Jak wybrać nazwę domeny? Najważniejsze zasady!
Rozpoczynasz działalność w internecie? Pierwszym krokiem do Twojego sukcesu jest założenie merytorycznej i przyjaznej dla potencjalnych klientów strony WWW, która posiada odpowiednią domenę. To właśnie dzięki niej użytkownicy internetu będą mogli łatwo znaleźć Twoją witrynę i skorzystać z oferowanych przez Ciebie produktów i usług. Tylko jak wybrać nazwę domeny, by odpowiednio reprezentowała ona Twoją firmę? Oto kilka przydatnych wskazówek!
Czym jest domena i z czego się składa?
Domena to unikalny adres internetowy, pod którym użytkownicy sieci mogą odnaleźć Twoją stronę WWW lub pocztę e-mail.
Jest niepowtarzalna i przypisana do danego adresu IP, dzięki czemu umożliwia zlokalizowanie konkretnego zasobu na hostingu.
Z czego zbudowana jest domena? Z dwóch elementów:
- nazwy domeny, która może składać się z liter oraz cyfr, a także dywizu (-) do oddzielania poszczególnych słów;
- rozszerzenia, a więc fragmentu adresu znajdującego się po nazwie – np. .pl, .com, .org czy .net.
Po dodaniu do nich protokołu (http:// lub https://) otrzymamy adres URL. Elementem domeny może być także subdomena (www), ale jest ona opcjonalna.
W przypadku adresu URL: https://content-writer.pl/ nazwą domeny jest content-writer, zaś rozszerzeniem .pl.
Dlaczego nazwa domeny jest tak istotna?
Nie będzie przesadą, jeżeli powiemy, że nazwa domeny ma kluczowe znaczenie w kontekście biznesowego sukcesu lub porażki. Odgrywa kluczową rolę w budowaniu marki, ponieważ:
- może zostać zapamiętana przez użytkowników internetu, którzy dzięki temu będą częściej odwiedzać Twoją stronę;
- wpływa na pierwsze wrażenie internauty i może wywoływać pozytywne odczucia, co ma znaczenie w kontekście popularności i zaufania do witryny;
- buduje wiarygodność marki i daje potencjalnym klientom poczucie bezpieczeństwa;
- pomaga w budowaniu rozpoznawalności marki i wyróżnianiu się na tle konkurencji;
- może mieć pozytywny wpływ na proces pozycjonowania.
Wybór niewłaściwej nazwy domeny, która będzie skomplikowana, nieczytelna albo niezrozumiała dla przeciętnego użytkownika internetu, może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego i sprawić, że potencjalny klient zamiast odwiedzić Twoją stronę, wybierze witrynę konkurencji.
Przeczytaj również
Jak wybrać nazwę domeny?
Wiesz już, że nazwa domeny odgrywa dużą rolę na Twojej drodze do sukcesu biznesowego. Jakie zatem powinna posiadać cechy?
Krótka i łatwa do zapamiętania
Dzisiaj mało kto korzysta z zakładek w przeglądarce – większość internautów nazwy stron WWW wpisuje w okno z pamięci. Oznacza to, że Twoja domena powinna być nieskomplikowana, prosta do zapamiętania i krótka. Unikaj niezrozumiałych i skomplikowanych słów, znaków specjalnych, a także łączników i cyfr. Wszystko po to, by jej nazwę można było łatwo zapisać i wymówić.
Jak długa powinna być domena? W teorii jej nazwa może liczyć nawet 63 znaki, jednak w praktyce najlepiej wybierać takie tytuły, które nie przekraczają 12-15 znaków. Zasada jest prosta – im krócej, tym lepiej.
Pamiętaj! W domenie możesz wykorzystać polskie znaki, jak ą, ę czy ć, jednak lepiej ich unikać. Co prawda roboty wyszukiwarki poradzą sobie z jej zaindeksowaniem, jednak wpisywanie takiej nazwy może być problematyczne dla internautów – zwłaszcza tych, którzy korzystają ze smartfonów lub tabletów.
Odpowiadająca Twojej specjalizacji i tematyce serwisu
Nazwa domeny będzie wykorzystywana w strategiach marketingowych, dlatego musi kojarzyć się z branżą, w której działasz, lub produktami i usługami, jakie oferujesz. Powinna wzmacniać przekaz marketingowy oraz informować potencjalnego klienta o tym, co znajdzie na stronie.
Jeżeli prowadzisz sklep rowerowy, domena powinna nawiązywać do tego rodzaju pojazdów. Nie musi jednak zawierać słowa rower, zwłaszcza że podobne nazwy mogą być już zajęte. Zamiast tego użyj innych wyrazów lub sformułowań nawiązujących do tematu, np. jednoślad, dwa koła, cyklista, a nawet angielskie bicycle. Liczy się kreatywność!
Zawierająca nazwę brandu lub słowa kluczowe
W domenie możesz umieścić nazwę swojej firmy lub nazwisko – zwłaszcza jeżeli planujesz długofalową strategię marketingową, której cel to wypromowanie brandu. Choć nie zawsze będzie ona kojarzyła się z konkretną branżą czy produktem, może być chwytliwa i łatwa do zapamiętania, a z czasem stanie się popularna wśród internautów. Najlepszymi przykładami są tutaj takie nazwy, jak Google, Amazon czy eBay – żadna z nich nie nawiązuje bezpośrednio do specjalizacji poszczególnych firm, a jednak zna je każdy.
Alternatywą może być zastosowanie fraz kluczowych, najlepiej bardzo ogólnych. Choć nie stanowią one czynnika rankingowego dla wyszukiwarki, informują użytkowników o tym, co znajduje się na stronie i mogą stanowić bezpośrednią odpowiedź na ich pytania lub potrzeby.
Z odpowiednim rozszerzeniem
Najpopularniejszymi rozszerzeniami w polskich domenach są .pl oraz .com i to właśnie je poleca się właścicielom witryn, ponieważ są powszechnie znane i budzą zaufanie.
Oczywiście istnieją także inne końcówki domen, np.:
- .net, stosowane przez firmy na całym świecie;
- .org, stosowane głównie przez organizacje pozarządowe i non-profit;
- .edu, stosowane przez jednostki edukacyjne;
- .info, stosowane w przypadku portali informacyjnych lub edukacyjnych.
O dobrej historii
Niektóre wolne domeny należały kiedyś do innych osób lub firm, dlatego warto zawsze sprawdzić ich historię.
Być może wcześniejszy użytkownik z jakiegoś powodu nie przedłużył umowy i domena posiada rozbudowane zaplecze backlinków, które może okazać się dla Ciebie przydatne? Albo odwrotnie – ma złą reputację lub została wpisana przez Google na czarną listę, co prawdopodobnie utrudni Ci pozycjonowanie strony w przyszłości?
Informacje o historii domeny sprawdzisz dzięki WayBack Machine, WHOIS lub Senuto.
Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?
Może się zdarzyć, że idealna nazwa domeny, którą wybrałeś, będzie zajęta przez inną osobę lub firmę. W takiej sytuacji nie pozostanie Ci nic innego, jak kontynuowanie poszukiwań, np. z pomocą generatorów, które w oparciu o wpisane przez Ciebie słowo kluczowe zasugerują Ci nowe propozycje (np. Wix).
A jak sprawdzić, czy nazwa domeny jest wolna? Możesz skorzystać ze wspomnianego wcześniej narzędzia WHOIS albo jednej z wielu dostępnych w internecie wyszukiwarek domen, np. Home.pl czy nazwa.pl.
Podsumowanie
- Domena to unikalny adres internetowy, który składa się z nazwy oraz rozszerzenia.
- Odpowiednia nazwa domeny ma ogromne znaczenie, ponieważ przyciąga uwagę użytkowników, budzi ich zaufanie i pomaga w budowaniu marki.
- Jak wybrać nazwę domeny? Przede wszystkim pamiętaj o tym, by była ona krótka, zwięzła i łatwa do zapamiętania.
- Najlepiej, jeżeli nazwa domeny nawiązuje do Twojej specjalizacji lub branży, w jakiej działasz, a także informuje o zawartości serwisu.
- W nazwie domeny możesz wykorzystać swój brand albo odpowiednie słowa kluczowe.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz