Co to jest live-commerce i jaką rolę odgrywa w marketingu?

Spis Treści:

Z roku na rok branża e-commerce zyskuje na znaczeniu. Handlowcy, którzy do tej pory działali stacjonarnie, coraz częściej zamieszczają swoje produkty w internecie. Dzięki temu mogą zwiększyć sprzedaż i wyróżnić się na tle konkurencji. W tym celu wykorzystywane są różnego rodzaju techniki. Jedną z nich jest live-commerce. Na czym polega? W jakich formatach występuje? Przedstawiamy najważniejsze informacje!

Czym jest live-commerce?

Jak sama nazwa wskazuje, live-commerce to sprzedaż produktów za pomocą transmisji na żywo.

Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest bezpośrednia prezentacja, a także łatwy kontakt z klientami, gwarantujący sprawną obsługę. Obecnie największą popularnością cieszy się w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Ponadto, z tej metody coraz chętniej korzystają znane marki, m.in. Sephora, Douglas, Homla, IKEA, Farfetch czy Tommy Hilfiger.

Wykorzystując live-commerce, można sprzedać niemal wszystko. Szczególnie popularne są jednak przedmioty, które można pokazać wizualnie lub opowiedzieć o ich sposobie użycia, w tym:

  • ubrania i obuwie,
  • kosmetyki,
  • biżuteria,
  • sprzęt elektroniczny,
  • meble i akcesoria do aranżacji wnętrz.

Aktualnie najbardziej rozwinięty kraj pod względem live-commerce to z pewnością Chiny. Według prognoz w 2023 roku ma osiągnąć 24% wartości całej sprzedaży. Tymczasem w Polsce stanowi stosunkowo nowy trend. Został spopularyzowany w okresie lockdownu, kiedy znaczna część sklepów była zamknięta.

Mimo to, aż 60 procent polskich użytkowników przyznaje, że brała udział w przynajmniej jednym live streamingu, z czego ¼ osób dokonała zakupu.

Dlaczego live-commerce to skuteczna metoda sprzedaży?

Istnieje wiele korzyści wynikających ze sprzedaży produktów podczas live stream. Do najważniejszych z nich z pewnością zaliczyć można:

  • niewielką ilość przygotowań i związanych z tym kosztów;
  • sprzedaż dużej ilości towaru w krótkim czasie;
  • bezpośredni kontakt z odbiorcami i większe zaangażowanie użytkowników;
  • wyjątkowo atrakcyjna, realistyczna, a przy tym szczegółowa prezentacja przedmiotów;
  • limitowane czasowo promocje;
  • budowanie zasięgu organicznego;
  • łatwe pozyskiwanie klientów w gronie młodych osób;
  • dostarczanie widzom rozrywki.

Co ciekawe, aż 82 procent polskich użytkowników, którzy skorzystali z zakupów w takiej formie, deklaruje, że jest „bardzo zadowolona” lub  „raczej zadowolona”. Dodatkowo ⅔ respondentów dokonałoby transakcji ponownie.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje live-commerce?

Obecnie live-commerce obejmuje wiele zróżnicowanych formatów. Do najpopularniejszych zaliczyć można:

  • Aukcje na żywo. Licytacje to świetny sposób na to, aby wyprzedać produkty, a przy tym dostarczyć klientom świetnej rozrywki. Mogą oni uczestniczyć w aukcjach z każdego zakątku świata. Co więcej, popularne transmisje przyciągają wielu licytantów i wywołują nie lada emocje. Nierzadko więc sprzedawcy mają szansę na większy zysk lub szybką wyprzedaż starej kolekcji.
  • Wydarzenia w formie live’a. Eventy zwykle wykorzystywane są do premiery produktu lub prezentacji towarów z limitowanej edycji. To świetny sposób na promocję i uzyskanie szybkiej reakcji widzów, również na arenie międzynarodowej. Pozwala także pozyskać wielu nowych klientów w krótkim czasie.
  • Streamy w mediach społecznościowych. Influencerzy niewątpliwie mają duży wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców, a przy tym sprawiają, że reklamowane produkty stają się bardziej namacalne. Nic więc dziwnego, że live streamy trafiły do branży e-commerce. Taki format ze znanymi twórcami jest szczególnie popularny wśród młodych osób, które dużo korzystają z social media.
  • Nowoczesne funkcje marketplaces. Platformy sprzedażowe, takie jak eBay, coraz częściej wprowadzają nowe funkcje w celu zwiększenia zaangażowania użytkowników. W ostatnim czasie szczególną popularność zyskały zakupy online podczas transmisji na żywo. Zapewniają interakcję pomiędzy sprzedawcą a kupującym w czasie rzeczywistym bez konieczności wychodzenia z domu.
  • Wywiady z ekspertami lub Q&A. Odpowiedzi na pytania konsumentów w formie FAQ to metoda, która dziś coraz częściej jest zastępowana transmisjami video na YouTube i podcastami na żywo. W ramach przeprowadzanego Q&A warto uwzględnić najczęstsze pytania, na które odpowie wykwalifikowany specjalista. Taki format z pewnością zachęci odbiorców do dyskusji w komentarzach i zwiększy zaufanie do marki.

Live commerce – jak się do tego przygotować?

Aby skutecznie wykorzystać live-commerce do sprzedaży produktów, zastosuj następujące kroki:

Poznaj swoich klientów i ich zwyczaje

Pierwszym krokiem, aby wykorzystać live-commerce w marketingu, jest określenie swojej grupy odbiorców. Od tego w dużej mierze zależy, czy będzie to odpowiedni sposób na zwiększenie sprzedaży. Obecnie metoda ta w szczególności trafia do młodych osób, dlatego z pewnością znajdzie zastosowanie w branży modowej czy technologicznej. Jeśli już określisz, kto jest Twoim klientem, przemyśl, jaki styl komunikacji najlepiej do niego dotrze i o której godzinie zorganizować event, aby zebrać wystarczająco dużą społeczność.

Weź udział w innych transmisjach

To świetne rozwiązanie dla sprzedawców poszukujących inspiracji. Przyjrzyj się innym firmom, w jaki sposób streamują i jak reagują na to klienci, a także co użytkownicy chętnie kupują. Zapisuj swoje wnioski, dzięki czemu dużo łatwiej zaplanujesz własny format sprzedaży live.

Opracuj plan działania i przygotuj niezbędne materiały

Formuła live stream to w pełni elastyczna kwestia, ale mimo tego warto mieć opracowany odpowiedni plan działania. W zależności od indywidualnych potrzeb możesz zorganizować jedno, unikalne wydarzenie lub stworzyć cały cykl spotkań. Weź pod uwagę swój budżet i kwestie techniczne. Pamiętaj, że potrzebujesz podstawowego sprzętu i komunikatywną osobę prowadzącą, aby przeprowadzić profesjonalną transmisję.

Pamiętaj o atrakcjach urozmaicających live stream

Im więcej atrakcji podczas sprzedaży live, tym transmisja przyciąga liczniejsze grono odbiorców. Z tego względu nie bój się eksperymentować i wprowadź różnego rodzaju urozmaicenia. Ciekawym pomysłem z pewnością będzie zorganizowanie licytacji lub konkursu na wizji. Użyj swojego poczucia humoru, autentyczności i wyobraźni, aby stworzyć dla swoich widzów wyjątkowe doświadczenie.

Zapisuj swoje nagrania i analizuj efekty działań

Wszystkie transmisje live warto zapisywać, co jest korzystne dla obu stron. W przypadku klientów pozwala obejrzeć nagranie i wracać do niego w dowolnym czasie – jeśli pojawiłyby się u nich wątpliwości, to na spokojnie przemyślą swój zakup. Jednocześnie stanowi to znakomitą formę promocji prezentowanych produktów. Pamiętaj o analizie rezultatów i optymalizacji działań w celu osiągnięcia sukcesu sprzedażowego.

Podsumowanie

  • Live-commerce to technika sprzedaży oparta na transmisji na żywo. Szczególną popularnością cieszy się w mediach społecznościowych. Coraz chętniej wykorzystują ją też znane marki.
  • Za pomocą transmisji live sprzedawane są głównie ubrania, obuwie i dodatki, kosmetyki, sprzęt elektroniczny, a także artykuły do aranżacji wnętrz.
  • Live stream to świetna metoda sprzedażowa z uwagi na niskie koszty, możliwość szczegółowej prezentacji produktów oraz bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, a także łatwe pozyskiwanie nowych klientów.
  • Do chętnie wykorzystywanych rodzajów live-commerce zaliczyć można m.in. aukcje i wydarzenia na żywo, streamy w mediach społecznościowych czy też Q&A.
  • Aby stworzyć swoją własną transmisję sprzedażową, warto sprecyzować swoją grupę docelową, a także wziąć udział w kilku transmisjach innych marek. Niezbędny będzie odpowiedni plan działania, sprzęt i materiały. Dobrym pomysłem jest też analizowanie i optymalizacja działań.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu