Link building – jakie są rodzaje linków i jak je zdobywać?

Spis Treści:

Odpowiednio realizowany link building będzie przynosił relatywne korzyści dla Twojego biznesu. O czym należy pamiętać, by proces ten był skuteczny? Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, w którym znajdziesz wszystkie niezbędne informacje!

Na czym polega link building?

Link building to działania mające na celu pozyskiwanie linków (odnośników) z innych witryn do własnej.

Proces ten wchodzi w skład pozycjonowania i w wyniku dobrze prowadzonych działań (wraz z innymi składowymi) może odwdzięczyć się wywindowaniem pozycji strony w Google. Wysoka pozycja na liście wyszukiwania z kolei sprawia, że strona WWW jest znacznie częściej odwiedzana przez potencjalnych klientów.

Jeszcze nie tak dawno temu linkowanie było stosunkowo proste – aż do rewolucji w 2013 roku, która na zawsze zmieniła zasady gry poprzez wprowadzenie przez Google algorytmu o nazwie Pingwin. Od tego momentu przestała liczyć się ilość linków, a zaczęła liczyć się ich jakość. Pozycjonerzy na całym świecie mają znacznie utrudnione zadanie.

Co to jest link?

Link (inaczej hiperłącze) to odnośnik, który umożliwia użytkownikowi Internetu przenieść się na określoną witrynę poprzez kliknięcie w ten odsyłacz.

Budowa odpowiedniego profilu linków zewnętrznych wymaga specjalistycznej wiedzy oraz sporej ilości czasu i pieniędzy.

Budowa linku

Najprostsza konstrukcja linku w kodzie HTML wygląda następująco:

Przykład:

<a href=”adres strony internetowej”>opis odsyłacza</a>

Jak to rozumieć?

  • adres strony internetowej – miejsce, do którego będzie kierował link;
  • opis odsyłacza, inaczej anchor (ang. kotwica) – tekst na stronie, który stanie się klikalnym odsyłaczem.

A tak prezentuje się odnośnik do strony głównej agencji Content Writer:

Przykład:

<a href=”https://contentwriter.pl/”>Content Writer</a>

Typy linków

Podział linków jest dość złożony. Możemy rozróżnić 4 podstawowe kryteria:

Podział ze względu na kierowanie

Wewnętrzne – są umieszczane w obrębie jednej witryny. Ich zadaniem jest uproszczenie poruszania się po stronie internetowej zarówno użytkownikowi, jak i robotom Google’a.

Zewnętrzne – czyli te, które przenoszą użytkownika na inną stronę internetową. Linkowanie zewnętrzne jest ważnym elementem pozycjonowania.

Podział ze względu na przekazywaną wartość

Nofollow – to odnośniki z dopisanym w treści atrybutem rel=”nofollow”. Oznaczenie to sugeruje robotom Google’a, żeby nie podążały za tym linkiem. Nie są to jednak odsyłacze bezwartościowe, bowiem doświadczenie pokazuje, że mogą mieć pozytywny wpływ na pozycję witryny.

Dofollow – hiperłącza bez atrybuty opisanego powyżej. Dla użytkownika, który przegląda stronę internetową, nie ma znaczenia, jaki rodzaj linku jest w anchorze – dofollow, czy nofollow – i nawet nie zauważy różnicy. Atrybut ten jest potrzebny algorytmom Google’a, bowiem uznaje go za sygnał świadczący o wartości adresu docelowego i podąża za nim.

Linki dofollow możemy podzielić na:

Naturalne – odnośniki zamieszczone bezinteresownie przez użytkowników, którzy uznali nasze treści za ciekawe i godne polecenia. Odsyłacze tego typu poprawiają pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, zwiększają ruch na stronie i pozytywnie wpływają na wizerunek marki.

Nienaturalne – charakteryzują się zwykle niską jakością i nie są tematycznie powiązane z linkowaną stroną. Do umieszczania takich odnośników służą zwykle tzw. farmy linków. Wykrycie przez Google takich praktyk może zaowocować nałożeniem kary ręcznej.

Podział ze względu na działanie

Martwe – linki, które donikąd nie prowadzą. Mogą być to odnośniki do niedziałającej strony, domeny, która wygasła lub do usuniętej podstrony.

Żywe – czyli poprawnie działające odsyłacze.

Podział ze względu na typ

Graficzne – jest to odnośnik, który przenosi odbiorcę do strony docelowej po kliknięciu w plik graficzny, np. w logo.

Tekstowe – link umieszczony pod widoczną dla użytkownika treścią, tzw. anchorem. Zazwyczaj jest wyróżniony innym kolorem.

Rodzaje anchor tekstów

URL – anchorem jest link do pozycjonowanej strony. Takie odnośniki są stosunkowo bezpiecznym sposobem linkowania, ale ich wygląd jest trochę „roboczy” i nie zawsze wygląda to dobrze.

Przykład:

Brandowe – tekst zakotwiczenia to nazwa firmy lub witryny. Anchory te powinny stanowić dość dużą część ze wszystkich linków przychodzących, a czasem nawet większość (w zależności od branży).

Przykład:

Content Writer

Exact Match – odnośnikiem jest tutaj ściśle dopasowane słowo kluczowe, na którą pozycjonuje się strona. Jest to najsilniejszy rodzaj linka przychodzącego, a jego nadmierne użycie może mieć skutek odwrotny do zamierzonego, dlatego trzeba używać go z głową.

Przykład:

Agencja copywriterska

Partial Match – zawierają słowo kluczowe, które może być w formie odmienionej lub nieodmienionej + rozszerzenie. Występują bardzo często w treści artykułów i wyglądają naturalnie.

Przykład:

Pisanie tekstów SEO

Zero Match (inaczej anchory nawigujące) – tekst zakotwiczenia znajduje się pod słowami: kliknij tutaj, zobacz więcej, link itp. Anchor nie jest związany tematycznie z promowaną stroną, dlatego powinieneś zachować umiar w stosowaniu tej kotwicy w linkowaniu zewnętrznym.

Przykład:

Więcej informacji znajdziesz tutaj.

W jaki sposób można pozyskać linki zewnętrzne?

Najpopularniejsze źródła linków to:

Katalogi stron

Przed wprowadzeniem przez Google algorytmu Pingwin, katalogi stron były bardzo często wykorzystywane do zamieszczania na nich linków do różnorodnych witryn. Były prostym i szybkim sposobem, by poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Teraz jednak to już nie działa tak jak kiedyś, bowiem liczy się jakość linków, a nie ich ilość.

Czasy świetności katalogów już minęły, o czym świadczyć może fakt stopniowego zamykania tych najbardziej popularnych (np. katalogi Interii czy Onetu).

Warto podkreślić, że zostało niewiele wartościowych katalogów, więc linkowanie w takich miejscach powinno być poprzedzone wnikliwą weryfikacją strony.

Nadal warto jednak stosować linkowanie z takich stron, gdyż odpowiednio dobrane mogą nam pomóc jako świetna dywersyfikacja profilu linków.

Fora internetowe

Są to strony, gdzie Internauci zadają mnóstwo pytań, na które możemy udzielić profesjonalnej odpowiedzi, tym samym zachęcając ich do skorzystania z naszych usług. Trzeba jednak pamiętać, że miejsca, w których chcemy zamieścić link, powinny być powiązane z naszą działalnością – zwykle są to dedykowane fora branżowe.

Należy unikać także tzw. spamerskich stron, na których jest mnóstwo linków wychodzących zupełnie ze sobą niezwiązanych i wyglądających na sztuczne już na pierwszy rzut oka zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google’a. Takie działania mogą nam zaszkodzić, zamiast pomóc.

Komentarze na blogach

To nadal popularna metoda zdobywania linków. Zwykle jednak komentarze przed opublikowaniem są sprawdzanie i moderowane, więc te, które nic nie wnoszą do dyskusji, są po prostu usuwane i nie mają szansy się pojawić.

Obecnie znaczna część odnośników pozyskiwanych z tego typu miejsc ma dopisany atrybut nofollow, ale nadal warto z nich korzystać, by urozmaicać profil linkowy.

Artykuły sponsorowane

Publikowanie wpisów sponsorowanych polega na odpłatnym umieszczeniu artykułu z linkiem w treści na stronie wydawcy. To bardzo skuteczna forma link buildingu, która przynosi wiele korzyści, m.in. zwiększenie zasięgu naszych treści i poprawienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Istnieją dedykowane strony internetowe, które zrzeszają reklamodawców i wydawców, jak np. Linkhouse czy WhitePress. Możemy tam szybko i łatwo wybrać stronę, na której umieścimy swój artykuł sponsorowany. Ceny są bardzo różne – od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych – w zależności od parametrów i popularności strony.

Należy pamiętać o tym, by nie duplikować treści podczas zamieszczania artykułów sponsorowanych. Wpis, który już jest na Twoim blogu, nie może znaleźć się na innej stronie – algorytmy Google’a bardzo nie lubią powielających się treści.

Wpisy gościnne

To bezpłatna forma publikowania artykułów z odnośnikiem do własnej witryny na blogu innej osoby lub firmy. Zwykle przebiega to na zasadzie wymiany – publikacja za publikację, choć nie jest to regułą.

Strony muszą ustalić między sobą rodzaj odnośnika – może to być stopka z nazwiskiem autora lub nazwą firmy, link graficzny przedstawiony pod obrazkiem lub anchor tekst w treści artykułu gościnnego.

Guest blogging jest świetną formą link buildingu – zyskujemy nie tylko odnośnik przychodzący, który może podnieść pozycję naszej witryny, ale także budujemy wizerunek eksperta w branży i przekierowujemy część użytkowników z wpisu gościnnego na własnego bloga.

Social media

Prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych i publikowanie wpisów z odnośnikami na Facebooku, Instagramie czy Twitterze to dobry sposób na pozyskanie nowych klientów.

Te działania nie przekładają się bezpośrednio na podniesienie pozycji strony w Google, ale bez wątpienia wpływają na współczynnik zaufania wyszukiwarki do naszej witryny.

Strony partnerów

Linki partnerskie to naturalny i ciekawy sposób na wzbogacenie profilu linkowego witryny. Zwykle polega to na wymianie – my publikujemy na swojej stronie odnośnik do strony partnera, a on na swojej umieszcza odsyłacz do naszej.

Przykładem tego typu działań są sekcje na stronach „Nasi partnerzy”, „Współpracujemy z” itp.

Podsumowanie

  1. Link building to działania mające na celu pozyskiwanie linków z innych witryn do własnej.
  2. Link to odnośnik, który umożliwia użytkownikowi przenieść się na określoną witrynę poprzez kliknięcie w ten odsyłacz.
  3. Najczęściej używane anchor teksty to: URL, brand, exact match, partial match i zero match.
  4. Najpopularniejsze źródła linków to: katalogi stron, fora internetowe, komentarze na blogach, artykułu sponsorowane, wpisy gościnne, profile social media oraz strony partnerów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4

Julia Markiewicz

Redaktor naczelny Content Writer. Kierowała rozwojem firmowego bloga, którego czyta 60 000 osób miesięcznie. Obecnie zarządza publikacjami zagranicznymi, m.in. w USA, Hiszpanii i Nigerii. Swoją wiedzą dzieli się z setkami kursantów w ramach Akademii Content Writer. W wolnych chwilach czyta literaturę faktu i zajmuje się malarstwem symbolicznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii
08.10.2024 Marketing
07.10.2024 Korekta & Redakcja
04.10.2024 Korekta & Redakcja
03.10.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu