Lead magnet – czym jest i jak z niego korzystać?
W marketingu istnieje pewne bardzo popularne i chyba najskuteczniejsze narzędzie do pozyskiwania nowych kontaktów, a jest nim lead magnet, czyli magnes na leady. Dowiedz się, na czym polega i jak dobrze z nim pracować!
Co to jest lead?
Najprościej ujmując, lead sprzedażowy to potencjalny klient zainteresowany zakupem produktu lub usługi.
W wyniku kampanii nastawionej na pozyskiwanie leadów można otrzymać dane kontaktowe od zainteresowanych osób. Są to najczęściej:
- imię i nazwisko;
- adres e-mail;
- numer telefonu;
- stanowisko zawodowe;
- adres strony internetowej.
Trzeba pamiętać, że pozyskanie leada nie daje jeszcze gwarancji sprzedaży, ale niewątpliwie zwiększa szanse na sfinalizowanie transakcji.
Co to jest lead magnet?
Lead magnet jest swego rodzaju zachętą, nagrodą, którą otrzymuje się za pozostawienie swoich danych kontaktowych.
Celem magnesu na leady jest zdobycie kontaktu do klienta i rozpoczęcie tworzenia z nim relacji. Dzięki korzystaniu z tego narzędzia można dziennie zebrać po kilkadziesiąt nowych adresów mailowych potencjalnych klientów.
Darmowy element oferty, czyli tzw. freebie stanowi niewątpliwą wartość dla Twojego potencjalnego konsumenta. Najczęściej występuje on w formie pliku do pobrania, np. e-booka, materiału wideo lub webinaru. Jest to idealny sposób na poszerzenie liczby klientów.
Kontakt mailowy jest jednym z najbardziej skutecznych form kontaktu z klientem. Dzięki zdobyciu adresu e-mail otrzymujesz możliwość wielokrotnego kontaktu z daną osobą. Poprzez przesłanie jej darmowych materiałów marketingowych w postaci lead magnet prezentujesz siebie jako eksperta, który dzieli się ze swoimi odbiorcami wartościowymi treściami.
Warto wspomnieć, że lead magnet jest początkową fazą lejka sprzedażowego.
Przykłady lead magnet
Przykładowymi wartościowymi treściami dla klienta są:
- gotowce do pobrania (np. plannery, listy czy checklisty);
- treści dostępne tylko dla członków społeczności (np. zaproszenie do zamkniętej grupy na FB lub możliwość wzięcia udziału w wyzwaniu);
- treści pomagające nam dowiedzieć się nowych rzeczy (np. e-booki, raporty czy zapis do newslettera);
- treści dostarczające rozrywki (np. ankiety, quizy lub rozdania nagród);
- bonusy (np. rabat, bezpłatna dostawa czy zapis na listę oczekujących).
Przeczytaj również
Jak stworzyć lead magnet?
Przyjrzyjmy się, jak skutecznie stworzyć lead magnet!
Określ grupę docelową
Bez dokładnego przeanalizowania swojej grupy docelowej nie jesteś w stanie przygotować dobrego lead magnetu. Należy dostosować konkretne magnesy na leady do osób, które chcemy zainteresować. Zastanów się więc, czego mogą potrzebować Twoi odbiorcy.
Przygotuj plan działania
Gdy już określisz swoją grupę docelową, możesz stworzyć listę pomysłów, której celem jest zbudowanie odpowiedniego planu działania. Zastanów się więc, jakich środków potrzebujesz do stworzenia lead magnetu, np. narzędzi do grafiki, programów.
Rozważ skorzystanie z usług profesjonalnych wykonawców. Pamiętaj również, że warto dobrze zastanowić się nad nazwą danego magnesu na leady – będzie to pierwsza rzecz, którą zobaczą Twoi klienci.
Gdy stworzysz już listę, wybierz z niej te pozycje, które będą na tyle atrakcyjne dla potencjalnego klienta, że zechce zostawić Ci w zamian swoje dane kontaktowe.
Skontaktuj się ze społecznością
Często to Twoi klienci mogą najlepiej powiedzieć, czego potrzebują. Wykorzystaj więc swoją społeczność, którą budujesz np. w mediach społecznościowych, by przekazać im wybór najkorzystniejszego dla nich samych prezentu. Możesz to zrobić za pomocą ankiety, która dodatkowo pokaże, że jesteś zainteresowany kontaktem ze swoim klientem.
Przygotuj ścieżkę konwersji
Stwórz ścieżkę konwersji, która zaprowadzi odbiorców do momentu otrzymania od Ciebie lead magneta. Powinna ona zawierać:
- stronę docelową,
- odpowiedni formularz (ze zgodami marketingowymi),
- podziękowania,
- wiadomość powitalną po zapisaniu się.
Zadbaj o staranne przygotowanie wszystkich elementów, by instrukcje były zwięzłe i przejrzyste. Stosuj również CTA, by zachęcić do otrzymania prezentu.
Aktualizuj lead magnety
Niestety raz zaprojektowany magnes na leady nie będzie zawsze przyciągał klientów. Musisz więc regularnie aktualizować swoje leady, dopasowując je do aktualnych trendów i branż, w których zamierzasz działać. Najlepiej raz na rok lub pół roku wprowadzać coś nowego.
Aby zadbać o aktualność lead magnetów, warto opracować harmonogram działań, w którym dokładnie rozpiszesz, jakie zadania Cię czekają.
Przeczytaj również
Cechy dobrego lead magnet
Skuteczny lead magnet charakteryzuje się kilkoma ważnymi cechami. Powinien przede wszystkim:
- rozwiązywać problemy czytelników i odwoływać się do potrzeb i wyzwań, jakie mają odbiorcy;
- obiecywać efekty, które są łatwe i szybkie do zrealizowania.
- być łatwy w odbiorze – krótkie i proste treści, łatwe do zrozumienia i wykorzystania w praktyce będą cenne dla odbiorców;
- być konkretny – im treść jest bardziej zwięzła i na temat, tym lepiej przyciągnie określoną grupę odbiorców;
- oferować treść o bardzo dobrej jakości i dużej wartości dla odbiorcy;
- być natychmiastowo dostępny od razu po dokonaniu zapisu; społeczeństwo oprócz natychmiastowych efektów oczekuje również natychmiastowej gratyfikacji;
- podkreślać wiedzę specjalistyczną lub USP (czyli Unique Selling Proposition – unikalną cechę produktu) – tworzone materiały powinny łączyć się z Twoją działalnością i odbiorcami, dzięki czemu odbiorcy będą stopniowo zapoznawać się z Twoją marką i odbierać ją jako pomocną.
Przeczytaj również
Narzędzia lead magnet
Oferowane przez Ciebie darmowe materiały są ważne dla odbiorców, ponieważ dzięki nim z chęcią zostawią Ci np. swój adres e-mail. Dla Ciebie bardzo ważny jest sposób, w jaki będziesz zbierać pozyskane dane.
Oto lista narzędzi przeznaczonych do tego celu:
- systemy mailingowe (np. FreshMail, GetResponse, MailChimp czy MailerLite);
- przydatne i ciekawe treści, które przyciągają ruch na stronę;
- landing page zawierający odpowiedni content.
Co zrobić z pozyskanymi leadami?
Zdobyte kontakty poddaje się procesowi dojrzewania leadów, czyli tzw. lead nurturing lub przekazuje się dalej do działu sprzedaży. Marketingowcy pracują nad przekształceniem zdobytego, potencjalnego klienta w osobę, która będzie czynnie dokonywała zakupów.
Na lead magnet powinien zwrócić uwagę każdy przedsiębiorca i marketingowiec działający w internecie. Dzięki niemu można lepiej rozwijać swoją firmę, realizować jej cele marketingowe i wspomagać sprzedaż.
Podsumowanie
- Lead magnet jest swego rodzaju zachętą, nagrodą, którą otrzymuje się za postawienie danych kontaktowych.
- Darmowy element oferty, czyli tzw. freebie stanowi niewątpliwą wartość dla odbiorcy i Twojego potencjalnego konsumenta. Najczęściej występuje on w formie pliku do pobrania.
- Kontakt mailowy jest jednym z najbardziej skutecznych form kontaktu z klientem. Dzięki zdobyciu adresu e-mail otrzymujesz możliwość wielokrotnego kontaktu z daną osobą.
- Dobry lead magnet powinien być krótki i zwięzły, zapewniać wysoką jakość, natychmiastową satysfakcję, rozwiązywać problemy odbiorców i kreować wizerunek marki.
- Dzięki korzystaniu z magnesu na leady można lepiej rozwijać swoją firmę, realizować jej cele marketingowe i wspomagać sprzedaż.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz