Metoda SCAMPER — jak wprowadzać innowacje bez sięgania po nowości

Spis Treści:

Rozwiązywanie problemów nie zawsze musi wiązać się z wdrażaniem całkowicie nowych koncepcji. Czasami wystarczy postawić właściwe pytania, żeby wprowadzić odpowiednie zmiany. Czy niewielkie przekształcenia dotychczasowych schematów mogą zapoczątkować prawdziwe innowacje? Poznaj metodę SCAMPER i dowiedz się, jak wykorzystać ją w życiu prywatnym i zawodowym.

Co to jest metoda SCAMPER?

Metoda SCAMPER to technika rozwiązywania problemów. Opiera się na założeniu, że stworzenie nowych rozwiązań możliwe jest dzięki zmianie myślenia, rozbudzeniu kreatywności i wprowadzeniu modyfikacji.

Można uznać, że jest ulepszoną wersją popularnej „burzy mózgów”. Jej optymalizacja polega na większej precyzji. Zamiast rzucania luźnych haseł mających zwiększać szansę na znalezienie pasujących elementów, zadaje się konkretne pytania, które mogą pomóc zmienić perspektywę.

Popularyzacja metody sprzyja dalszej implementacji i przyczynia się do szerszego zastosowania.

Metoda SCAMPER dopasowuje się do określonych oczekiwań i potrzeb, ma jednak swoje określone zasady.

Na czym polega metoda SCAMPER?

Głównym założeniem techniki SCAMPER jest rozwiązanie problemu poprzez modyfikacje istniejącego toku postępowania. Konkretne trudności w życiu niekoniecznie wiążą się z bezwzględną potrzebą wprowadzania zupełnie nowych sposobów działania. Zgodnie z metodą SCAMPER już samo dokonywanie zmian może być wystarczającą innowacją.

Przeprowadzanie właściwych przemian wymaga jednak zdefiniowania konkretnych problemów, oczekiwań i wymogów. Modyfikacji dokonuje się na podstawie pytań wywodzących się z listy zasad, których pierwsze litery tworzą nazwę SCAMPER.

S – Substitute

Zastąp fragment pomysłu innym.

Przykładowe pytania, które warto zadać:

  • Co można zastąpić — które elementy projektu?
  • Czy ktoś stosował podobne rozwiązania i mogą przydać się w Twoim przypadku?
  • Czy problem dotyczy osób pracujących przy przedsięwzięciu? Czy możesz je kimś zastąpić?

C – Combine

Połącz pomysły, nad którymi pracujesz.

Przykładowe pytania, które warto zadać:

  • Które pomysły możesz połączyć?
  • Co powstanie z połączenia? Jakie korzyści możesz uzyskać?
  • Czy możesz z kimś współpracować?

A – Adapt

Dostosuj dostępne rozwiązania do konkretnego problemu.

Przykładowe pytania, które warto zadać:

  • Czy ktoś już miał podobny pomysł? Czy da się to odwzorować u Ciebie?
  • Czy możesz wykorzystać doświadczenia i wyniki innych?

M – Modify

Modyfikuj poszczególne elementy.

Przykładowe pytania, które warto zadać:

  • Co możesz zmodyfikować?
  • Jaki fragment warto zmienić?
  • Jakie zmiany mogą być szczególnie korzystne (wygląd, rozmiar, kształt, kolor)?

P – Put to another use

Wykorzystaj w innym celu, zmień przeznaczenie (grupę docelową, sposób wykorzystania).

Przykładowe pytania, które warto zadać:

  • Do czego możesz wykorzystać pomysł?
  • Jak inaczej użyć określonej rzeczy?
  • Czy założenia będą przydatne dla innych odbiorców?
  • Dla jakiej (innej) grupy docelowej mogą być przeznaczone i jak będą wykorzystane?

E – Eliminate

Wyeliminuj zbędne komponenty.

Przykładowe pytania, które warto zadać:

  • Jak można uprościć pomysł?
  • Czy czegoś jest w nadmiarze?
  • Które składniki można wyeliminować?
  • Co przyniesie pozbycie się niektórych fragmentów?

R – Reverse

Odwróć sytuację, poprzestawiaj poszczególne elementy.

Przykładowe pytania, które warto zadać:

  • Co można przekształcić?
  • Czy warto zastosować zmianę kolejności?
  • Co dałoby całkowite odwrócenie określonych składników, zamierzeń, realizacji?

Jak wykorzystać metodę SCAMPER?

Technika ta może być przydatna zarówno do poprawy wyników pojedynczych projektów, niewielkich przedsiębiorstw, jak i ogromnych organizacji

Można ją również wykorzystać w życiu osobistym. Zdaniem niektórych ekspertów metodę SCAMPER można wykorzystać w większości dziedzin życia.

Metoda SCAMPER — przykłady możliwości

  1. Rozwiązywanie konfliktów — zadawanie pytań umożliwia wprowadzanie określonych zmian przyczyniających się do zmniejszenia napięć. Wyjaśnianie nieporozumień zmniejsza ryzyko występowania większych sporów w przyszłości.
  2. Zarządzanie grupą pracowników — zwiększanie efektywności poszczególnych pracowników przekłada się na sukces całego zespołu. Analiza porażek i sukcesów oraz preferencji i umiejętności pracowników pozwala na zbudowanie strategii zarządzania grupą.
  3. Relacje z klientami — porównanie zastosowanych rozwiązań z oczekiwaniami kontrahentów pozwala na wyciągnięcie wniosków i wykorzystanie nowych możliwości.

O czym warto pamiętać przed przystąpieniem do działania?

Istotne znaczenie ma rozbudzenie kreatywności (własnej lub całej grupy). Potrzebna jest ona nie tylko wtedy, kiedy trzeba udzielać odpowiedzi, lecz także, gdy trzeba zadawać właściwe pytania. Możesz wykorzystać znane metody pobudzania kreatywności, takie jak np. słuchanie muzyki, ćwiczenia fizyczne (ruch), zabawa (śmiech) i praca w grupie.

Zastosowanie metody SCAMPER

Chcąc wykorzystać metodę SCAMPER, musisz zdefiniować problem wymagający rozwiązania. Wybrać określony projekt, usługę, produkt, który chcesz ulepszyć.

Zastosuj 7 kolejnych elementów, których pierwsze litery tworzą nazwę SCAMPER (zastąp, połącz, dostosuj, modyfikuj, wykorzystaj inaczej, wyeliminuj, odwróć), udzielając odpowiedzi na poszczególne pytania. Możesz też zadawać kolejne pytania do padających odpowiedzi, aż do wyczerpania tematu.

Przyjrzyj się odpowiedziom i zastanów się, czy któraś z nich może być realnym rozwiązaniem Twojego problemu? Czy wprowadzenie jej w życie rzeczywiście może coś zmienić? Czy będzie stanowić prawdziwą innowację przyczyniającą się do oczekiwanej poprawy? Jeśli wśród odpowiedzi nie znajdziesz rozwiązania, możesz rozpocząć kolejną rundę z pytaniami.

Podsumowanie

  • Metoda SCAMPER jest narzędziem do rozwiązywania problemów.
  • Technika zakłada przeprowadzanie modyfikacji dotychczas wykorzystywanych metod zamiast sięgania po całkowicie nieznane nowości.
  • Metoda SCAMPER opiera się na 7 zasadach i przypisanych do nich pytaniach.
  • Udzielane odpowiedzi pozwalają na wprowadzenie zmian przynoszących korzyści.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu