Personal branding – dlaczego warto budować markę osobistą?

Spis Treści:

Wyobraź sobie, że będąc tylko i wyłącznie sobą, nie możesz opędzić się od lojalnych klientów. Niemożliwe? A jednak. Sprawdź, na czym polega personal branding oraz jakie korzyści przyniesie Ci silna marka osobista.

Personal branding – co to?

Personal branding to strategia marketingowa wykorzystująca działania wizerunkowe i rozwojowe, dzięki którym możesz zaprezentować konkretną wartość swojej osoby w oczach konsumentów.

Pojęcie to wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie popularność i rozpoznawalność niejednokrotnie warunkuje sukces prywatny oraz zawodowy. Odnosi się ono do procesu kreowania marki osobistej (ang. person = osoba, ang. brand = marka).

Budowanie marki osobistej obejmuje rozmaite techniki wypracowane przez takie dziedziny jak coaching, mentoring czy marketing. Na skomplikowaną całość składają się dwa wymiary osoby:

  • fizyczny, czyli realny, namacalny człowiek, którego mijać możemy na ulicy, obcować w pracy czy współpracować na różnych polach przez kontakt bezpośredni;
  • wirtualny, czyli wizerunek kreowany w sieci: prawdziwy lub nie, publiczny i dostępny, dzięki któremu buduje się rozpoznawalność oraz zasięgi.

Monika Gawanowska w książce Marka osobista bez tajemnic pisze: marka osobista jest niepisaną wizytówką, którą niepostrzeżenie wkładasz do kieszeni odbiorcy swojego komunikatu. To bardzo trafne określenie. Jak zatem stworzyć taką wizytówkę? O tym w dalszej części wpisu.

Jaki jest cel personal brandingu?

Celem działań personal brandingowych jest zbudowanie wizerunku kojarzonego z zespołem cech i wartości poszukiwanych przez konsumentów. Przełóżmy to na możliwie najprostszy język. Chodzi o zaprezentowanie siebie w taki sposób, by pokazać, że dysponujesz kwalifikacjami i rozwiązaniami dedykowanymi Twoim potencjalnym odbiorcom.

Po co to robić? Ponieważ właśnie przez to pozwalasz im się ze sobą utożsamić. Doskonale ich rozumiesz, wiesz, czego oczekują oraz z jakimi problemami się mierzą.

Poszczególne cele strategiczne personal brandingu realizuje się według założeń SMART. Cele powinny być:

  • S – Specific (sprecyzowane);
  • M – Measurable (mierzalne);
  • A – Achivable (osiągalne);
  • R – Relevant (istotne);
  • T – Time-bound (określone w czasie).

Tylko wówczas można przewidzieć ich efekty.

Przykład:

Świetnie radzisz sobie z organizacją swojej pracy. Wiesz, że wiele osób (również z Twojego otoczenia) ciągle ma z tym problem. Dzielisz się z nimi swoją wiedzą: pokazujesz, w jaki sposób organizujesz codzienne obowiązki, by pracować efektywnie (np. na blogu, w social mediach, na bezpłatnych webinarach). Przy okazji tworzysz konkretne produkty, pomagające pracować efektywniej (np. planery, kalendarze itp.).

Jeśli zapewniasz odbiorcom darmowy content, możesz (ale nie na siłę!) zachęcać ich do konkretnych działań: zapisu na newsletter, polubienia profilu w social mediach, dołączenia do grupy. Możesz również proponować płatne produkty czy usługi. Wcześniej koniecznie musisz sprawdzić ich skuteczność, ponieważ tylko rozwiązując konkretne problemy, zdobędziesz zaufanie.

Personal branding – kluczowe czynniki sukcesu

Warren Buffett powiedział, że potrzeba 20 lat, żeby zbudować dobrą reputację, a tylko 5 minut, żeby ja zniszczyć. To dlatego silna marka osobista powinna być kreowana na trwałych podstawach – wartościach, z którymi identyfikujesz się Ty oraz Twoi potencjalni odbiorcy.

Do kluczowych czynników wpływających na wartość oraz siłę marki osobistej należą:

Autentyczność

To dzięki niej zdobywasz zaufanie. Personal branding realizowany zgodnie z Twoimi wartościami sprawia, że wystarczy być sobą, by ludzie Cię pokochali. Wówczas nie musisz nawet szukać potencjalnych klientów. Sami do Ciebie przyjdą.

Spójność

Jesteś tym, czym się zajmujesz, jak spędzasz wolny czas, jak i co mówisz każdego dnia. Spójność marki osobistej dotyczy nie tylko wizerunku, ale i działań. Ściśle wiąże się ona z autentycznością. Trudno przecież wzbudzić zaufanie odbiorców, gdy w sieci promujesz zdrowy styl życia,
a niejednokrotnie przyłapano Cię opychającego się fast foodami.

Świadomość i działanie

Czyli stawanie się tym, co myślisz i mówisz. Marka osobista jest otwarta na zmiany, analizowanie ich oraz reagowanie na aktualną sytuację w swojej branży. Adaptuje się do potrzeb – własnych, rynku oraz swoich odbiorców.

Oryginalność

Budując markę osobistą, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: Co wyróżnia mnie lub moją działalność na tle innych? Co powoduje, że jestem lub mogę być postrzegany jako ktoś wyjątkowy? Jeśli uda Ci się to znaleźć, a inni to się tym zainteresują, prawdopodobnie sukces masz już w garści. Wyróżnij się, a inni na pewno to dostrzegą.

Przydatność

Marka osobista występuje jako specjalista w swojej dziedzinie. Postrzegana jest przez odbiorców jako silna, gdy ma wpływ na ich życie; gdy mogą się od niej czegoś dowiedzieć. Dziś możemy to nazwać dostarczaniem innym wartościowego contentu – pro tipów oraz rozwiązań, które pomagają im w codziennym życiu.

Personal branding – jakie daje korzyści?

Z pewnością kojarzysz takie osoby jak Anna Lewandowska, Ewa Chodakowska czy Stephen King. Wszyscy oni są markami osobistymi. Osiągnęli to, realizując strategie personal branding.

Ludzie jako marki osobiste zaspokajają potrzeby swoich odbiorców. Są autentyczni, spójni, oryginalni, potrzebni. Konsumenci się z nimi utożsamiają. Dzięki temu niejednokrotnie w ciemno kupują produkty sygnowane ich nazwiskiem.

Mądrze zaplanowany i przeprowadzony personal branding może Ci zapewnić silną pozycję na rynku. Autentyczny, spójny z Twoimi wartościami wizerunek sprawi, że zdobędziesz zaufanie i lojalność odbiorców. Pomagając im rozwiązywać konkretne problemy, zaczniesz być przez nich postrzegany jako godny zaufania specjalista w swoim fachu. Będąc sobą i robiąc to, co lubisz, zyskasz grupę lojalnych klientów.

Podsumowanie

  • Personal branding to strategia, której celem jest zbudowanie silnej marki osobistej.
  • Dzięki niej możesz wykreować swój wizerunek (realny lub wirtualny) jako osoby autentycznej i spójnej, reprezentującej cechy oraz wartości odpowiadające na potrzeby konsumentów.
  • Skuteczny personal branding może Ci zapewnić silną pozycję na rynku – wizerunek godnego zaufania specjalisty w swojej branży.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Łozowski

Maciej to copywriter, który pracą z tekstem zajmuje się od 17. roku życia. Stara się pisać prostym językiem nawet o trudnych rzeczach. W latach 2014-2021 pracował jako dziennikarz i redaktor portali internetowych w lokalnej prasie. Interesuje się literaturą, reklamą, filmem, psychologią, socjologią oraz anatomią człowieka. Wolny czas poświęca czytaniu książek, aktywności fizycznej oraz samorozwojowi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

12.08.2022 Copywriting
11.08.2022 Copywriting
10.08.2022 Social Media
09.08.2022 Porady i Ciekawostki
08.08.2022 Porady i Ciekawostki
05.08.2022 Pozycjonowanie
04.08.2022 Porady i Ciekawostki
03.08.2022 Porady i Ciekawostki
02.08.2022 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu