Co to jest konwersja i jak ją mierzyć?

Spis Treści:

Przedsiębiorcy na całym świecie nieustannie udoskonalają swoje strony internetowe, inwestują w SEO i wydają fortunę na płatne kampanie reklamowe. Po co to robią? Cel tych działań jest oczywisty – wysoka konwersja, bo to ona przekłada się na zyski firmy. W dzisiejszym artykule weźmiemy ją pod lupę!

Konwersja – co to właściwie znaczy?

Konwersja jest pojęciem powszechnie wykorzystywanym w różnych dziedzinach, m.in. w marketingu, chemii, psychologii, religii czy matematyce i ogólnie oznacza – według słownika PWN – przekształcanie postaci czegoś.

Termin ten jest bardzo szeroki i dla każdej branży oznacza tak naprawdę coś zgoła innego.

W kontekście marketingu internetowego konwersja odnosi się do wykonania określonych działań przez odbiorcę, zwykle w odpowiedzi na dedykowaną treść i trafne CTA (Call to Action).

Przykładowe cele konwersji

Ustalenie celów konwersji jest ważnym elementem strategii marketingowej, ponieważ pozwala określić plan działania i jasno sprecyzować priorytety, do których przedsiębiorstwo dąży.

Cele mogą być różne – w zależności od profilu działalności danej firmy. Najczęściej spotykane założenia to:

  • dokonanie zakupu,
  • wypełnienie formularza,
  • pozostawienie danych kontaktowych,
  • wykonanie telefonu do firmy,
  • zapisanie się do newslettera,
  • utworzenie konta klienta,
  • pobranie pliku czy e-booka,
  • spędzenie na stronie określonej ilości czasu,
  • wysłanie maila,
  • kliknięcie określonego przycisku w witrynie (np. gdzie kupić?) czy okna typu pop-up,
  • obejrzenie filmu,
  • wyświetlenie kluczowej podstrony.
Przykład:

Załóżmy, że pan Jan prowadzi sklep internetowy z odzieżą, a jego podstawowym celem jest dokonanie zakupu przez użytkownika. W tym przypadku nie mniej ważny będzie także zapis do newslettera, bo może pomóc zamienić jednorazowego kupca w stałego klienta.

Określenie konkretnych celów jest niezbędne do mierzenia i monitorowania konwersji. Pozwala nam to kontrolować skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Bez tej wiedzy ocena strony internetowej, pozycjonowania czy kampanii reklamowych jest niemożliwa.

Narzędzia do pomiaru konwersji

Najbardziej znane i najczęściej używane narzędzia umożliwiające dokonanie pomiaru konwersji to:

  • Google Analytics,
  • Google Ads,
  • Piksel Facebooka.

Śledzenie konwersji w systemach reklamowych Google i Facebook Ads pozwala porównywać statystyki i spojrzeć na nie z innej strony, lecz podstawą analizy różnorodnych danych jest Google Analytics. Aby można było zacząć z niego korzystać, niezbędne jest założenie konta i wdrożenie odpowiedniego kodu na stronę internetową.

Jak mierzyć konwersje w Google Analytics?

Po utworzeniu konta i zaimplementowaniu tagu na stronę trzeba odpowiednio skonfigurować cele. Aby to zrobić, należy wejść w zakładkę „Administracja”, a następnie na poziomie widoku danych wybrać „Cele”.

Obrazek przedstawia screen z narzędzia Google Analytics.

W Google Analytics mamy możliwość utworzenia 5 rodzajów celów:

  • miejsce docelowe – ten typ ustawimy poprzez wklejenie części adresu URL,
  • czas trwania – tutaj możemy określić konkretny czas, jaki użytkownik spędził na stronie, np. podając 30 sekund, cel zostanie naliczony, jeśli użytkownik pozostanie na stronie przez co najmniej 30 sekund,
  • strony/ekrany na sesję – za pomocą tego celu określamy, ile podstron musi odwiedzić użytkownik, by konwersja została naliczona,
  • zdarzenie – ten typ będzie pomocny, jeśli chcemy śledzić np. wysłanie formularza kontaktowego. Nie zawsze jednak będzie możliwe ustawienie tego celu w Google Analytics – czasem trzeba skorzystać z Google Tag Manager,
  • cel inteligentny – ta metoda śledzenia dedykowana jest reklamodawcom Google Ads.

Gdzie sprawdzić liczbę konwersji?

Po ustaleniu odpowiednich celów w GA możemy monitorować konwersje w raporcie „Pozyskiwanie” -> „Cały ruch” -> „Kanały”.

Zdjęcie przedstawia screen z narzędzia Google Analytics.

Współczynnik konwersji

Istotnym wskaźnikiem w Google Analytics jest współczynnik konwersji, który określa, jaki procent odwiedzających użytkowników realizuje ustalony cel.

Możemy go obliczyć za pomocą poniższego równania:

Współczynnik konwersji = (ilość konwersji / liczba odwiedzin) x 100%

Przykład:

Jeśli użytkownicy dokonali 10 konwersji, a liczba odwiedzin na stronie wynosi 200, to współczynnik konwersji równa się 5%.

Jaki współczynnik konwersji jest dobry?

W tym temacie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, bowiem współczynnik konwersji w dużej mierze zależy od branży, rodzaju celu, jakości strony internetowej, sezonowości i wielu innych zmiennych.

Witryna kancelarii prawnej będzie z pewnością miała o wiele niższy współczynnik celu w porównaniu z drogerią internetową. Nie znaczy to jednak, że rentowność kancelarii jest gorsza – pozyskanie klienta w tym przypadku prawdopodobnie przyniesie firmie większy zysk.

Jaki z tego wniosek? Konwersja konwersji nie równa, więc powinniśmy zwracać uwagę na współczynnik celu własnej firmy i nie sugerować się innymi.

Jak poprawić ten wskaźnik?

Wszelkie działania na stronie, które mają poprawić współczynnik celu, nazywamy optymalizacją konwersji. Działania, które możemy zaliczyć do CRO (Conversion Rate Optimization) to:

  • optymalizacja strony internetowej – należy zadbać o jej wygląd, funkcjonalność, szybkość, responsywność,
  • dopracowany proces zakupowy – tutaj przede wszystkim ważne są bezpieczeństwo użytkowania (certyfikat SSL) i brak błędów prowadzących do rezygnacji z zakupu,
  • budowanie zaufania – warto zadbać o możliwość wystawiania przez klienta opinii po zakupie. Dobre oceny pozytywnie wpływają na proces zakupowy u wahających się użytkowników,
  • szczegółowe opisy produktów i wyraźne zdjęcia w sklepach internetowych,
  • pozycjonowanie – wysokie pozycje witryny w wynikach wyszukiwania rzutują na liczbę odwiedzin na stronie, a co za tym idzie – na wzrost sprzedaży,
  • dobra komunikacja – szybkie i wyczerpujące odpowiedzi na pytania pozytywnie wpływają na odbiór marki przez klienta,
  • trafne CTA – czyli przyciski zachęcające do wykonania określonego działania przez użytkownika.

Podsumowanie:

  1. Konwersja w marketingu odnosi się do wykonania określonych działań przez odbiorcę, zwykle w odpowiedzi na trafne CTA.
  2. Cele konwersji mogą być różne i zależą od specyfiki działalności. Może nim być: dokonanie zakupu, zapis do newslettera, wysłanie maila do firmy, czy pobranie e-booka.
  3. Najczęściej używanym narzędziem do pomiaru konwersji jest Google Analytics.
  4. Współczynnik konwersji określa, jaki procent odwiedzających użytkowników realizuje ustalony cel.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Julia jest odpowiedzialna za bloga firmowego – planuje tematy, redaguje artykuły i publikuje je na stronie. Dba o wysoką jakość i atrakcyjność contentu. Jest osobą zorganizowaną, skrupulatną i pełną empatii. Ceni porządek i dobrą organizację czasu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W wolnych chwilach czyta książki, rysuje portrety i doskonali swój skill w grze na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

21.09.2021 Content Marketing
20.09.2021 Copywriting
15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy