Long form vs short form content – którą formę wybrać?
Odpowiednio przygotowane treści są bardzo ważnym elementem strategii marketingowej. Teksty powinny być dopracowane w każdym szczególe, ponieważ w dużej mierze wpływają na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Jednym z czynników, które mają duże znaczenie, jest długość tekstu. Czym są long i short form content? Sprawdź, która forma sprawdzi się dla Ciebie!
Co to jest long form content?
Long form content to wszelkiego rodzaju treści w długiej formie, zawierające powyżej 1000 słów.
Treści tego typu zwykle są obszerne i dogłębnie wyczerpują opisywany temat. Powinny również cechować się dużą wartością merytoryczną.
Schemat ten dedykowany jest do pisania m.in.:
- szczegółowych artykułów blogowych,
- opisów produktów premium,
- e-booków i poradników,
- artykułów eksperckich.
Dłuższe formy treści obecnie są szczególnie cenione i uzyskują większą liczbę udostępnień – krótkie posty o długości 300-900 słów generują aż 75% mniej linków zwrotnych niż dłuższe formy (Semrush).
Ponadto długie treści pomagają firmom budować wizerunek eksperta i zwiększają rozpoznawalność marki, a tym samym podnoszą sprzedaż. Doskonale sprawdzą się również do optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO.
Jak pisać long form content?
Pisząc treści w dłuższych formach, zadbaj o:
- Podział treści na sekcje. W tym celu zastosuj nagłówki. Najlepiej, aby w kilku słowach wprowadzały w omawianą kwestię lub były konkretnymi pytaniami, na które udzielisz odpowiedzi w treści. Poza tym stosuj akapity i używaj wszelkiego rodzaju urozmaiceń tekstu, takich jak pogrubienia, wypunktowania czy kursywy.
- Sprawdzone źródła informacji. Kluczową kwestią jest dbałość o warstwę merytoryczną. Z tego względu warto zawsze w pierwszej kolejności wyszukać rzetelne źródła informacji (naukowe bazy danych, książki czy zaufane witryny), które pomogą stworzyć wartościowe teksty.
- Wstęp, który zainteresuje czytelnika. Podobnie jak w życiu, w content marketingu duże znaczenie ma pierwsze wrażenie. Właśnie dlatego dobrym rozwiązaniem jest poświęcenie czasu na napisanie ciekawego leadu, który zachęci do dalszego czytania.
- Zastosowanie słów kluczowych. Chociaż największe znaczenie ma pisanie dla czytelników, to należy również uwzględnić roboty wyszukiwarki Google. Dobierz frazy kluczowe i stosuj je w odpowiednim zagęszczeniu (0,5-3% objętości tekstu) w różnych odmianach.
- Wzbogacenie tekstu elementami graficznymi. Treści można urozmaicić za pomocą różnych form wizualnych – infografik, wykresów, schematów, a także zdjęć i filmów. Dzięki nim łatwo zobrazujesz pewne fakty lub swoje przemyślenia, przez co całość prezentować się będzie atrakcyjnie i przejrzyście.
Co to jest short form content?
Short form content to wszelkiego rodzaju treści w krótkiej formie, zawierające mniej niż 1000 słów.
Zwykle napisane są w skrócie, a przy tym łatwym językiem, aby pomagały szybko przyswoić informacje dotyczące omawianego tematu.
Do tego typu materiałów zaliczyć można:
- krótkie wpisy na blogu,
- zwykłe opisy produktów,
- posty w mediach społecznościowych,
- newslettery i wiadomości wysyłane drogą e-mail.
Zaletami stosowania krótkich form treści jest ich stosunkowo łatwe przygotowanie, jasny i zwięzły przekaz, a także błyskawiczne skanowanie treści przez czytelnika.
Jak pisać short form content?
Pisząc wartościowe treści w krótkich formach, należy zadbać o:
- Przejrzystość informacji. Krótkie formy, podobnie jak długie, wymagają odpowiedniego skonstruowania (nagłówki, listy, akapity), aby były czytelne i przejrzyste. Pamiętaj, że większość osób jedynie skanuje teksty w poszukiwaniu wartościowych informacji.
- Krótki, ale zarazem treściwy tekst. Zadbaj o to, aby tekst przekazywał jak najwięcej informacji w skondensowanej formie. W tym celu najlepiej dokonać selekcji spostrzeżeń dotyczących danego tematu i podziel się tymi ciekawszymi lub bardziej oryginalnymi.
- Linkowanie wewnętrzne. Wplatanie do tekstu linków wewnętrznych korzystnie wpływa na pozycjonowanie treści, a jednocześnie odsyła czytelników do innych, wartościowych materiałów lub produktów w przypadku opisów w sklepie.
- Elementy przykuwające uwagę. Wyróżniki, takie jak pogrubienia, podkreślenia i emotikony, to doskonały sposób, aby urozmaicić tekst. Pamiętaj, aby jednak nie przesadzić z ilością, a także dopasować styl pisania do tematyki oraz grupy docelowej.
- Aktualizowanie zawartości strony internetowej. Czasami zdarza się, że short form content nie przynosi oczekiwanych skutków. Z tego względu warto zadbać o regularną aktualizację treści na stronie internetowej. Kilka krótkich, mało efektywnych postów można połączyć w jedną całość, co ma szansę zwiększyć ich wartość.
Dlaczego długość treści ma znaczenie?
Przygotowując dowolny rodzaj treści, warto zwrócić szczególną uwagę na długość. W tym przypadku nie oznacza to jednak, że im więcej słów w tekście, tym lepiej. Tak naprawdę zależne jest to od celu, w jakim tworzony jest tekst. Z tego względu w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad oczekiwaniami odbiorców.
Długie formy treści zazwyczaj uzyskują lepszy wynik organiczny, gdyż w szczegółowy sposób opisują omawiany temat. Jednocześnie zapewniają wyższy współczynnik konwersji i generują większą liczbę linków zwrotnych. Krótkie formy treści to z kolei skuteczny sposób na komunikację z odbiorcami oraz zaprezentowanie produktów w sklepie internetowym.
W strategii marketingowej zwykle brane są pod uwagę oba modele pisania, gdyż każde z nich ma nieco inne zastosowanie.
Wykorzystując zarówno long, jak i short form content, można uzyskać najlepszy efekt i znacznie zwiększyć rozpoznawalność marki.
Long form czy short form content – które wybrać?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy lepiej wybrać long, czy short form content. Tak naprawdę zależy to od wielu czynników – m.in. branży, grupy docelowej czy możliwości firmy.
Jeśli chcesz, aby Twoje teksty miały walory edukacyjne, doskonałym rozwiązaniem będą wszelkiego rodzaju długie formy. Z kolei krótkie posłużą w przypadku newsów i szybkich komunikatów, materiałów rozrywkowych, a także tekstów sprzedażowych do sklepów internetowych.
W pierwszej kolejności najlepiej zastanowić się, czego oczekuje potencjalny odbiorca i jakie są jego potrzeby, gdyż to dla niego tworzone są treści. Warto przy tym wziąć pod uwagę własne intencje i działania konkurencji.
Podsumowanie
- Long form content to dłuższe formy treści zawierające 1000-3000 słów, takie jak artykuły specjalistyczne, e-booki czy eksperckie wpisy na blogu. Pomagają budować profesjonalny wizerunek i stronę internetową pod SEO.
- Przy pisaniu długich treści warto pamiętać o stosowaniu nagłówków i akapitów, wysokiej wartości merytorycznej i wykorzystaniu słów kluczowych.
- Short form content to formy treści do 1000 słów, takie jak krótkie wpisy, newsy, wiadomości e-mail, posty w social media czy opisy produktów. To świetny sposób, aby nawiązać kontakt z odbiorcami lub zachęcić do zakupu.
- W przypadku pisania krótkich form contentu należy przedstawić najważniejsze informacje w skondensowanej formie, opatrzyć teksty odpowiednimi linkami, a także pamiętać o aktualizacji treści.
- Do materiałów edukacyjnych świetnie sprawdzi się long form content, z kolei do treści newsowych lub rozrywkowych lepiej wybrać short form content.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz