Long form vs short form content – którą formę wybrać?

Spis Treści:

Odpowiednio przygotowane treści są bardzo ważnym elementem strategii marketingowej. Teksty powinny być dopracowane w każdym szczególe, ponieważ w dużej mierze wpływają na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Jednym z czynników, które mają duże znaczenie, jest długość tekstu. Czym są long i short form content? Sprawdź, która forma sprawdzi się dla Ciebie!

Co to jest long form content?

Long form content to wszelkiego rodzaju treści w długiej formie, zawierające powyżej 1000 słów.

Treści tego typu zwykle są obszerne i dogłębnie wyczerpują opisywany temat. Powinny również cechować się dużą wartością merytoryczną.

Schemat ten dedykowany jest do pisania m.in.:

  • szczegółowych artykułów blogowych,
  • opisów produktów premium,
  • e-booków i poradników,
  • artykułów eksperckich.

Dłuższe formy treści obecnie są szczególnie cenione i uzyskują większą liczbę udostępnień – krótkie posty o długości 300-900 słów generują aż 75% mniej linków zwrotnych niż dłuższe formy (Semrush).

Ponadto długie treści pomagają firmom budować wizerunek eksperta i zwiększają rozpoznawalność marki, a tym samym podnoszą sprzedaż. Doskonale sprawdzą się również do optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO.

Jak pisać long form content?

Pisząc treści w dłuższych formach, zadbaj o:

  1. Podział treści na sekcje. W tym celu zastosuj nagłówki. Najlepiej, aby w kilku słowach wprowadzały w omawianą kwestię lub były konkretnymi pytaniami, na które udzielisz odpowiedzi w treści. Poza tym stosuj akapity i używaj wszelkiego rodzaju urozmaiceń tekstu, takich jak pogrubienia, wypunktowania czy kursywy.
  2. Sprawdzone źródła informacji. Kluczową kwestią jest dbałość o warstwę merytoryczną. Z tego względu warto zawsze w pierwszej kolejności wyszukać rzetelne źródła informacji (naukowe bazy danych, książki czy zaufane witryny), które pomogą stworzyć wartościowe teksty.
  3. Wstęp, który zainteresuje czytelnika. Podobnie jak w życiu, w content marketingu duże znaczenie ma pierwsze wrażenie. Właśnie dlatego dobrym rozwiązaniem jest poświęcenie czasu na napisanie ciekawego leadu, który zachęci do dalszego czytania.
  4. Zastosowanie słów kluczowych. Chociaż największe znaczenie ma  pisanie dla czytelników, to należy również uwzględnić roboty wyszukiwarki Google. Dobierz frazy kluczowe i stosuj je w odpowiednim zagęszczeniu (0,5-3% objętości tekstu) w różnych odmianach.
  5. Wzbogacenie tekstu elementami graficznymi. Treści można urozmaicić za pomocą różnych form wizualnych – infografik, wykresów, schematów, a także zdjęć i filmów. Dzięki nim łatwo zobrazujesz pewne fakty lub swoje przemyślenia, przez co całość prezentować się będzie atrakcyjnie i przejrzyście.

Co to jest short form content?

Short form content to wszelkiego rodzaju treści w krótkiej formie, zawierające mniej niż 1000 słów.

Zwykle napisane są w skrócie, a przy tym łatwym językiem, aby pomagały szybko przyswoić informacje dotyczące omawianego tematu.

Do tego typu materiałów zaliczyć można:

  • krótkie wpisy na blogu,
  • zwykłe opisy produktów,
  • posty w mediach społecznościowych,
  • newslettery i wiadomości wysyłane drogą e-mail.

Zaletami stosowania krótkich form treści jest ich stosunkowo łatwe przygotowanie, jasny i zwięzły przekaz, a także błyskawiczne skanowanie treści przez czytelnika.

Jak pisać short form content?

Pisząc wartościowe treści w krótkich formach, należy zadbać o:

  1. Przejrzystość informacji. Krótkie formy, podobnie jak długie, wymagają odpowiedniego skonstruowania (nagłówki, listy, akapity), aby były czytelne i przejrzyste. Pamiętaj, że większość osób jedynie skanuje teksty w poszukiwaniu wartościowych informacji.
  2. Krótki, ale zarazem treściwy tekst. Zadbaj o to, aby tekst przekazywał jak najwięcej informacji w skondensowanej formie. W tym celu najlepiej dokonać selekcji spostrzeżeń dotyczących danego tematu i podziel się tymi ciekawszymi lub bardziej oryginalnymi.
  3. Linkowanie wewnętrzne. Wplatanie do tekstu linków wewnętrznych korzystnie wpływa na pozycjonowanie treści, a jednocześnie odsyła czytelników do innych, wartościowych materiałów lub produktów w przypadku opisów w sklepie.
  4. Elementy przykuwające uwagę. Wyróżniki, takie jak pogrubienia, podkreślenia i emotikony, to doskonały sposób, aby urozmaicić tekst. Pamiętaj, aby jednak nie przesadzić z ilością, a także dopasować styl pisania do tematyki oraz grupy docelowej.
  5. Aktualizowanie zawartości strony internetowej. Czasami zdarza się, że short form content nie przynosi oczekiwanych skutków. Z tego względu warto zadbać o regularną aktualizację treści na stronie internetowej. Kilka krótkich, mało efektywnych postów można połączyć w jedną całość, co ma szansę zwiększyć ich wartość.

Dlaczego długość treści ma znaczenie?

Przygotowując dowolny rodzaj treści, warto zwrócić szczególną uwagę na długość. W tym przypadku nie oznacza to jednak, że im więcej słów w tekście, tym lepiej. Tak naprawdę zależne jest to od celu, w jakim tworzony jest tekst. Z tego względu w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad oczekiwaniami odbiorców.

Długie formy treści zazwyczaj uzyskują lepszy wynik organiczny, gdyż w szczegółowy sposób opisują omawiany temat. Jednocześnie zapewniają wyższy współczynnik konwersji i generują większą liczbę linków zwrotnych. Krótkie formy treści to z kolei skuteczny sposób na komunikację z odbiorcami oraz zaprezentowanie produktów w sklepie internetowym.

W strategii marketingowej zwykle brane są pod uwagę oba modele pisania, gdyż każde z nich ma nieco inne zastosowanie.

Wykorzystując zarówno long, jak i short form content, można uzyskać najlepszy efekt i znacznie zwiększyć rozpoznawalność marki.

Long form czy short form content – które wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy lepiej wybrać long, czy short form content. Tak naprawdę zależy to od wielu czynników – m.in. branży, grupy docelowej czy możliwości firmy.

Jeśli chcesz, aby Twoje teksty miały walory edukacyjne, doskonałym rozwiązaniem będą wszelkiego rodzaju długie formy. Z kolei krótkie posłużą w przypadku newsów i szybkich komunikatów, materiałów rozrywkowych, a także tekstów sprzedażowych do sklepów internetowych.

W pierwszej kolejności najlepiej zastanowić się, czego oczekuje potencjalny odbiorca i jakie są jego potrzeby, gdyż to dla niego tworzone są treści. Warto przy tym wziąć pod uwagę własne intencje i działania konkurencji.

Podsumowanie

  • Long form content to dłuższe formy treści zawierające 1000-3000 słów, takie jak artykuły specjalistyczne, e-booki czy eksperckie wpisy na blogu. Pomagają budować profesjonalny wizerunek i stronę internetową pod SEO.
  • Przy pisaniu długich treści warto pamiętać o stosowaniu nagłówków i akapitów, wysokiej wartości merytorycznej i wykorzystaniu słów kluczowych.
  • Short form content to formy treści do 1000 słów, takie jak krótkie wpisy, newsy, wiadomości e-mail, posty w social media czy opisy produktów. To świetny sposób, aby nawiązać kontakt z odbiorcami lub zachęcić do zakupu.
  • W przypadku pisania krótkich form contentu należy przedstawić najważniejsze informacje w skondensowanej formie, opatrzyć teksty odpowiednimi linkami, a także pamiętać o aktualizacji treści.
  • Do materiałów edukacyjnych świetnie sprawdzi się long form content, z kolei do treści newsowych lub rozrywkowych lepiej wybrać short form content.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

19.04.2024 Marketing
18.04.2024 E-commerce Marketing
17.04.2024 Copywriting
16.04.2024 Porady & Ciekawostki
15.04.2024 Korekta & Redakcja
12.04.2024 Marketing
11.04.2024 Marketing
10.04.2024 Korekta & Redakcja
09.04.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu