Kategorie na blogu – dlaczego warto je stosować?

Spis Treści:

Każdy, kto planuje prowadzenie bloga, powinien wcześniej zastanowić się nad tematyką, jaka miałaby być na nim podejmowana. W strukturyzacji treści pomogą kategorie na blogu. Jak je tworzyć i dlaczego są istotne? Sprawdź!

Kategorie na blogu – po co je umieszczać?

Najważniejszym zadaniem kategorii na blogu jest uporządkowanie treści. Kategorie tworzą strukturę strony, dzięki czemu stają się czymś na kształt nawigacji dla Google’a. Ułatwiają także użytkownikowi odnalezienie się w gąszczu informacji.

Czytelne wylistowanie tematyki bloga pozwoli na szybsze przeglądanie strony. Sprawi, że content stanie się bardziej przyjazny dla użytkownika.

Dobrze dopasowane kategorie zatrzymają internautę na dłużej w witrynie i wpłyną pozytywnie na pozycję bloga w wyszukiwarce.

Jednak aby spełniły swoją funkcję, należy kierować się kilkoma zasadami podczas ich opracowywania.

Jak tworzyć kategorie?

Wyobraź sobie, że jesteś osobą postronną, która wchodzi na Twoją stronę internetową. Zastanów się, czego chciałbyś dowiedzieć się z konkretnego bloga. Wypisz na kartce lub w edytorze tekstu najważniejsze tematy, wokół których chcesz tworzyć treści na swoją stronę. Mogą one posłużyć jako szkielet do opracowania kategorii na blog. Kategorie powinny być niczym mapa, która prowadzi użytkownika przez kolejne zagadnienia na stronie.

Poniżej przedstawiamy nazwy kategorii na blogu agencji Content Writer:

Kategorie na blogu agencji Content Writer (screen)

Dobrze jest wymyślić kilka ogólnych kategorii w różnych obszarach tematycznych, pod które następnie będziesz podpinać kolejne artykuły. Każda kategoria powinna odnosić się do większej grupy wpisów, a nie np. dwóch. Jeżeli masz teksty, które nigdzie nie pasują, możesz umieścić je we wspólnej kategorii: „Inne”, „Pozostałe” lub wymyślić im bardziej kreatywną nazwę, zachęcającą do zapoznania się z treścią. Ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia.

Nazwy kategorii powinny być proste i jasne do zrozumienia, najlepiej 1-2 wyrazowe. Mogą być równocześnie słowami kluczowymi, na które ma pozycjonować się dana strona. Pod pewnymi warunkami, o których dalej, będzie to sprzyjać pozycjonowaniu.

Po wybraniu odpowiednich nazw warto utworzyć dla nich unikalne opisy kategorii. Dobre opisy pełnią rolę nie tylko informacyjną – wpływają również na lepsze pozycjonowanie danej strony poprzez wykorzystanie słów kluczowych oraz linkowania wewnętrznego.

Poniżej prezentujemy przykładowy opis kategorii ze strony agencji Content Writer:

Opis kategorii na blogu agencji Content Writer (screen)

Czego unikać w kwestii kategorii?

Pamiętaj, by nie przesadzić z liczbą kategorii. Zbyt wiele opcji wprowadzi chaos i w efekcie może rozproszyć użytkownika, który opuści Twój blog, nie znajdując na nim żadnych interesujących go informacji. Gdy na stronie jest za dużo kategorii, powstaje wiele niepotrzebnych podstron, co powoduje, że roboty nie są w stanie w szybkim czasie przeskanować wszystkich. Może to doprowadzić do mniejszego ruchu na głównej stronie.

Nazwy kategorii nie powinny pokrywać się np. z tagami na stronie internetowej. W ten sposób możesz uzyskać efekt odwrotny od zamierzonego i doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych. Roboty wyszukiwarki nie będą wiedzieć, jakie wyrażenie jest ważniejsze i przez to Twoje zakładki mogą nie mieć stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Najlepiej nie podpinaj artykułu pod kilka kategorii, ponieważ Google może uznać Twój artykuł za mniej wartościowy. Duplikacja treści nie służy Twojej stronie internetowej.

Kategorie na blogu powinny pomagać użytkownikom w zapoznaniu się z tematyką strony i ułatwiać im docieranie do interesujących treści.

Podsumowanie

  • Kategorie na blogu są niczym mapa i nawigacja dla czytelnika. Dbaj o to, by były na tyle ogólne, by dotyczyły większego zakresu tematycznego i dość szczegółowe, by użytkownik łatwo się domyślił, czego dotyczą.
  • Nie twórz zbyt wiele kategorii, gdyż może to zniechęcić użytkownika, a także obniżyć Twoje pozycje w wyszukiwarkach.
  • Nazwy kategorii mogą być słowami kluczowymi, nie powinny jednak pokrywać się z nazwami tagów, gdyż może to doprowadzić do zjawiska określanego kanibalizacją treści.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Katarzyna Augustyniak-Woźnica

Były współpracownik Content Writer, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od lat doskonali swój warsztat redaktorski, pisząc teksty na potrzeby portali internetowych o różnorodnej tematyce. Tworząc artykuły, dba nie tylko o ich poprawność językową i merytoryczną, ale także o spójny przekaz marketingowy. Prywatnie miłośniczka mitologii słowiańskiej oraz podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

25.04.2024 Copywriting
24.04.2024 Marketing
23.04.2024 Content Marketing
22.04.2024 Korekta & Redakcja
19.04.2024 Marketing
18.04.2024 E-commerce Marketing
17.04.2024 Copywriting
16.04.2024 Porady & Ciekawostki
15.04.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu