Najlepsze pozycjonowanie, czyli czego chce Google?

Spis Treści:

Każda firma chce być widoczna, a do tego celu wiedzie mnóstwo ścieżek. Czy jest wśród nich ta najbardziej właściwa, która gwarantuje wysokie pozycje i najlepsze pozycjonowanie strony? Zapraszamy do artykułu!

Czynniki wpływające na SEO

Aby uświadomić sobie, jakie są najlepsze działania pozycjonujące, musimy spojrzeć na wyszukiwarkę całościowo, z tzw. „szerokiego kadrowania”.

Wąskie kadrowanie bierze pod uwagę efekty doraźne, które pojawiają się w ciągu kilku tygodni po wdrożeniu zmian na stronie. Konkretne działania SEO dążące do tych celów to m.in:

  • Optymalizacja strony – przyspieszenie jej działania, ułożenie przejrzystej struktury, minifikacja kodu, wykonanie linkowania wewnętrznego, instalacja SSLa itp.
  • Wzbogacenie merytoryczne – tworzenie tekstów SEO na blogu oraz podstronach ofertowych, opracowanie przyjaznego layoutu w postaci nagłówków, wyróżnień, cytatów, bullet-pointów.
  • Pozyskiwanie linków – w postaci tekstów sponsorowanych, gościnnych oraz zapleczówek.

Oczywiście czynników rankingowych są setki, a lwia część nie jest znana i stanowi tajemnicę Google. Niemniej doświadczenie potwierdza, że regularna realizacja powyższych działań jest jak stawianie małych kroczków w zdobywaniu coraz lepszej widoczności. Aby jednak obrać właściwy kurs najlepszego pozycjonowania, należy wyjść poza analizę własnego interesu i zbadać, czego przede wszystkim chce Google.

Najlepsze pozycjonowanie okiem Google

Zdobywanie pozycji jest długim i pracochłonnym procesem. Najlepsze pozycje osiągną firmy, które będą długofalowo działać zgodnie z polityką wyszukiwarki. Omówimy, co kryje się pod tym pojęciem i jakie wnioski wyłaniają się z szerokiego kadrowania.

Celem są użytkownicy

Google potrzebuje użytkowników, aby zarabiać. Wraz z ilością odbiorców rośnie jego potencjał biznesowy, związany np. z płatnymi reklamami Google Ads. A to oznacza, że wyszukiwarka musi wyświetlać maksymalnie użyteczne treści, które adekwatnie odpowiadają na zapytania użytkowników.

Google promuje wartościowe informacje, a nie firmy.

Główny powód, dla którego zdominował rynek, wynika właśnie z tego, że najlepiej dostosował wyniki wyszukiwania do potrzeb odbiorców.

Brzmi trywialnie? Oczywiście, że tak! W makroskali jest to prosta zależność, która sprawiła, że Google zgromadził największą pulę użytkowników (według danych gs.statcounter.com ponad 90% na świecie, a w Polsce aż 95,9% – stan na grudzień 2020 roku).

Choć ten fakt jest niezwykle przejrzysty, diametralnie zmienia koncepcję pracy wąsko kadrujących pozycjonerów. Mało tego, sprawia że korzystanie z usług firm SEO nie ma tak dużego sensu, jak mogłoby się wydawać! Ta kontrowersyjna teza wymaga głębszego omówienia.

Liczy się użyteczność strony

Wiemy już, że uzyskiwane pozycje zależą w ostatecznym rozrachunku od tego, czy strona odpowiada na potrzeby użytkowników. Zatem na dłuższą metę wszystkie działania, które zwiększają jej użyteczność, będą korzystnie wpływać na widoczność i vice versa.

Profil linkowy, którego rozbudowa jest zwykle głównym działaniem pozycjonerów, wcale tego nie czyni. Stanowi jedynie wskazówkę dla Google, że strona jest wiarygodna, skoro inne portale do niej linkują. To z kolei umożliwia manipulowanie rankingiem (przed czym przestrzega sam Google we wskazówkach dla webmasterów) i zdobywanie wyższej pozycji.

Jednakże jak już wywnioskowaliśmy, takie działania, które nie niosą żadnej wartości dodanej dla użytkowników, stoją w sprzeczności z polityką Google, a zatem nie przyniosą skutku w dłuższej perspektywie. Mogą obecnie działać i tak też jest – pozycja strony jest w dużym stopniu zależna od ilości linków. Miejmy jednak na uwadze, że algorytmy wyszukiwarki stają się coraz inteligentniejsze i już teraz oceniają, czy strona jest przeznaczona do linkowań za pieniądze (tzw. presell page) degradując jej moc oraz beneficjentów, albo czy profil linkowy jest tworzony sztucznie (w przypadku nienaturalnego profilu nakładane są kary).

Jak najlepiej pozycjonować stronę?

Z racji, że celem naszych rozważań jest dumnie brzmiące „najlepsze pozycjonowanie”, widzimy za pomocą szerokiego kadrowania, w którym kierunku należy się udać.

Nie jest to droga SEO-sztuczek, trików czy manipulowania rankingami.

Konieczna jest rzetelna praca nad stroną w celu zwiększenia jej wartości dla użytkowników. Nie ma innego rozwiązania w dłuższej perspektywie, bowiem wynika to z samego interesu Google.

Jeśli agencja SEO może w tym pomóc, optymalizując budowę strony lub dodając specjalistyczne treści, świetnie. Jednakże gdy zapewnia wysoką widoczność, korzystając z „metod będących tajemnicą firmy”, widzimy wyraźne zakłócenie zdrowej idei pozycjonowania. Skoro te zmiany mają być odczuwalne przez odbiorców strony, tym bardziej nie powinny być sekretem dla jej właściciela, prawda? Oczywiście w takim razie możemy przypuszczać, że chodzi o linkowanie (zwykle z prywatnych zaplecz), więc – korzystając z powyższych informacji – pomyślmy, czy kontrahent zapewni nam najlepsze pozycjonowanie, jeśli w żadnym stopniu nie zwiększy użyteczności strony. Odpowiedź jest jasna.

Najkrótsze, a zarazem najprawdziwsze założenie dotyczące SEO: Stronę należy udoskonalać w taki sposób, aby była idealna dla odbiorców. Tyle i aż tyle. Niezbędnymi elementami są ciekawe, branżowe treści, przyjazny layout, przejrzysta budowa strony, bezpieczeństwo danych (SSL, polityka prywatności) itd. Nie ma jednego przepisu na sukces, w zamian czeka mnóstwo pracy i udoskonaleń, jeśli chcemy skutecznie wspinać się na szczyt Google. Zgodnie ze wskazówką dla webmasterów: „postępuj tak, jak gdyby wyszukiwarka nie istniała.”

Podsumowanie

  • Na działania SEO można spojrzeć zarówno krótkoterminowo (wąsko kadrowo) jak i długoterminowo (szeroko kadrowo).
  • W pierwszym przypadku mówimy o pracach, które mają stosunkowo szybki wpływ na uzyskiwane pozycje, a ich efekty są potwierdzone empirycznie. W drugim przypadku chodzi o aprioryczne obranie stałego kierunku działań umożliwiającego generowanie najbardziej stabilnych rezultatów płynących z pozycjonowania.
  • Aby utrzymać dominację na rynku i gromadzić użytkowników, Google wyświetla najbardziej wartościowe wyniki. Zatem pozycjonowanie szeroko kadrowe wymaga pełnej zgodności z polityką wyszukiwarek, dostosowując stronę do potrzeb odbiorców.
  • Zgodnie z praktyką szeroko kadrową, wszelkie działania poprawiające widoczność strony powinny być tożsame ze zwiększeniem jej użyteczności. Nie ma żadnych odstępstw od tej zasady.
  • Najlepsze pozycjonowanie możemy określić jako działania w pełni z nią zgodne.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

18.03.2024 Marketing
15.03.2024 Korekta & Redakcja
14.03.2024 Porady & Ciekawostki
13.03.2024 Pozycjonowanie
12.03.2024 Marketing
11.03.2024 Marketing
08.03.2024 Korekta & Redakcja
07.03.2024 Marketing
06.03.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu