Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej

Komunikacja marketingowa to jeden z podstawowych filarów udanej i skutecznej relacji z odbiorcami, a więc potencjalnymi klientami marki. Aby jednak mogła ona spełniać swoje funkcje i charakteryzować się pożądaną skutecznością, powinna być odpowiednio prowadzona. Składa się na to zarówno dopasowanie właściwych narzędzi, jak i optymalnych kanałów komunikacji.
Czym jest komunikacja marketingowa?
Współczesna komunikacja marketingowa ma na celu tworzenie oraz przekazywanie konkretnych informacji w formie dostosowanego do wybranej grupy odbiorców komunikatu.
Prowadzenie skutecznej komunikacji marketingowej niesie za sobą możliwość osiągnięcia zaplanowanych, istotnych celów. Może to być zarówno dokonanie sprzedaży, jak i pozyskanie licznej grupy odbiorców, czy zwiększenie wśród nich świadomości marki.
Wymiana informacji między marką a odbiorcami skutkuje także ociepleniem jej wizerunku oraz budowaniem stałych relacji z potencjalnymi, jak i stałymi klientami.
Cechy dobrej komunikacji marketingowej
Dobra komunikacja marketingowa powinna cechować się kilkoma najważniejszymi walorami, które pozwolą jej na osiągnięcie pożądanych celów. Przede wszystkim powinna ona być ciągłym, nieprzerwanym procesem, dopasowanym do jednej lub kilku grup odbiorców. Ponadto powinna opierać się na interakcji, nie jedynie na przekazywaniu komunikatów w jedną stronę. Komunikacja marketingowa musi atrakcyjna, responsywna i w szczególny sposób ukierunkowana na wybrane cele.
Aby mogła być zauważalna przez liczne grono odbiorców, komunikacja powinna być odpowiednio zintegrowana i prowadzona równolegle na kilku kanałach.
Czym są kanały komunikacji marketingowej?
Kanały komunikacji marketingowej to metody i środki, które umożliwiają przekazywanie przygotowanego komunikatu do odbiorców.
Pozwalają one przesyłać wybraną informację od nadawcy, jakim jest marka, do adresata, czyli wszystkich potencjalnych odbiorców. Dzięki kanałom komunikacji możliwe jest dotarcie do nowych i stałych klientów, a także przekazanie im komunikatów na temat marki, jej produktów, czy oferowanych usług.
Wybór odpowiednich dla danej marki kanałów komunikacji jest kluczowym elementem, który składa się na sukces relacji, na linii firma-klient. Zadanie to mieści się najczęściej w zakresie obowiązków specjalisty do spraw marketingu.
Rodzaje kanałów komunikacji marketingowej
Istnieje co najmniej kilkanaście kanałów komunikacji marketingowej, które podzielić można na węższe grupy i kategorie, biorąc pod uwagę różne kryteria. Przede wszystkim, dzielą się ona na kanały online i offline, a więc te, które mają za zadanie przekazywanie informacji w przestrzeni internetowej oraz poza nią.
Kanały komunikacji offline
Obecnie znacznie częściej korzysta się z kanałów online, jednak niektóre z dróg bardziej tradycyjnej komunikacji w dalszym ciągu są powszechnie używane. Do najważniejszych narzędzi, należących do kanałów offline, zalicza się do nich między innymi:
- katalogi i broszury,
- ulotki reklamowe,
- materiały POS,
- działania przedstawicieli handlowych marki.
Kanały komunikacji online
Nie da się jednak ukryć, że znacznie większe możliwości o szerszym spektrum dają dziś marce kanały komunikacji online. Te z kolei można dodatkowo podzielić na kanały własne oraz kanały zewnętrzne, a także znajdujące się poniekąd pomiędzy – kanały social media.
Do kanałów własnych zalicza się przede wszystkim stronę internetową marki. Może to być wyłącznie firmowa witryna, jak również prowadzony przez markę blog. Ponadto, do tej grupy zaliczyć można także regularnie wysyłany do klientów newsletter.
Kanały zewnętrzne to przede wszystkim płatne treści informacyjne i artykuły publikowane na zewnętrznych blogach i portalach, współpracujących z marką. Do tej kategorii zalicza się także niepłatne kanały, rozwijające się najczęściej bez większego wpływu marki, czyli fora dyskusyjne oraz opinie i recenzje firmy, jak i związanych z nią produktów lub usług.
Kanały komunikacji w mediach społecznościowych także podzielić można na płatne i niepłatne. Do pierwszej z grup zalicza się kampanie reklamowe w social mediach, do drugiej natomiast komunikaty publikowane na firmowym profilu – zarówno przez samą markę, jak i jej odbiorców.
Przeczytaj również
Jak dopasować kanały komunikacji marki do jej odbiorców?
Dla prowadzenia skutecznej komunikacji z klientem kluczowe jest dobranie odpowiednich kanałów. Zarówno kanały, jak i sama komunikacja powinny być dopasowane do grupy lub grup odbiorców – ich potrzeb, oczekiwań względem wybranych marek, ale także danych demograficznych.
Przed dokonaniem wyboru należy więc najpierw dokładnie określić swoich potencjalnych odbiorców i przypisać ich do konkretnych grup, biorąc pod uwagę ich wiek, płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania czy wykształcenie. Następnie należy jasno określić szczególne potrzeby każdej z grupy, jak również jej najważniejsze cechy charakterystyczne oraz problemy, z którymi mogą się zmagać, a na które odpowiedzią może być marka, jej produkty lub świadczone usługi.
Na podstawie wszystkich zebranych, przeanalizowanych i pogrupowanych informacji możliwe jest wybranie kanałów komunikacji marketingowej, które będą niosły za sobą największy potencjał i możliwość sukcesu.
Przykładowe kanały komunikacji dla firmy X
Firma X oferuje wózki dziecięce, łóżeczka, kołyski i inne akcesoria.
Na podstawie zgromadzonych danych pracownicy firmy określili główną grupę docelową dla produktów tej marki – są to kobiety w wieku 18-40 lat, które spodziewają się dziecka lub już je mają.
Odpowiednimi kanałami i narzędziami komunikacji dla tej grupy docelowej będą zatem:
- strona internetowa wraz z blogiem firmy – warto publikować ciekawe i przydatne treści dla młodych mam (np. poradniki dotyczące wyboru wózka, wyprawki dla dziecka);
- cyklicznie wysyłany newsletter – w ramach newslettera można wysyłać treści edukacyjne czy informować o promocjach lub usługach;
- fora dyskusyjne i opinie produktów – klienci przed zakupem bardzo często sprawdzają w sieci opinie o firmie i produktach, dlatego warto zadbać o to, by osoby, które już dokonały zakupu, miały pozytywne skojarzenia z marką. Wtedy jest większa szansa, że pozostawią w Internecie dobrą opinię o firmie lub jej produktach;
- social media – dobrym rozwiązaniem będzie publikowanie postów na Facebooku i Instagramie oraz zainwestowanie w płatne kampanie reklamowe na tych portalach.
W tym przypadku firma zupełnie rezygnuje z kanałów komunikacji offline, ponieważ docelowymi klientami są młode osoby, które zwykle spędzają sporo czasu, przeglądając Internet. Narzędzia zaliczające się do kanałów komunikacji online będą zatem najlepszym sposobem dotarcia do tych klientów.
Podsumowanie
- Komunikacja stanowi jedną z podstaw udanego marketingu.
- Kanały komunikacji należy wybierać, uwzględniając potrzeby, oczekiwania i najważniejsze cechy swoich odbiorców.
- Kanały komunikacji marketingowej najprościej podzielić można na online i offline.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz