Jak pisać artykuły medyczne?

Spis Treści:

Na pierwszy rzut oka pisanie artykułów wydaje się proste. Wystarczy zrobić research, przygotować plan artykułu i zacząć pisać. Rzeczywistość jednak nie jest tak kolorowa. Często informacje znalezione w Internecie nie mają żadnego potwierdzenia w nauce, a kolejne portale tylko powielają raz powtórzony błąd. Jak więc pisać artykuły medyczne i w przystępny sposób przelać naukową wiedzę na papier? Podpowiadamy!

Artykuły medyczne – o czym należy pamiętać?

Wartościowe teksty na stronie internetowej kreują ekspercki wizerunek marki, generują ruch w witrynie, przyciągają nowych klientów i edukują. Aby jednak tak się stało, artykuły muszą być merytoryczne, ciekawe, ale także zrozumiałe dla przeciętego czytelnika. O co należy zadbać, tworząc teksty medyczne?

Szukanie informacji

Pierwszym krokiem w napisaniu artykułu jest dobry research, czyli szukanie informacji, które mogą nam się przydać. W przypadku artykułów z zakresu szeroko pojętej medycyny może to być problematyczne – szczególnie, jeśli nie mamy pojęcia o medycynie czy zdrowiu.

Szukając inspiracji, możemy się natknąć na fragment tekstu zawierający informację, która wydaje nam się interesująca i którą sami będziemy chcieli opisać. Niestety możemy się tutaj bardzo łatwo pomylić. Co, jeśli ta informacja nie ma żadnego naukowego potwierdzenia, a my ją powielimy i przekażemy dalej? Przeciętny czytelnik nie będzie wiedział jak weryfikować informacje, tylko zaufa naszemu artykułowi. Jak tego uniknąć? Możliwości są dwie:

  • zrobić bardzo dobry research w medycznych bazach danych i napisać tekst samodzielnie,
  • zatrudnić profesjonalnego copywritera, który zna się na kwestiach medycznych i powierzyć mu to zdanie.

Czego potrzebuje odbiorca?

Drugim bardzo ważnym krokiem jest zastanowienie się, jaką wiedzę czytelnik powinien wynieść po przeczytaniu tego artykułu. Czy to go zainteresuje? Potrzeby odbiorców są bardzo ważne.

Przykładem mogą być artykuły o witaminie D. Większość tekstów bardzo dokładnie opisywać będzie przyczyny i objawy niedoborów oraz w szczególności jej suplementację. Co jeśli czytelników najbardziej interesuje to, czy muszą suplementować witaminę D, czy jednak znajdą ją w żywności?

Odbiorca przejrzy Twój tekst, nie znajdzie odpowiedzi i w połowie czytania prawdopodobnie opuści stronę, widząc, że nie ma tam szukanej przez niego informacji. Jednak gdyby znalazł odpowiedź, zapewne przeczytałby cały artykuł, a może nawet udostępniłby go dalej. Musisz zatem wiedzieć, czego szuka odbiorca, aby mu to dostarczyć.

Gdzie szukać badań naukowych?

Dobry copywriter, który wie, jak ważne jest napisanie wartościowego tekstu, zacznie pisanie artykułu od researchu. Po pierwsze musimy sprawdzić jakie frazy są najczęściej wyszukiwane przez odbiorców. Mając tę wiedzę, jesteśmy w stanie dopasować artykuł do jego potrzeb, a dzięki temu zapewnić sobie więcej wyszukiwań.

Kolejne aktualizacje algorytmów Google pokazują, że liczy się treść, która zawiera konkretne i wiarygodne informacje, a nie artykuł, który nie rozwiązuje problemu, ale naszpikowany jest słowami kluczowymi. Zatem kluczem do dobrego tekstu są wiarygodne informacje. Gdzie ich szukać?

Najlepiej polegać na badaniach naukowych, które można znaleźć w medycznych bazach danych, takich jak PubMed.

Szukanie bardzo często wymaga znajomości języka angielskiego, jednak jesteśmy w stanie znaleźć niemal wszystkie informacje, jakich potrzebujemy. Warto również poszukać raportów i opracowań na większe tematy, które wydają bardzo często stowarzyszenia medyczne, jak NFZ czy WHO. Zawierają one dane statystyczne oraz ogólne informacje na dany temat. Jeśli mamy już znalezione artykuły, co dalej?

Wiarygodność badania

Nie każde znalezione przez nas badanie powinno zostać wykorzystane. Artykułów nie można pobieżnie przejrzeć bądź przeczytać samego podsumowania. W każdym badaniu medycznym istnieje kilka rzeczy, na które musimy zwrócić uwagę, oceniając jego wiarygodność:

  • rok badania;
  • grupa badawcza;
  • sposób przeprowadzenia badania.

Branża medyczna jest dziedziną, w której obowiązująca wiedza zmienia się w ekspresowym tempie.

Badania sprzed 10 lat mogą być dalej aktualne, jednak bardzo często zdarza się, że naukowcy zdążyli już odkryć coś nowego i tezy sprzed kilku lat nie mają już potwierdzenia w nauce. Właśnie dlatego szukając informacji najlepiej sprawdzać najnowsze badania. Jeśli dotychczas nic nowego się nie pojawiło, może to oznaczać, że temat został wyczerpany kilka lat wcześniej.

Wielkość grupy badawczej w badaniach naukowych ma ogromne znaczenie. Mniejsze badania, w których grupa badana jest niewielka, wnoszą jedynie zalążek informacji i są podstawą do przeprowadzenia większych badań. Z reguły nie będą one miały większego znaczenia statystycznego, ponieważ mała grupa badawcza może oznaczać, że wynik jest przypadkowy. Ważna jest również obecność grupy kontrolnej, z którą można porównać wyniki.

Na przeprowadzone badanie może mieć wpływ wiele czynników, dlatego warto zapoznać się z metodami, jakie zostały użyte w badaniu. Najbardziej istotne są badania randomizowane z podwójnie ślepą próbą, co znaczy, że uczestnicy przydzielani są losowo do grupy badawczej i kontrolnej oraz nikt, nawet osoby przeprowadzające badanie nie wiedzą, kto otrzymuje placebo, a kto substancję aktywną.

Interpretacja badań

No dobrze, wybraliśmy już badania, które są wiarygodne. Jak je interpretować? Wynik, który został uzyskany w badaniu, musi być istotny statystycznie. Oznacza to, że analiza statystyczna wykazała, że uzyskany wynik był istotny. Sam badacz nie może stwierdzić istotności swojego wyniku, ponieważ nawet jeśli u 6 osób na 10 uzyskał wynik pozytywny, analiza statystyczna biorąca pod uwagę wszystkie czynniki może wykazać brak istotności.

Wynik istotny statystycznie posiada p<0,05. Najwyższą wartość mają metaanalizy badań randomizowanych, które łatwo będzie nam interpretować, ponieważ są one bardzo dokładnie opisane.

Medycyna prostym językiem

 

Teksty medyczne są o tyle trudne, iż często skupiają się na skomplikowanych problemach, które należy wytłumaczyć w prosty sposób.

Właśnie dlatego warto wybrać copywritera, który zna się na medycynie. Dzięki podstawowej wiedzy będzie w stanie wytłumaczyć prostym językiem nawet najbardziej skomplikowanie zagadnienia.

Pisząc artykuł, musimy pamiętać, że czytelnik może mieć tylko bardzo podstawową wiedzę na dany temat, dlatego używanie skomplikowanych słów bądź stosowanie skrótów bez odpowiedniego wyjaśnienia tylko go zniechęci. Nie idźmy też w drugą stronę – „lanie wody” bez podania konkretnych informacji sprawi, że zniecierpliwiony czytelnik może nawet zrezygnować z szukania odpowiedzi dalej.

Kwestie SEO

Samo napisanie interesującego artykułu to połowa sukcesu. Druga połowa to odpowiednie pozycjonowanie. Najważniejszy jest tutaj tytuł, który pokrywa się z frazami wyszukiwanymi przez użytkowników.

Jeśli częste wyszukiwania w Google to „skutki niedoboru witaminy D”, „jaką dawkę wit D suplementować?”, „która witamina D jest najlepsza”, to nie możemy zatytułować artykułu „Cholekalcyferol jako skuteczna terapia w rozmiękaniu kości”. Musimy pamiętać, że w wyszukiwarkę bardzo często wpisujemy frazy, których szukamy w łatwej formie. Tytuł musi więc zachęcać do kliknięcia.

Sprawdzenie fraz kluczowych jest niezbędne przed rozpoczęciem pisania. Nie można jednak przesadzać, tekst musi być płynny, a nie naszpicowany frazami w nieodmienionej formie. Nie oszukujmy się jednak, dobry artykuł w Internecie musi zawierać słowa kluczowe, aby pojawiał się w wyszukiwarce na pierwszych stronach.

Jak wygląda dobry artykuł medyczny?

Prawidłowo skonstruowany artykuł ma za zadanie przyciągnąć czytelnika i sprawić, że będzie on chciał czytać dalej. Warto więc w artykule odpowiedzieć na pytania, które może zadawać sobie czytelnik. Wyszukując „czy muszę suplementować witaminę D”, odbiorca będzie chciał się dowiedzieć, czym skutkuje brak suplementacji, czy wynikną z tego poważne konsekwencje, czy latem jest w stanie wytworzyć witaminę D w swojej skórze na odpowiednim poziomie. Właśnie dlatego tak ważne jest odpowiednie przemyślenie artykułu z punktu widzenia odbiorcy.

Najważniejsze w naszym artykule są nagłówki oraz tytuł. Odpowiednio skonstruowany tytuł, pokazujący co czytelnik znajdzie w artykule, dopasowany pod wyszukiwanie w Google to pierwszy krok do przyciągnięcia uwagi odbiorcy.

Niestety w dzisiejszych czasach w związku z szybkim tempem życia oraz pracy, bardzo często artykuły czytamy tylko pobieżnie, szukając określonej informacji. Z tego powodu tak istotne są nagłówki. Jeśli czytelnik przeglądając artykuł, zatrzyma wzrok na interesującym go śródtytule, jest szansa, że zainteresuje go całość.

Podsumowanie:

  1. Kluczem do napisania dobrego artykuły medycznego są rzetelne informacje.
  2. Najlepiej bazować na badaniach naukowych, które możemy znaleźć w specjalistycznych bazach danych, np. PubMed lub skorzystać z raportów i opracowań stowarzyszeń medycznych, jak NFZ czy WHO.
  3. Aby artykuł odniósł sukces, należy zadbać także o kwestie SEO, chwytliwy tytuł i prosty przekaz.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Karolina Konopnicka

Z wykształcenia dietetyk kliniczny po Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Prywatnie miłośniczka książek różnorakich gatunków, stąd zrodziło się połączenie pisania artykułów z tematyką medyczną. Karolina pisze artykuły do znanych czasopism dietetycznych. Główne zainteresowania z branży medycznej to autyzm, choroby przewodu pokarmowego związane z przerostem bakteryjnym oraz nutrigenetyka. W wolnych chwilach rozwija zainteresowanie digital marketingiem oraz uprawia sport.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

22.07.2021 E-commerce
21.07.2021 Pozycjonowanie
20.07.2021 Marketing
20.07.2021 Pozycjonowanie
19.07.2021 Copywriting
19.07.2021 Content Marketing
17.07.2021 E-commerce
16.07.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy