Metoda 7C w komunikacji. Czym ona jest i do czego może się przydać?

Spis Treści:

Komunikacja jest czymś, czym posługujemy się na co dzień. Przekazujemy sobie nawzajem komunikaty werbalne i pisane. W ciągu ostatnich 30 lat wymiana informacji w sposób znaczący przeniosła się do sieci wirtualnej. Z roku na rok wysyłamy sobie coraz więcej maili. Jak poprawnie przekazywać innym korespondencję? Bardzo pomocna w tym jest metoda 7C w komunikacji. Co to takiego? Sprawdź koniecznie w tym artykule!

Czym jest metoda 7C w komunikacji?

Metoda 7C to zasada formułowania wiadomości e-mailowych w taki sposób, aby były one jak najbardziej zrozumiałe dla odbiorcy.

Jest to narzędzie przydatne dla każdego. Wszak w dzisiejszych czasach zdecydowana większość posługuje się pocztą elektroniczną. Według danych zebranych przez portal home.pl przeciętny internauta rocznie odbiera i wysyła 2524 wiadomości. Niezależnie więc od tego, czy jesteśmy studentami, czy pracownikami korporacji, każdemu z nas prędzej czy później przyjdzie napisać jakiś wirtualny list. Ważne więc, aby nauczyć się robić to dobrze.

Metoda 7C – klucz do właściwej korespondencji

Skąd nazwa metody? Składa się ona z 7 zasad, które rozpoczynają się właśnie od litery „c”. Są to zatem:

  • clear – jasność;
  • concise – zwięzłość;
  • concrete – konkretność;
  • correct – poprawność
  • coherent – spójność;
  • complete – kompletność;
  • courteous – uprzejmość.

Clear – jasność

Pierwsza zasada metody 7C w komunikacji mówi nam o tym, że należy zachowywać jasność przekazywanego komunikatu.

Pamiętajmy, że powinien on być możliwie jak najprostszy. Nie warto rozpisywać się i używać złożonego języka. Pomocne mogą być myślniki, wypunktowania itp.

Concise – zwięzłość

Dla czytelnika Twojej potencjalnej wiadomości nie ma nic gorszego niż ściana tekstu. Taka forma zawsze odstrasza od lektury. Zamiast tego postaraj się opisywać swoje myśli w sposób zwięzły i klarowny. W miarę możliwości nie używaj zdań złożonych.

Concrete – konkretność

Jest to nierozerwalnie związane z dwoma poprzednimi punktami. Mów jasno, prosto i na temat. Jest to zwłaszcza istotne w korespondencji zawodowej. Czas to pieniądz. Nikt nie lubi go tracić na wyłapywanie w Twojej wiadomości kluczowych informacji. Spraw, żeby były one widoczne od razu. Pisz tylko o tym, co dla danej sprawy jest naprawdę istotne.

Correct – poprawność

Jak nas widzą, tak nas piszą. Jeżeli w korespondencji z przełożonym „umuwisz” się na spotkanie – raczej nie będzie to o Tobie dobrze świadczyć. W dobie powszechnego dostępu do Internetu i stale rozwijających się edytorów tekstu zadbanie o poprawność językową wiadomości nie jest niczym trudnym. Uwierz nam – naprawdę warto przykładać do tego dużą wagę. Pomocne mogą być narzędzia online, takie jak na przykład ortograf.pl.

Coherent – spójność

Co rozumiemy przez słowo „spójność”? To, że Twoja wiadomość powinna tworzyć całość, zarówno pod względem treści, tonu, jak i użytego w niej słownictwa. Jeżeli piszesz do kogoś oficjalny list i rozpoczynasz go od słów „Szanowna Pani/Szanowny Panie”, to nie na miejscu jest używanie w nim emotikon z uśmiechem, które mogłyby być odebrane jako próba spoufalenia się z odbiorcą. Analogicznie, jeżeli piszesz list do przyjaciela, nie należy zachowywać w nim zbyt oficjalnego, sztywnego tonu. Wszystko musi być spójne.

Complete – kompletność

Postaraj się w miarę możliwości w jednej wiadomości umieścić wszystkie konieczne informacje. Pozwoli Ci to uniknąć niedomówień i dalszego prowadzenia korespondencji. Wyjaśnienie wszystkiego od razu pozwala znacząco zaoszczędzić czas – zarówno Tobie, jak i czytelnikowi Twoich e-maili.

Courteous – uprzejmość

Niezależnie, czy piszesz maila w związku z rekrutacją do nowej pracy, czy też wymieniasz luźne listy ze znajomymi, zawsze warto, a wręcz należy być uprzejmym i kulturalnym. Pamiętaj, aby rozpoczynać wiadomość od powitania oraz kończyć odpowiednią formułą pożegnalną. Nie pisz wielkimi literami i nie nadużywaj wykrzyknień. W Internecie bowiem jest to uznawane za podniesienie głosu.

Korzyści ze stosowania metody 7C w copywritingu

Nie da się ukryć, że stosowanie metody 7C może być niezwykle przydatne w copywritingu. Wszak, jeżeli parasz się tym zawodem na co dzień, z pewnością wymieniasz ogromną liczbę wiadomości e-mailowych. Prawidłowo skomponowane listy elektroniczne mogą wpłynąć na to, jak Twój komunikat zostanie odebrany przez klientów. To z kolei może się przełożyć na ich większą liczbę.

Metoda 7C w e-mail marketingu

Podobnie ma się rzecz w przypadku e-mail marketingu. W tej sytuacji należy pamiętać, że korespondencja wirtualna jest tu podstawowym źródłem pozyskiwania klientów. Jasna, klarowna oraz starannie napisana wiadomość może zdziałać prawdziwe cuda. Z kolei nawet najlepsza, najbardziej opłacalna oferta może przegrać w konfrontacji z niechlujnym, niestarannie napisanym listem, w którym roi się od błędów.

Podsumowanie

  • Metoda 7C to zasada formułowania wiadomości e-mailowych w sposób, który jest jak najbardziej przejrzysty dla odbiorcy.
  • 7C to: jasność, zwięzłość, konkretność, poprawność, spójność, kompletność i uprzejmość.
  • Metoda 7C może być z powodzeniem wykorzystywana w copywritingu oraz e-mail marketingu, lecz także w życiu codziennym.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Marcin Turski-Kępka

Z wykształcenia magister historii, z zamiłowania – copywriter. Specjalizuje się w dietetyce, marketingu oraz psychologii. Pasjonuje się pisaniem już od wielu lat, lecz dopiero od niedawna zajmuje się tym profesjonalnie. Nieustannie szlifuje swój pisarski warsztat dzięki licznym książkom oraz kursom. Wyznawca zasady „Rób albo nie rób. Nie ma próbowania”. Wkłada całe swoje serce w powierzone mu zadania. Prywatnie miłośnik ciężkiego brzmienia oraz literatury i kina grozy. Ostatnio odkrył w sobie także zamiłowanie do języków obcych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu