Opinie w Google – czym są i dlaczego mają znaczenie?

Spis Treści:

Opinie na temat firmy w Internecie mogą przyczynić się do rozwoju Twojego biznesu albo wręcz przeciwnie – zmniejszyć Twoją szansę na sukces. Współcześni konsumenci jeszcze przed dokonaniem zakupu weryfikują recenzje i oceny na temat konkretnego produktu, usługi lub marki i na tej podstawie podejmują decyzje. Kluczową rolę odegrać mogą zwłaszcza opinie w Google. Sprawdź, czym są, jaka jest ich rola i jak na nie odpowiadać.

Czym są opinie w Google?

Opinie w Google to oceny (wyrażone w 5-gwiazdkowej skali) oraz recenzje klientów, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.

Są bezpośrednio powiązane z Profilem Firmy w Google i stanowią jeden z najskuteczniejszych sposobów na promowanie produktów lub usług. Im więcej dobrych opinii zgromadzi Twoja firma, tym oczywiście lepiej – warto więc zachęcać zadowolonych klientów, by dzielili się z innymi swoimi ocenami i recenzjami.

Jeżeli chcesz, aby opinie o Twoich produktach i usługach wyświetlały się w wynikach wyszukiwania Google, powinieneś w pierwszej kolejności założyć Profil Firmy. Dzięki temu staniesz się obecny również w usłudze Google Maps, co pozwoli Ci skuteczniej docierać do klientów – nie tylko na rynku lokalnym, lecz także krajowym (a nawet globalnym!). Profil Firmy w Google założysz w tym miejscu.

Dlaczego opinie w Google są tak istotne?

Jak mówią statystyki, 98% konsumentów czyta opinie „od czasu do czasu”, a 77% „często” lub „zawsze”. Oznacza to, że mają one bardzo istotny wpływ na decyzje Twoich klientów. Jeżeli oceny i recenzje produktów lub usług, które sprzedajesz, są pozytywne, masz większe szanse na to, że internauta chętniej skorzysta z Twoich rozwiązań albo chociaż zapozna się z ofertą. To jednak nie wszystko.

Opinie w Google pozwalają Ci również budować pozytywny wizerunek swojej marki oraz wchodzić w interakcję z klientami. Na wszystkie możesz bowiem odpowiadać, co w praktyce pozwala Ci podziękować za skorzystanie z oferty i pochwałę, a także ustosunkować się do krytyki. Co więcej, opinie te są jednym z najważniejszy czynników odpowiadających za ruch w wizytówce Twojej firmy oraz jej pozycjonowanie (zarówno w wyszukiwarce, jak i mapach Google). Im więcej będzie tych pozytywnych, tym lepsze wyniki uzyskasz.

Dostałeś opinię w Google? Zareaguj w odpowiedni sposób!

Dobrą praktyką jest odpowiadanie na opinie w Google – nie tylko te pozytywne. Nawet pomimo świadczenia wysokiej jakości usług czy sprzedawania najlepszych produktów możesz narazić się na 1-gwiazdkową ocenę albo negatywną recenzję.

W takiej sytuacji nie powinieneś unosić się emocjami – o wiele lepiej na chłodno podejść do opinii i odpowiedzieć na nią w sposób kulturalny oraz pomocny. Ustosunkuj się do zarzutów klienta, zasugeruj rozwiązanie jego problemu, a jeżeli jest to konieczne – przeproś za błąd, który popełniłeś Ty lub Twój pracownik. Dzięki temu pokażesz swoim klientom, że zależy Ci na ich dobrym zdaniu oraz jesteś gotowy na współpracę. Negatywne oceny mogą być również przydatne i pokazać Ci, co robisz źle lub jakie procesy w firmie możesz usprawnić. Traktuj je nie jak atak, ale sposób na rozwój biznesu.

Złą praktyką jest natomiast wchodzenie z klientem w polemikę. Nie próbuj wmawiać mu, że się myli, bo nie przyniesie to niczego dobrego.

Jeżeli dostałeś dobrą opinię w Google, również nie zapomnij na nią odpowiedzieć. Czasami wystarczy zwykłe „Dziękujemy za opinię” lub „Dziękujemy, zapraszamy ponownie”, by jeszcze skuteczniej budować pozytywny wizerunek swojej firmy w cyfrowym świecie.

Jak usunąć fałszywe opinie w Google?

Decydując się na stworzenie Profilu Firmy w Google, być może będziesz musiał zmierzyć się z nieetycznymi działaniami konkurencji. Wystawianie fałszywych ocen i recenzji to częsta praktyka, a walka z nimi nie jest łatwa. Jeżeli uważasz, że dana opinia jest nieprawdziwa i jest efektem działania konkurencji, możesz zgłosić ją do Google (opcja „Zgłoś opinię”) albo skontaktować się bezpośrednio z supportem Google. W przypadku podejrzenia spamu możesz też zgłosić konkretnego użytkownika (wystarczy kliknąć jego nazwę, a następnie wybrać opcję „Więcej” i „Zgłoś profil”).

Musisz mieć jednak świadomość tego, że Twoje zgłoszenie nie zawsze zostanie rozpatrzone pozytywnie, a udowodnienie nieprawdziwości opinii okaże się bardzo trudne. Google może usunąć dany wpis jedynie wtedy, gdy:

  • recenzja jest fałszywa albo wprowadza w błąd w kwestii jakości produktów lub usług;
  • w opinii zostały pominięte lub zniekształcone informacje, co miało na celu świadome wprowadzenie w błąd innych użytkowników;
  • treści bazują na konflikcie interesów;
  • treści nakłaniają użytkowników do ujawnienia poufnych informacji albo pobrania złośliwego oprogramowania.

Jeżeli po 4 dniach od zgłoszenia opinii wciąż będzie ona widoczna w Google, oznacza to, że zostało ono odrzucone. W takiej sytuacji warto się odwołać, najlepiej kontaktując się z supportem telefonicznie albo mailowo. Dokładnie opisz swoją sprawę i przedstaw argumenty za tym, by wybrana opinia została usunięta.

Podsumowanie

  • Opinie w Google to oceny i recenzje wystawiane przez klientów Twojej firmy, które są widoczne w wynikach wyszukiwania.
  • Pozytywne opinie pomogą Ci zwiększyć sprzedaż, zbudować pozytywny wizerunek firmy i poprawić widoczność Twojej wizytówki w wyszukiwarce.
  • Pamiętaj, by zawsze odpowiadać na opinie użytkowników Google – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.
  • W przypadku negatywnej oceny nie kieruj się emocjami – kulturalnie odnieś się do uwag klienta i spróbuj naprawić swój błąd.
  • W przypadku podejrzenia fałszywej opinii możesz zgłosić ją bezpośrednio do Google – czasami istnieje szansa na jej usunięcie.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja
25.11.2024 Porady & Ciekawostki
22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu