Lista mailingowa – czym jest i jak ją zbudować, by była efektywna?

Spis Treści:

Z każdym rokiem pojawiają się nowe sposoby na zwiększenie zasięgów kampanii marketingowej i dotarcie do kolejnych potencjalnych klientów. Czy to oznacza, że mailing stał się przeżytkiem i powinien ustąpić miejsca mediom społecznościowym? Oczywiście, że… nie. W artykule wyjaśniamy kwestie dotyczące tego, jak stworzyć listę mailingową, która zapewni sukces Twojej kampanii.

Czym jest lista mailingowa i do czego służy?

Lista mailingowa to baza kontaktów – osób, do których wysyłane są wiadomości dotyczące kampanii marketingowej.

Wspomnienie pierwszych „list mailingowych” wzbudza u wielu osób nostalgiczny uśmiech doprawiony nutą politowania. Firmy zaczynały po prostu od wysyłania wiadomości do wielu odbiorców, do których miały kontakt. Dziś jednak możliwości jest znacznie więcej. Zostały opracowane programy pozwalające na budowanie listy mailingowej i zarządzenie nią tak, by była bezpieczna i efektywna. Zazwyczaj odbiorcy sami zapisują się do bazy kontaktów, podając swoje dane, takie jak adres mailowy, imię i nazwisko. Co ważne, zastosowanie listy mailingowej jest bardzo szerokie. Mowa tu nie tylko o działaniach marketingowych, lecz także o przepływie informacji w obrębie firmy.

Dlaczego baza kontaktów jest tak ważna dla rozwoju firmy? Odpowiedź jest bardzo prosta. Tworzenie atrakcyjnych i ciekawych treści promocyjnych okazuje się bezsensowne, jeśli nie ma odbiorców tych materiałów. Dlatego lista mailingowa jest podstawą wszystkiego i właśnie od jej zbudowania powinno się zaczynać działania promocyjne.

Jak zbudować listę mailingową?

Odbiorcy zapisują się do bazy kontaktów samodzielnie. Jednak trzeba poinformować ich, że taka możliwość istnieje, a do tego przekonać, że warto z niej korzystać.

Nazywa się to organicznym budowaniem bazy.

Działania takie można zacząć na przykład od współpracy z innymi markami. Możliwe, że firma lub osoba prowadząca stronę internetową o dużych zasięgach zechce wypromować Twoje materiały. Inwestując w artykuły sponsorowane czy polecenia, można dotrzeć do pierwszych klientów, którzy odwiedzą Twoją stronę internetową i zwiększą na niej ruch organiczny. Pozycjonowanie działa na zasadzie perpetuum mobile – im więcej osób odwiedzi Twoją stronę, tym wyżej będzie się ona znajdować w rankingach SEO. Gdy już dotrzesz do pierwszych odbiorców, konieczne jest zachęcenie ich, by zapisali się do bazy kontaktów.

Stwórz formularz zapisu

Formularz umożliwia osobom zainteresowanym zapisanie się do bazy kontaktów. Może on pojawiać się na dole witryny, na górze, pod konkretną zakładką lub zaraz po wejściu na stronę.

Zazwyczaj składa się z pytania o imię, nazwisko, adres mailowy i ewentualnie numer telefonu. Niektóre firmy chcą jak najlepiej dostosować przesyłane treści do potrzeb odbiorców, więc pytają też o płeć, wiek lub miejsce zamieszkania. Jest to zasadne, jednak warto pamiętać, że ludzie niechętnie podejmują się wypełniania długich formularzy.

Zapis na listę mailingową musi być szybki i łatwy, powinien odbyć się niemal mimochodem. Formularz można zakodować od podstaw lub skorzystać z edytorów dostępnych w Internecie. Warto rozpocząć go od jakiejś zachęcającej informacji, na przykład: „Zapisz się do newslettera i nie przegap żadnej promocji” lub „Zapisz się do newslettera i zgarnij kod rabatowy na pierwszy zakup!”.

Skorzystaj z lead magnetu

Lead magnet to coś „materialnego”, co odbiorca dostanie zaraz po zapisaniu się do newslettera. Przykładowo, jeśli sprzedajesz plannery lub poradniki, lead magnetem może być darmowy planner na tydzień lub miesiąc. Hasło brzmiałoby wtedy „Zapisz się do newslettera i zgarnij darmowy planner!”. Jeśli oferujesz szkolenia marketingowe, lead magnetem może być darmowy e-book dla początkujących marketerów. Po pierwsze takie działanie sprawi, że odbiorca dostanie próbkę oferowanych mu materiałów, dzięki czemu może utwierdzić się w przekonaniu, że chce kupić ich więcej. Po drugie zostanie już zapisany do bazy kontaktów, więc regularnie będzie dostawać nowe materiały i informacje na swoją skrzynkę mailową. W długofalowych strategiach marketingowych budowanie trwałej relacji z klientem to podstawa.

Budowanie listy mailingowej – praktyczne porady

Zbudowanie bazy kontaktów to nie wszystko. Niezbędny jest także program, który pozwoli na gromadzenie danych odbiorców i proste tworzenie oraz wysyłanie wiadomości. Do najczęściej wybieranych programów mailingowych należą: Freshmail, GetResponse czy Mailerlite. Umożliwiają zarówno wysyłanie wiadomości, jak i tworzenie formularzy zapisów.

Formularz krok po kroku z Mailerlite

Na przykładzie programu Mailerlite przedstawimy krok po kroku, jak stworzyć formularz zapisu na listę mailingową.

  1. Pierwszym krokiem jest zalogowanie lub zarejestrowanie się na stronie. Na stronie głównej w panelu po lewej stronie klikasz FORMS, a następnie wybierasz rodzaj formularza. W naszym przypadku będzie to EMBEDDED FORMS, czyli formularz osadzony na stronie.Screen tworzenia formularza w mailerlite - krok 1
  2. Następnie nadajesz mu nazwę i ponownie wybierasz jego formę.Screen tworzenia formularza w mailerlite - krok 2
  3. Określasz również grupę, w której będą gromadzić się subskrybenci tego formularza, czyli nazywasz swoją listę mailingową. Możesz stworzyć ją bezpośrednio w tym oknie.Screen tworzenia formularza w mailerlite - krok 3
  4. Kolejnym krokiem jest dostosowanie newslettera – możesz zmienić jego wyglądać, napisy, komunikaty, dodać odpowiednie okienka itd. Na górze strony znajdziesz również zakładkę SUCCESS MESSAGE, gdzie możesz stworzyć wiadomość, która pojawi się po zapisie, na przykład z podziękowaniem.Screen tworzenia formularza w mailerlite - krok 4
  5. Zapisujesz zmiany i ostatnim krokiem jest skopiowanie kodu, który musisz osadzić w odpowiednim miejscu na swojej stronie internetowej.Screen tworzenia formularza w mailerlite - krok 5

O czym pamiętać, tworząc listę mailingową?

Przede wszystkim lista mailingowa musi być zgodna z prawem. Oznacza to, że zawsze trzeba uzyskać wyraźną zgodę odbiorcy na zapisanie go do bazy kontaktów.

Musi on też wiedzieć, komu udostępnia swoje dane i w jakim celu się to odbywa. Dla rozszerzenia swoich zasięgów warto spróbować współpracy z innymi markami. W ten sposób Ty możesz polecać swoim odbiorcom materiały partnera, a on poleci Twoje materiały swoim klientom. Praktykowane jest także dodawanie wpisów gościnnych, w których umieścić można linkowanie zewnętrzne do własnej domeny. Efektywne okazuje się wykorzystanie mediów społecznościowych. Drogą udostępnień można dotrzeć do naprawdę wielu osób. Jeśli twoi subskrybenci będą zadowoleni z uczestnictwa w newsletterze, być może zdecydują się polecić tę opcję innym.

Świetnie sprawdzają się chat boty i pop-upy. Pierwsze z wymienionych to program komputerowy, który prowadzi konwersację z gościem strony internetowej. Takie rozwiązanie pozwala firmom na ograniczenie kosztów związanych z obsługą klienta. Z kolei pop-upy to okienka wyskakujące na ekranie po uruchomieniu strony internetowej. Specjaliści potwierdzają, że skutecznie przyciągają one uwagę odbiorców. Należy jednak pamiętać o bardzo ważnej rzeczy – wszystko trzeba robić ze smakiem i umiarem. Jeśli prośby o zapis do bazy kontaktów, oferowane materiały i pop-upy będą zbyt nachalne, można zirytować potencjalnego odbiorcę.

Niektórzy decydują się na tworzenie pop-upów, które zaprojektowane są tak, by trudno było je wyłączyć. Wtedy najprostszą opcją pozbycia się okienka z ekranu jest zapisanie się do newslettera. Odradzamy takie działania. Pamiętaj, że Twoja witryna nie jest jedyną zawierającą podobny content. Zirytowany odbiorca może nie tylko nie zapisać się na listę mailingową, lecz także opuścić stronę bardzo szybko i nigdy do niej nie wrócić. Sekretem efektywnego marketingu jest wyczucie.

Podsumowanie

  • Lista mailingowa to baza kontaktów, czyli lista osób, do których będziesz wysyłać swoje materiały promocyjne.
  • Warto zachęcić odbiorców darmowymi materiałami, kodami rabatowymi czy innymi korzyściami. Ważne, by od razu napisać, co ma się do zaoferowania.
  • Wszystko należy robić z wyczuciem. Nachalne pop-upy czy prośby o dołączenie mogą zirytować i przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.3

Liwia Wojtysiak

Copywriterka, dla której pisanie to przygoda i szkoła życia. Polonistka wierząca, że język kreuje rzeczywistość, a dobre i poprawne teksty upiększą świat. Najchętniej pisze artykuły blogowe o poprawności językowej, marketingu i psychologii. Jest zafascynowana językoznawstwem, zwłaszcza kulturowym. Ceni sobie różnorodność pracy, dlatego nie tylko tworzy własne teksty, lecz także wykonuje redakcje i korekty cudzych. W wolnych chwilach czyta, spaceruje i uprawia sport.

Komentarze

Edward20.12.2022 08:44

???

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

01.12.2023 E-commerce
30.11.2023 Pozycjonowanie
29.11.2023 Pozycjonowanie
28.11.2023 Copywriting
27.11.2023 Pozycjonowanie
24.11.2023 Korekta & Redakcja
24.11.2023 Marketing
23.11.2023 Content Marketing
22.11.2023 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu