Mobile copywriting, czyli jak pisać na smartfony i tablety?
Wyobrażasz sobie świat bez swojego smartfona? Nawet jeżeli tak, musisz przyznać, że dla wielu z nas telefon z dużym ekranem dotykowym jest niczym przedłużenie ręki. To już nie tylko narzędzie do kontaktu z innymi, ale też kieszonkowa biblioteczka multimediów i okno na świat. A także doskonały sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Dlatego tematem przewodnim tego artykułu będzie mobile copywriting – narzędzie marketingowe, które pozwoli Ci przyciągnąć i zaangażować odbiorcę.
Czym jest mobile copywriting?
To nic innego jak tworzenie treści marketingowych na urządzenia mobilne. Zasada ich pisania w wielu aspektach różni się od copywritingu desktopowego, a więc dedykowanemu użytkownikom komputerów. Takie treści muszą być bowiem wygodne w czytaniu, odpowiednio sformatowane i dostosowane do potrzeb właścicieli smartfonów. Jakie są najważniejsze zasady mobile copywritingu i jak pisać na urządzenia mobilne? Sprawdźmy!
Zabierasz się za mobile copywriting? Poznaj swojego odbiorcę!
Zanim jednak przejdziemy do zasad mobile copywritingu, warto nieco więcej powiedzieć o tym, dla kogo tworzone są treści. Użytkownicy smartfonów i tabletów są różni – pod względem wieku, potrzeb, zainteresowań i przyzwyczajeń, ale łączy ich jedno. Cenią swój czas i wygodę. Ma to ogromny wpływ na kształt treści, jakie są do nich kierowane.
Przeczytaj również
Użytkownicy urządzeń mobilnych poszukują jasnych odpowiedzi i nie dla nich są rozbudowane, długie teksty. Zwykle przeprowadzają kilkusekundowy research, który ma na celu znalezienie konkretnej informacji, przepisu kulinarnego czy numeru telefonu do specjalisty. W większości przypadków nie przebrną przez zbudowane z dziesiątek tysięcy znaków artykuły i nie będą mieli cierpliwości, by przeszukiwać całej masy wpisów w celu znalezienia jednej informacji.
Wszystko to, w połączeniu z licznymi „rozpraszaczami”, jak przychodzące połączenia czy powiadomienia z portali społecznościowych sprawia, że mobile copywriting rządzi się kilkoma własnymi zasadami i pod wieloma względami różni się od tego klasycznego. Jeżeli więc chcesz pisać dobrze i mieć pewność, że zaprezentowane użytkownikom treści spełnią ich oczekiwania, zastosuj się do sprawdzonych wskazówek.
Jak tworzyć mobile copywriting?
Wybraliśmy 7 najistotniejszych zasad mobile copywritingu, których respektowanie umożliwi Ci tworzenie sprawnych i skutecznych komunikatów na urządzeniach mobilnych. Oto one!
Pisz krótko, zwięźle i na temat
Każdy copywriter uwielbia długie, bogate w rozmaite środki stylistyczne zdania, ale w mobile writingu to niestety się nie sprawdza. Im bardziej rozbudowane zdania i artykuły, tym większe prawdopodobieństwo tego, że użytkownik szybko zrezygnuje i poszuka informacji gdzie indziej.
Zwięzłość, prostota i merytoryczność to absolutna podstawa pisania na smartfony. Twoim zadaniem jest w krótkim tekście odpowiedzieć na jak najwięcej pytań odbiorcy.
Bez „lania wody” i przesadnych ozdobników językowych. Tekst musi być zrozumiały, posiadać jak najkrótsze zdania i konkretne informacje.
Przyciągaj chwytliwym tytułem i nagłówkiem
Zapewne nie raz spotkałeś się z tytułem artykułu, który brzmiał mniej więcej tak: Odkrył jeden magiczny sposób na odchudzanie, dietetycy go nienawidzą! i najprawdopodobniej szybko odwracasz wzrok, gdy widzisz podobne sformułowanie. Nic w tym dziwnego, jednak… to działa.
Oczywiście przytoczony przykład jest skrajny i wszelkiego rodzaju „clickbaity” są absolutnie niewskazane, jednak warto dobrze przemyśleć, jaki tytuł czy nagłówek przyciągnie odbiorcę. To dzięki nim zapozna się on z treścią, jaką dla niego przygotowałeś.
Zadaj pytanie, na które użytkownik urządzenia mobilnego szuka odpowiedzi, wzbudź w nim ciekawość lub potrzebę albo daj ostrzeżenie przed popełnieniem błędu. Wtedy zyskasz większe szanse na to, że Twój tekst „będzie się klikał”.
Wyróżniaj najważniejsze informacje
Użytkownicy smartfonów i tabletów nie tyle czytają, co skanują treści w poszukiwaniu konkretnych informacji. A najlepszym sposobem na to, by podać im je jak na tacy, jest wyróżnienie poszczególnych fragmentów.
W mobile copywritingu (podobnie jak w tym desktopowym) warto więc stosować pogrubienia, podkreślenia, kursywy czy odmienne kolory czcionki. Ułatwi to odbiorcy znalezienie odpowiedzi na pytanie w krótkim czasie.
Urozmaicaj swoje treści
Nic tak nie wzbogaca treści, jak filmy, zdjęcia czy uwielbiane przez nas wszystkich memy. Mogą one stanowić urozmaicenie Twoich tekstów, a także cenne i łatwiejsze w odbiorze źródła informacji. Nie bój się umieszczać w artykułach odnośników do YouTube, tematycznych zdjęć czy infografik.
Zwłaszcza te ostatnie mogą okazać się niezwykle wartościowe – stanowią bowiem skrót myśli, jakie przekazujesz w swoim tekście i są o wiele łatwiej przyswajalne przez odbiorców niż ściany tekstu.
Formatuj teksty
Jeżeli chcesz, aby Twoje treści były „user friendly”, zadbaj o ich formatowanie. Przede wszystkim – używaj enterów, dzięki którym artykuł nie będzie zbitym i mało atrakcyjnym blokiem tekstu. Akapity sprawią, że o wiele łatwiej przyjdzie użytkownikowi czytanie i odnajdywanie konkretnych informacji. Jak długi powinien być akapit? 5-6 linijek to absolutne maksimum.
To jednak nie wszystko – w mobile copywritingu ogromne znaczenie mają również:
- wspomniane wcześniej pogrubienia oraz podkreślenia;
- wypunktowania i numeracje;
- tabele z najważniejszymi informacjami;
- odpowiednia, czytelna czcionka.
Przeczytaj również
Pytaj i zachęcaj do działania
W mobile copywritingu teksty powinny być dynamiczne i angażujące użytkowników. Odpowiedni efekt uzyskasz z jednej strony dzięki formatowaniu (patrz wyżej), a z drugiej – zadawaniu pytań i natychmiastowym odpowiadaniu na nie.
Warto także stosować CTA (call to action), a więc wezwania do działania. Sprawdź!, Kliknij, Kup teraz, a zwłaszcza (w przypadku telefonów) Zadzwoń pozwoli Ci łatwiej wywołać u odbiorcy reakcję. I osiągnąć swoim tekstem zamierzony cel.
Optymalizuj pod SEO
Google od dłuższego czasu bardzo mocno naciska na optymalizację stron internetowych na urządzeniach mobilnych, nagradzając właścicieli firm wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania. Nie inaczej jest w przypadku treści – również one powinny być odpowiednio nasycone słowami kluczowymi oraz linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
Stosowanie się do powyższych zasad mobile copywritingu pozwoli Ci zaistnieć w Google – roboty wyszukiwarki docenią treści merytoryczne, prawidłowo sformatowane i o odpowiedniej długości.
Podsumowanie
- Mobile copywriting polega na tworzeniu treści marketingowych z przeznaczeniem na urządzenia mobilne.
- Takie teksty rządzą się swoimi prawami – muszą być wygodne w czytaniu, odpowiednio sformatowane i dopasowane do potrzeb właścicieli smartfonów.
- Użytkownicy urządzeń mobilnych poszukują jasnych i precyzyjnych odpowiedzi – nie dla nich są rozbudowane, długie teksty, zawierające dziesiątki tysięcy znaków. Tutaj liczą się konkrety.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz