Performance marketing – czym jest i jakie niesie korzyści?
Każdy, kto prowadzi w sieci szeroko pojęte działania marketingowe, liczy przede wszystkim na to, aby przyniosły one należyty efekt, który z kolei przełoży się na realny zysk. Pożądana jest także możliwość sprawdzenia, jak wybrane strategie i działania marketingowe marki wpłynęły na potencjalnych odbiorców. Oba te istotne cele osiągnąć można za pomocą performance marketingu. Dowiedz się więc, na czym polega!
Co to jest performance marketing?
Performance marketing, nazywany także marketingiem efektywnościowym, to model reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci wyłącznie za realne efekty.
Marketing efektywnościowy opiera się na odpowiednio dobranych działaniach, które mają na celu zachęcenie potencjalnego klienta do podjęcia konkretnych kroków, tj. wejścia na stronę, kliknięcia w banner, wypełnienia ankiety.
Może być prowadzony w kilku kanałach jednocześnie, co pozwoli dodatkowo zwiększyć jego efektywność. Do najczęściej stosowanych należą:
- Google Ads – wyświetlanie sponsorowanych reklam w wynikach wyszukiwania Google, co zwiększa szansę na kliknięcie reklamy przez użytkownika;
- media społecznościowe – reklamy na platformach, tj. Facebook, Instagram, Tik Tok, LinkedIn, nastawione na docieranie do konkretnej grupy docelowej;
- programy afiliacyjne – podejmowania współpracy z blogerami/vlogerami, którzy reklamują firmę na swoich kanałach;
- e-mail marketing – wiadomości mailowe zawierające newslettery czy linki do strony internetowej firmy;
- platformy e-commerce – reklamowanie produktów na platformach sprzedażowych typu Allegro czy eBay, co pozwala na kontakt z osobami już dokonującymi zakupów.
Czym charakteryzuje się performance marketing?
Tym, co wyróżnia działania z zakresu marketingu efektywnościowego, jest realna możliwość analizy ich efektów. To z kolei pozwala na regularne usprawnianie wdrażanych działań i strategii, a co za tym idzie – ulepszanie ich efektywności.
Ponadto performance marketing charakteryzuje się także szczególnym sposobem rozliczenia. Reklamodawca płaci tu bowiem za konkretny efekt, nie wyłącznie za samo wyświetlanie reklamy. Pożądany cel może bezpośrednio wpływać na zyski lub być tylko pewnym krokiem na drodze do ich osiągnięcia. Może to więc być zarówno zakup w sklepie internetowym, jak i polubienie firmowego profilu w mediach społecznościowych, zapisanie się do newslettera czy wypełnienie ankiety konsumenckiej. Wybrany cel determinuje także konkretny sposób rozliczenia.
Przeczytaj również
Performance marketing – dla kogo?
Performance marketing przeznaczony jest przede wszystkim dla firm z branż:
- finansowych;
- e-commerce;
- świadczących usługi;
- ubezpieczeniowych.
Na skorzystanie z performance marketingu powinny zdecydować się te firmy, które skupiają się na osiąganiu konkretnych wyników. Szczególnie przydatny może się okazać przedsiębiorstwom dysponującym mniejszym budżetem, dla których skuteczność strategii promocyjnych ma duże znaczenie. Z drugiej strony marketing efektywnościowy pozwala dotrzeć do klientów na dużą skalę, więc sprawdzi się również w przypadku większych przedsiębiorstw prowadzących kompleksowe działania marketingowe. Nie będzie jednak dobrym wyjściem, jeśli firmie zależy na długofalowej strategii budowania odpowiedniego wizerunku marki.
Rodzaje i sposoby rozliczeń w marketingu efektywnościowym
Możliwość rozliczania za realne efekty poczynionych działań to jedna z najważniejszych zalet performance marketingu. Reklamodawca nie płaci w tym wypadku wyłącznie za wyświetlanie reklamy, ale za wybrane, określone działania, podjęte przez jej odbiorców. Biorąc pod uwagę efekt, za który pobierana jest opłata, wyróżnić można następujące modele rozliczeń:
- Cost Per Click (CPC) – opłata za kliknięcie w link;
- Cost Per Action (CPA) – opłata za wykonanie konkretnej akcji, na przykład wypełnienie ankiety czy wysłanie zapytania ofertowego;
- Cost Per Lead (CPL) – koszt za pozostawione przez odbiorcę dane kontaktowe.
- Cost Per Sale (CPS) – opłata za dokonanie sprzedaży;
- Cost Per Order (CPO) – koszt za złożenie zamówienia w sklepie internetowym;
- Cost Per Call (CPC) – koszt za wykonane połączenie telefoniczne;
- Cost Per Mille (CPM) – koszt za wyświetlenie reklamy użytkownikom tysiąc razy (bez podjęcia działania, np. kliknięcia).
Performance marketing obejmuje także łączone, hybrydowe modele rozliczeń, uwzględniające nie jeden, a dwa czy trzy z powyższych sposobów rozliczeń.
Performance marketing – dlaczego warto?
Marketing efektywnościowy to jeden z najchętniej wybieranych rodzajów marketingu.
Swoją popularność zawdzięcza wachlarzowi istotnych walorów, które skutecznie przekonują przedsiębiorców, właścicieli marek czy specjalistów ds. marketingu.
Konkretne dane
Wśród najważniejszych zalet performance marketingu znajduje się możliwość realnego zmierzenia efektywności podjętych działań. Dokładna analiza umożliwia nie tylko sprawdzenie skuteczności danej strategii, ale także jej regularne ulepszanie na podstawie otrzymywanych na bieżąco informacji.
Oszczędność
Istotny walor performance marketingu to perspektywa zaoszczędzenia na działaniach marketingowych, jak również skierowania budżetu na wybrany, najważniejszy cel. Dzięki temu możliwe jest skuteczne uniknięcie tak zwanego przepalania budżetu, jak i osiągnięcie realnego zwrotu z poczynionych inwestycji.
Kontrola strategii marketingowej
Performance marketing to także możliwość pełnej kontroli i elastyczności podejmowanych działań. Reklamodawca ma stały dostęp do istotnych danych na temat skuteczności swoich strategii, które w każdej chwili może modyfikować w dowolny, najkorzystniejszy dla siebie sposób.
Performance marketing to nie tylko pożądane, ale także szybko przychodzące rezultaty. Szczególne działanie tego rodzaju marketingu, jego metoda rozliczania oraz ogromne możliwości, jakie się z nim wiążą, determinują konkretne planowanie i wdrażanie niezbędnych ulepszeń. A to w naturalny sposób prowadzi do poprawy funkcjonowania marki.
Podsumowanie
- Performance marketing (marketing efektywnościowy) to działania oparte na osiągnięciu konkretnych celów marketingowych.
- Ten rodzaj marketingu charakteryzuje się realną mierzalnością efektów i szczególnym sposobem rozliczeń.
- Do najpopularniejszych metod rozliczania należą CPC i CPA, czyli koszty kliknięcia w link lub podjęcia konkretnych działań.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz