Metoda ALPEN — jak zarządzać czasem?

Spis Treści:

Właściwe zorganizowanie czasu pozwoli Ci go zaoszczędzić. Wielozadaniowość, nadmiar bodźców i pośpiech, w którym żyjesz, wpływają na obniżenie Twojej efektywności i rosnącą frustrację. Trudno Ci ze wszystkim zdążyć i stale brakuje Ci chwili dla siebie? Poznaj metodę ALPEN i dowiedz się, jak zaplanować swój dzień, żeby wywiązać się ze wszystkich obowiązków i mieć czas na odpoczynek.

Co to jest metoda ALPEN?

ALPEN to prosta metoda zarządzania czasem. Zauważalna poprawa efektywności możliwa jest dzięki zastosowaniu 5 kroków pozwalających na udoskonalenie organizacji pracy.

Uporządkowanie zadań i układanie dokładnych harmonogramów na każdy dzień pozwala na wydajne wywiązywanie się z obowiązków osobistych i zawodowych oraz zyskanie czasu i satysfakcji.

Na czym polega metoda ALPEN?

Metoda ta polega na codziennym, dokładnym rozplanowywaniu zadań do wykonania z uwzględnianiem przerw i zostawianiem sobie czasu na nagłe wypadki. Nazwa ALPEN jest akronimem 5 niemieckich słów określających poszczególne etapy tworzenia precyzyjnego harmonogramu dnia.

A (Aufgaben) — zadania

Zastanów się, co masz do zrobienia. Weź pod uwagę wszystko, co musisz wykonać w ciągu dnia wraz z zaległymi sprawami. Przyjrzyj się dokładnie zadaniom i postaraj się je doprecyzować. Możesz je pogrupować na sprawy osobiste (zakupy, gotowanie, sprzątanie) i zawodowe (maile, spotkania, telefony, projekty). Możesz tworzyć listy główne, dzienne, tygodniowe, miesięczne itd. Im bardziej szczegółowy będzie Twój spis, tym łatwiej będzie Ci przejść przez kolejne etapy.

L (Lange schatzen) — oszacowanie długości

Spróbuj dokładnie określić czas potrzebny Ci na realizację poszczególnych obowiązków. Pamiętaj, że musi być realny. Zaniżanie może wywołać późniejszą frustrację spowodowaną niewywiązaniem się z zadań. Zawyżanie natomiast może powodować marnowanie czasu wynikające z niewłaściwego podejścia do pracy (zgodnie z prawem Parkinsona) nad określonym projektem. Jeśli to możliwe, określ potrzebny czas w minutach.

P (Pufferzeiten einplanen) — zaplanowanie przerw

Układając harmonogram, musisz wziąć pod uwagę czas na przerwy. Dotyczy to zarówno zresetowania się po określonych przedsięwzięciach, jak i zapewnienia sobie odpoczynku w trakcie dłuższych zadań. Pamiętaj również, że mogą wydarzyć się sytuacje awaryjne, dlatego koniecznie uwzględnij jakiś zapas. Możesz przyjąć, że 60 proc. czasu przeznaczysz na konkretne cele, a pozostałe 40 proc. będzie Twoją rezerwą. Możesz wykorzystać ją, jeśli zajdzie nagła potrzeba, lub przeznaczyć na zadania wstępnie zaplanowane na kolejne dni.

E (Entscheidungen treffen) — wyznaczenie priorytetów

Stwórz hierarchię zadań z punktu pierwszego. Zastanów się, które są najważniejsze, najtrudniejsze, a które z innych powodów musisz wykonać w pierwszej kolejności. Pomyśl, czy jest szansa na powierzenie któregoś z nich komuś innemu. Możesz zastosować macierz Eisenhowera i pogrupować zadania na 4 kategorie:

  • ważne i pilne — przeznaczone do wykonania natychmiast (zebrania, przelewy, kontrole dokumentacji);
  • ważne i niepilne — dalsze plany, o których musisz pamiętać, ale możesz poczekać z ich realizacją. Jednak zbyt długie zwlekanie może zmusić Cię do przeniesienia ich do pierwszej kategorii;
  • nieważne i pilne — musisz je wykonać, ale szanse na zysk są raczej niewielkie;
  • nieważne i niepilne — przeznaczone do wykonania po wywiązaniu się ze wszystkich pozostałych.

N (Nachkontrolle) — kontrola

Monitoruj postępy i kontroluj czas. Wykreślaj ze swojej listy zrealizowane zadania. Obserwuj swoje reakcje na sytuacje awaryjne. Naucz się asertywności. Informuj współpracowników lub znajomych, że nad czymś pracujesz i znajdziesz dla nich czas później. Traktuj zbyteczne rozmowy (w realu, telefoniczne lub przez komunikatory) jako rozpraszacze, które obniżają Twoją efektywność i wydłużają czas pracy.

Jakie są zasady metody ALPEN?

Podstawą jest oczywiście postępowanie zgodne ze schematem metody ALPEN, czyli:

  • spisanie zadań (A),
  • szacowanie długości (L),
  • planowanie przerw (P),
  • wyznaczenie priorytetów (E),
  • kontrola (N).

Jednak warunkiem skuteczności metody ALPEN jest jej systematyczne stosowanie, zachowanie ciągłości. Planowanie, rozpisywanie i kontrolowanie harmonogramów musi stać się Twoim nawykiem. Każdego ranka (lub wieczora) rozdysponuj właściwie swój czas. Zrób z tego codzienny rytuał.

Metoda ALPEN — zarządzanie czasem w pracy i w życiu

Metoda ALPEN jest skutecznym sposobem na sprawne zarządzanie czasem i zadaniami zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Na obu polach pozwala na uzyskanie wysokiej efektywności. Jest skutecznym narzędziem w wyznaczaniu krótkoterminowych celów, ale niekiedy może również sprawdzić się w planowaniu i realizacji celów długoterminowych, np. postanowień noworocznych.

Zalety metody ALPEN:

  • uporządkowanie planu dnia,
  • zwiększenie motywacji,
  • osiągnięcie wyższej efektywności,
  • skupienie się na priorytetach,
  • wyeliminowanie rozpraszaczy,
  • oszczędność czasu,
  • zmniejszenie poziomu stresu.

Czy metoda ALPEN jest dobra dla wszystkich?

Niestety nie. Chociaż liczne zalety metody ALPEN sprawiają, że jest ceniona przez wielu pracowników i pracodawców, nie jest ona odpowiednia dla wszystkich. Jej zasady trudno byłoby zastosować w pracy kreatywnej, dlatego uznaje się, że nie będzie wartościowa dla osób pracujących w ten sposób. Częste zmiany planów i wpadanie na coraz nowsze pomysły wymaga nieograniczonego czasu, a to jest w zasadzie niezgodne z podstawowymi założeniami metody ALPEN. Próby dostosowania się mogłyby tylko powodować stres i wzbudzać niepotrzebną frustrację.

Podsumowanie

  • Metoda ALPEN to skuteczne narzędzie do zarządzania czasem pozwalającym na poprawę wydajności w pracy i życiu osobistym.
  • Zgodnie z metodą ALPEN planowanie realizacji celów powinno składać się z 5 etapów: wyznaczenia zadań, oszacowania czasu, planowania przerw, wyznaczania priorytetów i kontrolowania postępów.
  • Warunkiem skuteczności metody ALPEN jest codzienne stosowanie się do jej zasad i wywiązywanie się z założeń.
  • Liczne korzyści wynikające z zastosowania metody ALPEN są doceniane przez wielu pracodawców i pracowników.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu