Co to jest konwersja i jak ją mierzyć?

Spis Treści:

Przedsiębiorcy na całym świecie nieustannie udoskonalają swoje strony internetowe, inwestują w SEO i wydają fortunę na płatne kampanie reklamowe. Po co to robią? Cel tych działań jest oczywisty – wysoka konwersja, bo to ona przekłada się na zyski firmy. W dzisiejszym artykule weźmiemy ją pod lupę!

Konwersja – co to właściwie znaczy?

Konwersja jest pojęciem powszechnie wykorzystywanym w różnych dziedzinach, m.in. w marketingu, chemii, psychologii, religii czy matematyce i ogólnie oznacza – według słownika PWN – przekształcanie postaci czegoś.

Termin ten jest bardzo szeroki i dla każdej branży oznacza tak naprawdę coś zgoła innego.

W kontekście marketingu internetowego konwersja odnosi się do wykonania określonych działań przez odbiorcę, zwykle w odpowiedzi na dedykowaną treść i trafne CTA (Call to Action).

Przykładowe cele konwersji

Ustalenie celów konwersji jest ważnym elementem strategii marketingowej, ponieważ pozwala określić plan działania i jasno sprecyzować priorytety, do których przedsiębiorstwo dąży.

Cele mogą być różne – w zależności od profilu działalności danej firmy. Najczęściej spotykane założenia to:

  • dokonanie zakupu,
  • wypełnienie formularza,
  • pozostawienie danych kontaktowych,
  • wykonanie telefonu do firmy,
  • zapisanie się do newslettera,
  • utworzenie konta klienta,
  • pobranie pliku czy e-booka,
  • spędzenie na stronie określonej ilości czasu,
  • wysłanie maila,
  • kliknięcie określonego przycisku w witrynie (np. gdzie kupić?) czy okna typu pop-up,
  • obejrzenie filmu,
  • wyświetlenie kluczowej podstrony.
Przykład:

Załóżmy, że pan Jan prowadzi sklep internetowy z odzieżą, a jego podstawowym celem jest dokonanie zakupu przez użytkownika. W tym przypadku nie mniej ważny będzie także zapis do newslettera, bo może pomóc zamienić jednorazowego kupca w stałego klienta.

Określenie konkretnych celów jest niezbędne do mierzenia i monitorowania konwersji. Pozwala nam to kontrolować skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Bez tej wiedzy ocena strony internetowej, pozycjonowania czy kampanii reklamowych jest niemożliwa.

Narzędzia do pomiaru konwersji

Najbardziej znane i najczęściej używane narzędzia umożliwiające dokonanie pomiaru konwersji to:

  • Google Analytics,
  • Google Ads,
  • Piksel Facebooka.

Śledzenie konwersji w systemach reklamowych Google i Facebook Ads pozwala porównywać statystyki i spojrzeć na nie z innej strony, lecz podstawą analizy różnorodnych danych jest Google Analytics. Aby można było zacząć z niego korzystać, niezbędne jest założenie konta i wdrożenie odpowiedniego kodu na stronę internetową.

Jak mierzyć konwersje w Google Analytics?

Po utworzeniu konta i zaimplementowaniu tagu na stronę trzeba odpowiednio skonfigurować cele. Aby to zrobić, należy wejść w zakładkę „Administracja”, a następnie na poziomie widoku danych wybrać „Cele”.

Obrazek przedstawia screen z narzędzia Google Analytics.

W Google Analytics mamy możliwość utworzenia 5 rodzajów celów:

  • miejsce docelowe – ten typ ustawimy poprzez wklejenie części adresu URL,
  • czas trwania – tutaj możemy określić konkretny czas, jaki użytkownik spędził na stronie, np. podając 30 sekund, cel zostanie naliczony, jeśli użytkownik pozostanie na stronie przez co najmniej 30 sekund,
  • strony/ekrany na sesję – za pomocą tego celu określamy, ile podstron musi odwiedzić użytkownik, by konwersja została naliczona,
  • zdarzenie – ten typ będzie pomocny, jeśli chcemy śledzić np. wysłanie formularza kontaktowego. Nie zawsze jednak będzie możliwe ustawienie tego celu w Google Analytics – czasem trzeba skorzystać z Google Tag Manager,
  • cel inteligentny – ta metoda śledzenia dedykowana jest reklamodawcom Google Ads.

Gdzie sprawdzić liczbę konwersji?

Po ustaleniu odpowiednich celów w GA możemy monitorować konwersje w raporcie „Pozyskiwanie” -> „Cały ruch” -> „Kanały”.

Zdjęcie przedstawia screen z narzędzia Google Analytics.

Współczynnik konwersji

Istotnym wskaźnikiem w Google Analytics jest współczynnik konwersji, który określa, jaki procent odwiedzających użytkowników realizuje ustalony cel.

Możemy go obliczyć za pomocą poniższego równania:

Współczynnik konwersji = (ilość konwersji / liczba odwiedzin) x 100%

Przykład:

Jeśli użytkownicy dokonali 10 konwersji, a liczba odwiedzin na stronie wynosi 200, to współczynnik konwersji równa się 5%.

Jaki współczynnik konwersji jest dobry?

W tym temacie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, bowiem współczynnik konwersji w dużej mierze zależy od branży, rodzaju celu, jakości strony internetowej, sezonowości i wielu innych zmiennych.

Witryna kancelarii prawnej będzie z pewnością miała o wiele niższy współczynnik celu w porównaniu z drogerią internetową. Nie znaczy to jednak, że rentowność kancelarii jest gorsza – pozyskanie klienta w tym przypadku prawdopodobnie przyniesie firmie większy zysk.

Jaki z tego wniosek? Konwersja konwersji nie równa, więc powinniśmy zwracać uwagę na współczynnik celu własnej firmy i nie sugerować się innymi.

Jak poprawić ten wskaźnik?

Wszelkie działania na stronie, które mają poprawić współczynnik celu, nazywamy optymalizacją konwersji. Działania, które możemy zaliczyć do CRO (Conversion Rate Optimization) to:

  • optymalizacja strony internetowej – należy zadbać o jej wygląd, funkcjonalność, szybkość, responsywność,
  • dopracowany proces zakupowy – tutaj przede wszystkim ważne są bezpieczeństwo użytkowania (certyfikat SSL) i brak błędów prowadzących do rezygnacji z zakupu,
  • budowanie zaufania – warto zadbać o możliwość wystawiania przez klienta opinii po zakupie. Dobre oceny pozytywnie wpływają na proces zakupowy u wahających się użytkowników,
  • szczegółowe opisy produktów i wyraźne zdjęcia w sklepach internetowych,
  • pozycjonowanie – wysokie pozycje witryny w wynikach wyszukiwania rzutują na liczbę odwiedzin na stronie, a co za tym idzie – na wzrost sprzedaży,
  • dobra komunikacja – szybkie i wyczerpujące odpowiedzi na pytania pozytywnie wpływają na odbiór marki przez klienta,
  • trafne CTA – czyli przyciski zachęcające do wykonania określonego działania przez użytkownika.

Podsumowanie:

  1. Konwersja w marketingu odnosi się do wykonania określonych działań przez odbiorcę, zwykle w odpowiedzi na trafne CTA.
  2. Cele konwersji mogą być różne i zależą od specyfiki działalności. Może nim być: dokonanie zakupu, zapis do newslettera, wysłanie maila do firmy, czy pobranie e-booka.
  3. Najczęściej używanym narzędziem do pomiaru konwersji jest Google Analytics.
  4. Współczynnik konwersji określa, jaki procent odwiedzających użytkowników realizuje ustalony cel.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Julia jest odpowiedzialna za bloga firmowego – planuje tematy, redaguje artykuły i publikuje je na stronie. Dba o wysoką jakość i atrakcyjność contentu. Jest osobą zorganizowaną, skrupulatną i pełną empatii. Ceni porządek i dobrą organizację czasu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W wolnych chwilach czyta książki, rysuje portrety i doskonali swój skill w grze na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy