Metoda 7C w komunikacji. Czym ona jest i do czego może się przydać?
Komunikacja jest czymś, czym posługujemy się na co dzień. Przekazujemy sobie nawzajem komunikaty werbalne i pisane. W ciągu ostatnich 30 lat wymiana informacji w sposób znaczący przeniosła się do sieci wirtualnej. Z roku na rok wysyłamy sobie coraz więcej maili. Jak poprawnie przekazywać innym korespondencję? Bardzo pomocna w tym jest metoda 7C w komunikacji. Co to takiego? Sprawdź koniecznie w tym artykule!
Czym jest metoda 7C w komunikacji?
Metoda 7C to zasada formułowania wiadomości e-mailowych w taki sposób, aby były one jak najbardziej zrozumiałe dla odbiorcy.
Jest to narzędzie przydatne dla każdego. Wszak w dzisiejszych czasach zdecydowana większość posługuje się pocztą elektroniczną. Według danych zebranych przez portal home.pl przeciętny internauta rocznie odbiera i wysyła 2524 wiadomości. Niezależnie więc od tego, czy jesteśmy studentami, czy pracownikami korporacji, każdemu z nas prędzej czy później przyjdzie napisać jakiś wirtualny list. Ważne więc, aby nauczyć się robić to dobrze.
Metoda 7C – klucz do właściwej korespondencji
Skąd nazwa metody? Składa się ona z 7 zasad, które rozpoczynają się właśnie od litery „c”. Są to zatem:
- clear – jasność;
- concise – zwięzłość;
- concrete – konkretność;
- correct – poprawność
- coherent – spójność;
- complete – kompletność;
- courteous – uprzejmość.
Clear – jasność
Pierwsza zasada metody 7C w komunikacji mówi nam o tym, że należy zachowywać jasność przekazywanego komunikatu.
Pamiętajmy, że powinien on być możliwie jak najprostszy. Nie warto rozpisywać się i używać złożonego języka. Pomocne mogą być myślniki, wypunktowania itp.
Concise – zwięzłość
Dla czytelnika Twojej potencjalnej wiadomości nie ma nic gorszego niż ściana tekstu. Taka forma zawsze odstrasza od lektury. Zamiast tego postaraj się opisywać swoje myśli w sposób zwięzły i klarowny. W miarę możliwości nie używaj zdań złożonych.
Concrete – konkretność
Jest to nierozerwalnie związane z dwoma poprzednimi punktami. Mów jasno, prosto i na temat. Jest to zwłaszcza istotne w korespondencji zawodowej. Czas to pieniądz. Nikt nie lubi go tracić na wyłapywanie w Twojej wiadomości kluczowych informacji. Spraw, żeby były one widoczne od razu. Pisz tylko o tym, co dla danej sprawy jest naprawdę istotne.
Correct – poprawność
Jak nas widzą, tak nas piszą. Jeżeli w korespondencji z przełożonym „umuwisz” się na spotkanie – raczej nie będzie to o Tobie dobrze świadczyć. W dobie powszechnego dostępu do Internetu i stale rozwijających się edytorów tekstu zadbanie o poprawność językową wiadomości nie jest niczym trudnym. Uwierz nam – naprawdę warto przykładać do tego dużą wagę. Pomocne mogą być narzędzia online, takie jak na przykład ortograf.pl.
Przeczytaj również
Coherent – spójność
Co rozumiemy przez słowo „spójność”? To, że Twoja wiadomość powinna tworzyć całość, zarówno pod względem treści, tonu, jak i użytego w niej słownictwa. Jeżeli piszesz do kogoś oficjalny list i rozpoczynasz go od słów „Szanowna Pani/Szanowny Panie”, to nie na miejscu jest używanie w nim emotikon z uśmiechem, które mogłyby być odebrane jako próba spoufalenia się z odbiorcą. Analogicznie, jeżeli piszesz list do przyjaciela, nie należy zachowywać w nim zbyt oficjalnego, sztywnego tonu. Wszystko musi być spójne.
Complete – kompletność
Postaraj się w miarę możliwości w jednej wiadomości umieścić wszystkie konieczne informacje. Pozwoli Ci to uniknąć niedomówień i dalszego prowadzenia korespondencji. Wyjaśnienie wszystkiego od razu pozwala znacząco zaoszczędzić czas – zarówno Tobie, jak i czytelnikowi Twoich e-maili.
Courteous – uprzejmość
Niezależnie, czy piszesz maila w związku z rekrutacją do nowej pracy, czy też wymieniasz luźne listy ze znajomymi, zawsze warto, a wręcz należy być uprzejmym i kulturalnym. Pamiętaj, aby rozpoczynać wiadomość od powitania oraz kończyć odpowiednią formułą pożegnalną. Nie pisz wielkimi literami i nie nadużywaj wykrzyknień. W Internecie bowiem jest to uznawane za podniesienie głosu.
Korzyści ze stosowania metody 7C w copywritingu
Nie da się ukryć, że stosowanie metody 7C może być niezwykle przydatne w copywritingu. Wszak, jeżeli parasz się tym zawodem na co dzień, z pewnością wymieniasz ogromną liczbę wiadomości e-mailowych. Prawidłowo skomponowane listy elektroniczne mogą wpłynąć na to, jak Twój komunikat zostanie odebrany przez klientów. To z kolei może się przełożyć na ich większą liczbę.
Metoda 7C w e-mail marketingu
Podobnie ma się rzecz w przypadku e-mail marketingu. W tej sytuacji należy pamiętać, że korespondencja wirtualna jest tu podstawowym źródłem pozyskiwania klientów. Jasna, klarowna oraz starannie napisana wiadomość może zdziałać prawdziwe cuda. Z kolei nawet najlepsza, najbardziej opłacalna oferta może przegrać w konfrontacji z niechlujnym, niestarannie napisanym listem, w którym roi się od błędów.
Podsumowanie
- Metoda 7C to zasada formułowania wiadomości e-mailowych w sposób, który jest jak najbardziej przejrzysty dla odbiorcy.
- 7C to: jasność, zwięzłość, konkretność, poprawność, spójność, kompletność i uprzejmość.
- Metoda 7C może być z powodzeniem wykorzystywana w copywritingu oraz e-mail marketingu, lecz także w życiu codziennym.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz