Performance marketing – czym jest i jakie niesie korzyści?

Spis Treści:

Każdy, kto prowadzi w sieci szeroko pojęte działania marketingowe, liczy przede wszystkim na to, aby przyniosły one należyty efekt, który z kolei przełoży się na realny zysk. Pożądana jest także możliwość sprawdzenia, jak wybrane strategie i działania marketingowe marki wpłynęły na potencjalnych odbiorców. Oba te istotne cele osiągnąć można za pomocą performance marketingu.

Co to jest performance marketing?

Performance marketing, nazywany także marketingiem efektywnościowym, to model reklamy internetowej, w której reklamodawca płaci wyłącznie za realne efekty.

Marketing efektywnościowy opiera się na odpowiednio dobranych działaniach, które mają na celu zachęcenie potencjalnego klienta do podjęcia konkretnych kroków, tj. wejścia na stronę, kliknięcia w banner, wypełnienia ankiety.

Może być prowadzony w kilku kanałach jednocześnie, co pozwoli dodatkowo zwiększyć jego efektywność. Do najczęściej stosowanych należą:

  • Google Ads,
  • media społecznościowe,
  • programy afiliacyjne,
  • platformy e-commerce.

Czym charakteryzuje się performance marketing?

Tym, co wyróżnia działania z zakresu marketingu efektywnościowego, jest realna możliwość analizy ich efektów. To z kolei pozwala na regularne usprawnianie wdrażanych działań i strategii, a co za tym idzie – ulepszanie ich efektywności.

Ponadto performance marketing charakteryzuje się także szczególnym sposobem rozliczenia. Reklamodawca płaci tu bowiem za konkretny efekt, nie wyłącznie za samo wyświetlanie reklamy. Pożądany cel może bezpośrednio wpływać na zyski lub być tylko pewnym krokiem na drodze do ich osiągniecia. Może to więc być zarówno zakup w sklepie internetowym, jak i  polubienie firmowego profilu w mediach społecznościowych, zapisanie się do newslettera, czy wypełnienie ankiety konsumenckiej. Wybrany cel determinuje także konkretny sposób rozliczenia.

Rodzaje i sposoby rozliczeń w marketingu efektywnościowym

Możliwość rozliczania za realne efekty poczynionych działań to jedna z najważniejszych zalet performance marketingu. Reklamodawca nie płaci w tym wypadku wyłącznie za wyświetlanie reklamy, ale za wybrane, określone działania, podjęte przez jej odbiorców. Biorąc pod uwagę efekt, za który pobierana jest opłata, wyróżnić można następujące modele rozliczeń:

  • Cost Per Click (CPC) – opłata za kliknięcie w link;
  • Cost Per Action (CPA) – opłata za wykonanie konkretnej akcji, na przykład wypełnienie ankiety czy wysłanie zapytania ofertowego;
  • Cost Per Lead (CPL) – koszt za pozostawione przez odbiorcę dane kontaktowe.
  • Cost Per Sale (CPS) – opłata za dokonanie sprzedaży;
  • Cost Per Order (CPO) – koszt za złożenie zamówienia w sklepie internetowym.

Performance marketing obejmuje także łączone, hybrydowe modele rozliczeń, uwzględniające nie jeden, a dwa, czy trzy z powyższych sposobów rozliczeń.

Performance marketing – dlaczego warto?

Marketing efektywnościowy to jeden z najchętniej wybieranych rodzajów marketingu. Swoją popularność zawdzięcza wachlarzowi istotnych walorów, które skutecznie przekonują przedsiębiorców, właścicieli marek, czy specjalistów ds. marketingu.

Wśród najważniejszych zalet performance marketingu znajduje się możliwość realnego zmierzenia efektywności podjętych działań. Dokładna analiza umożliwia nie tylko sprawdzenie skuteczności danej strategii, ale także jej regularne ulepszanie, na podstawie otrzymywanych na bieżąco informacji.

Istotnym walorem tego rodzaju marketingu jest perspektywa zaoszczędzenia na działaniach marketingowych, jak również skierowania budżetu na wybrany, najważniejszy cel. Dzięki temu możliwe jest skuteczne uniknięcie tak zwanego przepalania budżetu, jak i osiągnięcie realnego zwrotu z poczynionych inwestycji.

Jakie jeszcze korzyści niesie za sobą marketing efektywnościowy? To także możliwość pełnej kontroli i elastyczności podejmowanych działań. Reklamodawca ma stały dostęp do istotnych danych na temat skuteczności swoich strategii, które w każdej chwili może modyfikować w dowolny, najkorzystniejszy dla siebie sposób.

Performance marketing to wreszcie nie tylko pożądane, ale także szybko przychodzące rezultaty.

Szczególne działanie tego rodzaju marketingu, jego metoda rozliczania oraz ogromne możliwości, jakie się z nim wiążą, determinują konkretne planowanie i wdrażanie niezbędnych ulepszeń. A to w naturalny sposób prowadzi do poprawy funkcjonowania marki.

Podsumowanie

  • Performance marketing (marketing efektywnościowy) to działania oparte na osiągnięciu konkretnych celów marketingowych.
  • Ten rodzaj marketingu charakteryzuje się realną mierzalnością efektów i szczególnym sposobem rozliczeń.
  • Do najpopularniejszych metod rozliczania należą CPC i CPA, czyli koszty kliknięcia w link lub podjęcia konkretnych działań.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Ewa Kunysz

Z zawodu filolog polski i fotograf. Chętnie podejmuje wymagające wyzwania copywriterskie, twierdząc, że każdy kolejny temat jest możliwością odkrycia czegoś nowego. Dobrze odnajduje się zarówno w obszernych artykułach eksperckich, jak i krótkich wpisach na potrzeby mediów społecznościowych. Docenia rzetelną pracę słowem, jak również jego humorystyczną odsłonę. Prywatnie posiadaczka dwóch psów rasy Amstaff oraz miłośniczka fotografii i sztuk walki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu