Nadmiar obowiązków w pracy

Spis Treści:

Co za dużo, to niezdrowo. I nie ma wyjątków, także jeśli chodzi o pracę. Jak nadmiar obowiązków w pracy może wpłynąć na produktywność i samopoczucie? Jak do niego nie dopuścić i jak sobie z nim radzić?

Co oznacza nadmiar obowiązków w pracy?

Nadmiar obowiązków w pracy może wynikać z faktycznej ilości zadań, które powierza się pracownikowi, lub też z jego nieodpowiedniej organizacji.

Pewne jest jednak to, że niezależnie od tego, z jakiego powodu odczuwa się zbyt dużo zawodowych powinności – zawsze wywołuje to takie same efekty.

Nadmiar to zbyt duża ilość czegoś. Można przyjąć, że zazwyczaj przesyt – obojętnie, z czym związany – nie jest dobrze tolerowany. Jest bowiem przeciwieństwem równowagi, która oznacza spokój i dokładność sytuacji.

Nadmiar związany z nawałem pracy zdecydowanie wywołuje przykre emocje – wówczas bowiem pojawia się stres, presja, nerwowość, których nijak nie można skojarzyć pozytywnie.

Nadmiar obowiązków w pracy – jak wpływa na pracownika?

Na niektórych presja czasu może działać motywująco, dodawać siły i pobudzać adrenalinę, więc zachęcać do działania i wysiłku. Jednak w znacznej większości przypadków nadmiar obowiązków i związany z tym stres wiąże się z negatywnymi konsekwencjami, które widać zarówno w zawodowych poczynaniach, jak i samopoczuciu pracownika.

Sytuacje, kiedy obowiązki zawodowe zaczynają się piętrzyć, a czas, jaki trzeba na nie poświęcić, jest nieproporcjonalnie za krótki, zdecydowanie nie są pożądane. Co więcej, unika się ich jak ognia, ale czasem nie da się od nich uciec.

Czym objawia się nadmiar obowiązków?

Przesyt obowiązków w pracy objawiać się może:

  • zmęczeniem. Ilość pracy przewyższająca dyspozycyjność sprawia, że brakuje czasu na pełną, efektywną regenerację. Jeśli umysł jest wciąż na najwyższych obrotach, odczuwa przesilenie i jest po prostu zmęczony. Ponadto nadmiar obowiązków sprawia, że często czas wolny również poświęca się na pracę. To wpływa na ilość i jakość snu, a często uniemożliwia pełny relaks.
  • stresem. Presja i konieczność wywiązania się z obowiązków w krótkim czasie prowadzą do stałego poczucia niepewności i swego rodzaju zagrożenia. Każdy chce się wykazać w pracy, czasem jakiekolwiek uchybienia wiążą się z różnymi konsekwencjami. To prowadzi do frustracji i zdenerwowania. Osoba z nadmiarem obowiązków jest pobudzona, nieskora do nawiązywania kontaktów, zamknięta w sobie i wciąż napięta.
  • spadkiem koncentracji. Przy nadmiarze obowiązków łatwo zaniechać dobrych praktyk i zaniedbać swoją dotychczasową codzienną rutynę. Wiąże się to często z przymusem przeorganizowania swojego dotychczasowego trybu pracy, narzucenia sobie wielozadaniowości, a co za tym idzie – do niemożności pełnego poświęcenia się jednej sprawie, a konieczności realizacji wielu innych, która wciąż są z tyłu głowy. To znacznie wpływa na spadek koncentracji i rozkojarzenie – ciągle bowiem pojawiają się nowe zadania, które wymagają uwagi i czekają na rozwiązanie.
  • nieumiejętnością logicznego myślenia. Stres, presja czasu i zmęczenie sprawiają, że zdolności do rozsądnego myślenia, skupienia się i racjonalnego podejścia do wielu spraw znacznie spadają. Z łatwością popełnia się błędy, na które w normalnym stanie umysłu, kiedy ma on dostatecznie dużo czasu na myślenie, nie ma miejsca.
  • obniżeniem kreatywności. Napięty czas, stres i nadmiar rzeczy do zrobienia zdecydowanie nie pomagają w twórczym myśleniu. Działa się wyłącznie zadaniowo – zrobić, odhaczyć, iść dalej. Nie pozostaje to bez wpływu na jakość pracy!

Pracownik z nadmiarem obowiązków – co to oznacza dla pracodawcy?

Nadmiar pracy wiąże się z przykrymi konsekwencjami nie tylko dla pracownika, lecz także dla pracodawcy. Czego może się spodziewać?

  • Spadku wydajności. To, że pracownikowi narzuca się więcej obowiązków, nie oznacza, że jest w stanie więcej zrobić. W końcu jego przepracowanie da się odczuć w spadku formy – jego działania będą zdecydowanie zwolnione, a to, co zazwyczaj zajmowało mu chwilę, może trwać znacznie dłużej.
  • Obniżenia jakości pracy. Nadmiar obowiązków wymusza przetasowanie w priorytetach, często wiąże się z mechanizacją działań, realizacją ich po to, żeby jak najszybciej je kończyć i przechodzić do kolejnego projektu. To może wpływać na jakość pracy – nie ma się dostatecznie dużo czasu, by się na niej skupić i wykonać tak, jak by się chciało.
  • Zatracenia morali. Pracownik, który jest zestresowany, obciążony zawodowymi powinnościami i wciąż zmęczony, pracuje z mniejszym zapałem i zaangażowaniem. Zaczynają dopadać go wątpliwości, czuje ciężar psychiczny, zaczyna mieć – mówiąc wprost – dość. Jeśli sytuacja jest nagminna i nie wynika wyłącznie z nieodpowiedniego zarządzania swoimi zobowiązaniami przez pracownika, trudno wymagać od niego zaangażowania wciąż na tym samym poziomie i zadowolenia z pracy.

Jak nie dopuścić do nadmiaru obowiązków w pracy?

Jeśli nadmiar obowiązków wynika z polityki firmy i stylu pracy, jaki narzuca – niestety niewiele można z tym zrobić. Teoretycznie każdy pracownik powinien znać zakres swoich obowiązków z chwilą zatrudnienia i mieć pewność tego, czym się danego dnia będzie zajmował. W praktyce jednak różnie bywa. Jeśli sytuacja jest stała i pracownik wciąż odczuwa, że na jego barki zrzuca się zbyt dużo zadań – powinien porozmawiać o tym ze swoim przełożonym i wspólnie spróbować wypracować nowy system. Jeśli jednak druga ze stron nie jest skora do współpracy i nie zauważa problemu, co więcej – widzi w nim nieudolność pracownika – niestety, pozostaje albo reogranizacja swojej pracy, albo w ostateczności większa zmiana na ścieżce kariery.

Nadmiar obowiązków bywa także wynikiem złego zarządzania czasem. Być może też wrażenie natłoku spraw wynika z drobnych zaniedbań, których dopuszcza się w pracy na rzecz prywatnych działań. Wówczas warto się zastanowić, czy w zawodowej przestrzeni nie znajduje się coś, co zabiera zbyt dużo miejsca. W sytuacji, w której nie da się „zrzucić winy” na kogoś – pozostaje wyłącznie samodzielna praca nad własną organizacją i zarządzaniem swoimi obowiązkami.

Jak radzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy?

Dobrym sposobem na radzenie sobie z natłokiem zadań jest stworzenie listy z wyznaczonymi priorytetami, np. według matrycy Eisenhowera.

Może się bowiem okazać, że nie wszystko, co jest nam narzucone, wymaga takiego samego zaangażowania, w tej samej chwili, być może także niektóre z obowiązków można oddelegować, inne z kolei mogą się okazać całkowicie nieważne, ponieważ bardziej zahaczają o strefę prywatną niż zawodową.

Stworzenie planu działania może znacznie pomóc w zachowaniu spokoju, równowagi i poczucia panowania nad swoim czasem. Nadmiar obowiązków najczęściej wiąże się właśnie z poczuciem braku czasu i wrażeniem ciągłego „niewyrabiania się”. Jeśli dobrze rozplanuje się swoje zadania, może się okazać, że czas wcale nie jest taki wrogi. Wiele jednak zależy od własnej dyscypliny.

Podsumowanie

  • Nadmiar to przesyt i zbyt duża ilość czegoś. W pracy oznacza to zbyt dużo obowiązków w stosunku do czasu, jaki się posiada na ich realizację.
  • Nadmiar pracy wiąże się z negatywnymi konsekwencjami zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy.
  • Nawał obowiązków może mieć związek zarówno z organizacją firmy, jak i nieumiejętnością organizacji swojego czasu pracy.
  • Aby uniknąć nadmiaru pracy, warto skupić się na dobrym zarządzaniu swoimi obowiązkami i czasem, a także stworzyć listę priorytetów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Roksana Krysa

Roksana z wykształcenia jest filologiem, specjalizującym się w komunikacji społecznej i krytyce literackiej. Współpracowała z wieloma portalami i magazynami kulturalno-literackimi, m.in. z Wirtualną Polską, miesięcznikiem „Śląsk”, ARTpapierem i FA-artem. W 2010 roku zadebiutowała jako prozaik. Pisze od zawsze i szczerze to uwielbia, więc bycie copywriterem to nie tylko jej zawód, ale i pasja. Prywatnie – szczęśliwa mama i żona, miłośniczka literatury, górskich wędrówek, LEGO, gotowania, planszówek, gier karcianych i przyrody. Pisze tak, jak się tego oczekuje, przywiązując jednakową wagę do treści i formy. Cechuje się kreatywnością i wyczuciem stylu. Świetnie przekazuje w tekstach emocje i zgrabnie bawi się słowami. Stara się, by miały one moc sprawczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.03.2024 Marketing
15.03.2024 Korekta & Redakcja
14.03.2024 Porady & Ciekawostki
13.03.2024 Pozycjonowanie
12.03.2024 Marketing
11.03.2024 Marketing
08.03.2024 Korekta & Redakcja
07.03.2024 Marketing
06.03.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu