Paginacja strony internetowej – czym jest i jaki ma wpływ na SEO?

Spis Treści:

Czytelna oraz intuicyjna strona internetowa to podstawa sukcesu w cyfrowym świecie. Jak osiągnąć ten cel? Istnieje wiele sposobów, aby uczynić witrynę przyjazną użytkownikowi, a jednym z nich jest paginacja, którą stosuje się najczęściej w sklepach internetowych. Sprawdź, dlaczego jest tak istotna i jaki ma wpływ na SEO!

Paginacja strony – co to takiego?

Paginacja, nazywana również stronicowaniem, to dzielenie treści na mniejsze części, a następnie umieszczanie ich na wielu stronach w serwisie.

Może dotyczyć zarówno długich artykułów i fotorelacji, jak i listy produktów – dlatego jest tak powszechnie stosowana w sklepach internetowych.

Co daje paginacja strony? Przede wszystkim zwiększenie jej wydajności – dzielenie długich tekstów, w których umieszczono kilkanaście czy kilkadziesiąt zdjęć, sprawia, że wczytuje się ona dużo szybciej. Co więcej, dzięki stronicowaniu można poprawić przejrzystość poszczególnych podstron i sprawić, że witryna będzie o wiele bardziej intuicyjna dla użytkowników. Czytelny podział treści sprawi, że łatwiej odnajdą oni poszukiwane informacje i zwiększy się szansa na to, że chętnie zapoznają się z opublikowanym contentem.

Paginacja stron – dobre i złe praktyki

Kluczem do efektywnej paginacji stron jest umieszczenie wygodnej dla użytkowników witryny numeracji stron albo listy z produktami.

Warto także zapobiegać duplikatom treści, zwłaszcza w opisach produktów zamieszczonych na stronie internetowej. Może to doprowadzić do kanibalizacji słów kluczowych, czego efektem będzie konkurowanie ze sobą dwóch podstron znajdujących się w tym samym serwisie.

Dobrą praktyką jest również wskazanie robotom wyszukiwarki podstron, na których znajdujące się treści tworzą wspólną całość. W tym celu należy dodać atrybuty rel=”prev” i rel=”next” w sekcji head danej strony, które określają poprawną kolejność paginacji (np. pl/kaski-rowerowe, pl/kaski-rowerowe-2, pl/kaski-rowerowe-3). Efekt? W wynikach wyszukiwania Google znajdzie się pierwsza podstrona i to od niej użytkownik będzie mógł rozpocząć przeglądanie całości.

Istnieje również kilka błędów, które są powszechnie popełniane w związku z paginacją stron. Mowa tu przede wszystkim o:

  • duplikacji strony kategorii z pierwszą stroną paginacji, gdy znajdują się na nich takie same treści (warto wtedy usunąć stronę paginacji, a jeżeli nie jest to możliwe – zastosować przekierowanie 301);
  • umieszczaniu w sitemapie XML podstron paginacji, które w efekcie będą indeksowane w wyszukiwarce – jeżeli chcesz tego uniknąć, wklej do pliku wyłącznie URL strony kategorii;
  • stosowaniu przekierowania kanonicznego w przypadku różnych treści na podstronach paginacji – znacznik rel=”cononical” nie jest potrzebny w przypadku stronicowania;
  • tworzeniu zbyt krótkich części artykułów czy opisów – powodują one, że użytkownicy muszą przeklikiwać się przez ogromną liczbę podstron, co może mieć negatywny wpływ na postrzeganie witryny.

Jeżeli stosujesz paginację, nie możesz zapominać o tym, by znajdujące się na kolejnych podstronach treści reprezentowały odpowiednio wysoką jakość. Zarówno poszczególne części artykułów, jak też opisy produktów w sklepie online powinny być merytoryczne, przydatne dla użytkownika oraz unikalne. Zadbaj również o formatowanie treści w postaci akapitów i wypunktowań, wyróżnikach, takich jak pogrubienia czy kursywa, a także urozmaicenie contentu zdjęciami, grafikami czy filmami. Wszystko to przyczyni się do zadowolenia użytkowników witryny oraz lepszych efektów SEO.

Dlaczego warto stosować stronicowanie? To korzystne dla SEO!

Prawidłowo wdrożona paginacja strony sprzyja pozycjonowaniu, co wynika z kilku czynników. Dzięki stronicowaniu witryna:

  • staje się bardziej przejrzysta dla użytkowników i ułatwia odnajdywanie cennych informacji, co sprawia, że internauci chętniej ją odwiedzają i pozostają na niej dłużej
  • zapewnia intuicyjną obsługę i pozwala użytkownikom bezproblemowo poruszać się między poszczególnymi podstronami;
  • ładuje się o wiele szybciej, dzięki czemu użytkownik nie musi zbyt długo czekać i w efekcie nie „ucieka” ze strony (mogłoby to spowodować wzrost bounce rate, czyli współczynnika odrzuceń).

Wdrażając paginację strony w odpowiedni sposób, możesz tylko zyskać, dlatego stosuj się do wytycznych Google i zadbaj o UX swojej witryny – dzięki temu zwiększysz swoje szanse na sukces w cyfrowym świecie.

Podsumowanie

  • Paginacja strony to dzielenie treści na mniejsze części i umieszczanie ich na osobnych podstronach w witrynie.
  • Stronicowanie stosuje się najczęściej w przypadku długich artykułów, fotorelacji oraz list produktów w sklepach internetowych.
  • Stosując paginację w odpowiedni sposób, sprawisz, że Twoja strona będzie przyjazna użytkownikowi i zostanie doceniona przez Google.
  • Największym wrogiem paginacji jest duplicate content, dlatego zadbaj, by treści na każdej podstronie były unikalne.
  • Unikaj powszechnych błędów stronicowania, takich jak dzielenie treści na zbyt małe części czy stosowanie przekierowań kanonicznych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.09.2024 Korekta & Redakcja
04.09.2024 Social Media
03.09.2024 Marketing
02.09.2024 Porady & Ciekawostki
30.08.2024 E-commerce
29.08.2024 Copywriting
28.08.2024 Korekta & Redakcja
27.08.2024 Social Media
26.08.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu