Jak stworzyć markę? Od czego zacząć?
Marka to nie tylko logo czy nazwa firmy, ale przede wszystkim emocjonalne skojarzenie klientów z Twoją działalnością. Proces tworzenia i kreowania marki wcale nie jest łatwy – tu musi zadziałać odpowiednia i dobrze przeanalizowana strategia. Jak stworzyć markę? Od czego zacząć?
Marka – co to właściwie oznacza?
Pojęcie marki można rozumieć dwutorowo, jako:
- konkretne produkty/oferty danej firmy, logo;
- wizerunek, sposób prezentowania się na rynku.
W pierwszym przypadku klient dokonuje czysto praktycznej oceny. Skupia się wyłącznie na cechach i użytkowości danego produkty. W drugim przypadku w rolę wchodzą emocje i coś, z czym klient sam wewnętrznie się utożsamia. Coś, co sprawia, że wybiera akurat tę, a nie inną markę – nawet jeśli cena jest wyższa.
Dobrze stworzona marka przyciąga klientów, bez konieczności konkurowania niską ceną. Sprawia, że mimo podobieństw funkcjonalności w stosunku do produktów konkurencji, wybiera akurat Twój produkt/ofertę.
Pojęcie marki może odnosić się również do marki osobistej. Wówczas Twoja osoba gra główną rolę, kształtujesz i rozpowszechniasz swój wizerunek. Możesz opierać go np. na budowaniu obrazu eksperta czy specjalisty w danej dziedzinie.
Zasady tworzenia zarówno marki osobistej, jak i firmowej są takie same – wszystko sprowadza się przede wszystkim do grupy docelowej i analizy konkurencji.
Budowanie marki – od czego zacząć?
Proces tworzenia marki musisz zacząć przede wszystkim od określenia grupy osób, do której chcesz trafić. Zastanów się, z czym mierzą się Twoi potencjalni odbiorcy, jakie mają problemy, co stoi im na przeszkodzie w osiąganiu celów, czego pragną, a co ich odstrasza. Dzięki temu dopasujesz odpowiednie narzędzia i sposób prezentacji zarówno marki osobistej, jak i firmowej.
Przeczytaj również
Drugą równie ważną sprawą jest analiza konkurencji. Marka to coś, co wzbudza konkretne emocje, skojarzenia (np. Coca-Cola – święta), zapada w pamięć klientom i pozwala się wyróżnić. Aby w taki sposób wykreować swoją markę, musisz poznać sposób prezentacji konkurencji.
Tylko dzięki temu dowiesz się, gdzie jest luka, czego jeszcze brakuje Twojej grupie docelowej, czy możesz to dać i na tym zbudować swój wizerunek.
Tworzenie marki to stały proces, oparty na dobrej strategii. Nie ma w nim miejsca na spontaniczne działania, nawet jeśli z pozoru, czy w przekonaniu odbiorców, takie są. Musisz planować w sposób długofalowy i przewidywać konsekwencje.
Na czym opiera się budowanie marki?
Tworzenie marki to stały proces – nigdy się nie kończy. Nawet w momencie, gdy zbudujesz już silną pozycję na rynku, musisz nieustannie dbać o jej utrzymanie. Jeśli staniesz w miejscu – konkurencja Cię zepchnie.
Jak budować i podtrzymywać swój wizerunek wśród klientów?
- Dbaj o potrzeby odbiorców – skup się na tym, jakie korzyści klienci dostają dzięki Twoim produktom lub usługom. Co im daje współpraca z Tobą? Co wynoszą dzięki obserwacji Twoich działań, np. w mediach społecznościowych?
- Twórz relacje w sieci – każda relacja opiera się przede wszystkim na komunikacji. Dlatego pamiętaj o kontakcie ze swoimi potencjalnymi klientami. Możesz zrobić to poprzez social media, np. Instagram, Facebook lub poprzez wysyłanie newsletterów. Angażuj i zachęcaj odbiorców do udzielania się pod Twoimi treściami.
- Buduj pozycję eksperta/specjalisty – je śli klienci czują, że jesteś profesjonalistą w swojej branży, od razu tworzą skojarzenie z wysoką jakością usług/produktów. Najprostszym i najsilniej działającym sposobem na tworzenie takiego wizerunku jest prowadzenie bloga i dzielenie się treścią za darmo. Ma to dwie korzyści: a) klienci odbierają Cię jako specjalistę, b) mają poczucie, że coś od Ciebie dostają za darmo. To z kolei zwiększa szansę na stworzenie więzi.
- Twórz historie – każdy z nas kocha opowieści. Emocjonalne, ujmujące, wzruszające. Jeśli coś wpływa na emocje, to jednocześnie zapada w pamięć i budzi sympatię. Dlatego storytelling, czyli tworzenie historii, jest jednym z fundamentów kształtowania marki. Opowieści możesz snuć o swojej firmie/działalności, produktach czy usługach. Pamiętaj jednak, że muszą być one autentyczne i oparte na faktach. Przerysowana rzeczywistość zostanie szybko zweryfikowana przez Twoich klientów.
- Łam schematy – jest to bardzo skuteczny sposób wyróżnienia się na rynku. Zrób coś nieszablonowego, w nietypowy sposób zaprezentuj ofertę, sięgnij po niestandardowe metody komunikacji. Jeśli chcesz, możesz oprzeć swoją strategię na kontrowersji. Musisz jednak dobrze przeanalizować, czy jest to właśnie ten sposób prezentacji, przez który chcesz być odbierany.
Wszystkie te działania łączy jeszcze jedna wspólna cecha – konsekwencja. Trzeba dbać zarówno o regularność, jak i spójność w przedstawianiu marki. Jeśli odbiorcy zorientują się, że coś ze sobą nie współgra, coś sobie wzajemnie zaprzecza, to bezpowrotnie stracisz ich zaufanie.
Przeczytaj również
Kształtowanie marki – co to daje?
Budowanie marki i tworzenie jej wizerunku, sprawia, że odbiorcy patrzą nie tylko stricte na same produkty/usługi, ale również na to, kto im to oferuje. Jeśli z samym twórcą/firmą mają pozytywne skojarzenia, to często są w stanie zapłacić nawet wyższą cenę. Dodatkowo często sięgają w pierwszej chwili po usługi/produkty takiej osoby/firmy, bez głębszego analizowania.
Zbudowanie marki, opartej na wartościach, z którymi identyfikuje się grupa docelowa to przede wszystkim sposób na zbudowanie relacji z odbiorcami, pozyskanie grona stałych i lojalnych klientów oraz dotarcie do nowych (poprzez polecenia czy wyróżnienie się na rynku).
Podsumowanie
- Pojęcie marki można rozumieć dwutorowo: jako konkretne produkty/oferty danej firmy, logo, czy też wizerunek i sposób prezentowania się na rynku.
- Proces tworzenia marki powinieneś rozpocząć od określenia grupy docelowej i analizy konkurencji.
- Aby budować i podtrzymywać pozytywny wizerunek marki wśród klientów, skup się na tych prostych zasadach: dbaj o potrzeby odbiorców, twórz z nimi relacje, kreuj pozycję eksperta, twórz historie i łam schematy.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz