Jak zostać redaktorem? Praktyczne wskazówki

Spis Treści:

Stoisz przed wyborem swojej ścieżki zawodowej? Twoim największym marzeniem jest praca z książkami? Zawód redaktora może wydawać się jednym z najlepszych wyborów. Dowiedz się więc, jak zostać redaktorem i czym tak właściwie charakteryzuje się ten ciekawy zawód.

Czym zajmuje się redaktor?

Według słowników redaktor to osoba, która zajmuje się redagowaniem – czyli poprawianiem błędów językowych, gramatycznych, stylistycznych lub merytorycznych w tekstach.

Redaktor jest człowiekiem do „zadań specjalnych” – to osoba, która pracuje z tekstem, zanim czytelnik będzie mógł cokolwiek przeczytać. Dba nie tylko o poprawność językową i merytoryczną. Potrafi też znacząco podnieść jakość dzieła, zwłaszcza w przypadku utworów literackich – podczas współpracy z pisarzami redaktor może sugerować zmianę w budowie fabuły czy bohaterów.

Często jest również osobą, która jako pierwsza decyduje, czy tekst zostanie przyjęty do wydawnictwa, a potem nadzoruje proces wydawniczy.

Czy redaktor musi ukończyć studia?

Nie ulega wątpliwości, że najłatwiejszą drogą do zdobycia kompetencji redaktorskich są studia.

Specjalnie przygotowany program akademicki pozwoli krok po kroku zapoznawać się z tajnikami edytorstwa. Zazwyczaj uniwersytety oferują specjalizacje edytorskie w ramach kierunku filologia polska.

Jeśli zastanawiasz się, jak zostać redaktorem, wydaje się to najbardziej oczywistym wyborem – studiowanie polonistyki wiąże się z kompleksowym podejściem do języka. Studenci mają szansę analizować dzieła literackie, uczyć się gramatyki, a przy okazji uzupełniać wiedzę o zagadnienia typowo związane z redakcją.

Niekiedy możemy też się spotkać z kierunkami stricte edytorskimi, które pomijają kwestie literaturoznawcze czy językoznawcze – edytorstwo możemy studiować np. na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie czy na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Warto jednak wiedzieć, że redaktor nie potrzebuje studiów, aby spełniać się w zawodzie. Może zdobyć potrzebną wiedzę na własną rękę, korzystając z kursów online albo podręczników. Najpopularniejszym kompendium wiedzy edytorskiej jest „Edycja tekstów” Adama Wolańskiego – pozycja z pewnością warta wnikliwej lektury!

Specjalizacja w redakcji

Zdarza się, że firmy poszukują doświadczonych redaktorów, którzy jednocześnie są obeznani z tematami branżowymi.

Bez znajomości specyfiki branży dany redaktor może nie zwrócić uwagi na ważne aspekty tekstu.

Na przykład poprawianie artykułu prawniczego wymaga obycia ze specyficznym językiem ustaw czy rozporządzeń. Z kolei tekst informatyczny będzie obfitował w opisy specyfikacji technicznych.

Aby zostać redaktorem, trzeba na tyle znać środowisko, aby umieć poprawnie zapisać nazwy danych pojęć czy skrótów. Wiele osób, które ukończyły polonistykę lub studia edytorskie, po prostu z czasem zaznajamia się z branżą i oswaja z jej językiem.

Zdarza się jednak, że firma poszukuje pracowników „dwa w jednym” – czyli redaktorów, którzy mają wykształcenie kierunkowe. Widzimy więc, że nawet po studiach inżynierskich możemy odnaleźć się w branży edytorskiej!

Jak zostać redaktorem? Zbieraj doświadczenie!

Doświadczenie zdobędziesz na stażach lub praktykach w wydawnictwach czy zaczynając od małych zleceń.

Często też strony internetowe poszukują redaktorów, którzy w ramach wolontariatu zajmą się ich tekstami.

Kolejną opcją są grupy pisarskie w mediach społecznościowych (np. Redaktorzy, edytorzy, pisarze i inni) – wielu twórców publikuje darmowe utwory w przestrzeni internetowej, na pewno więc z chęcią skorzystają z pomocy redaktora.

Można również redagować na portalach pisarskich typu Wattpad, gdzie nieustannie pojawiają się nowe teksty.

Najkorzystniejszą formą zdobywania doświadczenia pozostaje jednak nadal staż w firmie. To tam możesz poznać cały proces wydawniczy, zobaczyć, jak wygląda zespołowa praca nad tekstem, i przy okazji zarobić pierwsze pieniądze.

Umiejętności i cechy potrzebne w pracy redaktora

Choć każdy tekst wymaga innego podejścia, możemy wyróżnić kilka uniwersalnych cech i umiejętności, dzięki którym dobrze sprawdzisz się w tym zawodzie. Zastanawiasz się, jak zostać redaktorem? Przede wszystkim cechować Cię powinny:

  • spostrzegawczość – zauważanie najmniejszych błędów jest oczywistą zaletą każdego redaktora!;
  • dyscyplina – redaktor często pracuje zdalnie lub jako freelancer, więc musi umieć organizować własny czas;
  • sumienność – regularna praca pozwoli uniknąć stresujących sytuacji, gdy zbliżają się terminy;
  • cierpliwość – niekiedy tekst wymaga wielu poprawek, a i tak w druku znajdzie się zagubiona literówka – redaktor powinien podchodzić do pracy na spokojnie, aby wychwycić jak najwięcej błędów;
  • kreatywność – praca redakcyjna to nie tylko przecinki, lecz także ingerowanie w treść tekstu; redaktor musi czasem podsunąć autorowi nowe rozwiązania;
  • świadomość językowa – oczywiście idealny redaktor powinien znać zasady językowe!;
  • dokładność – redaktor nie może stracić czujności w trakcie pracy – powinien przyglądać się każdemu zdaniu z taką samą uwagą;
  • komunikatywność – niekiedy praca z autorem jest trudna, gdy klient nie jest odporny na krytykę swojego tekstu – redaktor musi umiejętnie się komunikować, aby wspólna praca była bezproblemowa.

Jak zostać redaktorem, czyli gdzie szukać pracy?

Najbardziej oczywistym miejscem jest etat w wydawnictwie. Możesz przejrzeć firmy w swojej okolicy i zobaczyć, czy nigdzie nie otworzono rekrutacji. Warto pamiętać, że do wydawnictw zaliczają się także oficyny wydające czasopisma, gazety itp. Bardzo często również portale internetowe poszukują redaktorów, którzy zajmą się ich artykułami. Ofert zawsze możesz szukać na stronach z ogłoszeniami o pracę.

Oprócz etatu w firmie redaktor może także założyć własną działalność gospodarczą lub przyjmować zlecenia jako freelancer. Musi jednak wtedy pilnować również kwestii formalnych – przygotowywać umowy, odprowadzać podatki itp. Taka ścieżka kariery wiąże się również z samodzielnym poszukiwaniem zleceń.

Warto założyć własną stronę internetową i fanpage w mediach społecznościowych, aby reklamować swoje usługi i atrakcyjnie przedstawić portfolio. Wtedy masz też otwarty dostęp do wszelkich grup pisarskich, które są świetnym miejscem na ogłaszanie się jako redaktor.

Możesz również skorzystać z platform, które pośredniczą między zlecającym i freelancerem. Do najpopularniejszych należą:

  • useme.com (ma dodatkowo opcję wystawienia faktury bez martwienia się o szczegóły – strona sama odprowadza niezbędne składki i odlicza odpowiednią kwotę za wykonanie usługi;
  • Oferia.pl;
  • ProZ.com;
  • freelancer.pl.

Jako redaktor będziesz musiał sam oszacować, która ścieżka kariery będzie dla ciebie idealna. Niektórym bardziej odpowiada praca na etacie, inni wolą własną działalność i związane z tym formalności. Branża edytorska jest konkurencyjna, ale jednocześnie na rynku ciągle pojawiają się nowe teksty i publikacje wymagające redakcji.

Podsumowanie

  • Redaktor to osoba, która redaguje teksty, czyli poprawia wszelkie błędy czy dba o wartość merytoryczną publikacji.
  • Pomocne w pracy redaktora są studia polonistyczne lub edytorskie. Można jednak kształcić się za pomocą kursów lub poradników.
  • Istotną rolę w pracy redaktora gra portfolio – to na podstawie doświadczenia edytorskiego klient może ocenić, czy chce rozpocząć współpracę.
  • W pracy redaktora liczą się takie cechy, jak m.in. dyscyplina, spostrzegawczość, dokładność, świadomość językowa, cierpliwość.
  • Redaktor może pracować na etacie lub zdecydować się na własną działalność. Istnieje wiele stron, na których można poszukiwać zleceń, np. Useme.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Weronika Kociołek

Filolożka polska zafascynowana socjologią literatury, a w szczególności tajnikami życia pisarzy i kulturą literacką Wrocławia. Ciągle kieruje swoją ścieżkę zawodową w stronę słowa – pracuje jako redaktorka i copywriterka. Szczerze wierzy, że każdy przedmiot ma własną historię, a każdy tekst potencjał, który wystarczy tylko wydobyć. W wolnych chwilach próbuje swoich sił w pisaniu prozy i przemierza rowerem wrocławskie parki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja
27.08.2024 Social Media
26.08.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu