Kreatywny copywriting – wyrwij się z szablonów myślenia!

Spis Treści:

Nikt nie ma wątpliwości, że copywriter jest połączeniem rzemieślnika i artysty. W tym artykule sprawdzimy, jak obudzić w sobie duszę tego drugiego, by tworzyć nieszablonowe, oryginalne treści. Jak zatem wygląda kreatywny copywriting? O tym w artykule!

Pracowitość a wyobraźnia

Średniowieczna szkoła scholastyczna spłodziła piękne wyrażenie: velle non discitur – nie można nauczyć się chcieć. O ile więc pracowitość zależy od jednostki i jest niezmienna przez całe życie, tak inwencja twórcza stanowi subtelną umiejętność, którą może wykorzystać każdy copywriter.

Jednakże jak rysuje się rzeczywistość? Mówiąc wprost, obecny stan treści w polskim Internecie nie wygląda „kreatywnie”. Choć zdarzają się wyjątki, większość tekstów jest oschła i wciśnięta w ciasne ramy wymagań klienta. W głównej mierze inwencja jest tłumiona przez objętość zleceń – nie jest łatwo myśleć poza szablonami, gdy mamy do opisania 50 produktów.

Taki stan rzeczy rzutuje nawet na PKD copywritera, gdzie artystyczna działalność twórcza może budzić formalne wątpliwości. Czy to oznacza, że pisarz jest skazany na mozolną pracę, by w ostatecznym rozrachunku zgadzało się miesięczne podsumowanie znaków ze spacjami? Niezupełnie!

Kreatywny copywriting wpływa na skuteczność tekstów, ponieważ zatrzymuje uwagę czytelników i pobudza ich wyobraźnię, co wpływa na większą ilość konwersji, zakupów itd.

Firmy zaczęły to dostrzegać, dlatego coraz częściej decydują się na unikalne teksty, która mają ukazać unikalny charakter przedsiębiorstwa. Takie działanie idzie w parze z innymi niekonwencjonalnymi zagraniami, takimi jak maskotka firmowa czy zwariowane filmiki reklamowe. Mówiąc inaczej, kreatywne teksty będą zyskiwać na znaczeniu, gdyż jest to jedyne rozwiązanie pozwalające wyróżnić się firmie wśród konkurencji za pomocą contentu.

Kreatywny copywriting = kreatywne teksty?

Nie można niestety nabrać przekonania, że pisanie kreatywnych tekstów sprawdzi się zawsze i wszędzie. Przede wszystkim odbiorców interesuje konkretnego informacja, dlatego komunikaty muszą być bardzo proste i zwięzłe.

Kreatywny copywriting jest sztuką, ponieważ łączy wyzwanie, jakim jest realizacja celu marketingowego, z nieszablonowym podejściem.

Niestety wymyślne teksty nie muszą wcale przynosić efektów, ponieważ nie tak łatwo zatrzymać i zaciekawić potencjalnych klientów. Dlatego optymalne rezultaty są kwestią odpowiedniej miary oraz geniuszu, który pozwala zgrabnie połączyć podejście marketingowe z artystycznym. Niestety pisemne wybryki oraz szaleństwa nie mogą tego zagwarantować.

Kiedy stosować kreatywne pisanie tekstów?

Warto stosować kreatywny copywriting tam, gdzie istnieje taktowne pole do popisu.

Z pewnością oferta i cennik to nieodpowiednie miejsca, ponieważ liczy się w nich jasność przekazu, a nie zaskoczenie odbiorcy. Teksty zapleczowe oraz opisy kategorii również mogą być problematyczne z uwagi na ilość, jaką zwykle musi opracować copywriter – a do tego dochodzi kwestia czasu oraz liczba czytelników, która nie jest zwykle powalająca.

Z kolei odmienne treści, w których można popuścić wodze fantazji, to:

Oczywiście zależy to od konkretnej branży oraz grupy docelowej, niemniej odpowiednie wykorzystanie kreatywnych tekstów może przynieść soczyste owoce.

Jak to jednak zwykle bywa w copywritingu, nie ma żadnego gotowego przepisu na sukces. Kreatywność to niezwykle subtelna umiejętność, która przynosi efekty tylko wtedy, gdy zostanie zastosowana w odpowiednim miejscu i czasie. Ponadto nosi pewną cechę niepowtarzalności, dlatego poszukiwanie „schematów kreatywności” to działanie, które wyklucza się samo w sobie.

Oceń artykuł:

Liczba głosów: 0 | Średnia ocena: 0

Bartosz Ciesielski

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

07.05.2021 Copywriting
04.05.2021 Pozycjonowanie
27.04.2021 Marketing
26.04.2021 HR & Finanse
19.04.2021 Copywriting
16.04.2021 Marketing
15.04.2021 Marketing
15.04.2021 E-commerce