Jak zrobić prezentację? 5 najważniejszych zasad!

Spis Treści:

Organizujesz szkolenie albo konferencję? A może chcesz w atrakcyjny sposób przekazać informacje uczniom lub studentom? Postaw na profesjonalną prezentację multimedialną! To znakomite narzędzie, będące idealnym uzupełnieniem Twojego wystąpienia, które zaciekawi, zaangażuje i ułatwi przyswojenie wiedzy odbiorcom. Tylko jak zrobić prezentację, która pozwoli osiągnąć wszystkie te cele? Wystarczy stosować się do kilku sprawdzonych zasad!

Co to jest prezentacja multimedialna?

Prezentacja multimedialna to narzędzie służące do przekazywania informacji w atrakcyjny wizualnie sposób.

Składa się ze slajdów, na których przedstawiane są różnego rodzaju treści, w tym teksty, zdjęcia, grafiki, wykresy czy animacje.

Wiedząc, jak zrobić prezentację multimedialną, możesz zaciekawić swoich odbiorców i osiągnąć dowolny cel – również biznesowy. Dzisiaj narzędzie to stosowane jest na różnego rodzaju szkoleniach dla pracowników i konferencjach, w których biorą udział klienci albo partnerzy biznesowi firmy.

Jakie są cechy dobrej prezentacji?

Prezentacja przede wszystkim powinna cechować się:

  • odpowiednim planem, który umożliwi przekazanie wszystkich niezbędnych informacji w jak najkrótszym czasie;
  • estetyczną i jednolitą oprawą graficzną, która sprawi, że prezentacja będzie atrakcyjna dla odbiorcy i łatwa w odbiorze;
  • wartościowymi treściami, które przekażą konkretną wiedzę – najlepiej w niedużych ilościach, by nie przytłoczyły odbiorcy;
  • urozmaiconym contentem – w prezentacji multimedialnej warto umieszczać nie tylko teksty, ale również zdjęcia, grafiki czy animacje;
  • odpowiednią liczbą slajdów – prezentacja nie powinna być zbyt długa, ponieważ może znudzić odbiorcę (10-15 slajdów wydaje się optymalne).

Jak zrobić prezentację? 5 kluczowych kwestii

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak zrobić prezentację, która pozwoli Ci osiągnąć cel oraz zrobi wrażenie na odbiorcy, musisz stosować się do konkretnych zasad. Oto 5 najważniejszych!

1. Odpowiednia aplikacja

Choć większość z nas kojarzy prezentacje multimedialne z programem PowerPoint, nie jest to jedyne rozwiązanie dostępne na rynku. Mało tego – wiele osób twierdzi, że w porównaniu do innych narzędzi jest on mocno ograniczony, a efekt wizualny, jaki zapewnia, pozostawia wiele do życzenia.

Co w takim razie wybrać? Szczególnie polecanymi programami do tworzenia prezentacji multimedialnych są Prezi oraz Canva, które oferują wiele atrakcyjnych wizualnie szablonów, a także umożliwiają tworzenie nowych. Budowanie w nich kolejnych slajdów nie jest skomplikowane i nawet w swoich darmowych wersjach narzędzia zapewniają całkiem sporo możliwości.

2. Właściwy dobór kolorów

Jednym z podstawowych błędów tworzenia prezentacji jest nadmiar – zwłaszcza kolorów. Chcąc przyciągnąć uwagę odbiorców i sprawić, by slajdy były atrakcyjne, wiele osób stosuje szeroką paletę barw, co daje efekt odwrotny do zamierzonego.

Jeżeli chcesz, aby Twoja prezentacja wyglądała profesjonalnie i był czytelna, wybierz kolor przewodni, który będzie tłem na slajdach, a następnie dobierz do niego maksymalnie 2-3 inne barwy stanowiące jego dopełnienie.

3. Odpowiedni rodzaj i wielkość fontu

To, jak zapisane zostaną treści, ma ogromne znaczenie – zarówno dla czytelności, jak i efektu wizualnego. Pamiętaj przede wszystkim, by wybierać fonty proste, pozbawione nadmiaru „ozdobników”. Najlepszymi przykładami są tu powszechnie znane: Arial, Verdana i Calibri. Wystarczą maksymalnie 2 rodzaje fontów w jednej prezentacji – aby urozmaicić nieco treść, możesz pogrubiać lub podkreślać jej istotne fragmenty.

Duże znaczenie ma też wielkość czcionki. Nie stosuj zbyt dużego rozmiaru, jeżeli prezentacja będzie wyświetlana na sporym ekranie projekcyjnym. Pamiętaj również, by przed rozpoczęciem szkolenia lub konferencji sprawdzić, czy litery będą dobrze widoczne, np. z samego końca sali.

4. Optymalna ilość tekstów

Wiele osób zapomina, że prezentacja jest tylko uzupełnieniem lub podsumowaniem tego, co mówią. Sądzą, że im więcej treści znajdzie się na slajdzie, tym więcej informacji wyniesie z tego odbiorca. Niestety, efekt również w tym wypadku będzie odwrotny do zamierzonego – uczestnicy poczują się przytłoczeni i stracą zainteresowanie nie tylko tym, co mówisz, ale i pokazujesz.

Pamiętaj więc, by w swojej prezentacji multimedialnej zamieszczać tylko najważniejsze informacje oraz skupić się na materiałach uzupełniających do tego, co mówisz – np. zdjęciach, wykresach czy animacjach.

Nie bój się wolnych przestrzeni, stosuj proste zdania i pamiętaj o estetyce – nadmiar treści może skutecznie ją zaburzyć.

5. Nie tylko tekst!

Jak zrobić prezentację łatwą i przyjemną w odbiorze? Wystarczy umieścić w niej zdjęcia, grafiki, animacje i filmy, dźwięki czy inne materiały, które ją wzbogacą. Pamiętaj, że w trakcie takiego pokazu musisz zaintrygować, zaciekawić i zaangażować publiczność, a o wiele łatwiej osiągniesz ten cel, stosując  interesujące multimedia.

Ponownie pamiętaj jednak o umiarze – nadmiar również w tym przypadku nie jest wskazany. Co więcej, w swojej prezentacji umieszczaj wyłącznie wysokiej jakości materiały o odpowiedniej rozdzielczości („pikseloza” jest niewskazana!).

Podsumowanie

  • Prezentacja multimedialna to świetne narzędzie do przekazywania informacji i uatrakcyjnienie szkolenia czy konferencji.
  • Do stworzenia prezentacji możesz użyć klasycznego PowerPoint’a, ale lepsze efekty wizualne zapewnią takie programy jak Prezi czy Canva.
  • Aby zrobić estetyczną prezentację, stosuj maksymalnie 3-4 kolory, wybieraj proste fonty i zadbaj o ich odpowiednią wielkość.
  • Nie przesadzaj z ilością treści – jej nadmiar może przytłoczyć odbiorcę i sprawić, że straci on zainteresowanie.
  • Jakość swojej prezentacji podniesiesz, stosując dodatkowy content, w postaci zdjęć, grafik, animacji itd.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.09.2023 Korekta & Redakcja
21.09.2023 Korekta & Redakcja
20.09.2023 Pozycjonowanie
19.09.2023 Porady & Ciekawostki
18.09.2023 Porady & Ciekawostki
15.09.2023 Copywriting
14.09.2023 Content Marketing
13.09.2023 Korekta & Redakcja
12.09.2023 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu