Nisze w copywritingu – czy warto być ekspertem?
Mała konkurencja i duża ilość intratnych zleceń to najprawdopodobniej marzenie wszystkich osób prowadzących jakąkolwiek działalność zarobkową. Uzyskanie takiego efektu możliwe jest przy zaoferowaniu klientom unikalnych i profesjonalnych usług czy produktów najwyższej jakości. Przepustką może być wybitne wyspecjalizowanie w dziedzinie lub znalezienie niszy na rynku. Czym są nisze w copywritingu? Dowiedz się, czy warto decydować się na wybór jednej z nich!
Czym jest nisza w copywritingu?
Nisza w copywritingu to zawężony, określony typ zleceń, wymagający specjalistycznego podejścia, wiedzy i umiejętności.
Zarówno na rynku, jak i w copywritingu nisze są obszarami, w których porusza się mniej osób, a zatem dotarcie do grupy zainteresowanych klientów jest znacznie prostsze. Brak konkurencji sprzyja bowiem pozyskiwaniu zleceń. Dodatkowo wyspecjalizowanie w określonym typie działalności pozwala na uzyskanie wyższych stawek za wykonane usługi.
Musisz jednak pamiętać, że niszowy copywriting, mimo że na ogół wiąże się z wyższym wynagrodzeniem, prowadzi również do zawężenia listy potencjalnych zleceń.
Nisze w copywritingu – rodzaje niszowych treści
Początkujący copywriter zazwyczaj przyjmuje wszystkie zlecenia, które pozwolą mu zarabiać na pisaniu. Później z reguły zaczyna odkrywać, które interesują go bardziej. Niektórzy copywriterzy decydują się na działania w wąskiej tematyce, inni wybierają określony typ zleceń.
Decydując się na takie rozwiązanie, musisz stać się ekspertem w konkretnej dziedzinie. Nie wiesz, co masz do wyboru? Przedstawiamy nisze w copywritingu, które warto znać.
Branding
Słowo kojarzy się większości z samą marką, logo i wszystkim tym, co związane jest z nazewnictwem i identyfikacją firmy. Jednak branding to zdecydowanie coś więcej. To kształtowanie świadomości marki, jej jakości i wartości. Tworzenie emocjonalnych relacji pomiędzy nią i odbiorcą za pomocą określonych metod marketingowych.
Branding wiąże się z wielotorowym, zaplanowanym działaniem, którego efekty można ocenić dopiero po pewnym czasie. Wykreowanie silnego brandu wiąże się z koniecznością wymyślenia strategii oraz konsekwentnym działaniem, stałym dbaniem o spójny, pozytywny odbiór marki, który zapewni jej przewagę nad konkurencją.
Naming
Naming dotyczy oczywiście nadawania nazw. Wymyślanie nazw dla firm, produktów i usług pozornie wydaje się łatwe. W rzeczywistości jest to jednak skomplikowane połączenie marketingu, psychologii i zabiegów lingwistyczno – fonetycznych.
Nadanie odpowiedniej nazwy firmie lub produktowi może mieć realny wpływ na jej zyski. Jeśli nazwa nie będzie wywoływać pozytywnych emocji i zapadać w pamięć, ma niewielkie szanse przyczynić się do sukcesu firmy.
Ghostwriting
Ghostwriter to tzw. autor widmo, czyli pisarz, pod którego dziełem podpisuje się zleceniodawca. Ghostwriter tworzy dowolne treści, nie tylko profesjonale artykuły czy specjalistyczne teksty (w tym prace naukowe), ale również teksty piosenek, książki czy e-booki.
Ghostwriting jest pisaniem w czyimś imieniu i wiąże się z koniecznością zrzeczenia się autorstwa stworzonych przez siebie treści.
Technical writing
Techniczny copywrtiting dotyczy m.in. pisania instrukcji obsługi, montażu czy zasad działania i wiąże się z koniecznością posiadania wiedzy technicznej. Zdarza się, że sam research przeprowadzany przed napisaniem tekstu jest niewystarczający do wykonania zlecenia w sposób zadowalający klienta.
Dlatego czasami od copywritera technicznego wymaga się posiadania wykształcenia lub doświadczenia w dziedzinie, której dotyczą treści.
Crowdfunding
Nazwa pochodzi od dwóch angielskich słów „crowd” oznaczającego „tłum” i „funding” oznaczającego „finansowanie”. Ta nisza w copywritingu związana jest z tworzeniem treści, których oczekiwanym efektem jest uzyskanie finansowego wsparcia na określone projekty.
Często w zamian za pomoc fundatorzy mogą liczyć na uzyskanie korzyści w postaci próbek lub zniżek. Zjawisko crowdfundingu jest coraz popularniejsze. W ostatnich latach w Polsce powstało kilka serwisów proponujących tego rodzaju usługi.
Inne nisze w copywritingu
Wśród niszowych zleceń dla copywriterów mogą się znaleźć również te dotyczące:
- pisania skryptów do materiałów video lub podcastów;
- zaprezentowania oferty (prezentacje, broszury, teczki);
- pisania raportów, sprawozdań, podsumowań firmowych lub innych materiałów wewnętrznych.
Przeczytaj również
Nisze tematyczne w copywritingu
Copywriterzy nierzadko decydują się na specjalizację polegająca na pisaniu różnorakich tekstów z konkretnej branży. Nisze tematyczne w copywritingu to m.in.:
- automatyka;
- robotyka;
- finanse i bankowość;
- giełda;
- przemysł;
- kryptowaluty;
- medycyna.
Wybór niszy tematycznej w copywritingu zwykle wiąże się z koniecznością posiadania eksperckiej wiedzy na określony temat. Samo przeprowadzenie pogłębionego researchu przed napisaniem specjalistycznego tekstu zazwyczaj nie wystarczy.
Niszowy copywriter – kiedy to dobre rozwiązanie?
Ograniczenie działalności copywriterskiej do konkretnej niszy może być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem, jeśli nie czujesz się uniwersalnym copywriterem i nie interesuje Cię różnorodna tematyka, a określona, wąska dziedzina. Analogicznie jest w sytuacji, kiedy wolisz skupić się na określonym zajęciu, rodzaju pracy, a nie wielorakich tekstach i gatunkach.
Zostanie ekspertem w konkretnej niszy daje Ci możliwość realizowania zleceń, które nie każdy może przyjąć. Jeśli np. jesteś specjalistą w brandingu, a klient szuka osoby do stworzenia brandu, masz wielokrotnie większe szanse niż uniwersalny copywriter, który nie ma doświadczenia w tej dziedzinie.
Jak wybrać nisze w copywritingu?
Zazwyczaj wybór niszy w copywritingu wynika z Twoich umiejętności, pasji, preferencji i możliwości.
Zastanów się więc, co lubisz pisać, jakie masz umiejętności i doświadczenie. Najlepsze byłoby znalezienie niszy w copywritingu, która łączy powyższe czynniki. Jeśli taka nie istnieje, możesz zacząć samodzielnie się dokształcać lub wybrać się na specjalistyczne kursy. Punktem wyjścia powinna być tematyka, w której czujesz się najlepiej.
Jeśli trudno Ci zdecydować, możesz spróbować przeprowadzić analizę rynku i wybrać najbardziej opłacalną opcję.
Podsumowanie
- Nisza w copywritingu to pewna wąska specjalizacja w konkretnym temacie lub rodzaju treści.
- Mniejsza konkurencja w zajmowaniu się niszowym copywritingiem sprzyja pozyskiwaniu intratnych zleceń, ale z drugiej strony zawęża listę potencjalnych klientów.
- Przed wyborem zakresu działań warto zastanowić się nad swoimi oczekiwaniami i możliwościami, a nawet przeprowadzić analizę rynku.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz