Jak stworzyć nazwę sklepu, która zapisze się w pamięci klientów?
Nazwa sklepu to coś więcej niż tylko słowa – to pierwsze wrażenie, klucz do budowania marki i narzędzie do przyciągania klientów, który może zadecydować o sukcesie lub porażce biznesu. W niniejszym artykule podpowiemy, jak stworzyć nazwę sklepu, która będzie chwytliwa, unikalna i idealnie dopasowana do charakteru Twojej marki.
Czym jest naming?
Naming (tłumacząc na polski – nazewnictwo) jest działem marketingu, który zajmuje się tworzeniem nazw dla firm, marek, sklepów, usług lub produktów.
Zazwyczaj praca ta przypisywana jest copywriterom, którzy najpierw ustalają dokładny charakter usług danej firmy, rozpoznają rynek jej przyszłych odbiorców, by w ostateczności stworzyć nazwę idealną, która w najlepszy sposób wyrażać będzie ideę marki. To właśnie od niej w dużym stopniu zależy sukces firmy.
Celem chwytliwej nazwy jest bowiem to, by zwiększać sprzedaż Twoich produktów. To od niej zależy także Twój wizerunek, ponieważ nazwa kreuje w głowie klienta pozytywny obraz Twojej firmy i odpowiednie skojarzenia z nią związane. Jest więc wizytówką marki, bo to właśnie z nią klient styka się w pierwszej kolejności, jeszcze zanim zaznajomi się z proponowanym przez Ciebie asortymentem.
Cechy idealnej nazwy sklepu
Stworzenie dobrego znaku towarowego jest odpowiedzialnym zadaniem, składającym się z wielu etapów. Jak stworzyć nazwę sklepu?
Prosta forma
Mówi się, że sedno klasyki i elegancji tkwi w prostocie. Nie trać czasu na wymyślanie skomplikowanych nazw. Tu najlepiej sprawdzają się takie, które są łatwe w budowie i wymowie. Czy zapamiętasz nazwisko przedstawianej Ci osoby, gdy ono składa się z dwóch członów, gdzie nawet każde z osobna ze względu na ilość liter jest już trudne do zapamiętania? Nazwy proste, nieskomplikowane łatwiej wpadają w ucho klientowi i pozostają w jego pamięci.
Pozbawione niewygodnych skojarzeń
Unikaj nazw, które mogą budzić skojarzenia z jakimś innym przedmiotem albo inną marką. Powody tego są dwa:
- możliwość pomyłki – Twoja marka może zostać mylnie kojarzona z produktami konkurencji, co może działać na Twoją niekorzyść;
- ryzyko karykatury lub prześmiewania nazwy – nazwa kojarząca się z określonymi słowami lub zjawiskami może stać się podatna na celowe, złośliwe przekształcenia, prowadzące do ośmieszenia marki.
Wystrzegaj się nazw, które kojarzą się z wulgaryzmami, częściami ciała czy czynnościami fizjologicznymi. Nawet w codziennym życiu znajdziesz doskonałe przykłady nazw, które budzą zupełnie inne skojarzenia, niż zakładali jej twórcy: firma kosmetyczna o nazwie PUPA lub producent sprzętu oświetleniowego OSRAM.
Nazwy, które przez swoje brzmienie budzą raczej humorystyczne skojarzenia, to m.in. „Kupska. Wytwórnia wyrobów garmażeryjnych”, „Kloc. Smak tradycji” (wyroby wędliniarskie), „Delikatesy u CYCA”.
Przeczytaj również
Połączona z obszarem działania
Idealnie utworzona nazwa sklepu, poprzez odpowiedni dóbr słów i ich znaczenia, komunikuje klientowi już na początku to, z jaką branżą się spotyka. Staraj się więc tak tworzyć nazwę, by umieścić w jej strukturze ideę swojej firmy, zakres Twojej działalności lub nawiązanie do produktów. Przykładem jest nazwa elektronicznego internetowego sklepu ELTRONIX.
Łatwa do zapamiętania
Postaraj się, by nazwa Twojego sklepu wpadała w ucho jak prosta melodia. Na sukces Twojej marki będzie miało wpływ wiele czynników, ale w pierwszej kolejności musisz zadbać o to, by marka została zauważona i zapamiętana. Osiągniesz to, gdy nazwa Twojego sklepu zapisze się w pamięci klienta już przy pierwszym kontakcie.
Przeczytaj również
Ponadczasowa
Przy wyborze odpowiedniego miana dla swojej firmy lepiej nie podążać za obecnie panującą modą. Trendy przemijają, a razem z nimi sugestywny przekaz danej nazwy. Lepiej postawić na nazewnictwo oryginalne i ponadczasowe, czyli tzw. evergreen, ponieważ ich brzmienie nie ulega dezaktualizacji.
Pozbawiona polskich znaków
Tworząc nazwę własnej marki, niekoniecznie musisz uciekać się do szukania zamienników w języku angielskim. Takie nazewnictwo też ma swoje wady. W języku angielskim często słowa zapisuje się inaczej, niż się je wymawia, co może spowodować, że klient nie będzie umiał poprawnie zapisać nazwy, aby odnaleźć Cię w internecie. Obecnie jednak wiele osób zna język angielski, więc bariery językowe są coraz mniej znaczące.
Jeśli jednak chcesz zdecydować się na polską nazwę, unikaj polskich znaków typu: ń, ś, ó, ą, ć, ę, ł, ż, ź. Szczególnie gdy w niedalekiej przyszłości myślisz o ekspansji także na rynek zagraniczny.
Nazwa sklepu – przegląd technik wykorzystywanych przy tworzeniu
W świecie odnajdziesz wiele przykładów nazw sklepów, produktów czy marek, które mogą stać się dla Ciebie inspiracją. Poniżej znajdziesz przykłady językowych technik, za pomocą których stworzone zostały nazwy nie tylko kultowych marek, ale również takich, które wykazały się ciekawym pomysłem.
Jednakowe brzmienie
Faworytem w tym rankingu jest nazwa SONOS – producenta sprzętu audio i elektroniki użytkowej z Kalifornii. Nazwa ta zdaje się spełniać wszystkie swoje zadania w sposób perfekcyjny. Sam układ liter został skomponowany tak, że nazwa czytana zarówno od przodu, ale i od tyłu, zachowuje to samo brzmienie. Dzięki temu samo logo wygląda estetycznie.
Ale nie na tym koniec zalet, ponieważ nazwa odnosi się do łacińskiego słowa „sonus”, które oznacza „dźwięk”, tym samym nawiązuje do branży, którą się zajmuje. Marka ta bowiem słynie głównie z produkcji głośników. Ten przykład nazwy sklepu znalazł się na szczycie rankingu, ponieważ swoim przekazem, układem graficznym liter i brzmieniem trafia w samo sedno.
Określanie nazwą obszaru swojego działania
Ciekawym przykładem jest nazwa SONY, która w swoim brzmieniu również wykorzystała znaczenie słowa „sonus” (dźwięk). Dzięki takiemu nawiązaniu wskazuje na zakres swojej działalności, jasno określając branżę, którą się zajmuje. W przypadku Sony jest to elektronika użytkowa. Budzenie skojarzenia z dźwiękiem widoczne jest także w nazwie przedsiębiorstwa „Sony Music”, które jest jednym z największych wydawców muzycznych na świecie.
Innym przykładem nazwy, gdzie w warstwie fonicznej odnaleźć można odwołanie do profesji, którą się dana firma zajmuje, jest LEGO. To skrót duńskiego zwrotu „leg godt”, czyli „baw się dobrze”. Ponadto w języku łacińskim jest to odpowiednik wyrazu „składam”. Oba omawiane przykłady zawierają w swojej nazwie jasne przesłanie, określają dokładnie charakter swojej działalności. Użyte słowa zostały jednak poddane takiej modyfikacji, by otrzymać wyrazy proste w brzmieniu, ogólnoświatowe i wpadające w ucho.
Skrótowce
Częstym zabiegiem jest tworzenie nazw sklepu poprzez skrócenie dłuższego wyrażenia, które składa się z dwóch lub większej liczby słów. Prostym sposobem utworzenia nazwy firmy na zasadzie skrótowca jest połączenie pierwszych sylab pełnej nazwy, imienia bądź nazwiska twórcy lub nazwy branży, którą dana firma się zajmuje. Przykładem tego typu zabiegu może być sklep ALDI. Nazwa powstała przez zlepek pierwszych sylab imienia twórcy „Albrecht” oraz typu sklepu „Diskont”, czyli marketu, który w przeważającym stopniu sprzedaje produkty swojej własnej marki.
Innym przykładem wykorzystywania skrótowców są akronimy, które polegają na połączeniu tylko pierwszych liter pełnej nazwy danego przedsiębiorstwa. Przykładem jest choćby koncern motoryzacyjny BMW (Die Bayerische Motoren Werke – Bawarska fabryka silników).
Nazwy niosące ideę lub przesłanie
Pewne firmy wykorzystują nazwę jako nośnik konkretnego przesłania bądź idei. Przykładem jest marka LG, której motto brzmi: „Life is good”. Całość przedstawiona jest dodatkowo w formie logo, składającego się z dwóch pierwszych liter tego hasła, a całość uzupełniona jest odpowiednią grafiką w postaci emotikonu układającego się w uśmiechniętą buźkę z przymrużonym okiem.
Innym przykładem jest niemieckie przedsiębiorstwo zajmujące się wytwarzaniem podzespołów elektronicznych o nazwie INFINEON, w której to zawiera się słowo „infinity” tłumaczone jako „nieskończoność”.
Nazwy wykorzystujące grę słowną
Zabawa słowem, której celem jest humor i żart, to także sposób na określenie swojej firmy czy produktu. Przykładami są nazwy: KupCiuszek, Coco Szmatel (sklep typu Second Hand), Apteka Placebo.
Używanie zaskakujących połączeń
To pomysł polegający na zestawieniu ze sobą słów, które na pozór do siebie nie pasują, ponieważ każde z osobna niesie ze sobą zupełnie inne konotacje. Przykładem może być nazwa Fabryka pyszności. Słowo „fabryka” niesie ze sobą skojarzenia z przemysłem i industrializacją. Myśląc natomiast o słodyczach i ich produkcji, nasuwa się raczej słowo „wytwórnia”. Okazuje się jednak, że połączenie wyrazu „fabryka” ze słowem odnoszącym się do słodyczy, smaku i słodkości świetnie odegrało swoją rolę, działa bowiem na wyobraźnię odbiorcy.
Przeczytaj również
Wykorzystanie imion i nazwisk twórców marki
To może niezbyt wyszukany pomysł, ale sprawdza się we wszelkiego rodzaju osiedlowych sklepikach i przy małych usługach fryzjerskich, choć większe marki również nieraz sięgają po tego typu zabiegu. Przykładami są: Sklep u Basi, Fryzjer u Ani, ale także Meble Agata, Hotel Gołębiewski.
Sięganie po angielskie odpowiedniki nazw
Jest to dobry pomysł na nazwę, szczególnie gdy w przyszłości planujesz rozwinięcie swojej działalności także poza obszarem Polski. Przykładami są nazwy: House of Beauty (nazwa salonu kosmetycznego) czy choćby marka odzieżowa Reserved.
Bazowanie na połączeniu słów kluczowych
To metoda idealnie sprawdzająca się w sytuacji, gdy przewidujesz prowadzenie swojej działalności głównie za pośrednictwem internetu. Tworzenie nazwy sklepu internetowego polega na zestawieniu ze sobą zazwyczaj dwóch słów kluczowych. Dzięki temu podajesz wyszukiwarce Google nazwę swojego sklepu jako gotowe rozwiązanie i odpowiedź dla poszukującego klienta. Przykład jest nazwa sklepu odzieżowego Jeans Shop albo nazwa marki Content Writer.
Nazwy wykorzystujące aluzje
Spotyka się również sklepy lub nazwy produktów, które bezpośrednio nawiązują do jakiegoś zjawiska, piosenki, filmu czy osoby, a także kojarzą się z daną branżą. Przykładem jest sklep zoologiczny Siedem życzeń, którego miano jest aluzją do tytułu filmu młodzieżowego z lat 80., gdzie głównym bohaterem był czarny kot.
Problem tego typu nazewnictwa tkwi jednak w tym, aby odwoływać się tylko do takich zjawisk, filmów czy utworów, które są powszechnie znane, aby łatwo można było tę aluzję dostrzec. Nawiązując do czegoś, co jest nieznane współczesnym odbiorcom, doprowadzasz jedynie do niejasności w odbiorze.
Tego typu przykładem jest napój cytrynowy John Lemon. Dziś już nie ujrzysz go już na półkach sklepowych, przynajmniej nie pod tą nazwą, gdyż zbyt mocno wykorzystywał prawo do imienia Johna Lennona.
Nazwy abstrakcyjne
Zdarzają się również nazwy, które nie nawiązują ani do ideologii, ani nie zawieraj wplecionych sylab, nie wykorzystują gier słownych czy aluzji. Są to nazwy abstrakcyjne, które wybierane są jedynie przez wzgląd na ładne brzmienie lub ciekawy układ liter, co na dalszym etapie ułatwi z pewnością stworzenie dobrze wyglądającego logo firmy. Przykładami są: Duxon, Elido, Atilo.
Dobra nazwa sklepu wybrana – co dalej?
Gdy ten trudny etap wyboru nazwy masz już za sobą, pozostało Ci jeszcze wykonanie kilku formalności, by dopiąć swoje dzieło na ostatni guzik.
Weryfikacja istnienia nazwy
Gdy zdecydujesz się na nazwę dla swojej marki, poświęć chwilę, by sprawdzić, czy nie istnieje już firma o identycznym lub bardzo podobnym brzmieniu.
Możesz to zrobić, korzystając z międzynarodowej bazy danych dostępnej na stronie Urzędu Patentowego lub w bazie CEIDG. Warto również zajrzeć do międzynarodowej bazy danych TMview, która umożliwia sprawdzenie zarejestrowanych znaków towarowych w wielu krajach, co jest szczególnie istotne, jeśli planujesz działać także na rynkach zagranicznych.
Zakup domeny
Na początku upewnij się, czy dostępna jest domena internetowa o takiej nazwie, jak nazwa Twojego sklepu. Jeżeli taki adres jest wolny, kolejnym krokiem jest zakup i zarejestrowanie wybranej domeny. Zwróć uwagę na rozszerzenia – jeśli planujesz działać w Polsce, dobrym wyborem może być .pl, ale już w przypadku globalnej marki lepiej wybrać końcówkę .com.
Pamiętaj również o tym, że obecnie nazwa sklepu nie ma wpływu na pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarce internetowej. Jeżeli chcesz znaleźć się na jej szczycie, skup się raczej nad innymi działaniami, które mają bezpośredni wpływ na algorytmy Google.
Podsumowanie
- Naming jest działem marketingu, który zajmuje się tworzeniem nazw dla firm, marek, sklepów, usług lub produktów.
- Cechami dobrej nazwy sklepu są: prostota, łatwość zapamiętywania, ponadczasowość, wolność od wszelakich niewygodnych skojarzeń oraz połączenie nazwy z obszarem działania danej marki.
- W tworzeniu imienia dla danej firmy wykorzystuje się różne językowe techniki, m.in. grę słów i aluzje językowe, zestawiania słów czy skrótowce.
Oceń artykuł:
Komentarze
To co napisałaś jest świetne masz talent do pisania, więc życzę Tobie abyś jeszcze dużo dobrych artykułów napisała. Tak trzymać ?
Połknęłam w całości jednym tchem. Teraz lecę pracować nad swoją nazwą. Dziękuję za rady