Konspekt artykułu – jak go stworzyć?

Spis Treści:

Zawsze jest jakiś plan: na życie, na wakacje, na weekend i na pracę również. Szczególnie ważny jest przy realizowaniu kreatywnych zadań, do czego z pewnością należy działanie copywritera. Co to jest konspekt artykułu i jak go poprawnie stworzyć?

Co to jest konspekt artykułu?

Konspekt to nic innego jak plan zawierający zarys treści, czyli to, co musi się w niej znaleźć i jakie kwestie powinna poruszać.

Tworzy go autor tekstu, jeśli nie otrzymał wcześniej żadnych konkretnych informacji i sprecyzowanych wymagań, a jedynie określony temat. Konspekt artykułu można tworzyć na własne potrzeby, jak i na prośbę klienta.

Konspekt a brief

Te dwa określenia często są ze sobą mylone, a tymczasem są od siebie całkowicie odmienne. Zasadniczą różnicą między konspektem a briefem jest kwestia autorstwa. Konspekt tworzy copywriter, natomiast napisanie briefu leży po stronie klienta – zawiera bowiem jasno określone przez niego wymagania odnośnie do treści, jaką ma stworzyć autor.

Copywriter może natomiast dodać własne odnośniki do briefu, czyli uwagi do tekstu, przedstawić swoje pomysły i skonfrontować konspekt z briefem, jeśli jest to od niego oczekiwane lub jeśli sam uważa, że będzie do korzystne dla jakości tekstu. Tak samo klient – jeśli będzie wymagał dostarczenia zarysu treści, może mieć do niego uwagi.

Czy tworzenie konspektu do artykułu jest obowiązkowe?

Napisanie konspektu przez copywritera nie jest konieczne. Są sytuacje, w których klient może go oczekiwać, ale bywają i takie, w których całkowicie ufa autorowi i czeka na efekt końcowy. Jeśli jednak copywriter nie jest pewny, czy dobrze rozumie powierzony mu temat, może przedstawić zarys artykułu klientowi, co pomoże rozwiać ewentualne wątpliwości.

Inną kwestią jest to, czy warto tworzyć plany artykułów. Zdecydowanie tak – może niekoniecznie dla klienta, jeśli tego nie wymaga, ale na własny użytek. Spontaniczne pisanie nie zawsze jest dobre, natomiast analiza myślowa bywa niewystarczająca.

Stworzony konspekt pozwoli dobrze zorganizować pracę nad tekstem, ujawnić jego słabe i mocne strony i wskazać na to, co warto do niego dodać, co usunąć i ogólnie – co zrobić, by tekst był skrojony na miarę oczekiwań.

Po co tworzyć konspekt?

Poza tym, że plan treści ułatwi jej dobre zorganizowanie, pozwoli również na zachowanie swego rodzaju dyscypliny, a więc odpowiednich proporcji w tekście i uniknięcia przerostu formy nad treścią. Słowem – pomoże w konkretyzacji tego, co chce się wyrazić.

Może się okazać, że konspekt będzie dłuższy niż sam tekst, a jego stworzenie zajmie więcej czasu niż tworzenie zasadniczej treści. Więc czy warto go robić? I tak, i nie. Tak, jeśli tworzy się artykuły eksperckie, naukowe, których napisanie musi być poprzedzone solidnym researchem i które wymagają specjalistycznej wiedzy, niekoniecznie posiadanej przez autora. Lub w przypadku, kiedy stworzenie tekstu wiąże się po prostu z problemem ze względu na niedopasowany temat czy też osobliwe wymagania klienta.

„Nie” dla konspektu pojawia się wtedy, kiedy tekst jest prosty do napisania, na dobrze znany temat, którego stworzenie nie stanowi większego wyzwania dla autora. Czasem spontaniczne działanie wychodzi lepiej niż planowanie treści, bo w niektórych przypadkach nadmierna analiza może, mówiąc wprost, zepsuć autorowi wenę. Konspekty bywają więc pomocne, ale nie jest to regułą.

Jak stworzyć konspekt artykułu?

Aby ułożyć dobry plan tekstu, należy wypunktować najważniejsze kwestie dotyczące tworzonej treści:

  • rodzaj tekstu – czyli np. artykuł blogowy, ekspercki, sponsorowany czy tekst do gazety;
  • czego ma dotyczyć treść – konkretny temat artykułu, słowa kluczowe i kwestie do poruszenia;
  • kto jest odbiorcą – należy określić, kto będzie czytelnikiem artykułu, by dostosować do niego przekaz;
  • gdzie zostanie umieszczony – np. na blogu klienta, na portalach zewnętrznych czy w gazecie;
  • długość tekstu i jego konstrukcja – liczba zzs, zbs lub ilość wyrazów, a także podział na tematyczne nagłówki;
  • termin realizacji – jasno określony deadline;
  • oczekiwania – może to być kwestia linkowania, zakazanych słów, konieczność wprowadzenia statystyk, określony język, odpowiednie zabiegi graficzne.

Rozwinięcie tych punktów pozwoli na stworzenie listy konkretnych pytań i odpowiedzi dotyczących tekstu i ułożenia właściwego konspektu, który powinien zawierać:

  • tytuł – jasno wskazujący na tematykę tekstu;
  • o czym pisać – zaplanowanie nagłówków, spisanie pytań, jakie mogą się nasuwać potencjalnemu odbiorcy po przeczytaniu tytułu;
  • o czym nie pisać – jakich zagadnień unikać, co może obniżyć wartość tekstu;
  • frazy – jakie słowa dobrać do tekstu, by skupiały uwagę i wskazywały na jego merytorykę.

Oczywiście copywriter, który tworzy plan artykułu na własny użytek, nie musi trzymać się jasno określonych zasad, nie ma również ograniczeń dotyczących formy konspektu. Najbardziej przydatne bywają punktory, tworzące swego rodzaju checklistę, ale równie dobrze mogą to być fiszki umieszczane na boku monitora. Ale czy plan treści będzie miał formę pytań/odpowiedzi, czy też będzie mapą myśli – to zależy od stylu pracy copywritera.

Podsumowanie

  • Konspekt artykułu to plan jego treści, tworzony przez autora. Jego napisanie nie jest konieczne, ale bywa bardzo pomocne w przypadku niektórych tekstów.
  • Klient może, ale nie musi wymagać od copywritera planu treści, a autor – bez wyraźnej prośby – nie musi go tworzyć dla klienta.
  • Konspekt powinien zawierać odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tekstu, ale jego forma jest kwestią indywidualną każdego autora.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Roksana Krysa

Roksana z wykształcenia jest filologiem, specjalizującym się w komunikacji społecznej i krytyce literackiej. Współpracowała z wieloma portalami i magazynami kulturalno-literackimi, m.in. z Wirtualną Polską, miesięcznikiem „Śląsk”, ARTpapierem i FA-artem. W 2010 roku zadebiutowała jako prozaik. Pisze od zawsze i szczerze to uwielbia, więc bycie copywriterem to nie tylko jej zawód, ale i pasja. Prywatnie – szczęśliwa mama i żona, miłośniczka literatury, górskich wędrówek, LEGO, gotowania, planszówek, gier karcianych i przyrody. Pisze tak, jak się tego oczekuje, przywiązując jednakową wagę do treści i formy. Cechuje się kreatywnością i wyczuciem stylu. Świetnie przekazuje w tekstach emocje i zgrabnie bawi się słowami. Stara się, by miały one moc sprawczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

01.04.2023 Porady & Ciekawostki
31.03.2023 Content Marketing
30.03.2023 Marketing
29.03.2023 Copywriting
28.03.2023 Korekta & Redakcja
27.03.2023 Porady & Ciekawostki
25.03.2023 Copywriting
24.03.2023 Korekta & Redakcja
23.03.2023 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu