Metoda SMART – sposób na skuteczne wyznaczanie celów

Spis Treści:

Wiele firm boryka się z problemami nierozwiązanych spraw, czy też niezrealizowanych planów. Oczywiście powody bywają różne, ale większości takich sytuacji można uniknąć. Niezbędne jest jednak wyznaczenie jasnych i konkretnych celów. Wydaje się to żmudnym i trudnym przedsięwzięciem, jednak stosując metodę SMART, będziemy w stanie bez problemu tego dokonać. Zapraszamy do lektury!

Metoda SMART – definicja

Zasada SMART to jedna z koncepcji zarządzania projektami, która dotyczy planowania oraz określania celów.

W dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego skrót ten oznacza „sprytny/mądry”.

Stosując się do wytycznych zasady SMART, z łatwością wyznaczymy odpowiednie priorytety oraz metody ich realizacji.

Czego dotyczy metoda SMART?

Na jej podstawie możemy szczegółowo rozpisać plan działania, sprecyzować jakiego nakładu środków wymaga oraz na bieżąco monitorować wykonywane zadania.

To jednocześnie akronim angielskich słów, opisujący cechy, jakie powinien spełniać dobrze sformułowany cel:

  • SSpecific (sprecyzowany) – musi być konkretny, jasny i zrozumiały.
  • M – Measurable (mierzalny) – powinien być tak sformułowany, by można było łatwo zmierzyć stopień jego realizacji, najlepiej liczbowo.
  • AAchivable (osiągalny) – możliwy do osiągnięcia, ponieważ zbyt wygórowany może osłabić naszą wiarę w jego realizację.
  • RRelevant (istotny)cel musi być ważny, osoby go realizujące powinny się z nim utożsamiać.
  • TTime-bound (terminowy)musi mieć narzucony konkretny termin realizacji.

Z czasem metoda SMART została rozszerzona do SMARTER, w której 2 ostatnie litery oznaczają:

  • E – Exciting (ekscytujący) – cel powinien wzbudzać entuzjazm, aby zespół jak najmocniej zaangażował się w jego realizację.
  • R – Recorded (zapisany) – stanowi to dowód podjęcia działań do urzeczywistnienia celu.

Tworzenie planów w firmie

Niestety praktyka pokazuje, że często priorytety w przedsiębiorstwach są niejasne i niedokładnie określone. Wskutek takich działań realizowane zadania nie przynoszą pożądanych rezultatów, a jedynie frustrację osób w to zaangażowanych.

Dlatego, gdy się zdecydujemy na zarządzanie poprzez metodę SMART, pamiętajmy o tych prostych zasadach:

Na samym początku powinniśmy wytłumaczyć pracownikom i partnerom biznesowym, co i dlaczego robimy oraz na czym polega dany proces.

Następnie, określmy cele oraz drogę do ich realizacji, która będzie ekscytującym wyzwaniem dla naszego zespołu.

Cel zgodny z metodą SMART – przykład

Tyle teorii, a jak wygląda realizacja tej zasady w praktyce? Przeanalizujemy to na prostym przykładzie:

  • Cel: Chcemy osiągnąć większe zyski w naszej firmie.

Niestety brak tu konkretów, które pomogłyby w realizacji pomysłu. Jest to tylko ogólnikowy zamysł, bez jakiegokolwiek planu działania.

Natomiast stosując naszą regułę, powinno wyglądać to następująco:

  • Cel: Chcemy zwiększyć zyski o 20% do końca bieżącego roku. Aby tego dokonać, musimy pozyskać 5 nowych klientów z sektora Premium do końca tego półrocza.

Oczywiście przedstawiliśmy to w dużym uproszczeniu, ale powyższy przykład doskonale oddaje sens stosowania tej metody.

Planowanie działań w oparciu o metodę SMART powinno więc odbywać się w trzech prostych krokach:

  1. Konkretyzujemy nasz zamiar.
  2. Opisujemy drogę realizacji.
  3. Określamy ramy czasowe.

Podsumowanie:

  • Metoda SMART to jedna z koncepcji zarządzania projektami, która dotyczy planowania oraz określania celów.
  • Pamiętajmy, że zbyt ogólne priorytety, trudne do osiągnięcia i rozwleczone w czasie nie przyniosą nam oczekiwanej satysfakcji.
  • Jedynie trzymanie się wcześniej omówionych, a następnie wyznaczonych zadań, doprowadzi nasze przedsięwzięcie do upragnionego celu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Łukasz Prusiński

Holistycznie podchodzi do życia i pracy. Współpracuje z różnymi branżami, bo jak mówi: „Ogranicza mnie jedynie moja wyobraźnia, a tę mam nieograniczoną”. Wie, że codzienność to ciągłe zmiany, jest więc otwarty na nowości i konstruktywne uwagi. Podczas pisania tekstów wykorzystuje sprawdzone strategie komunikacji, narzędzia analityczne, semantykę czy też techniki neurolingwistycznego programowania. Nieodłącznym elementem codzienności jest sport i nauka nowych rzeczy. Lubi gotować, ale podczas podróży do nowych miejsc chętnie odwiedza regionalne lokale, by poznać miejscową kulturę i tradycję. Interesuje się biohackingiem i rozwojem osobistym. Jest realistą i wykorzystuje nadarzające się okazje, a w pracy copywritera łączy przyjemne z pożytecznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy