Meme marketing, czyli wykorzystaj potencjał memów do promocji marki!

Spis Treści:

Preferencje i potrzeby internautów są różne. Jednak niemal wszyscy użytkownicy sieci lubią memy, czyli komunikaty stanowiące połączenie grafiki i tekstu. Humorystyczne, przyciągające uwagę i w błyskotliwy sposób komentujące aktualne wydarzenia, stanowią nie tylko źródło rozrywki, lecz także… mogą być sposobem na promocję marki. Sprawdź, czym jest meme marketing i jak skutecznie wykorzystać jego potencjał!

Czym jest meme marketing?

Meme marketing to promocja marki oparta na tworzeniu i dystrybuowaniu memów.

Dostarczanie odbiorcom tego rodzaju humorystycznych treści może przyciągnąć ich uwagę, zmniejszyć dystans dzielący klienta i markę oraz pomóc w budowaniu lojalnej społeczności. To jednak nie wszystko. Skuteczny mem opatrzony logo Twojej firmy, stając się viralem, zacznie żyć własnym życiem i dotrze do ogromnej rzeszy internautów. Efekt? Wzrost popularności i rozpoznawalności marki w cyfrowym świecie.

Z możliwości, jakie daje meme marketing, korzysta coraz więcej firm. Mowa tu zarówno o lokalnych pizzeriach czy salonach kosmetycznych, jak i największych graczach na rynku. Memy pojawiały się w komunikacji globalnych marek, takich jak Ikea, Gucci, Netflix, McDonald’s, Uber i wiele innych. Aktywne na tym polu są także polskie firmy – np. Lidl, Biedronka, Krakus, Żabka, Pracuj.pl itd.

Mem marki Netflix

Źródło: profil Netflix Polska, Facebook

Meme marketing stosowany jest nawet przez instytucje czy samorządy – humorystyczne grafiki okraszone dowcipnym komentarzem mogliśmy zobaczyć między innymi na profilach społecznościowych Polskiej Policji czy… Premiera RP.

Mem wstawiony na profil Polskiej Policji

Źródło: profil Polska Policja, Facebook

Czy warto stosować memy w komunikacji marki?

Skoro marketing memów do promocji wykorzystują największe światowe marki, odpowiedź może być tylko jedna – tak.

W Polsce z portali społecznościowych korzysta ponad 27 milionów osób, które na Facebooku, Twitterze czy Instagramie spędzają średnio 2 godziny dziennie. Daje to ogromne pole do popisu twórcom memów oraz polskim firmom.

Z czego wynika skuteczność meme marketingu? Przede wszystkim z faktu, że memy przyciągają uwagę, angażują i wywołują emocje. Stanowią więc znakomite narzędzie, które w rękach specjalisty może przełożyć się nie tylko na wzrost popularności marki, lecz także zwiększenie przychodów i poprawę wizerunku.

Co więcej, prawdopodobnie nie ma lepszego sposobu na skrócenie dystansu między firmą a klientem. Jeżeli więc chcesz pokazać swoją markę z innej, bardziej „ludzkiej” strony, wykorzystanie memów wydaje się znakomitym rozwiązaniem.

Jak stosować memy w marketingu?

Marketing memów, choć skuteczny, może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Tworząc humorystyczne grafiki, łatwo bowiem przekroczyć dozwoloną granicę i narazić się na śmieszność albo pogorszyć reputację marki. Przekonała się o tym firma Play, która kilka lat temu opublikowała poniższego mema.

Przykład źle zrobionego mema

Źródło: natemat.pl

Dlatego wkraczając w świat meme marketingu, warto stosować się do kilku zasad. Oto te najważniejsze!

  1. Określ tematykę mema i grupę docelową. Zastanów się przede wszystkim, czy humorystyczne treści pasują do Twojej marki i zostaną dobrze przyjęte przez odbiorców. Jeżeli Twoimi klientami są np. osoby po 50. roku życia albo poważni biznesmeni, zabawne grafiki okraszone sarkastycznym tekstem mogą nie tylko nie wywołać uśmiechu, ale wręcz spowodować zażenowanie.
  2. Wybierz odpowiedni format mema. To, czy skorzystasz wyłącznie z grafiki i tekstu, czy animacji lub filmu, zależy przede wszystkim od rodzaju działalności, jaką prowadzisz, a także efektu, jaki chcesz wywołać.
  3. Twórz memy z wyczuciem. Prosty język, humor i dystans to podstawa. Pamiętaj jednak, że memy – choć mogą być sarkastyczne, a nawet lekko prześmiewcze – nie powinny obrażać uczuć odbiorców. Unikaj również nawiązywania do sytuacji politycznej, religii oraz innych drażliwych tematów.
  4. Śledź aktualne trendy. Memy, które odnoszą się do aktualnych wydarzeń, są najskuteczniejsze i mogą przynieść najwięcej korzyści. Przykład? Wzrost cen prądu i producenci paneli fotowoltaicznych. Bądź na czasie i znajduj tematy, które interesują Twoich klientów, a następnie wykorzystaj je w marketingu memów.
  5. Korzystaj z odpowiednich kanałów dystrybucji. Memy najlepiej sprawdzają się na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy Instagram. Łatwo je udostępniać i docierać do szerokiego grona odbiorców. Dlatego to właśnie w social mediach najlepiej jest prowadzić kampanie meme marketingowe.
  6. Używaj słów kluczowych, hashtagów i CTA. Dzięki temu dotrzesz również do tych odbiorców, którzy nie znają Twojej marki i zachęcisz ich do podejmowania konkretnych działań, co może przełożyć się na lepsze statystyki wyświetleń strony internetowej czy konwersje.

Jak tworzyć memy? To bardzo proste – w Internecie znajdziesz wiele generatorów (np. memy.pl) oraz narzędzi (np. Canva), dzięki którym w kilkanaście sekund stworzysz zabawny, wartościowy content.

Podsumowanie

  • Meme marketing to strategia promowania marki, która opiera się na tworzeniu i dystrybuowaniu memów.
  • Memy angażują, wywołują emocje, skracają dystans między firmą a klientem, a także pozwalają budować pozytywny wizerunek i lojalną społeczność.
  • Tworząc memy, pamiętaj o określeniu ich tematyki oraz grupy docelowej, a także stosuj prosty język i humor.
  • Aby zwiększyć skuteczność marketingu memów, śledź aktualne trendy i korzystaj z popularnych portali społecznościowych.
  • Pamiętaj, by memy nie były obraźliwe i nie poruszały drażliwych tematów – brak wyczucia może sprawić, że przyniosą efekt odwrotny do zamierzonego.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja
27.08.2024 Social Media
26.08.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu