Peak sprzedażowy – co to jest i kiedy się go spodziewać?

Kilka razy w roku w e-commerce nadchodzi czas wzmożonego ruchu, kiedy klienci wykazują szczególne zainteresowanie konkretnymi produktami. Jeśli prowadzisz lub planujesz zająć się sprzedażą internetową, musisz wiedzieć, kiedy przychodzi ten czas i odpowiednio pokierować swoimi działaniami, by zmaksymalizować korzyści w postaci zysków, ale również satysfakcji konsumenta.
Co to jest peak sprzedażowy?
Peak, z angielskiego, oznacza zwyczajnie „szczyt”. W tym kontekście nie chodzi tu bynajmniej o szczyty Tatr, lecz o szczególny wzrost zainteresowania produktem w określonym czasie.
Może to następować ze względu na daną porę roku (kupowanie prezentów świątecznych) lub sezon wyprzedaży (wprowadzone nie tak dawno do Polski Black Friday – pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia w USA).
Największe szczyty sprzedażowe przypadają na ostatni kwartał roku: listopad – grudzień. W przypadku branży modowej, wzrostu zainteresowania należy spodziewać się również na przełomie pór roku, kiedy klienci wymieniają garderobę na letnią bądź zimową. Tradycyjnie jednak, właściciele sklepów internetowych powinni zwracać uwagę na następujące okresy:
- Back To School: czyli powrót dzieci do szkoły po wakacjach (wrzesień). Młodzi klienci będą potrzebować wszystkiego, co umożliwi im swobodne i wygodne wdrożenie w rok szkolny: nowe ubrania, torby i plecaki, artykuły papiernicze, pojemniki na drugie śniadanie, a nawet kosmetyki.
- Black Friday: importowane z USA, od jakiegoś czasu praktykowane także u nas, pod koniec listopada. Okres promocji i wyprzedaży niezależnie od branży, od ubrań po elektronikę. Czasami ciągnie się przez cały tydzień (Black Week), po którym następuje Cyber Monday (cyfrowy poniedziałek). Popularność tego „święta” wciąż rośnie.
- Okres świąteczny: Mikołajki, Boże Narodzenie, Sylwester: sezon świąteczny trwa niemal cały grudzień, poczynając od święta ku czci św. Mikołaja (6 grudnia), kiedy obdarowujemy się małymi upominkami, zwieńczone zakupami podarunków na Wigilię Bożego Narodzenia. To największy peak sprzedażowy w całym roku, sklepy przygotowują się do niego zaraz po Święcie Zmarłych. Również czas przedsylwestrowy to okres wzmożonej aktywności konsumentów, związany z przygotowaniem na imprezy na koniec roku: zakupem kreacji czy biżuterii.
Jak dobrze przygotować się na peak sprzedażowy?
Żaden sprzedawca internetowy nie może zignorować wagi świąt i wyprzedaży sezonowych. W tym celu dobrze zawczasu przygotować się na wzrost zainteresowania klientów, poprzez wprowadzenie ulepszeń na m.in. stronę internetową sklepu. Należy zadbać o to, aby potencjalny klient przede wszystkim odnalazł ją z łatwością i by witryna była łatwa w przeglądaniu, a jej treść przejrzyście prezentowała dokładnie to, co pragniemy zaprezentować.
Aby dobrze przygotować się na peak sprzedażowy, można podjąć następujące działania:
- Zadbać o UX strony (user experience, „doświadczenie użytkownika”) i UX (user interface, „interfejs użytkownika”): w dużym skrócie o to, jak wygląda witryna i jak przystępna jest dla przeglądającego, np. umiejscowienie przycisków albo elementów graficznych – wszystko to, co zadecyduje o pierwszym wrażeniu potencjalnego klienta;
- Zoptymalizować treść pod kątem SEO: udoskonalić opisy produktów tak, by znalazły się w nich frazy kluczowe (najlepiej długiego ogona – bardziej precyzyjne i składające się z paru wyrazów), odpowiednie formatowanie, wartościowa treść, skrojona pod archetyp klienta, a także sekcja pytań i odpowiedzi Q&A (w przypadku pewnych typów produktów, jak np. elektronika);
- Skorzystać z pomocy copywritera: czyli osoby, która zawodowo zajmuje się tworzeniem treści sprzedażowych i pomoże stworzyć tekst np. na landing page (strona docelowa, wyświetlająca się po kliknięciu w reklamę), artykuł na bloga firmowego, w którym zamieszczone będą linki do konkretnych, polecanych produktów (np. „Najlepsze prezenty na Boże Narodzenie”) lub też wyżej wymienione opisy.
Szeroko zakrojone działania nastawione na poprawę doświadczenia zakupów oraz odpowiednia reklama może sprawić, że konsumenci powrócą do sklepu również po zakończeniu peaku sprzedażowego, a nawet zostaną z nim na dłużej. Jest to zatem doskonała szansa, aby wywrzeć dobre wrażenie i zebrać lojalną bazę klientów, która będzie polegać na marce także poza sezonem wzmożonych zakupów.
Podsumowanie
- Peak sprzedażowy to czas, kiedy zainteresowanie konsumentów w stosunku do określonych produktów znacznie wzrasta. Największe wzrosty zachodzą pod koniec roku, szczególnie w okresie przedświątecznym.
- Aby jak najefektywniej wykorzystać peak sprzedażowy, należy zadbać o stronę internetową: jej szatę graficzną, łatwe poruszanie się, dobrą widoczność poszczególnych elementów.
- Warto również przyjrzeć się opisom produktów i dopilnować, by jak najwierniej oddawały wartość danego towaru, ale jednocześnie przedstawiały go
w korzystnym świetle oraz rozjaśniały wątpliwości, które mogą nasunąć się klientowi. - Można także skorzystać z usług copywriterów, którzy stworzą różnego rodzaju treści, jakie pomogą w przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz