Kanibalizacja fraz kluczowych – czym jest i jakie skutki niesie?

Spis Treści:

Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google to złożony proces, który wymaga dużej dokładności i uważności. Często drobne szczegóły mogą zaważyć nad tym, która strona pojawi się w TOP10, a która spadnie zdecydowanie niżej. Unikać należy między innymi ryzyka kanibalizacji słów kluczowych w obrębie jednej witryny. Sprawdź, na czym to polega i jak się przed tym chronić.

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych zachodzi wtedy, gdy co najmniej dwie podstrony w obrębie jednej witryny są zoptymalizowane pod te same frazy.

Treści na podstronach nie muszą być identyczne, jak to ma miejsce w przypadku duplicate content (kopiowanie, duplikowanie treści na stronie), ale zbliżone do siebie tematycznie i nasycone takimi samymi frazami. Prowadzi to do rywalizacji między tymi podstronami w wynikach wyszukiwarki na konkretne słowa kluczowe.

Jak kanibalizacja fraz wpływa na pozycjonowanie?

Kanibalizacja słów kluczowych może przyczynić się do intensywnego wahania się pozycji konkretnych adresów URL w wynikach wyszukiwania, co nie pozwoli na osiągnięcie stabilizacji i utrzymanie miejsca w TOP10, TOP5 lub TOP3 na wybrane frazy kluczowe. Zaburza to możliwość rzetelnej oceny innych działań pozycjonerskich w obrębie witryny i ich wpływu na pozycję podstron.

Zjawisko kanibalizacji prowadzi do znacznego zmniejszenia ruchu w sklepie internetowym lub na stronie WWW. Występowanie dwóch różnych podstron z takimi samymi słowami kluczowymi w wynikach wyszukiwania będzie prowadzić do tego, że odbiorcy będą odwiedzać albo jeden, albo drugi adres. Oznacza to, że zamiast skumulować ruch na podstronie, na której bardziej Ci zależy, zostanie on rozbity na dwie lub więcej. To z kolei może mocno przełożyć się na ilość zapytań ofertowych, zakupów lub innych pożądanych reakcji.

Istnienie kanibalizacji słów kluczowych w obrębie jednej domeny WWW może prowadzić także do wyższej pozycji podstrony, która jest mniej istotna. Na przykład, zamiast podstrony z produktem lub usługą, na daną frazę wyświetlać będzie się artykuł blogowy dotyczący usługi lub podstrona informacyjna, które nie przełożą się na sprzedaż.

Kanibalizacja słów kluczowych – analiza

Zdiagnozowanie, czy ten problem dotyczy Twojej witryny WWW, wymaga stałego monitorowania fraz kluczowych i analizy ruchu na stronie. Jeśli zauważysz duże skoki pozycji podstron na konkretne frazy, możesz mieć podejrzenia, że w obrębie Twojej domeny dochodzi do kanibalizacji słów kluczowych.

Aby dowiedzieć się, czy na Twojej stronie dochodzi do tego zjawiska i jeśli tak, to gdzie i na jakie frazy, warto skorzystać z profesjonalnych narzędzi, do których należą między innymi:

  • Senuto,
  • Ahrefs,
  • SEMSTORM.

Wszystkie te narzędzia umożliwiają monitorowanie pozycji podstron na konkretne frazy kluczowe, pozwalają na analizę ruchu oraz wahań pozycji w wynikach wyszukiwania. Część z nich posiada również opcję do sprawdzania raportów kanibalizacji (dostępne np. w Senuto).

Jak sobie radzić z kanibalizacją?

Kanibalizacja słów kluczowych może stanowić istotny problem w osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Co należy zrobić, gdy doszło do kanibalizacji fraz? Oto kilka propozycji.

  1. Połączenie kilku publikacji w jedną – jeśli kanibalizacja dotyczy np. podstron czy artykułów, które są zbliżone do siebie tematycznie, wystarczy scalić kilka publikacji w jedną, a pozostałe przekierować na właściwą stronę (przekierowaniem 301).
  2. Skorzystanie z rel cannonical – jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz usuwać publikacji, przez znaczniki rel canonical możesz pokazać, że ważniejsza treść (która powinna być indeksowana) znajduje się pod innym adresem.
  3. Modyfikacja treści i słów kluczowych – w przypadku opublikowania artykułów o podobnej tematyce warto rozróżnić używane w nich słowa kluczowe. Jeśli np. masz na blogu 2 wpisy o ścieżkach w ogrodzie, jeden nich niech dotyczy tego, z czego można zrobić taką ścieżkę, a drugi może przedstawiać pomysły tylko na tanie ścieżki.

Lepiej zapobiegać błędom niż później je naprawiać

Jak w przypadku każdego problemu, w przypadku kanibalizacji słów lepiej postarać się, aby ten problem w ogóle nie występował, niż próbować się go pozbyć i zniwelować jego negatywne skutki.

Działania z zakresu SEO są pracochłonne, a budowanie pozycji strony WWW wymaga cierpliwości. Stracić dobre pozycje można bardzo szybko, dlatego nie warto ryzykować, że ciężka praca pójdzie na marne. Już od samego początku należy zwracać uwagę na dobre rozplanowanie i targetowanie fraz.

Stworzenie skutecznej i dobrze przemyślanej strategii SEO, opartej o wieloaspektową analizę, jest kluczem do uniknięcia problemów z negatywną oceną domeny WWW przez algorytmy Google.

Odpowiednie dopasowanie fraz oraz adresów URL, a także optymalizacja treści na stronie i jej kodu pozwolą Ci zapobiegać wszelkim problemom nie tylko związanym z kanibalizacją, ale również innymi niepożądanymi przez Google zjawiskami.

Korzystając z profesjonalnych narzędzi SEO (np. tych wymienionych wcześniej), możesz trzymać rękę na pulsie i reagować, zanim sprawy zajdą za daleko i będzie trzeba szukać sposobu na ich naprawienie.

Podsumowanie

  • Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które powstaje w wyniku pozycjonowania różnych podstron w obrębie tej samej witryny na takie same frazy kluczowe.
  • W wyniku kanibalizacji słów kluczowych pozycje strony w wynikach wyszukiwania w Google nie utrzymują stabilnej pozycji.
  • Profesjonalnie przygotowany plan pozycjonowania strony WWW pozwoli na uniknięcie problemu z kanibalizacją fraz.
  • Specjalistyczne narzędzia SEO, takie jak np. Senuto, SEMSTORM czy Ahrefs pozwalają na wykrycie zjawiska kanibalizacji fraz.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Zimna

Copywriterka z wieloletnim doświadczeniem, która stawia na ciągły rozwój. Lubi uczyć się nowych rzeczy i zgłębiać kolejne, ciekawe tematy, aby poszerzać zakres swoich kompetencji. Specjalizuje się w tekstach na strony WWW oraz artykułach sponsorowanych i blogowych, ale nie straszne jej również krótsze formy. Doskonale radzi sobie z zagadnieniami dotyczącymi marketingu tradycyjnego i internetowego, a także tematyką SEO i SEM. W swojej pracy najważniejsze jest dla Patrycji zadowolenie klienta. Dlatego jej teksty zawsze są dopracowane i stworzone w oparciu o rzetelny research oraz informacje otrzymane od klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu