Jak napisać misję firmy? 5 ważnych zasad

Spis Treści:

Misja firmy to jeden z niezbędnych elementów każdego biznesplanu. Określenie jej i uwzględnianie w codziennym zarządzaniu niesie za sobą długofalowe, pozytywne skutki. Misja wyznacza bowiem kierunek działania i pomaga w dynamicznym rozwoju wśród stale rosnącej konkurencji. Czym właściwie jest i jak napisać misję firmy? Czym misja różni się od wizji i celów? Przedstawiamy kluczowe informacje!

Co to jest misja firmy?

Misja firmy to dokument opisujący pokrótce kierunek działania. Ma być swoistą wizytówką i stanowić odpowiedzi na pytania, dlaczego marka powstała i jaki jest cel jej funkcjonowania.

Poza tożsamością, w wielu przypadkach określa również pozycję zajmowaną na tle konkurencji i wyznawane wartości. Z tego względu stanowi jeden z ważnych odnośników przy podejmowaniu długoterminowych decyzji biznesowych.

Tworząc misję firmy, warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Na czym polega działalność? Jaką wartość daje innym?
  • W jaki sposób firma odpowiada na potrzeby klientów?
  • Co jest celem działania przedsiębiorstwa?

W większości przypadków misja firmy to 1-2 kluczowe zdania oddające istotę całej działalności. Pozostaje ona niezmienna przez cały czas z wyjątkiem sytuacji, kiedy dojdzie do ważnych zmian w przedsiębiorstwie. Mimo że oficjalnie nie ma obowiązku stworzenia takiego opisu, to z pewnością warto go uwzględnić w swoim biznesplanie, gdyż przynosi same korzyści.

Dlaczego warto stworzyć misję firmy?

Chociaż pozornie określenie misji firmy może wydawać się mało istotne, to w rzeczywistości ten dokument odgrywa bardzo ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Mianowicie:

  • Podkreśla unikalność firmy i wyróżnia ją na tle konkurencji.
  • Ułatwia codzienną komunikację i budowanie silnego zespołu.
  • Wzbudza zaufanie klientów i zwiększa ich lojalność.
  • Może mieć pozytywny wpływ na wyniki sprzedażowe.
  • Zwiększa motywację pracowników i pomaga im w dążeniu do określonych celów.
  • Jest pomocna przy tworzeniu strategii marketingowej, gdyż przypomina o najważniejszych założeniach.

Przy jasno określonych celach dużo łatwiej osiągnąć sukces w biznesie. W końcu przed rozpoczęciem podróży, warto wiedzieć, jaki jest jej kierunek.

Jak napisać misję firmy?

Aby napisać misję firmy, najlepiej zastosować się do następujących wytycznych:

1. Zadbaj o odpowiednią długość tekstu

Docelowo misja firmy ma być krótkim opisem, który zapadnie klientom w pamięć. Z tego powodu należy ograniczyć się do maksymalnie 3 zdań. Pozostałe elementy, jak np. wyznawane wartości czy osiągnięte cele, można umieścić poniżej misji lub na innej podstronie.

2. Opisz główny cel działalności

Każda marka powinna mieć swój wiodący cel, do którego dążyć będą wszyscy pracownicy. Znajdź coś, co będzie wartościowe lub inspirujące również dla potencjalnych klientów (np. troska o środowisko czy zdrowy rozwój dziecka).

3. Wyszczególnij wartości firmy

Jednym ze sposobów, aby budować pozytywny wizerunek marki, jest uwzględnienie wartości, jakie jej przyświecają (np. promowanie wiedzy czy bezpieczeństwo). Spisanie ich wyznaczy kierunek rozwoju i pomoże marce wyróżnić na tle konkurencji.

4. Określ grupę docelową

Ogromne znaczenie podczas tworzenia misji firmy ma określenie grupy docelowej. Trudno bowiem trafić z komunikacją, nie wiedząc, kto będzie odbiorcą. Przy wyznaczaniu targetu pomocne będzie m.in. określenie wieku potencjalnych klientów, płci wykształcenia, dochodu czy wyznawanych wartości.

5. Pokaż, że to, co robisz, jest Twoją pasją

Z pasji bardzo często powstają wielkie biznesy, dlatego dobrym rozwiązaniem jest pokazanie potencjalnym klientom, że to, co robisz, daje Ci radość i satysfakcję. Taka pozytywna energia z pewnością zostanie dostrzeżona przez klientów.

Podsumowując, całość powinna być krótka, charakterystyczna i trafna, dzięki czemu stanowić będzie ciekawy element wizerunku przedsiębiorstwa.

W misji można nawiązać do osiągnięcia konkretnych wyników działalności, relacji z klientami i kontrahentami, rozwoju i nowoczesnych technologii, czy też indywidualnych wartości.

Czym się różni misja firmy od wizji?

Misja i wizja firmy to dwa, często mylone ze sobą pojęcia. W rzeczywistości jednak dotyczą dwóch odrębnych kwestii. O ile pierwsze z nich określa zestaw wartości, jakie przyświecają codziennej działalności, o tyle drugie jest już obrazem ideału, do którego dąży marka.

Podstawowym założeniem misji firmy jest swoisty manifest ukazujący najważniejsze cele przedsiębiorstwa. W prosty sposób przedstawia markę i wyróżnia ją na tle konkurencji, a także wyznacza kierunek działań.

Z kolei wizja firmy ma być wizualizacją tego, do jakiego stanu dąży przedsiębiorstwo wraz z jego pracownikami. Powinna być zwięzła i konkretna, a przy tym realna do spełnienia. Zawiera wyobrażenie idealnej sytuacji biznesowej z uwzględnieniem charakterystycznych cech marki i całej branży. Jej głównym celem jest motywowanie personelu.

Misja firmy – przykłady

  • „Wspieramy ludzi w budowaniu wspólnoty i łączeniu świata ze sobą.” – Facebook
  • „Fundamentalnym celem agencji Content Writer jest nieustanna poprawa jakości informacji w Internecie.” – Content Writer
  • „Dostarczanie klientom najlepszych wrażeń dzięki innowacyjnemu sprzętowi, oprogramowaniu i usługom.” – Apple
  • „Misją naszej firmy jest uporządkowanie światowych zasobów informacji, tak by były powszechnie dostępne i użyteczne.” – Google
  • „Misją firmy Microsoft jest zapewnienie każdemu człowiekowi i każdej organizacji na świecie możliwości, dzięki którym uda im się osiągnąć więcej.” – Microsoft
  • „Naszą misją jest wykorzystanie potencjału ludzkiej kreatywności poprzez zapewnienie milionom twórczych artystów możliwości czerpania zysków z ich utworów i miliardom fanów możliwości czerpania przyjemności i inspiracji z tych utworów.” – Spotify

Podsumowanie

  • Misja firmy to dokument wyznaczający kierunek działania i główne cele przedsiębiorstwa.
  • Opis ten pomaga w budowaniu spójnej strategii, wyróżnieniu marki i budowaniu lojalnego zespołu, a jednocześnie korzystnie wpływa na wizerunek marki.
  • Różnicą pomiędzy misją a wizją firmy jest to, że pierwsze z nich określa cel i kierunek działania, a drugie idealne wyobrażenie przedsiębiorstwa w przyszłości.
  • Spisując misję firmy, należy pamiętać, aby była krótka, a przy tym trafnie określała charakter działalności.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu