Migracja treści – co to takiego i jak wpływa na pozycjonowanie?

Spis Treści:

Treści publikowane na stronie internetowej mają kluczowy wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Jeżeli więc dochodzi do zmiany domeny albo hostingu, nie można o niej zapomnieć. Migracja treści stanowi jeden z najważniejszych elementów procesu przenoszenia strony, dlatego warto wiedzieć, jak ją przeprowadzić. Oto kilka wskazówek, dzięki którym zrobisz to efektywnie i bez strat pozycji!

Migracja treści – ważny element przenoszenia strony

Migracja treści oznacza przeniesienie contentu znajdującego się w witrynie i wchodzi w zakres szerszego procesu, jakim jest migracja strony WWW.

Jest ona niezbędna w różnych sytuacjach, np. podczas zamiany:

  • domeny albo wdrożenia szyfrowanego protokołu strony (HTTPS);
  • dostawcy hostingu;
  • aktualizacji systemu CMS;
  • struktury lub nawigacji strony;
  • wyglądu witryny lub innych działań z zakresu UX.

W praktyce do migracji treści dochodzi w trakcie różnych działań, które mogą wpłynąć na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, ruch w witrynie oraz doświadczenia użytkowników. Jest to równie istotny element całego procesu, co wykonanie backupu, przeniesienie linków wewnętrznych czy wdrożenie nowych funkcji w serwisie.

Co obejmuje migracja treści?

Migracja treści obejmuje nie tylko teksty, w tym opisy produktów, działalności firmy czy wpisy blogowe, lecz także:

  • różnego rodzaju grafiki i zdjęcia, a także ich opisy (atrybuty ALT);
  • znaczniki title (tytuły stron) oraz description (opisy podstron w Google);
  • nagłówki;
  • anchory linków, zwłaszcza przy przenoszeniu linków wewnętrznych;
  • opinie i recenzje klientów;
  • znaczniki w kodzie HTML wyróżniające wizualnie treści (np. <strong> czy <Em>).

Wszystkie te elementy mają wpływ na pozycjonowanie, a także doświadczenie użytkowników strony, dlatego należy o nich bezwzględnie pamiętać podczas każdej migracji treści.

Migracja treści a SEO

Migracja jest tak istotna, gdyż pozwala utrzymać osiągnięte wcześniej pozycje i nie zaburzyć procesu pozycjonowania.

Treści na stronie mają bowiem ogromny wpływ na SEO. To właśnie dzięki ich wysokiej jakości, różnorodności oraz unikalności witryna staje się widoczna w Google i może piąć się w górę wyników wyszukiwań.

To jednak nie wszystko. Migracja treści może być pomocna w działaniach SEO! Wynika to z tego, że przeniesienie contentu wymaga jego analizy – dzięki temu dostrzeżesz nieaktualne teksty lub zdjęcia, zweryfikujesz skuteczność umieszczonych w nich słów kluczowych oraz wychwycisz wszelkie błędy, np. w linkowaniu wewnętrznym, które mogły wpływać negatywnie na pozycję.

Na co zwracać uwagę podczas migracji treści?

Migracja treści jest bardzo ważnym elementem procesu przenoszenia lub modyfikacji strony internetowej. Aby była skuteczna, warto pamiętać o kilku kwestiach – oto te najważniejsze!

Analiza treści, które wymagają przeniesienia

Które treści chcesz przenieść, a z których zrezygnować? To ważne pytanie, na które powinien odpowiedzieć sobie każdy właściciel strony dokonujący jej migracji. Przeanalizuj, jakie treści zostały opublikowane na poszczególnych podstronach, sprawdź, czy generują ruch (np. za pomocą Google Analytics) i czy znajdujące się w nich frazy kluczowe oraz linki są aktualne.
Jeżeli na Twojej stronie znajdują się treści nieaktualne albo takie, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem użytkowników, nie usuwaj ich od razu. Być może warto je zaktualizować albo zoptymalizować pod kątem SEO, jakości oraz unikalności, by w przyszłości przynosiły Ci więcej korzyści?

Migracja wszystkich treści istotnych z punktu widzenia SEO

Jak wspomnieliśmy wcześniej, treści to nie tylko teksty publikowane w witrynie. Zadbaj również o migrację grafik, zdjęć, znaczników <strong> i <Em> oraz elementów, które nie są widoczne na stronie (tytuły, meta tagi czy atrybuty ALT).

Pamiętaj także, by sprawdzić, czy wszystkie treści zostały właściwie skopiowane i wdrożone na nową stronę, by wyświetlały się prawidłowo (zarówno na ekranach komputerów, jak i urządzeniach mobilnych).

Ręczne poprawienie linków wewnętrznych

Migracja treści może być pracochłonna – głównie ze względu na konieczność ręcznego wpisywania nowych adresów linków wewnętrznych. Jest to niezbędne np. podczas zmiany domeny.
Pamiętaj nie tylko o odnośnikach znajdujących się w tekstach, lecz również tych w menu nawigacyjnym, stopce czy headerze!

Stworzenie kopii bezpieczeństwa

Ma to miejsce po przygotowaniu treści do migracji i zaimplementowaniu wszystkich elementów w wersji testowej. Dzięki temu unikniesz ryzyka utraty contentu, gdy podczas przeprowadzania procesu coś pójdzie nie tak.

Pamiętaj również o tym, by sprawdzić, czy podstrony w nowej witrynie pojawiają się w Google Search Console i czy nie są generowane żadne błędy. Taki monitoring pozwoli Ci na bieżąco dokonywać poprawek i uniknąć ryzyka spadku pozycji w Google.

Podsumowanie

  • Migracja treści polega na przeniesieniu contentu na nową wersję witryny. Ma miejsce podczas szerszego procesu, jakim jest migracja strony.
  • Migracja treści obejmuje nie tylko teksty, lecz także grafiki, meta dane, nagłówki, anchory, opinie klientów czy atrybuty ALT.
  • Ma ona znaczenie pod kątem pozycjonowania – przeprowadzona prawidłowo pozwoli Ci utrzymać pozycje, a nawet usprawnić działania SEO.
  • Przed migracją treści dokładnie przeanalizuj, które z nich trzeba przenieść, a które warto wcześniej zaktualizować lub zoptymalizować.
  • Przeprowadzając migrację, pamiętaj również o poprawieniu linków wewnętrznych oraz stworzeniu kopii bezpieczeństwa.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja
27.08.2024 Social Media
26.08.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu