Lead magnet – czym jest i jak z niego korzystać?

W marketingu istnieje pewne bardzo popularne i chyba najskuteczniejsze narzędzie do pozyskiwania nowych kontaktów, a jest nim lead magnet, czyli magnes na leady. Z poniższej publikacji dowiesz się, czym jest lead magnet i jak dobrze z nim pracować.
Co to jest lead?
Najprościej ujmując, lead sprzedażowy to potencjalny klient zainteresowany zakupem produktu lub usługi.
W wyniku kampanii nastawionej na pozyskiwanie leadów można otrzymać dane kontaktowe od zainteresowanych osób. Są to najczęściej:
- imię i nazwisko;
- adres e-mail;
- numer telefonu;
- stanowisko zawodowe;
- adres strony internetowej.
Trzeba pamiętać, że pozyskanie leada nie daje jeszcze gwarancji sprzedaży, ale niewątpliwie zwiększa szanse na sfinalizowanie transakcji.
Co to jest lead magnet?
Lead magnet jest swego rodzaju zachętą, nagrodą, którą otrzymuje się za pozostawienie swoich danych kontaktowych.
Celem magnesu na leady jest zdobycie kontaktu do klienta i rozpoczęcie tworzenia z nim relacji. Dzięki korzystaniu z tego narzędzia można dziennie zebrać po kilkadziesiąt nowych adresów mailowych potencjalnych klientów.
Darmowy element oferty, czyli tzw. freebie stanowi niewątpliwą wartość dla Twojego potencjalnego konsumenta. Najczęściej występuje on w formie pliku do pobrania np. e-booka, materiału wideo lub webinaru. Jest to idealny sposób na poszerzenie liczby klientów.
Kontakt mailowy jest jednym z najbardziej skutecznych form kontaktu z klientem. Dzięki zdobyciu adresu e-mail otrzymujesz możliwość wielokrotnego kontaktu z daną osobą. Poprzez przesłanie jej darmowych materiałów marketingowych w postaci lead magnet prezentujesz siebie jako eksperta, który dzieli się ze swoimi odbiorcami wartościowymi treściami.
W dzisiejszym świecie wszyscy gdzieś pędzimy, czas jest dla nas na wagę złota. Dlatego dobry lead magnet powinien być krótki i zwięzły.
Warto wspomnieć, że lead magnet jest początkową fazą lejka sprzedażowego.
Przykłady lead magnet
Przykładowymi wartościami dla klienta są:
- Gotowce do pobrania (np. plannery, listy czy checklisty);
- Treści dostępne tylko dla członków społeczności (np. zaproszenie do zamkniętej grupy na FB lub możliwość wzięcia udziału w wyzwaniu);
- Treści pomagające nam dowiedzieć się nowych rzeczy (np. e-booki, raporty czy zapis do newslettera);
- Treści dostarczające rozrywki (np. ankiety, quizy lub rozdania nagród);
- Bonusy (np. rabat, bezpłatna dostawa czy zapis na listę oczekujących).
Przeczytaj również
Jak stworzyć lead magnet?
Oto lista, która pomoże krok po kroku stworzyć lead magnet:
- Stwórz listę pomysłów.
- Wybierz z listy te pozycje, które będą na tyle atrakcyjne dla potencjalnego klienta, że będzie on skory zostawić Ci w zamian swoje dane kontaktowe.
- Możesz stworzyć ankietę dla swojej społeczności np. na social mediach i przekazać im wybór najkorzystniejszego dla nich prezentu.
- Na podstawie zebranych danych stwórz swój idealny lead magnet.
Cechy dobrego lead magnet
Oto lista cech, jakie powinien mieć dobry magnes na leady:
- Lead magnet powinien rozwiązywać problemy czytelników i odwoływać się do potrzeb i wyzwań, jakie mają odbiorcy;
- Obiecywane przez niego efekty powinny być szybkie i łatwe do zrealizowania.
- Przekaz powinien być łatwy w odbiorze. Krótkie i proste treści, łatwe do zrozumienia i wykorzystania w praktyce będą cenne dla odbiorców;
- Lead magnet powinien być konkretny. Im treść jest bardziej zwięzła i na temat, tym lepiej przyciągnie określoną grupę odbiorców;
- Oferowana treść powinna mieć bardzo dobrą jakość i nieść wartość dla odbiorcy;
- Natychmiastowa dostępność. Produkt otrzymywany w ramach zdobycia leadu powinien być dostępny od zaraz lub otrzymywany od razu po dokonaniu zapisu. Społeczeństwo oprócz natychmiastowych efektów oczekuje również natychmiastowej gratyfikacji;
- Podkreślanie wiedzy specjalistycznej lub USP (czyli Unique Selling Proposition — unikalna cecha produktu). Tworzone materiały powinny łączyć się z Twoją działalnością i odbiorcami. Dzięki temu odbiorcy będą stopniowo zapoznawać się z Twoją marką i odbierać ją jako pomocną. Poprzez takie działania kreuje się wizerunek marki jako eksperta.
Przeczytaj również
Narzędzia lead magnet
Oferowane przez Ciebie darmowe materiały są ważne dla odbiorców, ponieważ dzięki nim z chęcią zostawią Ci np. swój adres e-mail. Dla Ciebie bardzo ważny jest sposób, w jaki będziesz zbierać pozyskane dane.
Oto lista narzędzi przeznaczonych do tego celu:
- Systemy mailingowe (np. FreshMail, GetResponse, MailChimp czy MailerLite);
- Przydatne i ciekawe treści, które przyciągają ruch na stronę;
- Landing page zawierający odpowiedni content.
Co zrobić z pozyskanymi leadami?
Zdobyte kontakty poddaje się procesowi dojrzewania leadów, czyli tzw. lead nurturing lub przekazuje się dalej, do działu sprzedaży. Marketingowcy pracują nad przekształceniem zdobytego, potencjalnego klienta w osobę, która będzie czynnie dokonywała zakupów.
Na lead magnet powinien zwrócić uwagę każdy przedsiębiorca i marketingowiec działający w internecie. Dzięki niemu można lepiej rozwijać swoją firmę, realizować jej cele marketingowe i wspomagać sprzedaż.
Podsumowanie
- Lead magnet jest swego rodzaju zachętą, nagrodą, którą otrzymuje się za postawienie danych kontaktowych.
- Darmowy element oferty, czyli tzw. freebie stanowi niewątpliwą wartość dla odbiorcy i Twojego potencjalnego konsumenta. Najczęściej występuje on w formie pliku do pobrania.
- Kontakt mailowy jest jednym z najbardziej skutecznych form kontaktu z klientem. Dzięki zdobyciu adresu e-mail otrzymujesz możliwość wielokrotnego kontaktu z daną osobą.
- Dobry lead magnet powinien być krótki i zwięzły, zapewniać wysoką jakość, natychmiastową satysfakcję, rozwiązywać problemy odbiorców i kreować wizerunek marki.
- Dzięki korzystaniu z magnesu na leady można lepiej rozwijać swoją firmę, realizować jej cele marketingowe i wspomagać sprzedaż.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz