Jak napisać dobrze konwertujące teksty?

Spis Treści:

Konwersja jest podstawową miarą skuteczności tekstów. Copywriter pisze po to, by sprzedawać, angażować lub budować rozpoznawalność. Celów jest wiele, ale wszystko sprowadza się do konwersji. Dlatego ważna jest umiejętność odpowiedniego dopasowania treści, by odbiorca wykonywał to, czego oczekujemy. W poniższym artykule wyjaśnimy, jak pisać teksty, które konwertują.

Czym jest konwersja?

Konwersja jest to wykonanie określonego celu przez klienta.

Kiedyś jedyną mierzalną konwersją była sprzedaż. Obecnie możemy analizować o wiele więcej parametrów, czyli tak zwanych etapów sprzedażowych. Do najbardziej fundamentalnych zaliczamy:

  1. budowa rozpoznawalności marki – konwersja jest mierzona poprzez liczbę osób, które zapamiętają firmę;
  2. angażowanie odbiorców – miarą są użytkownicy reagujący na firmowe komunikaty marketingowe (wpisy na stronie oraz portalach społecznościowych);
  3. sprzedaż – wskaźnikiem jest liczba zakończonych transakcji.

W zasadzie konwersją może być niemal każdy cel, na którym nam zależy. Innymi przykładami są:

  • wejścia na stronę,
  • kliknięcie w „kontakt”
  • zapisanie się do newslettera,
  • dodanie produktu do koszyka

Są to wskaźniki mierzalne, a więc łatwo ocenić skuteczność oferty wobec podjętych działań.

Określenie celu jest istotne dla copywritera, który układa konwertujący tekst dostosowany do poszczególnego etapu sprzedażowego.

Za pomocą treści może zbudować rozpoznawalność, nakłonić do zakupu, a także zaprosić do wizyty na stronie.

Możliwości jest wiele, dlatego omówmy, jak wyglądają treści w zależności od pożądanego celu.

Jak pisać teksty, które konwertują?

Nie ma gotowego przepisu na skuteczne teksty. Gdyby istniał, wszystkie firmy opływałyby w dostatki. Natomiast jedno jest pewne: tekst o wysokiej konwersji jest indywidualnie dostosowany do założonego celu.

Odmiennym charakterem będzie cechować się treść sprzedażowa w stosunku do komunikatu budującego rozpoznawalność. Oprócz celu należy wciąż pod uwagę również grupę odbiorców, charakterystyczną dla każdej firmy.

Przykład:

Treść dla potencjalnych klientów kancelarii prawniczej znacząco się różni od tekstów dla konsumentów lokalnej piekarnii.

Jest to bardzo ważne, by komunikat był zrozumiany przez jak największą ilość osób. Dlatego konwertująca treść musi być ściśle dostosowana do czytelników. Zbyt trudne teksty zostaną zignorowane, a zbyt ogólne nie zapewnią optymalnych rezultatów.

Przejdźmy zatem do konkretnych przykładów, jak tworzyć konwertujące teksty do podstawowych celów marketingowych.

Budowa rozpoznawalności

Teksty, które budują rozpoznawalność, muszą być wyjątkowo proste i zrozumiałe, gdyż kierowane są do licznej grupy odbiorców.

Ważny jest bardzo klarowny przekaz, który będzie kojarzony z firmą. Świetnie sprawdzą się slogany i hasła reklamowe, szczególnie te o podłożu rytmicznym (wzorcowy przykład: dłuższe życie każdej pralki to Calgon!).

Uważa się, że skuteczny tekst budujący rozpoznawalność jest trudny do ułożenia, gdyż wymaga dużej siły twórczej – treść musi być krótka, a zarazem trafiająca w sedno działalności przedsiębiorstwa.

Angażowanie odbiorców

Wpływanie na innych ludzi za pomocą tekstu nie jest rzeczą prostą, gdyż wymaga wiedzy psychologicznej w połączeniu z umiejętnościami copywriterskimi. Ponadto schemat treści jest bardzo dynamiczny – konwertująca treść może znacząco się różnić na przestrzeni miesiąca.

Formułując angażujący tekst należy zwracać się bezpośrednio do odbiorców. Istotna jest oryginalność, która stłumi w użytkownikach tzw. ślepotę banerową.

Pomocne może okazać się call to action (czyli nawoływanie do akcji tj. „A Ty co o tym sądzisz?”).

Niestety w przypadku angażowania odbiorców nie można określić dalszych wytycznych, gdyż działania są uzależnione od konkretnej firmy oraz aktualnej sytuacji na rynku. Trzeba wstrzelić się w potrzeby odbiorców, lecz na to nie ma żadnego gotowego przepisu.

Warto natomiast pamiętać, by na bieżąco analizować statystyki. Dzięki temu można się dowiedzieć, które komunikaty cechują się największą aktywnością, aby na tej podstawie ułożyć dalsze, konwertujące treści.

Sprzedaż

Czy można sprzedawać za pomocą treści? Gdyby tak nie było, copywriterzy szybko straciliby pracę.

Charakter treści sprzedażowej zależy od:

  • specyfiki firmy,
  • grupy odbiorców
  • poprzedzających etapów sprzedażowych

Cechą wspólną jest język korzyści. Zgodnie z nazwą oferta powinna informować, jakie konkretnie korzyści płyną z zakupu. Bardzo ważne jest ukazanie mocnych stron firmy oraz przedstawienie, co wyróżnia ofertę na tle konkurencji.

Podsumowanie:

  • Wyróżniamy kilka etapów sprzedażowych, do których zaliczamy m.in budowę rozpoznawalności marki, angażowanie odbiorców, a także sprzedaż.
  • Konwertujące treści zależą od wielu dynamicznych czynników, lecz dwa najważniejsze to cel marketingowy oraz grupa docelowa.
  • Doświadczenie oraz obserwacja wyników to filary, na których zasadzają się skuteczne teksty.

Oceń artykuł:

Liczba głosów: 0 | Średnia ocena: 0

Bartosz Ciesielski

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

07.05.2021 Copywriting
04.05.2021 Pozycjonowanie
27.04.2021 Marketing
26.04.2021 HR & Finanse
19.04.2021 Copywriting
16.04.2021 Marketing
15.04.2021 Marketing
15.04.2021 E-commerce