Co to jest m-commerce i czym różni się od e-commerce?

Spis Treści:

Popularność urządzeń mobilnych stale rośnie, co skłania przedsiębiorców do wdrażania licznych zmian w swoich sklepach internetowych. Jest o co walczyć – sprzedaż mobilna to okazja do zdobycia nowych klientów i wygenerowania większej sprzedaży. I chociaż m-commerce to część handlu internetowego, to reguły gry są tu nieco inne. Zapraszamy do lektury!

Co to jest m-commerce?

M-commerce, znany również jako mobile commerce, to jeden z obszarów handlu elektronicznego, w którym istotną rolę odgrywają urządzenia mobilne, np. telefony czy tablety.

Rozwój tej gałęzi e-commerce umożliwia dokonywanie zakupów z dowolnego miejsca na ziemi, bez konieczności korzystania z laptopa czy komputera stacjonarnego. Niezbędny jest tylko dostęp do Internetu i smartfon, a przecież w dzisiejszych czasach rzadko kiedy rozstajemy się ze swoim telefonem.

M-commerce obejmuje: zakupy w e-sklepach, bankowość mobilną, portfele cyfrowe jak Apple Pay, opłacanie rachunków, a także subskrypcję różnych usług, np. Spotify.

Jest to duże udogodnienie dla nas, konsumentów – możemy w kilka chwil nie tylko sprawdzić nasze media społecznościowe i odpisać na maila, ale także zrobić przelew bankowy, kupić sobie nową lampę i zapłacić za kawę wirtualnym portfelem.

Różnica między m-commerce a e-commerce

Najprościej mówiąc, m-commerce zawiera się w szerszym pojęciu, jakim jest e-commerce. Mobile commerce to jedna z gałęzi handlu elektronicznego, dotycząca wyłącznie aktywności zakupowej dokonywanej na smartfonach i tabletach. Ze względu na inny rodzaj urządzenia, handel mobilny znacząco różni się od komputerowego i należy podejść do niego inaczej.

Przede wszystkim warto pamiętać, że dokonywanie zakupów na telefonie może być bardziej uciążliwe, w porównaniu do komputera. Mniejszy ekran i dotykowa klawiatura z pewnością nie ułatwiają przeglądania produktów i wypełniania długich formularzy dotyczących danych osobowych, adresu dostawy, rejestracji itp. Właściciel strony powinien więc zadbać, by ta czynność była dla klienta jak najbardziej „znośna”.

Na urządzeniach przenośnych użytkownik może dokonać zakupu poprzez stronę internetową lub przez aplikację mobilną. Weźmy za przykład Allegro – możemy skorzystać z witryny sklepu, wpisując adres w wyszukiwarkę, ale pobranie aplikacji na telefon znacznie ułatwi nam sprawę, jeśli często robimy tam zakupy. Jako zalogowany użytkownik nie musimy za każdym razem wypełniać długiego formularza – wszystkie dane są zapisane na naszym koncie.

Istotną różnicą jest mobilność smartfonów i tabletów. Możemy z nich korzystać praktycznie w każdym miejscu – jadąc komunikacją miejską, czekając w kolejce czy spacerując po lesie. Daje nam to możliwość dokonania zakupu z dowolnego zakątka ziemi, o każdej porze.

Kolejną ważną kwestią jest interfejs. Ten dedykowany komputerom nie nadaje się do użytku na urządzeniach mobilnych, dlatego bezwzględnie należy zadbać o responsywność strony. Dzięki temu nasza witryna będzie wyświetlała się poprawnie na wszystkich urządzeniach.

O co należy zadbać, wdrażając m-commerce?

  1. Wygodne menu mobilne – należy zadbać o jego prawidłową wielkość i rozmieszczenie. Ważne jest także sprawne poruszanie między kategoriami i możliwość powrotu do strony głównej za pomocą jednego kliknięcia.
  2. Odpowiednia wielkość przycisków – przyciski powinny być na tyle duże, by użytkownik mógł łatwo w nie kliknąć.
  3. Wyszukiwarka w widocznym miejscu – znacząco ułatwi proces szukania interesującego produktu.
  4. Właściwe wykorzystanie dostępnej przestrzeni – widok sklepu dostępny dla użytkownika nie może być przeładowany treścią. Warto zadbać o właściwą prezentację dostępnego asortymentu.
  5. Wygodne filtrowanie – umożliwi klientowi przeglądanie konkretnych produktów, tym samym ułatwiając poruszanie się po stronie internetowej.
  6. Gesty mobile – zmniejszanie i zwiększanie obrazów za pomocą palców z pewnością przyczyni się do pozytywnych wrażeń zakupowych.
  7. Wielokrokowa realizacja koszyka – na urządzeniach mobilnych dobrze jest podzielić proces zakupowy na kilka kroków, np. dane osobowe -> adres dostawy -> formy płatności -> podsumowanie -> finalizacja zamówienia, zamiast jednego, długiego formularza.

Korzyści płynące z zastosowania m-commerce w sklepie internetowym

Możliwość dokonywania zakupów poprzez urządzenia mobilne jest bardzo ważną kwestią, jeśli prowadzimy sklep internetowy. Jakich korzyści możemy się spodziewać z wdrożenia m-commerce?

Podsumowanie:

  1. M-commerce to jeden z obszarów handlu elektronicznego, w którym istotną rolę odgrywają urządzenia mobilne, np. telefony czy tablety.
  2. Ze względu na inny rodzaj urządzenia, handel mobilny znacząco różni się od handlu komputerowego i należy inaczej do niego podejść.
  3. Możliwość dokonywania zakupów przez urządzenia mobilne skutkuje, między innymi, zwiększeniem sprzedaży, wyższą lojalnością i zadowoleniem klientów, a także mniejszą liczbą porzuconych koszyków.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Julia Markiewicz

Julia jest odpowiedzialna za bloga firmowego – planuje tematy, redaguje artykuły i publikuje je na stronie. Dba o wysoką jakość i atrakcyjność contentu. Jest osobą zorganizowaną, skrupulatną i pełną empatii. Ceni porządek i dobrą organizację czasu zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. W wolnych chwilach czyta książki, rysuje portrety i doskonali swój skill w grze na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

21.09.2021 Content Marketing
20.09.2021 Copywriting
15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy