę? Praktyczne porady od copywriterów

Spis Treści:

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak napisać dobrą książkę, w niniejszym artykule znajdziesz zbiór wskazówek od doświadczonych pisarzy. Zapraszamy do lektury!

Jak napisać książkę – początkowe etapy

Wbrew pozorom, profesjonalne pisanie tekstów jest procesem złożonym, szczególnie w przypadku tak wielkoformatowego przedsięwzięcia, jakim jest książka. Omówmy zatem poszczególne kroki, które trzeba podjąć w toku realizacji.

Określ temat

Choć musisz zacząć od najbardziej oczywistej rzeczy, sprawa nie jest wcale taka prosta. Każde zagadnienie cechuje się określonym popytem, który będzie miał bezpośredni wpływ na zainteresowanie czytelników, a tym samym – na zyski z publikacji. Rzecz jasna sam pomysł nie wystarczy, jeśli nie będzie poparty jakościową realizacją. Niemniej od niego zaczyna się pierwszy ruch, który będzie określał wielkość rynku, a także konkurencję, z którą przyjdzie Ci się zmierzyć.

Jest to więc kwestia warta gruntownej analizy. Całe szczęście, istnieją narzędzia pozwalające określić popularność zagadnień w danym przedziale czasowym, na przykład darmowy Google Trends. Byłoby idealnie, gdybyś wybrał taki temat, który stale zyskuje liczbę wyszukiwań, a jednocześnie pokrywa się z Twoimi kompetencjami.

Wybierz sposób dystrybucji

Możesz o tym zdecydować już teraz lub wstrzymać się do momentu ukończenia pisania. Jeśli jednak zahaczamy już o kwestie finansowe, musimy poruszyć zalety i wady rozwiązań dystrybucyjnych.

Masz podstawowy wybór: wydać książkę na własną rękę lub skierować ją do wydawnictwa.

Brak wydawnictwa

W takim układzie musisz sam zadbać o oprawę graficzną, druk, redakcję i środki promocyjne. Nagrodą za własną inicjatywę jest pełnia zysków ze sprzedaży, a nie kilkuprocentowe tantiemy, co po prostu oznacza większe zarobki z publikacji. Oczywiście przy takim rozwiązaniu musisz dysponować kapitałem własnym, który umożliwi Ci całe przedsięwzięcie, lecz przy wielonakładowej sprzedaży zwrot z inwestycji będzie zdecydowanie warty podjętego trudu i ryzyka. Warto zaznaczyć, że coraz większą popularnością cieszy się pisanie e-booków, gdyż – zgodnie ze swoją nazwą – nie wymagają one druku, co wiąże się z redukcją kosztów.

Wydawnictwo

Takie rozwiązanie powstało nie bez powodu. Wydawnictwo zatrudnia grafików i redaktorów, mogących znacząco zwiększyć jakość Twojej książki. Ponadto sieć kontaktów i dostęp do wielu punktów sprzedaży sprawia, że zostaniesz odciążony pod kątem marketingowym. Jest to więc wybór zdecydowanie prostszy i bezpieczniejszy, lecz przynoszący mniejsze zyski w przypadku, gdy książka okaże się sukcesem. Sama wysokość wynagrodzenia jest kwestią indywidualną, gdyż zależy od polityki wydawnictwa, np. wkładu własnego (większość takich firm wymaga pokrycia części kosztów druku i prac nad tekstem) czy rozliczenia kwotowego/procentowego od sprzedanego nakładu.

Sprecyzuj grupę odbiorców

Nie będzie zaskoczeniem fakt, że musisz wiedzieć, do kogo piszesz.

Określenie, kim są czytelnicy, to niezbędny element, by książka była ciekawa, wartościowa i zrozumiała.

Również i w tym miejscu warto pokusić się o głębsze rozważania, czyli zamiast ogólników konkretnie zdefiniować:

  • wiek
  • płeć
  • zainteresowania
  • wykształcenie
  • zawód
  • potrzeby

W zależności od podjętej tematyki, część z powyższych elementów można pominąć, jednakże sugerujemy sprecyzowanie tak wielu parametrów, jak tylko się da – w końcu mówimy o czynności, która wpływa na jakość książki, prawda?

Jak pisać książkę – wskazówki

Po przejściu przez powyższe kroki jesteśmy bogatsi o teoretyczną wiedzę, zatem czas przejść do praktycznego pisania książki. Niestety na tym etapie nie istnieją już precyzyjne porady, które zagwarantują sukces. Jakość książki zależy bowiem od wiedzy, zaangażowania czy pisarskiego taktu autora. Możemy natomiast zebrać w jedno miejsce cechy dobrej książki, których warto się trzymać, aby zwiększyć jakość treści.

Pisz zrozumiale

Część autorów wychodzi z błędnego założenia, że trudne słownictwo jest cool. Fakt faktem, pewien żargon techniczny jest niezbędny do wytłumaczenia bardziej skomplikowanych zagadnień, lecz nie zwalnia z obowiązku przejrzystego ujmowania swoich myśli. Jeśli istnieje możliwość, aby uprościć przekaz, warto z niej skorzystać. W końcu pamiętaj, że autor budzi swój szacunek przez sens wypowiedzi, a nie przez jej przekombinowaną formę.

Zadbaj o strukturę

Niewątpliwie warto korzystać ze zdobyczy współczesnej kognitywistyki. Wiemy już, że zwykły czytelnik nie jest odpornym na zmęczenie robotem, który uwielbia czytać długie bloki tekstów. Programiści posuwają się w tym twierdzeniu jeszcze o krok dalej, projektując strony internetowe z myślą, że nie będą one czytane, lecz skanowane.

Jeśli istnieje możliwość, aby uprościć przekaz, warto z niej skorzystać.

Wróćmy jednak do książki, gdzie zakładamy większą cierpliwość i zaangażowanie u odbiorców. Niezależnie od tego warto wpuścić do tekstu nieco „powietrza”, dodając nie tylko akapity, ale również listy wypunktowane, podsumowania rozdziałów, wyodrębnione definicje czy listę pytań i odpowiedzi (FAQ), jeśli tylko pojawi się taka możliwość (szczególnie w przypadku e-booków). W ten sposób zwiększysz u czytelników zapamiętywanie, poprawisz czytelność i nasilisz pozytywny odbiór tekstu.

Bądź kreatywny

W tym aspekcie oficjalne porady, jak napisać dobrą książkę, mogą się różnić od naszego stanowiska. Środowisko kulturowe, w którym żyjemy, po cichu przyjęło, że istnieją książkowe normy i literackie toposy, których należy bezwględnie przestrzegać, aby stworzyć poprawne dzieło. Ta powszechnie przyjęta zasada nie jest niczym dziwnym bądź złym, bowiem estymę można odnosić wyłącznie do przeszłości. Nie da się akceptować i chwalić „potencjalnych” możliwości – można to robić jedynie ze wzorcami, które już się zastosowało.

Pamiętajmy jednak, że kurczowe trzymanie się narzuconych wymagań blokuje wszelką innowacyjną twórczość. Wszystkie znaczące książki, które zyskały popularność i trwają w pamięci po dziś dzień, to prace przełomowe, które zerwały z tradycyjnymi schematami (formy, treści czy koncepcji). Rzecz jasna nie nakłaniamy do łamania wypracowanych norm, a jedynie do zachowania otwartej głowy, która może ostatecznie zadecydować o porażce bądź sukcesie.

Jak napisać książkę – FAQ

Przechodzimy do odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z pisaniem książek.

Czy warto pisać książkę?

Jeśli poważnie się nad tym zastanawiasz, to znaczy, że dysponujesz pewną ilością wolnego czasu i masz coś ciekawego do przekazania. W takim wypadku oczywiście, że warto napisać książkę – nawet nie pod kątem finansowym, lecz personalnym.

O ile większość wydanych pozycji nie osiąga satysfakcjonującego wyniku ze względu na małą ilość sprzedanych egzemplarzy, tak napisanie książki może być naprawdę świetną przygodą dla Twojej osoby. Pozwala m.in zebrać i ułożyć myśli, zwiększyć kompetencje językowe, czy zbudować własny wizerunek. Z tworzenia treści możesz odnieść wiele intelektualnych korzyści.

Ile zarobię dzięki książce?

To bardzo ogólne pytanie, które zależy od wielu czynników: wybranej dziedziny, jakości książki, sytuacji rynkowej, a nierzadko także samego szczęścia. Jak jednak wspomnieliśmy, większość książek nie kończy się sukcesem (przynajmniej w finansowym wydaniu). Nakład kilkuset sztuk jest bardzo dobrym rezultatem, a pamiętajmy, że prowizja od wydawnictwa nie wyniesie więcej niż kilka złotych za sprzedany egzemplarz. Biorąc pod uwagę poniesiony czas i koszty własne, nie warto kierować się pieniądzem jako jedynym celem w pisaniu książki.

Oczywiście w przypadku większego sukcesu, tj. kilkadziesiąt tysięcy sprzedanych sztuk, zyski robią się znaczące. Przyjmuje się jednak, że z samego pisania żyje w Polsce zaledwie garstka osób. Jeśli rozważasz stricte pisanie tekstów za pieniądze, bycie copywriterem czy content writerem jest z pewnością bardziej intratne od wydawania tomików poetyckich.

Jak napisać dobrą książkę w dwa tygodnie?

Takie i podobne pytania nie są zasadne, jeśli Twoim celem jest wartościowe dzieło na jakikolwiek temat. Książka wymaga wielu wyrzeczeń i pracy na pełnych obrotach. Nie jest to z pewnością szybkie działanie polegające na znalezieniu czarującego zdania czy innej magicznej formuły, która zapewni sukces.

Treść jest odzwierciedleniem myśli. Łatwo o tym zapomnieć, gdyż posługujemy się umownymi znakami (zwanymi ogólnie „pismem”), które mogą być równie dobrze używane przez innych. Jednakże ułożenie tych znaków w unikalną konfigurację jest wyłączną zasługą autora, fizycznym przejawem mentalnych reprezentacji tworzonych w jego głowie. Wspominamy o tym, ponieważ zbiór celnych myśli, ujętych w logiczną formę, jest trudny i wymaga wielu dojrzewających refleksji (a nie chwilowego urlopu na napisanie książki).

Gdzie najlepiej pisać książkę?

Najprościej mówiąc, tam, gdzie odnajdujesz swój stan skupienia i relaksu. Jedni wolą gwarne kawiarenki, a inni domek letniskowy nad oczkiem wodnym. Nie ma tutaj reguły, natomiast liczy się Twoje samopoczucie i motywacja do myślenia.

Możemy łatwiej stwierdzić, jakie miejsca się nie nadają. Są to z pewnością warunki powodujące napięcia, odwracające uwagę od biegu myśli, np. mieszkanie z hałaśliwymi domownikami czy transport miejski, który akurat ziszcza swoją upragnioną kontrolę biletów. Twórz tam, gdzie odnajdujesz wewnętrzny spokój.

W jakim wieku zacząć pisać?

Odpowiemy rozbrajająco prosto. Jeśli chcesz dzięki książce zarobić, napisz ją wtedy, kiedy będziesz dysponować informacjami, za które ktoś będzie skłonny zapłacić. To samo możemy powiedzieć w przypadku każdego innego celu. Nie istnieje tutaj arbitralna granica wiekowa, która pozwala lub zabrania pisać książki. Pamiętaj, że budulcem zdań będą Twoje myśli, a nie wiek.

Podsumowanie:

  • Przed napisaniem książki sprecyzuj grupę odbiorców i dobierz właściwy temat, aby wykreować swoją szansę w zmaganiach rynkowych. Rozważ także zalety i wady korzystania z wydawnictwa, a następnie dostosuj decyzję do swoich możliwości.
  • Pisz możliwie prostymi słowami, zachowuj przejrzystą formę i nie bój się przedzierać nowych szlaków. Prędzej czy później zrobi to ktoś inny.
  • Napisanie książki przynosi nie tylko dodatkowy zarobek, ale przede wszystkim korzyści personalne. Tworzenie treści niesie mnóstwo zalet dla Twojego umysłu.
  • Mamy nadzieję, że powyższy artykuł rzucił nieco światła na temat, jak napisać książkę, i skłoni Cię, aby przekuć swój pomysł w czyn. Do zobaczenia na sklepowych półkach!

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy