Jak napisać tekst próbny? Wskazówki dla początkujących

Spis Treści:

Przygotowanie tekstu próbnego dla potencjalnego klienta lub agencji uznaje się obecnie za pierwszy etap rekrutacji. Na podstawie podesłanej treści przyszły zleceniodawca może poznać Twój styl pisania. Jak napisać tekst próbny, żeby zachęcał do nawiązania współpracy właśnie z Tobą? Odpowiedzi na te i inne ważne pytania znajdziesz w tym artykule. Zachęcamy do lektury!

Co to jest tekst próbny i dlaczego klienci go wymagają?

Tekst próbny to swoisty test dla Twoich umiejętności. Na podstawie próbki potencjalny zleceniodawca będzie w stanie szybko sprawdzić, czy może powierzyć Ci realizację zlecenia.

Takie zadanie zazwyczaj otrzymuje copywriter o skromnym portfolio oraz początkujący twórca treści. Zdarza się także, że mimo pokaźnego portfolio potencjalny klient i tak prosi o przesłanie próbki tekstu. Dlaczego tak się dzieje? Najczęstsze powody to:

  • zleceniodawca chce sprawdzić Twoje umiejętności w odniesieniu do swojej branży, przy okazji weryfikując Twój styl pisania, znajomość języka branżowego, a także komunikatywność i terminowość;
  • żaden z Twoich tekstów nie odpowiada oczekiwaniom klienta (np. zamieszczasz głównie opisy produktów lub teksty blogowe, a zleceniodawca potrzebuje artykułów eksperckich);
  • w portfolio zamieszczasz swoje najlepsze teksty, które możesz „dopieszczać” w nieskończoność – zleceniodawca być może będzie chciał ocenić, jak sobie radzisz z ograniczonym terminem realizacji;
  • klient pragnie sprawdzić, czy piszesz zgodnie z wytycznymi, oraz czy Twój styl pisania współgra z jego przekazem (w mediach społecznościowych lub na firmowej stronie). Ma także szansę zweryfikować unikalność treści pod kątem plagiatu.

Tekst próbny – gratis czy za opłatą?

Wydawać by się mogło, że napisanie krótkiego artykułu na potrzeby rekrutacji nie powinno dla copywritera stanowić większego problemu. Cóż, nie do końca. O ile w odczuciu klienta tekst próbny pozwala sprawdzić umiejętności pisarskie twórcy, o tyle dla copywritera to poświęcony czas na przygotowanie treści, na której nie zarobi (zwłaszcza gdy po jego stworzeniu nie otrzyma propozycji współpracy).

Niektóre firmy proponują niewielkie wynagrodzenie za przesłanie tekstu próbnego, aby w pewnym stopniu zrekompensować copywriterowi czas poświęcony na stworzenie próbki. To także forma zachęty dla pozostałych twórców.

Jak napisać tekst próbny?

Poniżej przedstawiamy najważniejsze porady dotyczące tworzenia próbki.

Uzyskaj jak najwięcej informacji od zleceniodawcy

Zanim przystąpisz do pisania tekstu próbnego, potrzebujesz wytycznych. Samo zlecenie o treści „przygotuj tekst próbny” nie wystarczy. Dopytaj o jak najwięcej szczegółów, np.:

  • czego ma dotyczyć tekst – tytuł albo zagadnienie do poruszenia;
  • jaki jest preferowany rodzaj treści – może to być artykuł blogowy, opis kategorii lub produktu czy post do mediów społecznościowych. Ustal, czy piszesz pod SEO, czy nastawiasz się głównie na przekaz wiedzy albo sprzedaż;
  • ile znaków powinien mieć tekstZZS, ZBS lub ilość wyrazów;
  • słowa kluczowe – dowiedz się, czy klient je wskaże, czy masz zrobić rozeznanie samodzielnie;
  • dla kogo masz pisać – najlepiej uzyskać informacje o personach (grupa wiekowa, płeć, lokalizacja, zawód i wykształcenie, zainteresowania itp.);
  • jak zwracać się do czytelnika – formalnie albo nieformalnie.

Pisz zgodnie z wytycznymi

Wejdź na stronę klienta, sprawdź styl komunikacji z odbiorcami – taki research pomoże Ci zrozumieć oczekiwania potencjalnego zleceniodawcy. Na tej podstawie będziesz w stanie określić, czy uda się Wam znaleźć „wspólny język”.

Pamiętaj, aby trzymać się ustaleń i nie tworzyć tekstów na wyrost, tzn. zbyt rozbudowanych, ogólnikowych, niewyczerpujących. Klienta interesują konkrety, niekoniecznie natomiast Twoje zdolności wodolejstwa.

Zabezpiecz tekst

Jeśli jako copywriter obawiasz się, że Twój tekst zostanie wykorzystany w sposób niezwiązany z procesem rekrutacji, warto znać kilka wskazówek, które pomogą Ci zabezpieczyć swoje dzieło przed publikacją bez Twojej zgody.

Swój tekst możesz zabezpieczyć na kilka sposobów:

  • prześlij tekst próbny w formacie zabezpieczonego przed kopiowaniem PDF-a;
  • zamień tekst na grafikę – zamiast treści w pliku tekstowym możesz przesłać screena gotowej pracy;
  • w pliku z dokumentami zawierającymi próbki lub w samej treści maila umieść informację, że przekazany tekst został stworzony jedynie na potrzeby przeprowadzanej rekrutacji i nie udzielasz licencji na jego publikację bez Twojej zgody oraz odpowiedniego wynagrodzenia.

Co powinien zawierać tekst próbny?

Niestety, nie ma gotowego szablonu dla tekstów próbnych, ponieważ klienci mają różne oczekiwania. Warto jednak znać kilka ogólnych zasad, które możesz zastosować w przypadku swoich bezpłatnych próbek.

Jeśli nie masz pewności, czy dobrze rozumiesz oczekiwania zleceniodawcy – poproś o przykładowy tekst, który klient uznaje za wzorcowy, czyli zawierający wszystko to, czego potencjalny pracodawca może od Ciebie (albo raczej Twojego tekstu) oczekiwać.

Co znajdzie się w próbnym opisie produktu?

Opis produktu można stworzyć na kilka sposobów. Najczęściej jednak rozdziela się dane techniczne od części stricte opisowej. Tabelki powinny zawierać głównie konkretne wartości, choć to nie one będą odpowiadać za pozycjonowanie.

Próbny opis produktu powinien zawierać:

  • słowa kluczowe – nie przesadzaj jednak z ich ilością, tekst musi być przede wszystkim naturalny;
  • język korzyści – pokaż, co czytelnik może zyskać dzięki temu produktowi;
  • dokładną nazwę produktu, a w razie potrzeby również numer serii albo konkretny model;
  • cechy i parametry przedmiotu – jego wymiary, wagę, skład, kolor itp.;
  • opis zastosowania produktu – poinformuj, do czego się wykorzystuje tę rzecz;
  • prawidłową strukturę tekstu – używaj nagłówków, dziel tekst na akapity, stosuj punktory, listy;
  • unikalną treść – nie kopiuj danych od producenta.

Co znajdzie się w próbnym artykule blogowym?

Artykuły blogowe najczęściej koncentrują się na przekazywaniu wiedzy i „przemycaniu” produktu lub usługi jako rozwiązania konkretnego problemu. Bardzo popularne są poradniki oraz opracowania w stylu „5 sposobów na skuteczne usunięcie plam z czerwonego wina”.

Podczas tworzenia próbnego artykułu blogowego zadbaj o:

  • dobry research – dzięki temu będziesz mógł stworzyć wartościową treść;
  • chwytliwy tytuł artykułu – powinien być ciekawy i zawierać frazę kluczową;
  • zachęcający lead, czyli wstęp do artykułu;
  • ciekawą treść właściwą – rozwinięcie tematu musi odpowiadać na potrzeby lub problemy potencjalnych czytelników;
  • słowa kluczowe – używaj ich mniej więcej 1-2 razy na każde 1000 zzs oraz w śródtytułach;
  • prawidłową strukturę tekstu – dodaj nagłówki oraz podziel treść na akapity, stosuj także punktory lub listy.

Podsumowanie

  • Tekst próbny to próbka Twoich umiejętności – w wielu przypadkach zastępuje rozmowę kwalifikacyjną.
  • Różni klienci będą mieć różne wymagania co do tekstu próbnego, dlatego zawsze należy pytać o każdy szczegół dotyczący opracowywanej treści.
  • Niezależnie od rodzaju tekstu próbnego pamiętaj o podstawach związanych z tworzeniem treści – używaj słów kluczowych, pisz poprawnie, zadbaj o strukturę tekstu, stosuj punktory i pogrubienia.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Wiącek

Patrycja zajmuje się copywritingiem - przygotowuje opisy produktów i kategorii, opracowuje artykuły blogowe oraz inne teksty pod SEO. Do swoich zadań podchodzi z pełnym zaangażowaniem, rzetelnie i terminowo. Na co dzień mama, żona i pełnoetatowa asystentka w międzynarodowej firmie przemysłowej z branży spawalniczej. W wolnych chwilach Patrycja zgłębia tajniki pracy Wirtualnej Asystentki, biorąc udział w szkoleniach przygotowujących do tego zawodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu