Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej
Komunikacja marketingowa to jeden z podstawowych filarów udanej i skutecznej relacji z odbiorcami, a więc potencjalnymi klientami marki. Aby jednak mogła ona spełniać swoje funkcje i charakteryzować się pożądaną skutecznością, powinna być odpowiednio prowadzona. Składa się na to zarówno dopasowanie właściwych narzędzi, jak i optymalnych kanałów komunikacji marketingowych.
Czym jest komunikacja marketingowa?
Komunikacja marketingowa polega na tworzeniu oraz przekazywaniu różnorodnych informacji do odbiorców.
To zatem przykładowo: informowanie klientów o oferowanych produktach czy usługach, publikowanie artykułów na blogu lub organizowanie pokazów handlowych.
Prowadzenie skutecznej komunikacji marketingowej niesie za sobą możliwość osiągnięcia zaplanowanych, istotnych celów. Może to być zarówno dokonanie sprzedaży, jak i pozyskanie licznej grupy odbiorców czy zwiększenie wśród nich świadomości marki.
Wymiana informacji między marką a odbiorcami skutkuje także ociepleniem jej wizerunku oraz budowaniem stałych relacji z potencjalnymi oraz stałymi klientami.
Cechy dobrej komunikacji marketingowej
Skuteczna komunikacja marketingowa:
- jest ciągłym, nieprzerwanym procesem, dopasowanym do grupy docelowej;
- opiera się na interakcji, nie jedynie na przekazywaniu komunikatów w jedną stronę;
- jest atrakcyjna, responsywna i w szczególny sposób ukierunkowana na wybrane cele.
Aby mogła być zauważalna przez liczne grono odbiorców, komunikacja powinna być odpowiednio zintegrowana i prowadzona równolegle na kilku kanałach.
Czym są kanały komunikacji marketingowej?
Kanały komunikacji marketingowej to konkretne drogi dotarcia do odbiorców, które umożliwiają przekazywanie komunikatów.
Pozwalają one przesyłać wybraną informację od nadawcy, jakim jest marka, do adresata, czyli wszystkich potencjalnych odbiorców. Dzięki kanałom komunikacji możliwe jest dotarcie do nowych i stałych klientów, a także przekazanie im komunikatów na temat marki, jej produktów czy oferowanych usług.
Wybór odpowiednich dla danej marki kanałów komunikacji jest kluczowym elementem, który składa się na sukces relacji na linii firma-klient. Zadanie to mieści się najczęściej w zakresie obowiązków specjalisty do spraw marketingu.
Rodzaje kanałów komunikacji marketingowej
Kanały komunikacji marketingowej można podzielić przede wszystkim na kanały online i offline, a więc te, które mają za zadanie przekazywanie informacji w przestrzeni internetowej oraz poza nią.
Kanały komunikacji offline
Obecnie znacznie częściej korzysta się z kanałów online, jednak niektóre z dróg bardziej tradycyjnej komunikacji w dalszym ciągu są powszechnie używane. Do najważniejszych kanałów offline zaliczają się między innymi:
- telewizja – umożliwia dotarcie do szerokiej publiczności dzięki dynamicznym reklamom wideo i programom sponsorowanym;
- radio – pozwala na dotarcie do odbiorców podczas codziennych aktywności poprzez reklamy dźwiękowe;
- prasa – gazety i magazyny umożliwiają publikację reklam tekstowych i graficznych oraz artykułów sponsorowanych;
- reklamy zewnętrzne – billboardy, citylighty i plakaty w przestrzeni publicznej skutecznie przyciągają uwagę dzięki dużym formatom w strategicznej lokalizacji;
- punkty sprzedaży – sprzedawcy poprzez bezpośredni kontakt i materiały promocyjne aktywnie wpływają na decyzje zakupowe klientów, budując ich zaufanie i wzmacniając relację z marką;
- event marketing – organizacja lub sponsorowanie wydarzeń, takich jak targi i konferencje, umożliwia bezpośrednie budowanie relacji z klientami i atrakcyjną prezentację oferty;
- sampling – rozdawanie bezpłatnych próbek produktów, najczęściej w sklepach lub podczas eventów, pozwala klientom przetestować produkt przed zakupem.
Kanały komunikacji online
Nie da się jednak ukryć, że znacznie większe możliwości o szerszym spektrum dają dziś marce kanały komunikacji online. Zaliczają się do nich:
- strona internetowa i blog – główne miejsce online firmy, które prezentuje ofertę, buduje wizerunek marki i umożliwia bezpośredni kontakt z klientem;
- social media – serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn, pozwalające na interakcję z klientami, promocję marki oraz budowanie społeczności;
- e-mail marketing – bezpośrednia forma komunikacji z klientami poprzez wysyłkę spersonalizowanych ofert czy newsletterów;
- wizytówka Google – kanał umożliwiający firmom prezentację kluczowych informacji, takich jak lokalizacja i godziny otwarcia, oraz interakcję z klientami poprzez recenzje;
- portale zewnętrzne – serwisy branżowe i informacyjne, na których można publikować treści sponsorowane, by dotrzeć do nowych odbiorców i realizować link building;
- reklamy płatne – kampanie wykorzystujące systemy reklamowe (takie jak Google Ads czy Facebook Ads), które pozwalają na szybkie dotarcie do dużej grupy odbiorców;
- influencer marketing – współpraca z popularnymi osobami w social mediach, które promują markę lub produkt wśród swoich obserwatorów.
Przeczytaj również
Jak dopasować kanały komunikacji marki do jej odbiorców?
Dla prowadzenia skutecznej komunikacji z klientem kluczowe jest dobranie odpowiednich kanałów. Zarówno kanały, jak i sama komunikacja powinny być dopasowane do grupy lub grup odbiorców – ich potrzeb, oczekiwań względem wybranych marek, ale także danych demograficznych.
Przed dokonaniem wyboru należy więc najpierw dokładnie określić grupę docelową swoich komunikatów, biorąc pod uwagę wiek, płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania czy wykształcenie potencjalnych odbiorców. Następnie należy jasno określić potrzeby, cechy charakterystyczne oraz problemy tej grupy, a na które odpowiedzią może być marka, jej produkty lub świadczone usługi.
Na podstawie wszystkich zebranych informacji możliwe jest wybranie kanałów komunikacji marketingowej, które będą niosły za sobą największy potencjał i możliwość sukcesu.
Przykładowe kanały komunikacji dla firmy X
Firma X oferuje wózki dziecięce, łóżeczka, kołyski i inne akcesoria.
Na podstawie zgromadzonych danych pracownicy firmy określili główną grupę docelową dla produktów tej marki – są to kobiety w wieku 18-40 lat, które spodziewają się dziecka lub już je mają.
Odpowiednimi kanałami i narzędziami komunikacji dla tej grupy docelowej będą zatem:
- strona internetowa wraz z blogiem firmy – warto publikować ciekawe i przydatne treści dla młodych mam (np. poradniki dotyczące wyboru wózka, wyprawki dla dziecka);
- e-mail marketing – w ramach newslettera można wysyłać treści edukacyjne czy informować o promocjach lub usługach;
- opinie produktów – klienci przed zakupem bardzo często sprawdzają w sieci opinie o firmie i produktach, dlatego warto zadbać o to, by osoby, które już dokonały zakupu, miały pozytywne skojarzenia z marką. Wtedy jest większa szansa, że pozostawią w internecie dobrą opinię o firmie lub jej produktach;
- social media – dobrym rozwiązaniem będzie publikowanie postów na Facebooku i Instagramie oraz zainwestowanie w płatne kampanie reklamowe na tych portalach;
- influencer marketing – współpraca z mamami-influencerkami i blogerkami parentingowymi, które mogą polecić produkty marki, zwiększając jej wiarygodność i zasięg.
W tym przypadku firma zupełnie rezygnuje z kanałów komunikacji offline, ponieważ docelowymi klientami są młode osoby, które zwykle spędzają sporo czasu, przeglądając Internet. Narzędzia zaliczające się do kanałów komunikacji online będą zatem najlepszym sposobem dotarcia do tych klientów.
Podsumowanie
- Kanały komunikacji marketingowej to konkretne drogi dotarcia do odbiorców, które umożliwiają przekazywanie komunikatów.
- Aby dobrać odpowiednie kanały komunikacji do swojej marki, należy uwzględnić potrzeby, oczekiwania i najważniejsze cechy grupy docelowej.
- Kanały komunikacji marketingowej najprościej podzielić można na online i offline.
- Do kanałów online zalicza się m.in. stronę internetową i blog, firmowe profile w social mediach czy e-mail marketing, a kanały offline to np. prasa, radio i telewizja.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz