Peak sprzedażowy – co to jest i kiedy się go spodziewać?

Spis Treści:

Kilka razy w roku w e-commerce nadchodzi czas wzmożonego ruchu, kiedy klienci wykazują szczególne zainteresowanie konkretnymi produktami. Jeśli prowadzisz lub planujesz zająć się sprzedażą internetową, musisz wiedzieć, kiedy przychodzi ten czas i jak odpowiednio pokierować swoimi działaniami. Dzięki temu zmaksymalizujesz korzyści w postaci zysków, ale również satysfakcji konsumenta. Dowiedz się, jak wykorzystać peak sprzedażowy!

Co to jest peak sprzedażowy?

Peak, z angielskiego, oznacza zwyczajnie „szczyt”. W tym kontekście nie chodzi tu bynajmniej o szczyty Tatr, lecz o szczególny wzrost zainteresowania produktem w określonym czasie.

Może to następować ze względu na daną porę roku (kupowanie prezentów świątecznych) lub sezon wyprzedaży (wprowadzone nie tak dawno do Polski Black Friday – pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia w USA).

Największe szczyty sprzedażowe przypadają na ostatni kwartał roku: listopad – grudzień. W przypadku branży modowej wzrostu zainteresowania należy spodziewać się również na przełomie pór roku, kiedy klienci wymieniają garderobę na letnią bądź zimową. Tradycyjnie jednak właściciele sklepów internetowych powinni zwracać uwagę na następujące okresy:

Back To School

Powrót dzieci do szkoły po wakacjach (koniec sierpnia i początek września). Młodzi klienci będą potrzebować wszystkiego, co umożliwi im swobodne i wygodne wdrożenie w rok szkolny: nowe ubrania, torby i plecaki, artykuły papiernicze, pojemniki na drugie śniadanie, a nawet kosmetyki. Sklepy już w połowie wakacji rozpoczynają przygotowania do tego okresu.

Black Friday

To wydarzenie importowane z USA, od jakiegoś czasu praktykowane także u nas, pod koniec listopada. Okres promocji i wyprzedaży nie jest zależny od branży, promocje rozciągają się od ubrań po elektronikę. Czasami trwa cały tydzień (Black Week), po którym następuje Cyber Monday (cyfrowy poniedziałek). Popularność tego „święta” wciąż rośnie.

Okres świąteczny

Mikołajki, Boże Narodzenie, Sylwester: sezon świąteczny trwa niemal cały grudzień, poczynając od święta ku czci św. Mikołaja (6 grudnia), kiedy obdarowujemy się małymi upominkami, aż po zakupy na Wigilię Bożego Narodzenia. To największy peak sprzedażowy w całym roku, sklepy przygotowują się do niego zaraz po Święcie Zmarłych. Również czas przedsylwestrowy to okres wzmożonej aktywności konsumentów, związany z przygotowaniem na imprezy na koniec roku: zakupem kreacji czy biżuterii.

Jak dobrze przygotować się na peak sprzedażowy?

Żaden sprzedawca internetowy nie może zignorować wagi świąt i wyprzedaży sezonowych. W tym celu dobrze zawczasu przygotować się na wzrost zainteresowania klientów poprzez wprowadzenie ulepszeń na m.in. stronę internetową sklepu. Należy zadbać o to, aby potencjalny klient przede wszystkim odnalazł ją z łatwością i by witryna była łatwa w przeglądaniu, a jej treść przejrzyście prezentowała dokładnie to, co pragniemy zaprezentować.

Aby dobrze przygotować się na peak sprzedażowy, można podjąć następujące działania:

Przeanalizuj dane

Sprawdź dane sprzedażowe swojej firmy z poprzedniego roku. Zwróć uwagę, ile osób odwiedziło wtedy Twoją stronę i ile zamówień zostało zrealizowanych. Dzięki temu możesz mniej więcej oszacować, jakich statystyk spodziewać się w kolejnym sezonie. W dodatku pozwoli Ci to ocenić liczbę potrzebnego towaru i zaplanować działania pracowników.

Zwróć uwagę na UX i UI

Zadbaj o UX strony (user experience, „doświadczenie użytkownika”) i UI (user interface, „interfejs użytkownika”). Przyjrzyj się dokładnie, jak wygląda Twoja witryna i czy jest przystępna dla przeglądającego. Ważne jest np. umiejscowienie przycisków albo elementów graficznych – wszystko to, co zadecyduje o pierwszym wrażeniu potencjalnego klienta.

Zoptymalizuj treść pod kątem SEO

Udoskonal opisy produktów tak, by znalazły się w nich frazy kluczowe, najlepiej long tail, które są bardziej precyzyjne. Zadbaj o odpowiednie formatowanie, wartościową treść, skrojoną pod archetyp klienta, a także sekcję pytań i odpowiedzi Q&A (w przypadku pewnych typów produktów, jak np. elektronika).

Skorzystaj z pomocy copywritera

Copywriter to osoba, która zawodowo zajmuje się tworzeniem treści sprzedażowych, więc pomoże stworzyć teksty np. na landing page, artykuł na bloga firmowego, w którym zamieszczone będą linki do konkretnych, polecanych produktów (np. „Najlepsze prezenty na Boże Narodzenie”) lub też wyżej wymienione opisy.

Pamiętaj o kliencie

Bez klienta peak sprzedażowy rzecz jasna nie ma racji bytu. Warto więc włożyć dużo wysiłku w to, by doświadczenie zakupu było jak najlepsze. Rozważ więc wprowadzenie kilku metod płatności i dostawy.

Okres wzmożonej sprzedaży wiąże się też często z opóźnieniami i problemami z dostawą. Pamiętaj więc, by informować klienta o wszelkich utrudnieniach, by miał poczucie, że jego zamówienie jest dla Ciebie ważne.

Zadbaj o jakość produktów

Szeroko zakrojone działania nastawione na poprawę doświadczenia zakupów oraz odpowiednia reklama mogą sprawić, że konsumenci powrócą do sklepu również po zakończeniu peaku sprzedażowego, a nawet zostaną z nim na dłużej. Jest to zatem doskonała szansa, aby wywrzeć dobre wrażenie i zebrać lojalną bazę klientów, która będzie polegać na marce także poza sezonem wzmożonych zakupów.

Podsumowanie

  • Peak sprzedażowy to czas, kiedy zainteresowanie konsumentów w stosunku do określonych produktów znacznie wzrasta.
  • Największe wzrosty sprzedaży zachodzą pod koniec roku, szczególnie w okresie przedświątecznym.
  • Aby jak najefektywniej wykorzystać peak sprzedażowy, należy zadbać o stronę internetową: jej szatę graficzną, łatwe poruszanie się, dobrą widoczność poszczególnych elementów.
  • Warto również przyjrzeć się opisom produktów i dopilnować, by jak najwierniej oddawały wartość danego towaru, ale jednocześnie przedstawiały go w korzystnym świetle oraz rozjaśniały wątpliwości, które mogą nasunąć się klientowi.
  • Można także skorzystać z usług copywriterów, którzy stworzą różnego rodzaju treści, jakie pomogą w przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Martyna Kowalska

Absolwentka japonistyki i miłośniczka języków obcych. Spędziła rok na stypendium w Tokio, doskonaląc umiejętności językowe i rozmawiając z ludźmi z całego świata. Lubi być na bieżąco z trendami popkultury i zawsze wiedzieć, o czym się mówi. W wolnych chwilach czyta o kosmosie, opiekuje się kotami i szlifuje warsztat pisarski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu