Kreatywność w pracy – jak myśleć twórczo i pracować wydajnie?

Spis Treści:

Podobno w każdym drzemie artysta. W tym artykule omawiamy, czym jest kreatywność w pracy i dlaczego czasem bywa cenniejsza od wykształcenia i doświadczenia. Zapraszamy do lektury!

Co to jest kreatywność?

Kreatywność to inaczej twórcze myślenie, obecnie jedna z najbardziej pożądanych cech niemal w każdym zawodzie.

Oznacza bowiem umiejętność nieszablonowego, abstrakcyjnego spojrzenia na sytuację i stworzenie dla niej nowych rozwiązań. Osoba cechująca się kreatywnością jest pomysłowa, chętna do działania, nastawiona na cel i szukająca różnych możliwości jego osiągnięcia, umiejąca myśleć wielokierunkowo i zawsze będąca czujną.

Co oznacza kreatywność w pracy?

To po prostu przeciwieństwo bierności, działanie, które ma na celu wychodzenie poza pewne schematy, dążenie do spełnienia, oryginalność i twórczość w myśleniu. To inteligencja, która pozwala na planowanie, przewidywanie i umiejętne wykorzystywanie wszystkich swoich zdolności, analizowanie koncepcji i tworzenie nowych, a także czerpanie z dostępnych dóbr.

Kreatywność w pracy pozwala na umiejętne wykorzystywanie swojej wiedzy oraz doświadczenia i przenoszenie ich na różne płaszczyzny. Bez niej każda praca i każde działanie byłoby wyłącznie powielaniem tego, co już się robiło, bez szans na doskonalenie się i rozwój. Kreatywność prowadzi do nowych rozwiązań, optymalnych, ale i dających nowe możliwości.

Czy warto być kreatywnym w pracy? Warto robić coś ponad to, co założone, wyróżniać się? To właśnie kreatywność stoi za sukcesami wielu osób, projektów i patentów. Ktoś uznał, że warto spróbować, że można coś rozszerzyć, że skoro są możliwości – trzeba z nich skorzystać. I zdecydowanie mu się to opłaciło!

Być kreatywnym, czyli jakim?

Bycie kreatywnym oznacza bycie lepszym i dla siebie, i dla innych. Daje sporo ułatwień i otwiera mnóstwo drzwi. Kreatywność się ceni, pasywność zaś oznacza lenistwo, wygodnictwo i nie daje nic poza ciepłą posadką. Nie zmienia perspektyw, nie podnosi wartości żadnego działania.

Kreatywność jest zawsze mile widziana, bo oznacza chęci, pomysłowość i oryginalność, które mogą poszerzać horyzonty. Być kreatywnym to znaczy być na swój sposób artystą, kimś, kto się wyróżnia i potrafi stworzyć coś innego.

Kreatywne myślenie oznacza wybieganie poza wcześniej stworzone ramy, co nie oznacza całkowitego nonkonformizmu. Nie można mylić kreatywności w pracy z byciem nieprzystosowanym, trudnym i przeciwnym wszystkiemu, co dobre i poprawne. Przeciwnie – kreatywność oznacza udoskonalanie i tworzenie nowej wartości, zawsze dodatniej.

Tym, co niezbędne w kreatywnym myśleniu, jest motywacja. Bez motywacji, jakiegoś wewnętrznego napędu, nie ma co mówić o kreatywności. Kreatywność nie powstaje znikąd, nie budzi się sama – potrzebuje bodźca, by się pokazać, musi być karmiona, ale… musi być również nagradzana! I jest. ZAWSZE. Bo bycie postrzeganym jako ktoś wyjątkowy chyba dla każdego jest motywujące. Jeśli więc chce się być kreatywnym w pracy, trzeba to w sobie obudzić, a potem pielęgnować.

Jak obudzić w sobie kreatywność?

Dobre chęci to nie wszystko. Trzeba się nieco postarać, aby znaleźć w sobie kreatywność i działać na jej korzyść. Nie wymaga to jednak nadludzkiego wysiłku, wręcz przeciwnie. Jak być bardziej kreatywnym?

  • Gotowość do zmian. To ich wymaga kreatywność. Trzeba umieć wyjść ze swojej strefy komfortu, wstać z ciepłego stołka i nie bać się postawić nowego kroku. Mówi się, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka, ale to właśnie rutyna zabija kreatywność. Warto więc czasem ją porzucić i wejść w nieco inny tryb, zrobić coś inaczej niż zwykle.
  • Czytanie i pisanie. O tym, że czytanie to doskonała pożywka dla umysłu, nikogo nie trzeba przekonywać. Każde słowo czytane – niezależnie od tego, czy to codzienna gazeta, czy skarb literatury pięknej – może stanowić wartość dodaną do codziennego życia. Nigdy nie wiadomo, o kim i o czym się przeczyta, na jakie zdjęcie trafi, co ukryło się między wierszami i jaki nowy język się odkryje.
  • Nie ma mowy o wydajności w pracy bez odpoczynku. O kreatywności też nie! Ona musi mieć czas dla siebie, czas na dojrzewanie, czasem na odnalezienie się. Można ją znaleźć w wolnych chwilach, kiedy ma się przestrzeń na myślenie o czymś innym niż o pracy. To jest bardzo potrzebne! Zmęczony człowiek to bierny człowiek, którego nie stać na kreatywność.
  • Pobudzanie wyobraźni. Einstein powiedział, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. I faktycznie – o ile wiedzę może posiąść każdy, to wyobraźnia jest nieograniczona i bez niej żadna wiedza nie mogłaby ewoluować. Warto więc pracować nad wyobraźnią, szukać inspiracji, pobudzać swoje szare komórki. Możliwości ku jest mnóstwo i nie ma żadnych ograniczeń.
  • Równowaga. Jeśli chce się być kreatywnym w pracy, najpierw trzeba zadbać o swoje życie prywatne. Ktoś, kto jest nastawiony wyłącznie na pracę, wcale nie będzie kreatywny, przeciwnie – będzie jednostronny, skrajny, monotematyczny, nijaki, a po czasie po prostu wypalony. Oddzielenie życia prywatnego od pracy jest bardzo ważne – tylko wtedy znajdzie się przestrzeń na to, by pobudzać kreatywność.

Kreatywność w pracy – kreatywność w życiu

Bycie kreatywnym, czyli umiejącym myśleć twórczo i nieszablonowo, to cecha niezbędna nie tylko w pracy, ale i w życiu. Zdecydowanie ułatwia zmagania z codziennością, co więcej – zmienia owe zmagania na jakościowe przeżywanie.

Dlatego warto pielęgnować w sobie przestrzeń na odrobinę szaleństwa i dzikość myśli. One, w połączeniu z logiką, tworzą wyjątkową mieszankę, nazywaną właśnie kreatywnością, która sprawia, że i praca, i życie, są po prostu ciekawsze.

Podsumowanie

  • Kreatywność to umiejętność twórczego myślenia i analizowania rzeczywistości oraz tworzenia dla niej nowych koncepcji i oryginalnych rozwiązań.
  • Kreatywność jest jedną z najbardziej pożądanych cech u pracowników. Wskazuje na chęci oraz umiejętności realizacji zamierzonych celów, niezależnie od schematów, jakie zostały dla nich pierwotnie stworzone.
  • Bez kreatywności wiedza i doświadczenie byłyby jedynie odtwórczym działaniem, do którego zdolny jest każdy. Kreatywność to inteligentne wykorzystywanie swoich zasobów, by tworzyć coś innego.
  • Potrzeba nieco wysiłku, by wyzwolić w sobie kreatywność. Zadbanie o odpowiednie warunki do jej uwalniania zaowocuje nie tylko sukcesami w pracy, ale i poczuciem realizowania się w życiu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Roksana Krysa

Roksana z wykształcenia jest filologiem, specjalizującym się w komunikacji społecznej i krytyce literackiej. Współpracowała z wieloma portalami i magazynami kulturalno-literackimi, m.in. z Wirtualną Polską, miesięcznikiem „Śląsk”, ARTpapierem i FA-artem. W 2010 roku zadebiutowała jako prozaik. Pisze od zawsze i szczerze to uwielbia, więc bycie copywriterem to nie tylko jej zawód, ale i pasja. Prywatnie – szczęśliwa mama i żona, miłośniczka literatury, górskich wędrówek, LEGO, gotowania, planszówek, gier karcianych i przyrody. Pisze tak, jak się tego oczekuje, przywiązując jednakową wagę do treści i formy. Cechuje się kreatywnością i wyczuciem stylu. Świetnie przekazuje w tekstach emocje i zgrabnie bawi się słowami. Stara się, by miały one moc sprawczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu