Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej

Spis Treści:

Komunikacja marketingowa to jeden z podstawowych filarów udanej i skutecznej relacji z odbiorcami, a więc potencjalnymi klientami marki. Aby jednak mogła ona spełniać swoje funkcje i charakteryzować się pożądaną skutecznością, powinna być odpowiednio prowadzona. Składa się na to zarówno dopasowanie właściwych narzędzi, jak i optymalnych kanałów komunikacji.

Czym jest komunikacja marketingowa?

Komunikacja marketingowa polega na tworzeniu oraz przekazywaniu różnorodnych informacji do odbiorców.

To zatem przykładowo: informowanie klientów o oferowanych produktach czy usługach, publikowanie artykułów na blogu lub organizowanie pokazów handlowych.

Prowadzenie skutecznej komunikacji marketingowej niesie za sobą możliwość osiągnięcia zaplanowanych, istotnych celów. Może to być zarówno dokonanie sprzedaży, jak i pozyskanie licznej grupy odbiorców czy zwiększenie wśród nich świadomości marki.

Wymiana informacji między marką a odbiorcami skutkuje także ociepleniem jej wizerunku oraz budowaniem stałych relacji z potencjalnymi oraz stałymi klientami.

Cechy dobrej komunikacji marketingowej

Skuteczna komunikacja marketingowa:

  • jest ciągłym, nieprzerwanym procesem, dopasowanym do grupy docelowej;
  • opiera się na interakcji, nie jedynie na przekazywaniu komunikatów w jedną stronę;
  • jest atrakcyjna, responsywna i w szczególny sposób ukierunkowana na wybrane cele.

Aby mogła być zauważalna przez liczne grono odbiorców, komunikacja powinna być odpowiednio zintegrowana i prowadzona równolegle na kilku kanałach.

Czym są kanały komunikacji marketingowej?

Kanały komunikacji marketingowej to metody i środki, które umożliwiają przekazywanie komunikatów między firmą a odbiorcami.

Pozwalają one przesyłać wybraną informację od nadawcy, jakim jest marka, do adresata, czyli wszystkich potencjalnych odbiorców. Dzięki kanałom komunikacji możliwe jest dotarcie do nowych i stałych klientów, a także przekazanie im komunikatów na temat marki, jej produktów czy oferowanych usług.

Wybór odpowiednich dla danej marki kanałów komunikacji jest kluczowym elementem, który składa się na sukces relacji na linii firma-klient. Zadanie to mieści się najczęściej w zakresie obowiązków specjalisty do spraw marketingu.

Rodzaje kanałów komunikacji marketingowej

Istnieje co najmniej kilkanaście kanałów komunikacji marketingowej, które podzielić można na węższe grupy i kategorie, biorąc pod uwagę różne kryteria. Przede wszystkim dzielą się one na kanały online i offline, a więc te, które mają za zadanie przekazywanie informacji w przestrzeni internetowej oraz poza nią.

Kanały komunikacji offline

Obecnie znacznie częściej korzysta się z kanałów online, jednak niektóre z dróg bardziej tradycyjnej komunikacji w dalszym ciągu są powszechnie używane. Do najważniejszych kanałów offline zalicza się między innymi:

  • katalogi i broszury;
  • ulotki reklamowe;
  • materiały POS;
  • standy reklamowe;
  • działania przedstawicieli handlowych i sprzedawców.

Kanały komunikacji online

Nie da się jednak ukryć, że znacznie większe możliwości o szerszym spektrum dają dziś marce kanały komunikacji online. Zaliczamy do nich:

  • kanały własne: strona internetowa marki, prowadzony przez firmę blog, regularnie wysyłany do klientów newsletter;
  • kanały zewnętrzne płatne: treści publikowane na zewnętrznych blogach i portalach (np. artykuły sponsorowane);
  • kanały zewnętrzne niepłatne: wzmianki na forach dyskusyjnych, opinie i recenzje na temat firmy czy związanych z nią produktów lub usług;
  • kanały social media płatne: kampanie reklamowe w social mediach (np. reklama na Facebooku) czy współpraca z influencerami;
  • kanały social media niepłatne: komunikaty publikowane przez markę na firmowym profilu, a także informacje udostępniane przez odbiorców.

Jak dopasować kanały komunikacji marki do jej odbiorców?

Dla prowadzenia skutecznej komunikacji z klientem kluczowe jest dobranie odpowiednich kanałów. Zarówno kanały, jak i sama komunikacja powinny być dopasowane do grupy lub grup odbiorców – ich potrzeb, oczekiwań względem wybranych marek, ale także danych demograficznych.

Przed dokonaniem wyboru należy więc najpierw dokładnie określić grupę docelową swoich komunikatów, biorąc pod uwagę wiek, płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania czy wykształcenie potencjalnych odbiorców. Następnie należy jasno określić potrzeby, cechy charakterystyczne oraz problemy tej grupy, a na które odpowiedzią może być marka, jej produkty lub świadczone usługi.

Na podstawie wszystkich zebranych informacji możliwe jest wybranie kanałów komunikacji marketingowej, które będą niosły za sobą największy potencjał i możliwość sukcesu.

Przykładowe kanały komunikacji dla firmy X

Firma X oferuje wózki dziecięce, łóżeczka, kołyski i inne akcesoria.

Na podstawie zgromadzonych danych pracownicy firmy określili główną grupę docelową dla produktów tej marki – są to kobiety w wieku 18-40 lat, które spodziewają się dziecka lub już je mają.

Odpowiednimi kanałami i narzędziami komunikacji dla tej grupy docelowej będą zatem:

  • strona internetowa wraz z blogiem firmy – warto publikować ciekawe i przydatne treści dla młodych mam (np. poradniki dotyczące wyboru wózka, wyprawki dla dziecka);
  • cyklicznie wysyłany newsletter – w ramach newslettera można wysyłać treści edukacyjne czy informować o promocjach lub usługach;
  • fora dyskusyjne i opinie produktów – klienci przed zakupem bardzo często sprawdzają w sieci opinie o firmie i produktach, dlatego warto zadbać o to, by osoby, które już dokonały zakupu, miały pozytywne skojarzenia z marką. Wtedy jest większa szansa, że pozostawią w Internecie dobrą opinię o firmie lub jej produktach;
  • social media – dobrym rozwiązaniem będzie publikowanie postów na Facebooku i Instagramie oraz zainwestowanie w płatne kampanie reklamowe na tych portalach.

W tym przypadku firma zupełnie rezygnuje z kanałów komunikacji offline, ponieważ docelowymi klientami są młode osoby, które zwykle spędzają sporo czasu, przeglądając Internet. Narzędzia zaliczające się do kanałów komunikacji online będą zatem najlepszym sposobem dotarcia do tych klientów.

Podsumowanie

  • Kanały komunikacji marketingowej to metody i środki, które umożliwiają przekazywanie komunikatów do odbiorców.
  • Aby dobrać odpowiednie kanały komunikacji do swojej marki, należy uwzględnić potrzeby, oczekiwania i najważniejsze cechy grupy docelowej.
  • Kanały komunikacji marketingowej najprościej podzielić można na online i offline.
  • Do kanałów online zalicza się m.in. stronę internetową i blog, firmowe profile w social mediach czy artykuły sponsorowane, a kanały offline to np. ulotki, broszury i materiały POS.
  • Odpowiednia komunikacja stanowi jedną z podstaw udanego marketingu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Ewa Kunysz

Z zawodu filolog polski i fotograf. Chętnie podejmuje wymagające wyzwania copywriterskie, twierdząc, że każdy kolejny temat jest możliwością odkrycia czegoś nowego. Dobrze odnajduje się zarówno w obszernych artykułach eksperckich, jak i krótkich wpisach na potrzeby mediów społecznościowych. Docenia rzetelną pracę słowem, jak również jego humorystyczną odsłonę. Prywatnie posiadaczka dwóch psów rasy Amstaff oraz miłośniczka fotografii i sztuk walki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.09.2024 Marketing
13.09.2024 Korekta & Redakcja
12.09.2024 Porady & Ciekawostki
11.09.2024 Social Media
10.09.2024 Copywriting
09.09.2024 Porady & Ciekawostki
06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu