Co to jest live-commerce i jaką rolę odgrywa w marketingu?
Z roku na rok branża e-commerce zyskuje na znaczeniu. Handlowcy, którzy do tej pory działali stacjonarnie, coraz częściej zamieszczają swoje produkty w internecie. Dzięki temu mogą zwiększyć sprzedaż i wyróżnić się na tle konkurencji. W tym celu wykorzystywane są różnego rodzaju techniki. Jedną z nich jest live-commerce. Na czym polega? W jakich formatach występuje? Przedstawiamy najważniejsze informacje!
Czym jest live-commerce?
Jak sama nazwa wskazuje, live-commerce to sprzedaż produktów za pomocą transmisji na żywo.
Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest bezpośrednia prezentacja, a także łatwy kontakt z klientami, gwarantujący sprawną obsługę. Obecnie największą popularnością cieszy się w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Ponadto, z tej metody coraz chętniej korzystają znane marki, m.in. Sephora, Douglas, Homla, IKEA, Farfetch czy Tommy Hilfiger.
Wykorzystując live-commerce, można sprzedać niemal wszystko. Szczególnie popularne są jednak przedmioty, które można pokazać wizualnie lub opowiedzieć o ich sposobie użycia, w tym:
- ubrania i obuwie,
- kosmetyki,
- biżuteria,
- sprzęt elektroniczny,
- meble i akcesoria do aranżacji wnętrz.
Aktualnie najbardziej rozwinięty kraj pod względem live-commerce to z pewnością Chiny. Według prognoz w 2023 roku ma osiągnąć 24% wartości całej sprzedaży. Tymczasem w Polsce stanowi stosunkowo nowy trend. Został spopularyzowany w okresie lockdownu, kiedy znaczna część sklepów była zamknięta.
Mimo to, aż 60 procent polskich użytkowników przyznaje, że brała udział w przynajmniej jednym live streamingu, z czego ¼ osób dokonała zakupu.
Dlaczego live-commerce to skuteczna metoda sprzedaży?
Istnieje wiele korzyści wynikających ze sprzedaży produktów podczas live stream. Do najważniejszych z nich z pewnością zaliczyć można:
- niewielką ilość przygotowań i związanych z tym kosztów;
- sprzedaż dużej ilości towaru w krótkim czasie;
- bezpośredni kontakt z odbiorcami i większe zaangażowanie użytkowników;
- wyjątkowo atrakcyjna, realistyczna, a przy tym szczegółowa prezentacja przedmiotów;
- limitowane czasowo promocje;
- budowanie zasięgu organicznego;
- łatwe pozyskiwanie klientów w gronie młodych osób;
- dostarczanie widzom rozrywki.
Co ciekawe, aż 82 procent polskich użytkowników, którzy skorzystali z zakupów w takiej formie, deklaruje, że jest „bardzo zadowolona” lub „raczej zadowolona”. Dodatkowo ⅔ respondentów dokonałoby transakcji ponownie.
Jakie są najpopularniejsze rodzaje live-commerce?
Obecnie live-commerce obejmuje wiele zróżnicowanych formatów. Do najpopularniejszych zaliczyć można:
- Aukcje na żywo. Licytacje to świetny sposób na to, aby wyprzedać produkty, a przy tym dostarczyć klientom świetnej rozrywki. Mogą oni uczestniczyć w aukcjach z każdego zakątku świata. Co więcej, popularne transmisje przyciągają wielu licytantów i wywołują nie lada emocje. Nierzadko więc sprzedawcy mają szansę na większy zysk lub szybką wyprzedaż starej kolekcji.
- Wydarzenia w formie live’a. Eventy zwykle wykorzystywane są do premiery produktu lub prezentacji towarów z limitowanej edycji. To świetny sposób na promocję i uzyskanie szybkiej reakcji widzów, również na arenie międzynarodowej. Pozwala także pozyskać wielu nowych klientów w krótkim czasie.
- Streamy w mediach społecznościowych. Influencerzy niewątpliwie mają duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców, a przy tym sprawiają, że reklamowane produkty stają się bardziej namacalne. Nic więc dziwnego, że live streamy trafiły do branży e-commerce. Taki format ze znanymi twórcami jest szczególnie popularny wśród młodych osób, które dużo korzystają z social media.
- Nowoczesne funkcje marketplaces. Platformy sprzedażowe, takie jak eBay, coraz częściej wprowadzają nowe funkcje w celu zwiększenia zaangażowania użytkowników. W ostatnim czasie szczególną popularność zyskały zakupy online podczas transmisji na żywo. Zapewniają interakcję pomiędzy sprzedawcą a kupującym w czasie rzeczywistym bez konieczności wychodzenia z domu.
- Wywiady z ekspertami lub Q&A. Odpowiedzi na pytania konsumentów w formie FAQ to metoda, która dziś coraz częściej jest zastępowana transmisjami video na YouTube i podcastami na żywo. W ramach przeprowadzanego Q&A warto uwzględnić najczęstsze pytania, na które odpowie wykwalifikowany specjalista. Taki format z pewnością zachęci odbiorców do dyskusji w komentarzach i zwiększy zaufanie do marki.
Przeczytaj również
Live commerce – jak się do tego przygotować?
Aby skutecznie wykorzystać live-commerce do sprzedaży produktów, zastosuj następujące kroki:
Poznaj swoich klientów i ich zwyczaje
Pierwszym krokiem, aby wykorzystać live-commerce w marketingu, jest określenie swojej grupy odbiorców. Od tego w dużej mierze zależy, czy będzie to odpowiedni sposób na zwiększenie sprzedaży. Obecnie metoda ta w szczególności trafia do młodych osób, dlatego z pewnością znajdzie zastosowanie w branży modowej czy technologicznej. Jeśli już określisz, kto jest Twoim klientem, przemyśl, jaki styl komunikacji najlepiej do niego dotrze i o której godzinie zorganizować event, aby zebrać wystarczająco dużą społeczność.
Weź udział w innych transmisjach
To świetne rozwiązanie dla sprzedawców poszukujących inspiracji. Przyjrzyj się innym firmom, w jaki sposób streamują i jak reagują na to klienci, a także co użytkownicy chętnie kupują. Zapisuj swoje wnioski, dzięki czemu dużo łatwiej zaplanujesz własny format sprzedaży live.
Opracuj plan działania i przygotuj niezbędne materiały
Formuła live stream to w pełni elastyczna kwestia, ale mimo tego warto mieć opracowany odpowiedni plan działania. W zależności od indywidualnych potrzeb możesz zorganizować jedno, unikalne wydarzenie lub stworzyć cały cykl spotkań. Weź pod uwagę swój budżet i kwestie techniczne. Pamiętaj, że potrzebujesz podstawowego sprzętu i komunikatywną osobę prowadzącą, aby przeprowadzić profesjonalną transmisję.
Pamiętaj o atrakcjach urozmaicających live stream
Im więcej atrakcji podczas sprzedaży live, tym transmisja przyciąga liczniejsze grono odbiorców. Z tego względu nie bój się eksperymentować i wprowadź różnego rodzaju urozmaicenia. Ciekawym pomysłem z pewnością będzie zorganizowanie licytacji lub konkursu na wizji. Użyj swojego poczucia humoru, autentyczności i wyobraźni, aby stworzyć dla swoich widzów wyjątkowe doświadczenie.
Zapisuj swoje nagrania i analizuj efekty działań
Wszystkie transmisje live warto zapisywać, co jest korzystne dla obu stron. W przypadku klientów pozwala obejrzeć nagranie i wracać do niego w dowolnym czasie – jeśli pojawiłyby się u nich wątpliwości, to na spokojnie przemyślą swój zakup. Jednocześnie stanowi to znakomitą formę promocji prezentowanych produktów. Pamiętaj o analizie rezultatów i optymalizacji działań w celu osiągnięcia sukcesu sprzedażowego.
Podsumowanie
- Live-commerce to technika sprzedaży oparta na transmisji na żywo. Szczególną popularnością cieszy się w mediach społecznościowych. Coraz chętniej wykorzystują ją też znane marki.
- Za pomocą transmisji live sprzedawane są głównie ubrania, obuwie i dodatki, kosmetyki, sprzęt elektroniczny, a także artykuły do aranżacji wnętrz.
- Live stream to świetna metoda sprzedażowa z uwagi na niskie koszty, możliwość szczegółowej prezentacji produktów oraz bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, a także łatwe pozyskiwanie nowych klientów.
- Do chętnie wykorzystywanych rodzajów live-commerce zaliczyć można m.in. aukcje i wydarzenia na żywo, streamy w mediach społecznościowych czy też Q&A.
- Aby stworzyć swoją własną transmisję sprzedażową, warto sprecyzować swoją grupę docelową, a także wziąć udział w kilku transmisjach innych marek. Niezbędny będzie odpowiedni plan działania, sprzęt i materiały. Dobrym pomysłem jest też analizowanie i optymalizacja działań.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz