Naukowe bazy danych – czym są i jak z nich korzystać?

Spis Treści:

Dobry tekst medyczny powinien być poprawny językowo i zrozumiały dla każdego czytelnika, ale przede wszystkim musi on przekazywać prawdziwe i rzetelne informacje. Nic zatem dziwnego, że research jest uważany za jeden z najważniejszych etapów pracy copywritera medycznego. Z jakich źródeł korzystać, by wykorzystywane informacje były w pełni zgodne z aktualną wiedzą medyczną? Jak szybko i sprawnie poruszać się w świecie badań medycznych? Wbrew pozorom, wcale nie jest to tak trudne!

Dlaczego warto w swojej pracy korzystać z tekstów naukowych?

Czy pisząc artykuł medyczny, można opierać się na informacjach znalezionych na popularnych portalach tematycznych? Oczywiście! Niewątpliwie takie rozwiązanie jest bardzo kuszące – w końcu wykorzystanie pierwszych wyników wyszukiwania jest najprostszą i najszybszą metodą researchu. Dlaczego więc warto poświęcać dodatkowy czas i energię na bardziej szczegółowy dobór informacji wykorzystywanych w tworzeniu tekstu?

Pisanie zgodne z EBM – korzyści dla czytelników i copywritera

Choć EBM, czyli medycyna oparta na faktach, była wyjściowo pojęciem odnoszącym się głównie do praktyki lekarskiej, nic nie stoi na przeszkodzie, by pewne zasady tego postępowania wprowadzić także do pracy copywritera medycznego. Można zaryzykować stwierdzenie, że korzyści takiego działania są obopólne – zyskuje nie tylko czytelnik, ale też sam autor tekstu.

Główną korzyścią, jaką copywriter czerpie z korzystania z publikacji naukowych, jest możliwość samorozwoju. W miarę upływu czasu twórca poprawia nie tylko swoje zdolności literackie, ale przede wszystkim stan swojej wiedzy.

Przekłada się to zarówno na lepszy dobór tematów do kolejnych tekstów, jak i większą biegłość w ich tworzeniu. Warto także wspomnieć, że w większości publikacji naukowych wykorzystuje się specjalistyczne słownictwo, co pozytywnie wpływa na umiejętności językowe copywritera.

Co więcej, korzystanie ze źródeł naukowych oraz dołączenie użytej bibliografii pozwala twórcy w budowaniu profesjonalnego wizerunku w oczach klientów.

Praktyczne podejście do tworzenia tekstów medycznych

Naukowe bazy danych to nic innego jak zbiór wybranych publikacji naukowych nie tylko z zakresu nauk medycznych, ale także innych dziedzin. Różnią się one od siebie zawartością i narzędziami wyszukiwania, a przede wszystkim rodzajem dostępu. Do najpopularniejszych medycznych baz naukowych zalicza się między innymi Medline, MEDtube, Scopus czy UpToDate.

Niestety, korzystanie z baz danych może być dość uciążliwe. By znaleźć pożądaną informację, trzeba niekiedy przeszukać kilka źródeł, a przecież dostęp do większości baz jest płatny. Jak zatem łatwo wyszukać interesujące nas publikacje? To proste – wystarczy skorzystać z wyszukiwarki!

Jak szybko i sprawnie znaleźć wartościowe publikacje naukowe?

Wspominając o wyszukiwarkach mowa rzecz jasna nie o Google, a o specjalistycznych wyszukiwarkach naukowych, które przeszukują bazy naukowe, czasopisma internetowe czy e-booki pod kątem konkretnego zapytania.

Większość wyszukiwarek naukowych posiada rozbudowany system narzędzi, który pozwala na sortowanie znalezionych wyników pod względem daty publikacji, rodzaju tekstu, ilości cytowań czy rangi autora.

Do najczęściej wykorzystywanych wyszukiwarek naukowych zalicza się:

  • PubMed;
  • Google Scholar.

Obydwie wyszukiwarki są w pełni darmowe, a korzystanie z nich jest proste i intuicyjne. Wystarczy wpisać interesującą nas frazę w języku angielskim, a system tak przetworzy wyniki, by najpierw wyświetlić te najbardziej dopasowane do naszych wymagań.

Rodzaje tekstów naukowych

Należy pamiętać, że nie każda publikacja naukowa znaleziona w wyszukiwarce jest rzetelna i w pełni zgodna z aktualnym stanem wiedzy. Ważnym elementem researchu copywritera medycznego jest więc selekcja wykorzystywanych publikacji naukowych pod względem ich rodzaju. Najczęściej stosowany podział w naukach medycznych wyróżnia przede wszystkim teksty typu:

  • opis przypadku – to krótki i zwięzły tekst, którego celem jest zaprezentowanie konkretnego przypadku klinicznego;
  • praca oryginalna – to publikacja przedstawiająca najnowsze fakty, obserwacje lub wyniki badań eksperymentalnych, najczęściej na tle dostępnej już wiedzy o danym temacie;
  • przegląd systematyczny – to publikacja będąca streszczeniem aktualnego stanu wiedzy, a jednocześnie analizą wszystkich dostępnych na dany temat badań naukowych, przy wykorzystaniu wytycznych PRISMA;
  • metaanaliza – to zbiór publikacji naukowych z danej dziedziny uzupełniony o analizę statystyczną.

Z których tekstów warto korzystać w codziennej pracy copywritera? Opisy przypadków i prace oryginalne są tekstami dość subiektywnymi, a ocena ich rzetelności wymaga dużej znajomości danego tematu, a także biegłości w metodologii prac naukowych. Zakładając, że copywriter medyczny nie dysponuje tak specjalistyczną wiedzą, zaleca się pomijanie tego typu publikacji w researchu.

Przy tworzeniu tekstów medycznych warto jednak korzystać z wiedzy zawartej w przeglądach systematycznych i metaanalizach. Informacje zawarte w takich publikacjach są wyselekcjonowane przez specjalistów w danej dziedzinie, co daje pewność, że są wiarygodne i zgodne z aktualną wiedzą medyczną.

Podsumowanie:

  • Początkujący copywriter może się poczuć nieco zagubiony w świecie badań naukowych.
  • Choć swobodne poruszanie się w nim wymaga odrobiny wprawy, nie jest to tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać.
  • Zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu na wyćwiczenie tej umiejętności, ponieważ ma ona ogromne odzwierciedlenie w jakości tworzonych tekstów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Klaudia Kościelecka

Na co dzień tworzenie treści o tematyce medycznej łączy ze zdobywaniem zawodu lekarza. W swoich tekstach dba o wysoką merytorykę oraz podąża według zasad medycyny opartej na faktach, korzystając z wiarygodnych badań naukowych i metaanaliz. Z łatwością tłumaczy specjalistyczną terminologię medyczną na język polski, by treści były czytelne i przystępne dla każdego czytelnika. W zawodzie copywritera ceni sobie niezależność i możliwość stałego poszerzania swojej wiedzy. Po godzinach organizatorka podróży w najdziwniejsze zakątki świata, pasjonatka gotowania i odpowiedzialna matka wielu roślin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing
02.09.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy