Model EEIA w social mediach

Spis Treści:

Media społecznościowe cieszą się ogromną popularnością na całym świecie. Obecnie to kanały służące nie tylko do komunikacji, dzielenia się informacjami, newsami, zdjęciami, filmami, gdyż stanowią także doskonałe narzędzie promocji, które jest chętnie wykorzystywane przez przedsiębiorców. Jakie posty pisać, żeby sprzedawać? Jak mierzyć efekty strategii promocji w social mediach? Model EEIA odpowie na większość nurtujących Cię pytań.

Czym jest model EEIA?

Model EEIA (Exposure Engagement Influence Action) to metoda pomiaru efektywności działań w social mediach autorstwa Dona Bartholomewa.

Model pozwala określić skuteczność wdrożonych strategii promocji prowadzonych w sieci. Jest prosty i bardzo pomocny podczas budowania społeczności, a także chęci promowania swoich produktów bądź usług.

Zasięg (Exposure)

Pozyskanie nowych obserwujących w mediach społecznościowych wcale nie jest takie proste, jak może się wydawać. Nie chodzi bowiem o duże zasięgi, lecz przede wszystkim o dobre zasięgi. Co to oznacza?

W pierwszej kolejności należy zidentyfikować swoich odbiorców, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo kierujesz swój przekaz. Nie sposób dotrzeć do wszystkich, nie każdy internauta będzie zainteresowanym tym, co masz do zaoferowania. Nie chodzi o to, aby zdobyć jak największą liczbę fanów, ważniejsze jest to, aby dotrzeć do osób, które rzeczywiście są zainteresowane Twoimi produktami lub usługami, czyli do potencjalnych klientów.

Trafna charakterystyka odbiorców pomoże Ci dostosować się do nich. W tym celu korzystaj z wbudowanych narzędzi analitycznych wybranego medium, one dostarczą Ci wiedzy na temat Twoich obserwatorów. Zbierz dane takie jak ich wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania czy miejsce pracy. Kolejna ważna kwestia to konkurencja, warto śledzić poczynania firm podobnych do Twojej, być może zainspirujesz się ich działaniami i wykorzystasz je w swojej strategii promocji.

Zaangażowanie (Engagement)

Zaangażowanie wpływa na zasięg postów, pomaga oddziaływać w określony sposób na klientów, a także zdobywać nowych fanów.

Nie jest jednak równoznaczne z tysiącem polubień, udostępnień czy komentarzy. Chodzi o to, aby Twoje posty budowały lojalność do marki i wzbudzały pozytywne skojarzenia u odbiorcy. Nie stworzysz zaangażowanej społeczności, wrzucając wyłącznie posty informacyjne czy przedstawiające nowe produkty z oferty. Pamiętaj, że internauci szukają wartościowych, ciekawych treści, chcą dzielić się swoim doświadczeniem z innymi i miło spędzić czas.

Wpływ (Influence)

Działalność firmy w social mediach ma jeden główny cel, a mianowicie wpłynięcie na odbiorców, zmiany ich zachowania, zachęcenie ich do działania, tj. zakupów określonych produktów lub usług. Twoja firma musi być widoczna w sieci, jednak to dopiero początek drogi do osiągnięcia sukcesu i budowania wizerunku eksperta. Twój przekaz w social mediach powinien nakłonić fanów do określonego działania, np. podzielenia się pomysłem, napisania komentarza, wyboru Twojego produktu zamiast konkurencji. Sprawdzaj, czy prowadzone w social mediach działania wpływają na markę zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

Akcja (Action)

Wiesz już, ilu użytkowników zapoznało się z opublikowanym przez Ciebie postem, ilu się zaangażowało i jak wpłynęło to na relację odbiorcy z firmą, w takim razie przychodzi czas na zmierzenie działań podjętych przez odbiorców. Musisz wiedzieć, ile osób faktycznie zdecydowało się na zakup produktu i czy większa świadomość marki przełożyła się większą liczbę klientów.

Rekomendacja (Recommendation)

Do modelu EEIA Don Bartholomew dodał jeszcze jeden etap, a mianowicie rekomendację. Przybiera ona różne formy, może być to na przykład ocena, recenzja lub bezpośrednie polecenie danego produktu lub usługi znajomym. Bardzo często zdarza się tak, że nawet jeśli ktoś ostatecznie nie kupi danego produktu, bo na przykład nie jest mu potrzebny, to wie komu się przyda i można go polecić. Jak widać, nie zawsze dochodzi do zakupu poprzez bezpośrednie dotarcie, niekiedy wystarczy polecenie kogoś zaufanego.

Dlaczego warto korzystać z modelu EEIA?

Model Dona Bartholomewa pozwala przeanalizować efekty działań komunikacyjnych, jest łatwy do przyswojenia i umożliwia skuteczne zmierzenie działań w social mediach.

Chociaż większość firm skupia się przede wszystkim na zasięgach i zaangażowaniu, jednak czasami niektóre informacje można wychwycić dopiero po przeprowadzeniu badań sondażowych, monitoringu i analityki social mediów.

Model EEIA bez wątpienia pomoże Ci zaplanować strategię działań promocyjnych w sposób realistyczny, a także poprawnie ocenić jej efekty. Nie ma sensu działać na oślep, gdyż na pewno nie zaobserwujemy pożądanych rezultatów. Tylko skrupulatne, regularne działania w mediach społecznościowych oraz pomiar ich skuteczności, będą w stanie nakierować nas na dobrą drogę.

Podsumowanie

  • Model EEIA (Exposure Engagement Influence Action) to metoda pomiaru efektywności działań w social mediach autorstwa Dona Bartholomewa.
  • Pozwala mierzyć skuteczność wdrożonych strategii promocji prowadzonych w sieci.
  • To prosty, skuteczny sposób na to, aby budować społeczność, a także promować swoje produkty i usługi w Internecie.
  • W pierwszej kolejności warto zidentyfikować swoich odbiorców, tylko wtedy można stworzyć odpowiedni przekaz w social mediach.
  • Trzeba pamiętać o tym, że liczba polubień i udostępnień nie zawsze jest współmierna z zaangażowaniem odbiorców.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media
18.03.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu